Bouwverslag Maule Orion(bouwverslag begint op pagina 7)

Ik wil een Maule Orion gaan bouwen om uiteindelijk zweefvliegtuigen mee te gaan slepen.
Wil dit toestel van hout en balsa gaan bouwen denk ik maar ideeen zijn altijd welkom.
Hoop dat ik hem van de zomer af kan hebben zodat ik hem nog kan testen en wellicht wat
kan oefenen met slepen. Heb nu genoeg tijd om te bouwen dus van de zomer moet ie toch wel
klaar kunnen zijn (of vergis ik mij hierin?). Ik wil hem met brandstof gaan vliegen maar dat word
dan mn eerste brandstofkist(ik vlieg nu met speed 400 motoren). Dus ik heb wel wat vragen.
Nu zit ik met wat vragen:
- Is dit toestel geschikt voor een redelijk beginner?
- Is dit toestel geschikt om te slepen als rc toestel?(in flight sim x sleept ie wel namelijk)
- Hoe groot moet ie ongeveer worden?
- Wat voor motor moet erin komen en van welk merk?
- Wat voor ontsteking: elektrisch of trekstarter?
- Wat voor propellor?

Mocht ik nog meer vragen tegenkomen dan zal ik die hier stellen. Bouwverslag zal ik hier ook neerzetten.

Hier nog even wat info over de Maule Orion zoals die op ware grote is:
Landing Gear Configuration:
Taildragger

Landing Gear Type:
Oleo Strut or Spring Aluminum Gear

Engine Type:
Lycoming

Engine Model:
(see above, and see guide below)

Propeller:
81” McCauley Constant Speed Prop - 2 blade

No. of Seats:
Five

Useful Load: (avg.)
895 lbs. (235B) 847 lbs. (235C)

Cruising Speed: (75% power at optimum altitude):
160 mph

Wing Span:
32.9 feet

Wing Area:
165.6 sq. feet.

Length:
23.5 feet

Height:
8.3 feet

Cabin Width:
42 inches

Gross Weight:
2500 lbs.

Empty Weight:
1605 lbs. (235B) 1653 lbs. (235C)

Fuel Capacity:
73 gal.

Stall speed (with full flaps, 1 pilot, 1/2 tank of fuel)
40 mph

Takeoff distance: (1 pilot, 1/2 tank of fuel)
250 feet

Takeoff distance at gross over 50’ high obstacle:
600 feet

Rate of Climb: (1 pilot, 1/2 tank of fuel)
1500 fpm

Land at gross over 50’ obstacle:
500 feet

Best Climb Speed:
90 mph

Service Ceiling:
20,000 feet

Fuel Consumption (65% power):
12 gph (B4B5) 11 gph (W1A5)

Flap Settings:
-7, 0, 24, 40, 48 (degrees)

Ohja nog een foto van de Maule Orion (wel een oude foto maar kon niks beters vinden):
mauleorionnx1.jpg

ff googlen:
[web:2d0d461e6b]http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&lr=&q=Maule+Orion+&btnG=Zoeken[/web:2d0d461e6b]

- Is dit toestel geschikt voor een redelijk beginner?
Ligt eraan, het is een bovendekker dus vliegt redelijk als een trainer, wel met staartwiel dat vergt iets meer oefening

- Is dit toestel geschikt om te slepen als rc toestel?(in flight sim x sleept ie wel namelijk)
Hij kan wel als sleper uit worden gevoerd maar dat kunnen een hoop kisten.

- Hoe groot moet ie ongeveer worden?
Ligt eraan hoe grote zwevers je wilt slepen, 2.5 meter spanwijdte lijkt mij wel aardig

- Wat voor motor moet erin komen en van welk merk?
ligt aan de grote van het model, voor 2.5 meter iets van 35cc benzine

- Wat voor ontsteking: elektrisch of trekstarter?
Met benzine gewoon aanslaan en een electronische ontsteking

- Wat voor propellor?
Die bij de motor past ;-)

Als ik jouw was zou ik een brandstof trainer kopen om te leren omgaan met de motoren en zeker het slepen nog even links te laten liggen.
Ook heb ik het idee dat je niet echt veel bouwervaring hebt en om dan een "schaal"kist van niks af aan op te bouwen zal niet mee vallen.

Koop dan een bouwdoos en doe bouwervaring op en het vliegen met een kist waarvan je weet dat ie goed vliegt. Er zijn erg veel variabelen met betrekking tot het zelf tekenen en bouwen van een kist die van een mooi model een slechte vlieger kunnen maken en dat zou zonde zijn van je inzet.

Berto bedankt in ieder geval voor je info
2,5 meter das best groot maar dat moet lukken.
Niet veel bouwervaring klopt helemaal, dat heb je goed opgemerkt.
Gelukkig doet mn broer(Jesse) ook aan modelbouw en die heeft meer
bouwervaring en zal mij dus eventueel gaan helpen. Een bouwdoos is
inderdaad ook nog een optie, maar zijn die er te vinden van een Maule Orion?
Ik wil wel graag bij dit model blijven aangezien ik ooit wil gaan slepen en ik
dit een mooi toestel vind. Als ik deze ga bouwen(zelf of met doos) dan was ik
zoiezo niet van plan gelijk te gaan slepen, moet eerst zeker weten dat ik mijn
eigen toestel heel houd :wink: voordat ik een toestel van een ander op het spel zet.
In ieder geval bedankt voor de info zal er zeker rekening mee houden

Zeker een hele mooie kist !
En natuurlijk wil ik je helpen met bouwen, we hebben de hele winter de tijd dus gewoon "one step at a time" :D
Misschien eens op het net kijken of je een brandstof trainertje op de kop kan tikken voor weinig, vaak staan er wel van die afgeragde dingetjes op voor bijna niets die prima zijn om mee te oefenen
en heb je het komende zomer nog niet onder de knie nou... dan wacht je toch gewoon nog wat langer. :D
Als je iets echt wilt moet je er voor gaan, maar.... wel op een verantwoorde, doordachte manier.

