Bouwverslag: M1200

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Nou...

Maar eens een beginnetje maken met een bouwverslag van de door mij en Rob M. ontworpen "M1200", die zoals de naam al half en half verraad, een doorontwikkeling is van de oude X1200 van Graupner.

Goed he? Een ontwerp van pak hem beet, 40 jaar oud, "door ontwikkelen" omdat we het niet eens zijn met het oorspronkelijke ontwerp... :p

Eerst maar eens een beetje uitleg over het hoe en waarom:
-De X1200 heeft een massieve schuimvleugel, die best wel zwaar is. Daar kan minstens 300 gram gewicht bespaard worden.
-De X1200 heeft een tamelijk dunne vleugel, met vooral een erg scherpe leading edge, heel erg smalle tips, en de grootste dikte vrij ver naar achteren.
Dat is volgens mij niet helemaal optimaal voor het overtrekgedrag, en ik denk dat dat een van de oorzaken van de mislukte maiden was.
-De X1200 heeft een enkel kielvlak, wat gevolgen heeft voor de romprug-constructie, en daarmee voor de toegankelijkheid van het inwendige. Dit beperkt de mogelijkheid om componenten vrijelijk te plaatsen, wat weer tot onnodige ballast leidt.
Het heeft ook gevolgen voor de hanteerbaarheid van het model tijdens het starten van de motor.

De ontwerp-eisen waar we ons voor gesteld zagen:
Ribbenbouw vleugel, met een wat geschikter profiel, en wat meer vlees aan de tippen.
Wij hebben een beetje de makkelijke weg gekozen, en in de grondzaak de welbekende "Barracuda" als basis genomen.
NACA 009 aan de wortel, en 0012 aan de tips. Het profiel is flink dunner gemaakt: De oorspronkelijke Barracuda zou een vleugeldikte van iets van 85 mm opgeleverd hebben, dat hebben we afgeslankt naar 60 mm aan de wortel, wat net een haartje dunner is dan 10% (de oorspronkelijke X1200 vleugel was overigens nog fors dunner met ongeveer 45 mm).
Doordat we aan de wortel 65 cm koorde aanhouden, en aan de tip nog 22 cm hebben, is er ook wat meer vleugeloppervlak. Altijd goed, want de motor die ik in gedachten heb, is naar huidige maatstaven geen krachtpatser.
Ik wilde vrije toegang tot zoveel mogelijk van de gehele romplengte. De X1200 had alleen een klein compartiment achterin, en verder de rompneus, wat er toe leidde dat niet alleen alle bedrading op moeizame wijze door de romprug gefriemeld moest worden, maar ook dat de ontsteking veel verder naar achter zat dan me lief was, wat weer balast noodzakelijk maakte. De gehele romprug wordt dus afneembaar, en dat sluit één enkel kielvlak uit. Niks niet erg, want de Barracuda vleugel is al bedacht op twee kielvlakken.
De gladde romprug levert ook een veel betere toegankelijkheid van de motor op tijdens het starten. De Wankel heeft namelijk meestal wel een beetje hulp nodig bij het tot leven wekken, in de vorm van een vingertop op de luchtinlaat.

Dus wat gaat het worden?
In principe, een dunne Barracuda vleugel, in een fin-loze X1200 romp (ongeveer).
Voor de retracts heb ik een setje van de overbekende 80 mm Avanti gekozen. Lekker lange en vooral goed geveerde poten, die goed zijn tot ongeveer 3 kilo vlieggewicht, en die bewezen hebben, vrij goed met niet al te glad grasveld overweg te kunnen. Mooie grote wielen ook, dus rolt ook goed.

De oorspronkelijke X1200 bleek ERG licht op het ver naar voren staande neuswiel te leunen, waardoor het ding bij het minste of geringste met de neus ging stuiteren, wat niet alleen tot bestuurbaarheidsproblemen leidde, maar ook de prop het gras in duwde.
De neuspoot is dus ter hoogte van de "punt" van de delta geplaatst en gaat naar voren inklappen.
De hoofdpootjes komen vermoedelijk, ben ik nog niet 100% over uit. relatief ver naar achter komen, om die neus in bedwang te houden in de startaanloop.
Pusher configuratie houdt in weinig/geen druk op de roeren in de startaanloop, dus de kist moet iets achterover komen te staan, zodat hij min of meer in het grondeffect loskomt.
Roeren gaan gewoon elevons worden, niet aparte hoogte en rolroeren.

