Bouwverslag Mantua/Sergal Mississippi boot

hallo

ik denk te weten dat de amerikaanse padellweehlers vaste schoepen aan de raderen hadden
de englese side paddlers hebben beweegbare schoepen (jos zie andre zijn boot)
van deze raderen stonden de schoepen op een beweegbare as die door een excentriek werd aangestuurd en die verstel baar was
hier een schoepen rad van de pissisippi queen
Mississippi%20Queen%20Paddle%20Wheel.JPG

om een meer gelijkmatige aandrijving te krijgen zijn hier de twee halve schoepenraderen een paar graden verzet
maar zoals je kan zien is hier niets verstelbaar aan
hier heb je een side paddle wheel waar je goed de beweegbare schoepen op kan zien
f131p381.gif

ik vrees dat al vind je deze wielen die je nu hebt niet zo mooi dat je het er toch mee zal moeten doen

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het was me ook al opgevallen dat er veel rood wordt en werd gebruikt, hoewel ik ook wel eens een combinatie van zwart en rood heb gezien. Ook gezien dat de schoepen gewoon blank hout waren. Het idee van wat oppimpen met koper spreekt me ook wel aan, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken.
Naast de kleurstelling vind ik de constructie ook veel te "vlak". Ik zit nu aan het volgende te denken:

De ronde wielen dunner maken, alsof ze door de spaken gaan. Dat zou ik dan kunnen accentueren door de wielen rood te maken en de spaken zwart. De schoepen zijn van heel donker (noten?)hout, en die zou ik eventueel zo kunnen laten (dat kan ik altijd nog besluiten als de rest klaar is).
Het dunner maken van de spaken ga ik eens op wat afvalhout uitproberen. De wielen zijn van gefineerd multiplex. Alleen het fineer eraf halen zet geen zoden aan de dijk want dat is flinterdun. dus er zal nog een laag afmoeten, en ik weet niet of wat er dan nog overblijft nog voldoende verband heeft.

@Jos (Kreeft), Ik zou de grotere versie (of de bron waar je deze foto vandaan hebt) ook wel willen, omdat er dan misschien nog wat meer details zichtbaar worden. De Oostenrijkse bouwer waar ik al eens naar verwezen heb, had het wiel ook rood gemaakt. Bij deze versie zie ik nog wat meer wijzigingen, bijv. de relingversieringen (geel of houtkleurig, terwijl Mantua ze wit maakt).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Ad Bakker
 
hallo

nog een foto van een side paddle

jamieson-steam-engines-210-paddle-wheel-1000x748.jpg


mischien een mooi idee met dit wiel

dit is niet zo kaal en er is zeker wat werk aan daar er koperen strips zitten om de planken op de spaken te houden

groetjes raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ad,ik kom nog ff terug,op het idee wat ik je heb aangedragen om het op te pimpen met koper.Hier een link waar het onder andere te verkrijgen is.Het is alleen maar om je te laten zien wat je kan gebruikken.Ik denk dat zoites ook wel in een modelbouwshop te verkrijgen is.Misschien kan je nog een paar andere dingen op je prachtige model op pimpen met dit spul!

Groeten E.J.



Glas in lood & Tiffany shop | Koperfolie blad koper.
 
mississipi


zoals je kan zien Ad sta ik nog lang niet zo ver als jij met mijn mississipiboot,verder blijf ik uw verslag op de voet volgen ik vindt het nog altijd prettig om naar te kijken en ook wat gegevens te gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Jacq.
Het begin is er in ieder geval. Het bouwtempo is nu eenmaal afhankelijk van je beschikbare tijd, en als dat beperkt is moet je beslist niet de fout maken om je te haasten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er bijna een dagtaak van kan maken (volgens mijn vrouw zelfs nog meer dan dat). Maar als je tijd beperkt is, moet je er gewoon in kunnen berusten dat het tempo niet al te hoog is.
Ik zie overigens dat je dekbeplanking met "eindige" delen is uitgevoerd (en ik geloof te zien dat dat voor de romp ook geldt). Dat is natuurlijk veel "echter" dan de planken over de volledige lengte zoals ik die heb toegepast. Eigenlijk stom van me dat ik daar niet aan gedacht heb, de handleiding zegt daar ook niets over. Vreemd, omdat dit bij de Amerigo Vespucci (ook van Mantua) wel het geval was, en daar heb ik het ook gedaan. Ook bij de Victory was dat zo, daar passen ze een verschuiving van 2/5 planklengte toe, zodat een naad elke 5 planken op dezelfde plaats in de lengte terechtkomt. Achteraf had ook nog gekund, in sommige bouwbeschrijvingen geven ze ook aan dat je volle planklengten kunt lijmen, en de kopse naden later kunt aanbrengen/simuleren door ze in te kerven met een mes. Ik heb dat op een proefstukje uitgeprobeerd, maar ik kreeg het niet mooi en dus laat ik het maar zo.
Succes verder, en hou ons op de hoogte.