Ik ben nog ff voor je aan het snuffelen geweest:
1056571.jpg

0859444.jpg

1109029.jpg

Taildragger_takeoff.jpg

Bill_Elliott_and_plane.jpg

Let op: dit zijn niet allemaal dezelfde modellen, kijk ff hier

Bouwtekeningen heb ik nog niet gevonden.

Groetjes, Jesse

Ik kon ook geen bouwtekeningen vinden maar heb het bedrijf dat de Maule Orion een mail gestuurd
of ze me de bouwtekeningen wilden sturen, zodra ik daar iets van heb gehoort laat ik het weten
en mocht ik ze krijgen plaats ik ze hier. Maar even een vraagje: is het vliegen op brandstof zoveel
moeilijker als op elektro? ga zeker rustig aan beginnen en hoop dat dit winterprojektje wil slagen.
en broer: nu alvast bedankt voor de hulp die je me gaat bieden

blijkbaar bestaat het model ook met een neuswiel. mss ook een idee om het weer wat minder moeilijk te maken. waarom neem je niet gewaan een ander (semi) scchaalmodel waarvan je wel tekenigen vind of een kit. maakt het toch veel makkelijker om te beginnen. maar als je deze bouwt heb je wel een niet veel gezien model :wink:
alvast veel succes met het mooie project

bedankt voor de complimenten hoop dat het ook gaat werken.
heb voor het staartwiel gekozen omdat deze niet achterover getrokken word in een
poging een zwever te slepen :wink:. is inderdaad zeer zeldzaam model niks over
te vinden hier op het forum. gaat me niet zozeer om het schaalmodel maar
wil deze nabouwen omdat ie werkt als sleeptoestel en dan wil ik het toch maar
meteen goed doen. hoe goed wachten we maar af

de staartwiel uitvoering is toch de meest voorkomende en zou ik ook nemen :wink:
ik zou het zeker proberen en ondertussen zoals gezegt een trainer aanschaffen (met staartwiel)

ik ga gelijk zoeken
zal mn vriendin trouwens leuk vinden :wink: , vertelde net dat ik een nieuw toestel wil gaan bouwen zegt ze:
Je hebt er toch al 3??
Dus dan worden het er 5 omdat ik nog een trainer nodig heb om mn eigen bouw te gaan vliegen :D

vjete zei:
de staartwiel uitvoering is toch de meest voorkomende en zou ik ook nemen :wink:

Ja... ik had een stuk of 5 foto's staan, maar 3 deden het niet (geen hotlinks toegestaan) en dat die ene geen staartwiel heeft had ik nog helemaal niet gezien :oops:
Als ik straks klaar ben met werken kijk ik ff of ik dat op kan lossen.

Groetjes, Jesse.

heb dus totaal geen verstand van brandstoftoestellen
vind net bij toemen modelbouw een Colibri ARF met motor erbij voor
139,95 euro :? is dat niet beetje goedkoop of lijkt dat maar zo??
en zijn er mensen die weten wat voor motor er dan bij zit want dat
staat er niet bij. en is dit een goed toestel om mee te trainen voor een
schaalmodel zoals ik wil gaan bouwen??

Hey broertje, wacht ff...
Ik heb nog die 7,5 cc tweetakt liggen, die heeft op een 1,40 meter span. trainer gezeten.
Als die nog wil lopen mag je die voor noppes hebben :wink:
Die ligt al zo lang stof te happen, en ik doe er toch niets meer mee.
BTW: die colibrie staat ook op marktplaats voor €79,-

Groetjes, Jesse.

sommige links werken nog steeds niet dus moet je nog maar een keertje nakijken :wink:
vanavond op het werk hebben we het gelijk wel even over die trainer dan kan ik misschien alvast gaan
oefenen, het is hier nu best mooi weer. Heb in het begin wel wat hulp nodig denk ik zo.
Maar daar slaan we ons wel doorheen toch Jesse?? Zorg wel even dat je die motor aan de praat
krijgt als ik er niet bij ben, heb geen zin in stoflongen :wink:

Heb inmiddels nog een mail gestuurd naar een bedrijf dat de Maule maakt, dus hoop eerdaags tekeningen
binnen te krijgen. Ga morgen nog even in de bibliotheek zoeken, het materiaal daar is oud zat en de
Maule ook dus misschien vind ik wel iets bruikbaars :wink: zal het dan niet mee kunnen nemen
daar ik geen lid ben van de bibliotheek hier, ik neem mn camera wel mee als dat mag :evil:

is dat niet gratis om lid te worden bij een bib? anders als je wat bruikbaars vind doe dat en scan het in of kopier het. dan heb je geen vervorming of toch veel minder

Back