Bouwverslag M-fregat karel Doorman schaal 1/100 scratchbuild

Hallo allemaal.
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de bouw van de karel Doorman. m-fregat. build op KMS de schelde te Vlissingen.
Ik bouw hem schaal 1:100 en de bedoeling is om hem rc te maken. De aandrijving is mijn probleem. Welke motoren heb ik nodig? En omdat de roeren onder een bepaalde hoek staan is de roeruitslag niet het zelfde. Ik weet dit niet op te lossen.
Ik ben vooral benieuwd hoever anderen inmiddels staan. En zeker naar foto's om van elkaar te leren....

Groeten Gert

Gert,

Ik heb een LCF fregat gebouwd; en die heeft ook van die schuine roeren.

Ik heb een solide romp dus gewoon gaten schuin geboord naar tekening, en daar de roerkoningen in gelijmd. Met een spanten constructie zul je de plaatsing van de roerkoningen anders moeten doen

Daarop wieltjes geplaatst (tussen M3 moeren en met locktight), en hoewel die wieltjes niet in lijn zitten, omdat de roeren onder een hoek staan, kun je ze toch gewoon verbinden en met 1 servo aandrijven.

Ik heb daar een lang stuk schroefdraad voor gebruikt waardoor je de roeren mooi paralel kunt afstellen (allemaal standaard te koop).

Mbt de aandrijving heb ik twee direct aangedreven schroeven met speed 500E motoren maar als ik het opnieuw zou doen zou ik vertraagde motoren gebruiken om de schroeven op schaal te kunnen gebruiken.

Overigens is bij het draaien het effect van die schuine roeren goed te zien; het schip wil schuin gaan in de bocht maar lijkt zich vooral bij scherpe snelle bochten dan weer op te richten.

Freek

Zevenprovincienelectronica.jpg

Groeten aan alle

Ik ben een marine Chili en ik ben al op zoek naar de plannen voor het fregat Klasse M karel doorman, Ik vraag me af of sommige van jullie willen delen, omdat de marine onlangs verworven chile 2 van deze eenheden.
Ik heb tekeningen van het type 23 fregat Iron Duke klasse, county-class destroyer en Leander klasse fregat, indien een van u geïnteresseerd mijn e-mail is sniper_gla@hotmail.com afscheid gaston

Saludos a todos

Soy un modelista naval de chile y he estado buscando planos de la fragata clase m Karel doorman,Quisiera saber si algunos de ustedes quiere intercambiar, ya que recientemente la armada de chile adquirió 2 de estas unidades.
Yo tengo planos de las fragatas tipo 23 clase iron duke , destructor clase county y fragata clase leander, si a alguno de ustedes la interesa mi email es sniper_gla@hotmail.com

Motoren M-fregat

Hoi, ik heb een M-Fregat in de schaal 1:72 en heb hiervoor 2x Speed 400 voor gebruikt zonder vertraging. Dit in combinatie met een 12V 6.5 Ah accu + een vaartregelaar die zo afgesteld is dat de motoren niet voluit kunnen lopen(het is tenslotte geen speedboot), maakt dat ik ongeveer 1.5 uur continue kan varen. De boot ligt mooi stabiel op het water, de romp is van balsa en de opbouw van 0.8 mm triplex. Belangrijk is dat het gewicht zo diep mogelijk in de romp komt te liggen. De 12V accu ligt bijvoorbeeld op de bodem van de romp. Verder heb ik nog een blok accu van 2V(voor de Radars) en een ontvanger accu in de boot liggen. Dit alles maakt dat ik geen extra ballast hoeft toe te voegen.

groeten en bouw ze,

Willie

er zit een fout in de tekening van de nvm over de raderbolle achter de burg en je kan ook bij de nihm in den haag die zit bij alexstanderkazen dit heeft de goed tekening
voor de bouw van m fregat ben je all lid van mini marine internationaal dat is een marine modelbouw vrienden club wij staan ook op de marinedagen in den helder en onze web site is MMI - De landelijke vriendenkring voor modelbouwers van marineschepen
met vrienderlijk groeten marco de koster mini marine internationaal
je mag mij ook bell op 06 13771324 voor info en ik heb ook fotos van van de m fregat

Back