Bouwverslag Maule Orion(bouwverslag begint op pagina 7)

Nee hoor praten kan ook :lol: , alleen maar over vliegtuigen bij voorkeur. Betrek haar in de hobby, laat ze zelf een kleur uitkiezen, neem ze mee naar het vliegveld (maar 1 of 2 keer of zo) etc. etc. leg grote aankopen in de week, praat er lang van de voren over. Als ze het vliegtuig wat je bouwt ook mooi vind dan komt die motor etc. vanzelf :wink:

oke ik ga nu weer even :ontopic:
de tekeningen van de vleugel word op t moment aan gewerkt in autocad.
zodra die klaar zijn gaan we beginnen met het bouwen van de vleugel
wat hopelijk maandag zal zijn. vanaf maandag dus foto's hier te vinden
als het allemaal lukt met autocad(succes ermee broer :wink: )

Alex Söntgerath zei:
Nee hoor praten kan ook :lol: , alleen maar over vliegtuigen bij voorkeur. Betrek haar in de hobby, laat ze zelf een kleur uitkiezen, neem ze mee naar het vliegveld (maar 1 of 2 keer of zo) etc. etc. leg grote aankopen in de week, praat er lang van de voren over. Als ze het vliegtuig wat je bouwt ook mooi vind dan komt die motor etc. vanzelf :wink:

zo gaat dat inderdaat en vooral niet te veel meenemen, als ze der eigen gaat vervelen is het met je gedaan :lol:
o ja niet gaan zeuren van ik wil sex, je vraagt gewoon sex of een vliegtuig :P
dan moet je eens opletten wat er gebeurd (zoek nog een opslag ruimte) 8)

We zijn klaar om de vleugels te gaan bouwen alleen hebben we nog wat vragen.
Het toestel krijgt een spanwijdte van 2,00 meter en de vleugels zullen 31 cm breed zijn.
vleugels gaat gebouwd worden als een gehaal van 2 meter en dus niet 2 delen van 1 meter.
maar welk materiaal hebben we dan nodig en hoe dik moet dit zijn??
en hoeveel ribben in de vleugel voor goede stevigheid?
Dit toestel moet later(als mijn vliegkwaliteiten wat hoger liggen) kunnen gaan slepen maar hoe
moeten we daar rekening mee houden met het maken van de vleugel(extra stevigheid)??

wbt hoeveelheid ribben. hangt een beetje af van de dikte van je vleugel. ik zelf zou iets van 5*10 vuren liggers gebruiken, 2 mm shear webbes en 2mm ribben om de 7 cm of zoiets. verder een 10*5 balsa voor en achterlijst (afhankelijk van je profiel kan dit ook een 15*5 lijst zijn...in het midden zou ik wat verstevingen met liteply van 2 mm (rondom je liggers, voor en achterlijsten dan een 20 cm in iedere vleugelhelft ofzo...

post eens een plaatje van je tekening ofzo...ben benieuwd!

bedankt voor je antwoord daar kan mn broer wel wat mee denk ik(hij is handiger met hout) tekeningen van eigen vleugel
moet je ook bij hem zijn. zal hem vragen ze is te posten. is wel een autocad tekening(als je die bedoelt ten minste)
verder staan er op pagina 2 van dit topic al wat tekeningen van het toestel zo uit de fabriek van waar die geproduceert word.

Christiaan Vis zei:
2 mm shear webbes
voor en achterlijsten dan een 20 cm in iedere vleugelhelft ofzo...

post eens een plaatje van je tekening ofzo...ben benieuwd!

Bedankt Christiaan,
Wat bedoel je precies met shear webbes ?
En die ca 20 cm in iedere vleugelhelft ?

Plaatje van de tekening... ik zal kijkn of ik vanavond even tijd heb, maar ik heb het op het moment nogal druk.

Groetjes, Jesse.

heej...

shear webbes zijn plaatjes hout die tussen iedere rib zitten en de bovenste en onderste ligger aan elkaar verbinden.

hier een plaatje:
clark-y.jpg

het idee is dat deze samen met de beplanking aan de voorzijde van de vleugel dus vanaf de liggers naar voren toe (aan de boven- en onderzijde) een D vormt en zo een sterke constructie wordt (zowel op buigen en torsie)

dit is trouwens het clark-y profiel wat denk ik wel erg geschikt is voor de maule? wat hadden jullie in gedachten?

wbt die 20 cm, dat is dan de wing joiner die de twee helften aan elkaar verbindt en waar je gemakkelijk eventuele dihidral (hoek tussen de twee vleugels, V-vorm) in kunt bouwen. die wing joiner zit dan een 20cm in de ene vleugel helft en 20 in de andere...

Bedankt Christiaan, das duidelijke taal. :D
Zo had ik het ook ongeveer getekend.
Maar is 15 mm achterlijst niet erg minimaal voor een sleepkist met een span van 2 meter ? ik had zelf 20 mm in gedachten.
Voor de voorlijst wil ik 15 mm gebruiken.

