Bouwverslag Medicine Man

Na het lezen van dit forum; groeps-bouwverslagen-en-ervaringen-medicine-man-60-a-10

Heb ik besloten om een medicine man te bouwen. De Medicine Man is een 2 kanaals zwever. Ontworpen door Ryan Groswiler in 2008.

Het wordt mijn eerste houtbouw vliegtuig. Ik heb ook voor deze gekozen omdat het model niet erg moeilijk is om te bouwen en omdat er mensen mij voor zijn gegaan wat erg handig is. Ook heb ik de handleiding van Arjan (ph_ajh) geprint. Bedankt hij is erg handig. Zeker voor een beginner!

Een vriend van mij gaat hem ook bouwen het wordt ook zijn eerste model. Morgen worden de tekeningen geprint bij een copyshop. En de bestelling bij Hangar is bijna geplaatst. Hoop dat het een beetje snel binnen is zodat de zwever misschien wel voor het vintage glider treffen 6 mei klaar is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoogteroer is al bijna klaar! Vanmiddag begin ik aan het richtingsroer. Hopelijk krijg ik die nog af vandaag en kan ik beginnen aan de ribben (: Het bouwen is echt erg leuk. Het gaat mij alleen niet echt om tijd. Ik vind het wel leuk om een beetje rustig aan te 'prutsen'. Ik heb toch een deadline die nog láááng niet in zicht is. Foto's post ik vanavond even. Nu moet ik naar school. En dat gaat natuurlijk 'bijna' altijd voor. :rolleyes:

Goede keus!
wie is de tweede die aan het bouwen is? Toch niet toevallig Coen....?

Ja zeker! Mede dankzij je handleiding schiet het al aardig op. Hij is echt superhandig. En aardig te begrijpen voor een beginnertje. Nee het is niet Coen. Een vriend van mij. Het wordt zijn eerste vliegtuig. Bij mij gaat t al aardig; hoogteroer is af. Een deel van de vleugel en het richtingsroer. Hij is natuurlijk niet perfect, dat kan bijna niet als ik de foto's zie van mensen die al tig vliegtuigen hebben gebouwd. Maar ik ben aardig tevreden. De hele dag aan het bouwen geweest vanaf half 4. Dus geen tijd om de foto's te posten. Trouwens al die ribbetjes uitsnijden is een aardig tijdrovend priegel werk. Maar ik heb ze allemaal. Doelstelling voor morgen is om sowieso de vleugels aan elkaar te hebben. En een begin met de romp als het me lukt. Het is nietzo dat ik het ga lopen afraffelen. Maar als ik eenmaal aan het bouwen ben dan wil ik het ook afmaken.

Mooi. Als je in de bouwstappen-handleiding nou dingen tegen komt die onduidelijk zijn wil je me dat dan even laten weten?

Veel succes en als je hulp nodig hebt hoor ik het wel

Leuk man! Ik volg 'm!

En eh.....
FOOOOOTOOOOOOOOS

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Foto's volgen nog. Het bouwverslag gaat er denk ik niet meer inzitten. hoop morgen qua ruwbouw de laatste hand er aan te leggen. Moet alleen nog de romp in elkaar zetten, de vleugels lijmen met v stelling en met een glasmatje en het hoogte+richtingsroer erop lijmen. Daarna even alles mooi schuren en folie bestellen. Die had ik niet meteen meegenomen bij Hangar. Wou eerst zekerheid of de ruwbouw wel wat zou worden. Dat bespannen wordt nog wel lastig voor een beginner... Maar eventjes de linkjes in de bouwhandleiding van Arjan bekijken. Hoop dat die gaat vliegen... Ben wel bang dat ik hem te 'onprofessioneel' gebouwd heb. Nouja, we zullen het zien op de maiden.