Rob heeft de vleugel getekend, en de ribben voor mij gefreest, en het eerste begin staat op de bouwplank:
20221015_125920[1].jpg

De ribben hebben voetjes, om een rechte vleugel te verkrijgen. De bouwplank LIJKT veel te smal, maar dat is met opzet: dat dient om toegang te geven voor de onderste beplanking, zodat de D-box gesloten kan worden zonder de vleugel van de plank te hoeven halen.

Op dit moment is er nog niets gelijmd, alleen de ribben zijn met hotglue op de bouwplank gezet.
Ik ben op zich niet zo gelukkig met deze methode, de voetjes zijn ERG fragiel.
Als ik dit geweten had, had ik "kammen" gemaakt waar de ribben net zoals borden in een vaatwasser ingestoken kunnen worden tijdens de bouw. Dat had als voordeel gehad dat de vleugel tijdens de bouw van de bouwtafel getild kan worden en omgekeerd weer teruggeplaatst (de vleugel is volledig symetrisch, immers?)
Maar we moeten het er maar even mee doen.

20221015_232059[1].jpg

Alles op het dooie gemakje... Als ik nu heel veel knijpers, klemmen, blokhaken en weet ik niet wat zou hebben, zou ik best wel véél sneller door kunnen werken en zo...

Zoals het is, ieder onderdeeltje apart, beetje lijm, paar knijpertjes...

De dwarsliggers met één enkele webbing dienen als basis voor de verdere constructie, want die webbing zet de wortelribben verticaal. Daarna is het een kwestie van goed uitmeten en merkjes op de schuine liggers te zetten om de rest van de ribben ook verticaal te zetten. Die schuine liggers zijn verlijmd, en nu komt een voor een de webbing er in. Dat zal vannacht nog wel klaar zijn voordat de laatste aflevering van Sherlock Holmes op Paramount afgelopen is.
Morgen de liggers van de andere helft doen, en dan moeten we gaan nadenken over de indekking. En als dat er op zit, is de vleugel min of meer klaar, de rest is afwerking (wielkasten, etc etc).

Zien jullie vanzelf ook wel een fotootje van. :D

Laat ik mijzelf héél voorzichtig uitdrukken: de "verbeteringen" zijn uitsluitend gericht op "lichter" en "pitt-vriendelijkheid" ofwel hoe makkelijk het starten, tanken, en dat soort dingen gaat zijn.
Ik verwacht géén schokkende verbeteringen in het vlieggedrag of grotere prestaties.

Voor mij zijn modelvliegtuigen vooral heel erg omslachtige methoden om een motortje via een omweg van punt A weer terug te brengen naar punt A en hoe snel dat gaat doet er niet toe, want we vliegen toch allemaal 10 minuten... :D

Maar leuk dat er volgers zijn.

Voorlopig is het nog wat saai, want op dit moment doe ik niet veel meer dan om de tien minuten een ander onderdeeltje met lijm insmeren en vastklemmen.
Daar kan ik wel om de zoveel tijd een fotootje van maken, maar ik zie zelf het verschil nauwelijks...

Het enthousiasme spat er vanaf ;) Heb de X1200 zelf vroeger gehad en dat was, wanneer er iemand was die hem wilde gooien, een fijn toestel om te vliegen. Bij jouw dooegevoerde verbeteringen kan dit alleen nog beter worden.