Het originele profiel van de Maule is een aangepaste USA 35-b, de originele USA 35-b staat ook in profili en die lijkt erg veel op Clark-Y dus ik denk dat we daar wel goed mee zitten.

Groetjes, Jesse.

ah, nou dat gaat wel vliegen dan qua profiel. Ga je ook ailerons en flaps erin bouwen? Zou ik geloof ik wel doen! dan is de achterlijst zoals ik hem getekend had niet helemaal van toepassing. Kun je beter eentje maken van ribben (ofwel een stuk van je rib doorzagen en aan weerszijde van de zaagsnede scharnierlijsten plaatsen. Dan is een lijst van 10 dik wel zat (evt aangevuld met versterking daar waar scharnieren komen).

zoiets:
clark-y~0.jpg

ik zou trouwens wel iets meer aileron / flap oppervlakte nemen. iets van 10 tot 15% van de koorden?!

Oke, ff een tekeningetje.
Dit is het USA 35-B profiel dat de originele Maule ook gebruikt (echter is die wat aangepast).
Met de tips van Christiaan ben ik zo ver gekomen:
usa35b1.jpg

Het gat tussen de aileron en de vleugel is wat groot maar dit is niet op schaal, dat moet ik dus nog uitmeten in autocad oid.
Voor en achterlijst van balsa neem ik aan ?
De ailerons zijn omgerekend van de originele tekening 7 cm als ik het op schaal maak, is dit erg overdreven of is het zo goed ?
Laat even weten wat je er van vind, alle tips en suggesties zijn welkom :)

Groetjes, Jesse.

Hallo Jesse,

Leuk om te zien hoe dit vanaf het begin af aan vorderd, complimenten hiervoor.

Een tip van mijn kant mbt vleugelconstrucies is om bestaande constructies van geteste modellen te nemen (bijv. big lift of Piper cub). Ook daarin is de constructie van de flaps helemaal uitgewerkt, dat is weer iets anders gedaan dan jij hierboven tekend. Voor de rolroeren zou ik de scharnierlijn aan de bovenzijde houden. Voor de flap kun je de scharnierlijn aan de bovenzijde houden maar beter is het o speciale flapschernieren toe te passen waarbij de scharnierlijn aan de onderzijde van de roer buiten het roer ligt. Zal eens kijken of ik daar een voorbeeld van kan vinden.

Bij de neuslijst is het verstandig om een "valse"steunlijst op te nemen die later onder de beplating valt. Als slot krijg je dan de eventueel voorgeprofileerde neuslijst die tegen dit geheel gelijmd word. Het voordeel van die "valse"neuslijst is dat de beplating tussen de ribben extra ondersteund word. Zo loop je niet de kans dat waar de beplating tegen de neuslijst komt er een zwak punt onstaat.

Voor een model van deze spanwijdte en zeker als je ermee gaat slepen is de ligger van 10x5 absoluut onvoldoende. Je zou deze kunnen ondersteunen door 2 extra liggers ter hoogte van de scharnierlijst op te nemen van 5x5 vuren. je wilt niet weten wat voor krachten (zeker omdat de Maule geen struts heeft) er op de vleugel komen in een stortvlucht nadat je de zwever op hoogte weg hebt gezet .

De afmetingen van de roeren lijken me goed. Voor de flaps zou ik die 7cm ook aanhouden.

Groet,

Alex

Bedankt voor de complimenten en tips alex.
dit zijn dingen waar je wat aan hebt voor als je het nog niet wist(zoals wij).
aan wat voor liggers zat jij te denken, ervan uitgaande maar 1 ligger in de vleugel te leggen?
of zou jij uberhaupt meerdere liggers nemen in zo'n vleugel die ambitie heeft om te gaan slepen?

groeten Davy

Davy, Jesse,

Even een kort antwoord, morgen (oeps vandaag) zal ik uitgebreider antwoorden. Totaal 4 ligger van 5x5 grenen (niet grenen is te zacht), 2 op het dikste punt van de vleugel en 2 bij de achterlijst. Echter in het middenstuk van de vleugel, dus iedere 50cm aan ieders zijde de voorste liggers verdubbelen dus 10x5 (verdubbelen met 5x5).

Groet,
Alex

PS zal kijken of ik een voorbeeld tekening heb.

Ben zojuist ff bezig geweest in autocad, ik heb hier geen ervaring mee dus als het totaal de plank mis slaat hoor ik het graag :)
1 vleugelhelft, 105cm lang, tipkoorde 31cm, wortelkoorde 30cm.

vleugelhelft1.jpg

:oops: ben alleen de verdubbeling van de liggers in het midden vergeten in te tekenen. :oops:

Groetjes, Jesse.

Eindelijk, na hééééél lang wachten zijn dan zojuist eindelijk de tekeningen van de romp binnen gekomen van Maule air inc.

fuselage1.jpg

fuselage2.jpg

fuselage3.jpg

Hoe gedetaileerd wil je het hebben 8)
Daar schiet je tenminste wat mee op, zaterdag ff hout halen en dan kunnen we echt beginnen.

Groetjes, Jesse.

Back