Ad
 
Beste Jacq,

Ik was wat op het internet aan het surfen toen ik een compleet bouwverslag van de Artesania Latina King of the Mississippi tegen kwam op de Engelse site Drydockmodels.com. Ik denk dat je hieraan wel wat zult hebben, het is een erg compleet verhaal.

Succes, Ad Bakker
 
hallo Ad,
bedankt voor het doorsturen van de site over de king of mississipi,ben tevreden dat ik zo nu en dan eens kan kijken naar het verdere verloop van de bouw van deze boot en wat tips van opsteken.

groetjes jacq.
 
king of mississipi

Hey Ad,
zoals je kunt zien ben ik toch al een klein stapje vooruitgegaan met mijn boot hij is nog ver van klaar maar stilaan zal ik er wel komen(hoop ik)
Foto-8SLMDVEO-D.jpg


groeten jacq.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook hier even melden dat ik zojuist mijn laatste weblog bijdrage over de bouw van de Mantua Mississippi boot heb geplaatst omdat hij AF is.
Iedereen bedankt voor de bijdrage in dit forum. Het was een plezier om te doen, en ik zal het een volgende keer zeker weer doen.

Groet,

Ad Bakker
 
beste Ad,
proficiat met uw prachtige mississipiboot een echt kunstwerkje waar vele modelbouwers van dromen om zoiets moois tot stand te brengen en tevens nog maals gefeliciteerd met het prachtige verslag dat we bijna wekelijks konden volgen,hopelijk tot de volgende keer.
Groeten Jacq.
 
Sergal Mississippi

Hallo Ad,
Prachtig verslag over de Sergal Mississippi 1870. Prachtig vakwerk.
Mijn hoge achting daarvoor.

Ik overweeg eenzelfde soort boot te gaan bouwen in het najaar.
Maar zou de boot RC varend willen bouwen.
In de advertentie m.b.t. het bouwpakket wordt wel over de mogelijkheid daarvan gesproken.
Zover ik kan nagaan heb jij dat niet overwogen.
Kun je me een indicatie geven over de praktische haalbaarheid daarvan?

Alternatief voor me is het bouwen van een tekening die ik op internet heb gevonden van de Robert E. Lee. Die lijkt daarvoor geschikt. Maar een snelle optelling van de materiaalkosten lijken in het voordeel van het bouwpakket te gaan.
Graag je idee daarover, bij voorbaat dank
 
Zover ik kan nagaan heb jij dat niet overwogen.
Kun je me een indicatie geven over de praktische haalbaarheid daarvan?

Ik heb het indertijd inderdaad niet overwogen. Op zich zitten er wat elementaire dingen voor het aandrijven van het rad en roer bij de Mantua kit, maar alle elektronica moet je natuurlijk zelf verzorgen (motor, ik vermoed met vertraging, vaartregelaar, roerservo, accu, zender en ontvanger + wat ik waarschijnlijk nog vergeten ben). Dat moet dan in het achterste dekhuis, waarvan de achterwand demontabel te maken is zodat je nog bij de spullen kunt komen. Of het toereikend is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt mij in principe van wel.

Succes ermee,

Ad Bakker
 
Dank je Ad voor je antwoord.

Nog een vraag helpt me mogelijk bij het berekenen van e.e.a. want bij inbouw RC moet je rekening houden met diepgang, windvang, eventuele extra drijfkracht en stabilisatie door een lager zwaartepunt. Ik heb daar elders op het forum ook wat vragen over gesteld:
Hoeveel weegt jou exemplaar totaal? Dan hoef ik daar alleen nog de motor, accu en vaarregelaar en servo(s) bij te tellen.
Bij voorbaat dankl
 
Laatst bewerkt:
Een ruwe schatting van mijn kant Ik ken alleen de lengte en niet de breedte en voorziene diepgang van het platbodem deel:
Uitgaande van effectief 800mm lang
150mm breedt
en diepgang 35 mm
levert op: ca 4,2 liter verdrongen water.
Met de 3,9 op de schaal zou voor de elektronica 0,3 kg over blijven.
Servo en ontvanger en motorregelaar wegen weinig. Motor en bevestiging 300 gram.
Rest 0 gram voor de accu.
Dus daarvoor zal ik iets moeten vinden om te compenseren. bv. "piepschuim" afneembare kiel in dezefde vorm als het onderste deel van de platbodem. Zie je bij het varen toch niet. Als ik die ook bv 35 mm dik maak dan heb ik 4 kg extra drijfvermogen. Daavan voor de accu bv. 2 kg en onder in het piepschuim wat extra ca. 2 kg lood om het zwaartepunt wat lager te krijgen
Denken jullie dat ik dan ver van de werkrlijkheid zal zitten?
Dank voor meedenken
 
Op hoeveel schat je dan de diepgang?

Bij een diepgang van 3,5 cm (dek zit op net 5 cm) kom ik grof geschat op een waterverplaatseng van tussen de 4,5 en 5 kg. Als er een nauwkeurigere schatting nodig is wil ik daar wel wat gedetailleerder naar kijken.

Groet,

Ad

EDIT
De boot is wat breder dan je geschat had, bijna 20 cm
 
Laatst bewerkt:
Back
Top