Sorry sorry sorry, weer geen foto's geplaatst :$. Vandaag niet veel gedaan. Ben een probleem tegengekomen met de vleugels. Ze passen niet mooi op elkaar. Als ik de liggers aan elkaar leg dus zeg maar zo ---> <--- Dan passen de achterlijst en de voorlijst niet goed op elkaar. :( Ook als ik er v stelling in maak blijft het zo. Iemand een tip? of moet ik nou de hele vleugels opnieuw gaan bouwen? :(:(

Hallo,

Ja het is me vandaag wel gelukt.

vandaag nog even bezig geweest. Bijna alles is af, maar het past allemaal niet mooi in elkaar. Ook de vleugel op de romp niet... Het bouwen gaat me toch niet zo goed af. Denk dat het niet meer wat wordt.... Als ik de vleugel op de romp doe is het moeilijk om hem recht in het midden te doen. En als die in het midden zit is de ene kant zwaarder....
full

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee niet zo gouw opgeven hoor
je moet nog vanalles afwerken
Komt tijd komt raad
En al het begin is moeilijk

Het ziet er echt niet gek uit hoor

Hey Robert,

ziet er voor een eerste kist niet eens zo gek uit hoor :-). Maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je iets te enthousiast (lees te gehaast) te werk bent gegaan.
Heel logisch en begrijpelijk voor een eerste zelfbouw, gaat zo lekker als je één keer bezig bent he?

Maar zo te zien is er nog heel wat aan te doen en kan het allemaal nog goed komen.
Mijn advies is om er mee naar een ervaren bouwer te gaan (Arjan??) en zijn hulp te vragen. Met een aantal adviezen moet je er kunnen komen en vliegt ie zoals het hoort zo meteen in Roden.

Succes!

Groeten,

Paul.

Hey!

Niet te kritisch zijn op je eerste kist hoor! De plaatjes doen me denken aan mijn eerste bouwsel! Het zal niet de mooiste worden, maar wat zal je er veel van leren! De kist die je hierna maakt zal al een stuk beter worden! Al doende leert men!

- Neem veel tijd voor de bouw
- Vraag er her en der een ervaren bouwer bij, op verschillende momenten tijdens de bouw. Dit is cruciaal!
- Geef niet te snel op! De voldoening als het straks beter wordt is huge!

Succes man!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Voor een eerste geheel van tekening gebouwd vliegtuig is het zeker niet verkeerd hoor. Als je wilt kunnen we er samen wel eens naar kijken, grote kans dat je er best mee kunt gaan vliegen.

Haha, bedankt voor de reacties. Het heeft me weer wat moed in gepraat :)
Misschien is die nog wel vliegend te maken.

En Arjan, ik kom graag een keer langs! Zodat jij er even naar kan kijken. Misschien kunnen we er dan nog wat van maken :)

Paul, ja ik denk het inderdaad ook. Toen ik eenmaal aan het bouwen was was het echt leuk. En vooral als je dan die filmpjes en foto's kijkt van mensen die hem al gebouwd hebt wil je hem het liefst zo snel mogelijk afhebben. Maarja, ik hoop dat er nog iets van te maken is.

Robert,

Ik vind dat je door moet gaan, en (desnoods met hulp van Arjan?) deze kist gewoon kan laten vliegen. Niet opgeven, en zeker niet té kritisch zijn! Het is immers jouw eerste kist, die kan niet zo perfect zijn zoals jij nu wil. Hoe meer je gaat bouwen, des te beter de kwaliteit gaat worden!

Succes!

Ja Douglas ik ga ook door! Misschien is die dan niet zo mooi en vliegt die niet perfect. Maarja je leert er alleen maar van. Misschien ga ik hier na een prachtkist maken. Trouwens de daedalus heeft gevlogen! Het waaide, en de hoogstart ging niet helemaal goed. Maar uiteindelijk toch een mooie landing weten te maken.

Crg, de electronica is het probleem niet echt meer het houtbouw. En heb niet heel veel met vrijevluchtmodellen. Het besturen vindt ik juist het mooie van de hobby.

Back