De X1200, daar heb ik mooie herinneringen aan. Mijn vader heeft er nog een, gebouwd in de jaren 80. Ik heb er ook mee gevlogen. Vliegt zeer strak, wij vlogen hem altijd vanaf een betonbaan.
De kist staat nog op zolder, de 6.5 cc met reso maakte een behoorlijk kabaal, in deze tijd ben je daarmee nergens meer welkom.
Het vleugelprofiel van de X1200 is typisch voor die tijd, je zag het profiel vaker gebruikt bij delta's. Het vleugelprofiel van de X1200 heb ik zelf gebruikt voor het ontwerp van een delta canard, een artikel hierover heeft toen nog in Hobby Bulletin gestaan.
Een delta heeft de eigenschap extreem langzaam te kunnen vliegen, de X1200 kon dat ook, sterk achterover hangen bij de landing was zeker mogelijk.
Echter, pas op ! Als je te langzaam vliegt kan de delta ineens spontaan omdraaien, dat is de nare eigenschap van een delta, heeft weinig te maken met het vleugelprofiel.
De X1200 was / is zeker geen allemans vriend, je moe(s)t behoorlijk goed kunnen vliegen om de kist netjes te kunnen vliegen.

Leuk dat je met het ontwerp iets nieuws gaat maken, ben benieuwd hoe deze gaat worden !

Grt,

Arnoud.

Gisteravond en vanmorgen met de neuslijsten bezig geweest, dat is nog wel even een klusje, want die neuslijsten zijn taps...
En dat klinkt simpel, maar... Zoals ik al in post 1 vermeldde, heb ik de ribben met hun voetjes middels hotglue op de bouwplank vastgezet, teneinde een rechte vleugel te realiseren.
Aanvankelijk was dat frustrerend, omdat zolang er nog geen verband in het geheel zit, die voetjes vreselijk kwetsbaar zijn (er zijn er dan ook heel wat gesneuveld en weer teruggelijmd :( ).

Maar... nu de liggers en de webbings in de vleugel zitten begint het toch al wel een heel wat steviger geheel te worden. Maar de vleugel moet op zijn plek blijven TOTDAT de indekking van de D-box geheel ingesloten is, en daarvoor moet die neuslijst er éérst op... En die neuslijst, die moet dus in vorm geschaafd worden.
En DÁT is weer niet zo heel erg makkelijk als het geheel op de bouwplaat staat. Bovenkant gaat wel maar die onderkant is nogal een gepriegel want het schaafje past maar net tussen lijst en bouwplank.
20221017_072949[1].jpg

Ik heb de laatste jaren niet heel erg veel puur gebouwd. Veel dingen gerepareerd, of "afgebouwd", een jaar of 5 geleden een Charter vanaf begin gebouwd,
maar dit is voor het eerst in mischien wel 20 jaar dat ik een toestel in min of meer scratch-bouwwijze vanaf het allereerste begin op poten zet, en dan nog in wezen zonder tekening ook. Ik merk dat een aantal basisdingen best wel ver weggezakt zijn. Het produceren van de onderdelen gaat nog wel (al helpt het ENORM dat Rob de ribben gefreest heeft). Ik betrap mezelf er op een beetje van de hak op de tak te springen en de logische volgorde van handelingen wat uit het oog te verliezen. Zo had ik gisteren al bijna begonnen met de indekking zonder dat er een neuslijst en webbing waren, en wilde ik op een gegeven moment ook al de liggers plaatsen terwijl ik nog geen verstevigingen voor de retract-montage op de ribben geplaatst had (die verstevigingen grijpen om de liggers heen, dus die moeten toch echt éérst, anders kan het niet meer...)... :p

Maar goed, het is allemaal gelukt.
20221017_071950[1].jpg

20221017_071929[1].jpg

Nu beginnen aan de andere neuslijst.
Zodra die er op zit en in vorm is, kan de indekking geplaatst worden.

Een plankje en het frame plaatselijk onderkliederen met bisonkit, en dan moet er 10 minuten gewacht worden...
20221017_114754[1].jpg

Na die tien minuten druk je hem op zijn plek (verdomd voorzichtig uitlijnen, want eenmaal aangedrukt, kun je niet meer schuiven of aanpassen):
20221017_115732[1].jpg

Het overtollige moet er af, anders zit dat in de weg voor de boven-indekking, en daarna herhalen we de stappen.
Al met al ben je in 20 minuten ongeveer zoveel verder:
20221017_122124[1].jpg

En een beetje schaven en schuren verder hebben we ook min of meer een mooie ronde neuslijst.
20221017_123155[1].jpg

Nu eerst even bammetjes eten, en dan de linkervleugel ook nog even, en dan kan de vleugel in ieder geval van zijn voetjes af.

