Bouwverslag M/V Sea Energy

Hoi allemaal..

Na een hoop rondzoeken , bellen slijmen en weet ik wat nog meer..krijg ik dus geen tekeningen voor de Stanislav Yudin..
Dus dat project verhuist naar de ijskast voor onbepaalde tijd..

Dus bij deze start ik hier mijn draadje voor het schip wat ik gevonden had en waar ik wel wat info voor kon vinden..
Ook hier was zeer weinig van te vinden en aangezien ze van een Deens bedrijf is (en mijn Deens waardeloos) ga ik dat ook niet wagen om daar wat los te peuteren..
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrr..na een bezoekje aan hun website vond ik een pdf file met een tekening erin..
Na wat rip en decode werk de tekening eruit gevist en in mijn eigen autocad gefriemeld..
Ik heb de tekeningen terug geschaald naar 1:100 en ben nu alle maten aan het inbrengen en een spanten plan aan het maken..
Ik moet weer aardig wennen aan Acad, de laatste keer dat ik dat gebruikte was 11 jaar geleden op school :S
Dit is het resultaat na een uur of 2 tekenen en meten..

romplayout1.jpg

spantenplan.jpg

En de originele tekeningen:

tek2.jpg

tek1.jpg

En het schip in het echt:

sea_energy1_1.jpg

energy.jpg

Nog even wat feitjes over haar..

General
Classification Germanischer Lloyd

Type of vessel Special type offshore unit
(surface unit with stabilizing legs)

Flag : Danish
Technical Particulars

Length (LOA) 91.76 m
Breadth moulded (B) 21.6 m
Draft (D) 4.25 m
Gross tonnage 3,332
NET tonnage 999
Deadweight 2,384 t

Hatch covers McGregor steel pontoons handled by
container spreader

Deck bearing capacity - On hatches 1.5 t/m
distributed loads On aft deck 2.5 t/m
On tanktop 4.0 t/m

Speed Max 8.5 knt
Operational water depth 27 m

Cranes
Main crane Demag CC-2500
60 m main boom / 12 m jib
Height above sea level: 83 m
Radius 22 m 100 t
Applications up to 400 t

Cargo crane Type Hydralift
27 t lifting capacity at
11.5 m radius
16 t lifting capacity at
19.5 m radius
Crane is fitted with automatic
load moment system
Accommodation
15 clients in single cabins + crew

Ik heb nog een Demag CC2500 in onderdelen liggen schaal 1:100 van een projectje lang geleden dus die gaat als donor dienen voor de dekkraan..

mvg Marco

Hoi allemaal..

Je heb wel eens van die dagen dat alles tegenzit..
Ik had gisteren het spantenplan netjes afgemaakt en klaar om te printen..wat denk je..vanmorgen de comp aan geslingert en ik wil printen , INKT OP :!: :evil:
Oke.. ik was in een goed humeur..dus dan maar met de hand tekenen..

IMG_4099.jpg

Na alles uitgetekend te hebben en mijn zaagmachienje opgezocht te hebben wil ik vrolijk gaan zagen.. BREEKT HET LINTZAAGJE.. :evil: :evil: Ik zoeken en zoeken..geen zaagje meer te vinden.. :evil: :evil:

Dus ja dan maar met de hand.. :?

Uiteindelijk de rest van het werk ging wel redelijk..

Ik heb een mal gemaakt om de maten wat makkelijker te kunnen meten en omdat dit een schip is die voor 80% een vlakke bodem heeft gebruik ik geen helling maar maak de bodemplaat uit 1 stuk en zet daar mijn spanten op..
Wat je ziet is alleen maar om een idee te krijgen waar alles komt..En ja ik weet het ze staan niet allemaal even recht..maar ze staan alleen even tijdelijk met knijpers erop..

IMG_4100.jpg

IMG_4101.jpg

IMG_4102.jpg

Dat was het weer even voor nu..ik krijg morgen mijn triplex binnen voor de romp dus jullie zien snel weer een update..

mvg Marco

Gevoelsmatig vind ik dat er een beetje weinig spanten in zitten, zeker in de kop en kont. :(
Zal niet mee vallen om de vorm er goed in te krijgen met zo weinig spanten.

He Adam..

Je hebt gelijk wat dat betreft..Maar dit zijn de hoofdspanten..deze heb ik gemaakt uit 8 mm merantie multiplex..10 stuks.. er komen nog 12 dunnere spanten bij van triplex.. die je nu ziet zijn de spanten waar straks de poten en kraanconstructies vast komen te staan,dus die wou ik wat steviger hebben..