Hij is los van zijn voetjes!

20221017_172414[1].jpg

Nu begint het feitelijke bouwen... want er moet een HOOP gebeuren voordat dit is wat ik wil dat het is...

Zoals ie hier ligt, weegt het 375 gram, zal denk ik nog 50 gram bijkomen.
Ik denk dat een ruwe schatting voor ruwbouw (incl retracts) ongeveer rond de kilo uit gaat komen.
Volgens mij moet ik dan het vliegklare gewicht wel onder de 2,5 kilo kunnen houden.

2.5 Kg , ??? wat ga je daar dan als motor, regelaar en Batt in stoppen?
Een volledige motor, regelaar en lipo op 6 S 4000 mA weegt 1000 gr en heeft een vermogen van 1300 W
Is dat toestel zo groot ?

2.5 Kg , ??? wat ga je daar dan als motor, regelaar en Batt in stoppen?
Een volledige motor, regelaar en lipo op 6 S 4000 mA weegt 1000 gr en heeft een vermogen van 1300 W
HAHAHAHAHA.... dacht jij dat ik daar ELECTRO in ga zetten????:eek::eek::eek: Foei, ga je mond spoelen! :p

Mijn aandrijving weegt helemaal compleet ergens tussen de 500 en 600 gram, maar heeft ook maar 370 Watt.

Deze:

Is dat toestel zo groot ?
Ongeveer 107~108 cm spanwijdte, en 43 dm2 vleugeloppervlak.

Overigens, vanaf dat die vleugel van de plank is, uiteraard met gezwinde spoed verder met het gedeelte waarvan GEEN tekening is, en wat ik min of meer volledig uit mijn hoofd moet bouwen.

Dat kost wat tijd natuurlijk, ik heb nu één rompzijkant in de grove vormen klaar.
Met wat losse brokstukken van de oude X1200 gewoon voor de beeldvorming en ter inspiratie, ziet dat er ongeveer zo uit:

20221017_202759[1].jpg

En daar word ik toch echt al best wel een beetje blij van... Als ik een hondje was, zou ik nu verwachtingsvol gaan kwispelen...

Origineel was mijn plan om de vleugel gewoon te bouwen zoals je een Barracuda bouwt: met het middendeel ingedekt. Gaandeweg kwam ik er achter dat de dwarsligger min of meer in zijn eentje de vleugeldelen al stevig genoeg met elkaar verbind, en die dwarsligger hoeft die klus niet in zijn eentje te klaren. De liggers van de D-box pakken ook een deel van de krachten, en de achterlijst is in principe ook een doosconstructie.
Dus ik laat de bovenkant van de vleugel open, dan hebben we opeens een zee van ruimte.

Waar de originele X1200 alleen achterin een compartiment had voor tank en ontsteking, en er dus een hoop gewicht minstens 20 cm achter het zwaartepunt terecht kwam, waardoor weer veel lood in de neus nodig was, kan ik bij deze bouwwijze de ontsteking min of meer in het zwaartepunt krijgen (langer is de bougiekabel nu eenmaal niet), en dat scheelt al aanzienlijk.

Het houdt wel in dat ik wat kleine wijzigingetjes aan het bovendek moest aanbrengen: in plaats van indekking over de middelste cel, heb ik twee HEEL brede (3 cm) capstrips geplaatst op de wortelribben, want de folie moet toch in ieder geval iets hebben om op te hechten. En omdat dat wat kwetsbaar is omdat er dus 3 cm hout (1,5 mm dik) ongesteund vanaf de wortel uitstaat, heb ik die wat verstevigd met een hele reeks driehoek-steuntjes.

20221017_235436[1].jpg

Voor vandaag is dat het weer. Morgen gaan we de retracts plaatsen en de onderzijde van de vleugel afwerken, en daarna is de romp aan de beurt.

Ziet er goed uit.:) En de bouw snelheid zit er lekker in.

Ik doe mijn best... :D

Intussen heb ik aanwijzingen dat de wankel waar dit project om draait echt een van de aller-allereerste series geweest is, want ik kwam een Youtube videootje tegen van een Type I die net als de mijne geen airbleed-stelschroef heeft, en de eigenaar beweerde dat het ding uit 1969 kwam.
Of dat waar is, geen idee.

Qua bouw heb ik weinig spannends te melden, had vandaag wat andere dingen te doen en het enige waar ik aan toe kwam was dat ik hout heb kunnen halen voor de retract-bevestiging.

Wat ik wel heb, is een paar fotootjes van deze vleugel in vergelijk met de oude X1200.
20221018_152216[1].jpg

20221018_152318[1].jpg

De Barracuda vleugel is nooit ontworpen voor retracts. Dat moet ik dus zelf aanpassen.
De vleugelribben zijn 3 mm Balsa, met capstrips, dus op zich zit daar wel wat stijfheid in, maar natuurlijk bij lange na niet genoeg om de poten aan te bevestigen.
Dat heb ik opgelost door de twee ribben waar het mechaniek tussen komt met 2 mm triplex te dubbelen, zodanig dat de dubbeling ook om de vurenhouten liggers aangrijpt.
Daarmee leid ik de krachten in voor-achterwaartse richting rechtsstreeks naar de liggers toe, en moeten de ribben hooguit een deel van de zijdelingse krachten opvangen.
Tussen die dubbelingen worden twee vurenhouten balkjes kops tegen het triplex gelijmd.

Zo dus:
20221018_220207[1].jpg

Het vervelende is alleen dat een kopse verlijming alleen, gewoon onvoldoende is. Die moet dus ingesloten worden. Nog veel vervelender is dat de rib tussen de balkjes weggefreest moet worden, want daar komt die poot te liggen. Dus die insluiting moet middels een soort "C=vormig" plaatje gedaan worden.

Dan kom ik hier op uit:
20221018_220516[1].jpg

Dat moet ik nu dus nog 3 keer herhalen voor deze kant, en dan ook nog aan de andere kant.

Ik ben dus nog wel even bezig, maar nu eerst even een bak nasi in de magnetron!

Vanmorgen een beetje laat uit mijn mandje gekropen, en na de koffie tioch maar voorzichtig weer verder gegaan...
Beetje ferrassend, die pootjes lijken zo mooi slank en compact, maar het is nog verbazend wat je allemaal weg moet zagen, boren en slijpen... Verbazend? Bijna beangstigend... :D
Overigens hadden we allebei (zowel Rob als ikke) eigenlijk bij het ontwerpen volledig over het hoofd gezien dat die uitsparing daar nog moest komen. Uiteraard denk ik dat Rob dat nog wel in de tekening aan gaat passen.

Tegen de tijd dat de montageflenzen van het mechaniekje vlak op de balken lag, had ik bijna 30 mm van de totale plaatselijke 44 mm aan rib weggefreesd., en ook in de dikke wortelrib is nogal wat materiaal weggehaald om ruimte te maken voor het wiel.
20221019_114434[1].jpg

En dan komt, na heel veel stof en lawaai geprodceerd te hebben, het pootje er ZO in te liggen...
20221019_114450[1].jpg

Er valt nog wat met de pootjes te schuiven, ik kan kiezen tussen dat de wielen elkaar bijna raken, tot ongeveer 2 cm tussenruimte in ingetrokken toestand. Maar ik denk dat ik ze maar zo dicht mogelijk bij elkaar zet.

M1200 retracts - YouTube

Stand van zaken is dat de vleugel momenteel 600 gram weegt zonder bespanning (verwachtte toename door bespanning en servo's plm 100 gram.

De originele vleugel weegt 680 gram ZONDER retracts. Hier hebben we dus ongeveer 200 gram gewonnen, bij een toename van het vleugeloppervlak van ongeveer 5 dm2.
Op de romp verwacht ik nog ongeveer 200 a 300 gram te winnen t.o.v. origineel, plus het hoogstwaarschijnlijk weg kunnen laten van bijna 100 gram ballast.
EDIT: de wankel blijkt ook nog eens bijna 100 gram lichter te zijn dan de 6,5 cc tweetakt die er achterop de X1200 zat.
De 2,2~2,3 kilo MOET dus haalbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Back