Marco

dat schiet al op !!!

wel een voordeel als je een spanten plan hebt he !

ik moet alles zelf doen !

maar dat van jou zit er neit ver af ,vind dit altijd heel wat mooier dan een bouwdoos!
suc6 en ik blijf volgen!

mzzls
erik

@ erik..
Spantenplan heb ik zelf getekent.. ik had de maten van 3 dekken en het is een vrij hoekige romp dus het spanten plan was niet zo heel moeilijk..

@ Adam..
Geeft niet hoor :D

doe je toch aardig snel moet ik zeggen !
ik ben na een middag spanten tekenen slechts bij nummer 8 ,van de 16!

suc6 verder,ik wacht op updates!

mzzlss
erik

Zo weer een update..

Vandaag begonnen om de romp in elkaar te zetten..er is een mooi begin nu..
Ik moet zeggen dat na 7 jaar niet bouwen mijn vaardigheden aardig roestig zijn en ik nogal een paar stomme foutjes gemaakt heb..maarja het is allemaal weer goed gekomen, en door schade en schande wordt men rijk zeggen ze..En voor foutjes hoeft niemand zich te schamen denk ik..iig ik doe het niet..
Ik had 1 plaat op zijn kop gelijmt en 4 spanten op de verkeerde plek gezet.. oja en 2 spanten verkeerd gezaagt..
Maargoed het begin van de werkelijke bouw is er..
Morgen wil ik gaan beginnen om de rest te beplanken..

IMG_4103.jpg

IMG_4105.jpg

IMG_4106.jpg

IMG_4107.jpg

begint idd al erg op een schip te lijken ,leuk dat je ook je fouten bekent en vertelt ,en idd niks mis mee ,waar gewerkt word worden fouten gemaakt ,en fouten zijn er om verbetert te worden,en vooral om van te leren !

suc6 en ik wacht je volgende update af!

mzzlss
erik

Zo dan..Na een hele berg met &$#*^%$*&^%$&^%$ :evil: en een aantal stukken gereedschap hun vliegbrevet te hebben laten halen zit eindlijk mijn romp dicht.. En nog aardig strak ook..
Volgende doel.. het voledige dek plus de uitbouw waar de poten in komen..

IMG_4114.jpg

IMG_4113.jpg

IMG_4112.jpg

Hoi Marco,

Leuk hefschip dat je aan het maken bent. het is een beetje te vergelijken met de Resolution van Vroon. ook een hefschip.

ik blijf het verslag zeker volgen en suc6 met de bouw ervan!!!

gr,
Wouter

kijk aan dat schiet echt al op !!!

enne ,hebben je gereedschappen ook een voldoende gescoord het landen ??

mzzlss
erik

Interessant, deze zie je niet (veel) ;)

Die bulb op het neusje, onder de waterlijn, ik heb wel eens horen zeggen dat zo'n ding de weerstand vermindert en dus snelheid verhoogt, maar hoe gaat dat dan, in mijn ogen levert zo'n ding tóch weerstand?

Oja, word alles functioneel, of alleen het vaarwerk?

@ Erik..

De landing was vrij slecht..daar hebben ze niks voor gekregen..

@Dikkie

Ja de bulp is om de weerstand van de boeg te breken..ook word hij gebruikt om evt (dun) ijs uit elkaar te drijven
En ja.. het is de bedoeling om alles te laten werken..onderandere de hefpoten,kranen en lieren plus verlichting en natuurlijk varend..

mvg Marco

Zo zijn we weer na even afwezigheid..
We zijn hier ook druk met het huis te verbouwen dus het is af en toe moeilijk om de tijd voor de hobby te vinden..

Ik heb de uitbouwen voor de steunpoten gemaakt en het ruwe werk voor de poten zelf..

Op de laatste foto heb ik een kraan even voor de show erop gezet om te laten zien wat ongeveer de bedoeling gaat zijn,hij is iets te groot maar de bedoeling is duidelijk..

seaenergy039.jpg

seaenergy040.jpg

seaenergy042.jpg

seaenergy043.jpg

seaenergy046.jpg

De bedoeling is om ze te laten bewegen als op het schip zelf, namelijk met katrollen en een lier..
In de geleidingsnesten van de poten komen teflon glijplaatjes te zitten met een beetje vaseline,zodat ze goed glijden zonder speling,

Marco

Back