Bouwverslag Medicine Man

Paul, ja ik denk het inderdaad ook. Toen ik eenmaal aan het bouwen was was het echt leuk. En vooral als je dan die filmpjes en foto's kijkt van mensen die hem al gebouwd hebt wil je hem het liefst zo snel mogelijk afhebben. Maarja, ik hoop dat er nog iets van te maken is.

Tuurlijk is er nog iets van te maken :-).
Met een beetje hulp van Arjan komt het vast wel in orde.

Ik herken jou enthousiasme maar al te goed, heb hier zelf ook geregeld last van gehad. Maar door de resultaten die ik toen behaalde was het een harde les voor mij, maar wel nuttig. Nu weet ik zo'n beetje waar ik op letten moet tijdens het bouwen. Ik zal een paar tips opnoemen en hoop dat je er wat aan hebt...

Het belangrijkste is.... Bereid je goed voor!
Begin niet als een gek ventje meteen met bouwen. Dus eerst zien dat je alle materialen en gereedschappen bij elkaar hebt voordat je ook maar een mes of lijmpot pakt.
Lees de bouwbeschrijving uitgebreid door zodat je het hele proces van begin tot eind goed begrijpt. Er zit vaak een volgorde van bouwen in en dat doen ze niet voor niets..
De Engelsen hebben hier een mooie uitdrukking voor: RTFM, wat zoveel betekend als: READ THE FUCKING MANUAL.
En verroest, ze hebben gelijk!

Heb je tijdens de bouw een moment waarop je denkt: Het moet maar zo....., meteen stoppen en kijken waarom het niet wil zoals het moet.
Nog een nadere uitdrukking: als het niet wil zoals het moet dan moet het maar zoals het wil, is geen optie in modelbouw. Gewoon doorgaan totdat het wel wil ;-).

Ik heb al redelijk wat toestellen gebouwd en geef deze adviezen puur op ervaring. Ik merk zelf dat, als ik me er aan houd, er veel mooiere en betere toestellen van mijn bouwplank komen..
Maar jij bent nog jong en hebt tijd zat om het te leren. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Heel veel succes en niet opgeven!!!

Groeten,

Paul.

Heb een Pb'tje van Arjan gekregen en al beantwoord hoop dat we er nog iets moois van kunnen maken! Zodra ik even langs ben geweest post ik weer wat vorderingen. Tot die tijd blijf ik er maar even vanaf :)

Met bouwen nooit ,maar dan ook nooit haast hebben .Neem in gedachten dat het af mag en niet af moet .Je kunt beter 2x teveel meten dan een slechte passing hebben .

Ook eerst passen voordat je er een druppel lijm op doet .

Niemand is perfect met zijn eerste bouwsel.En velen zijn dat ook nog niet na hun 3e of 10e bouwsel .
Voornaamste is dat het veilig is en goed te vliegen is .

Neem de tijd niet het leven :D

Het rompje gaat goed komen, de vleugel zitten wat foutjes in. Robert weet nu wat de bedoeling is dus er komt een nieuwe. De eerste oefeningen zijn achter de rug, zeg maar :-)

En ook nog even lekker ge-elastiekt met de Daedalus. Die vliegt uitstekend!

Ja ik ga het opnieuw en rustiger doen! Het was erg leuk vanmiddag. Inderdaad nog lekker gevlogen met de dädalus! Hij vloog super Douglas! Ik ga er zeker nog veel lol mee hebben! Medicine man ga ik nu rustig aan bouwen. Één ribbetje per dag ;)

Das de enige juiste manier! Rust in de tent. Twee keer denken, dan pas doen! En je hebt een leuke vliegende kist, dus geen haast met de medicine man.

Het elastieken wordt pas echt leuk als er wat thermiek los komt straks. Das pas echt kicken! De kist boven houden zonder motor! Neemt niet weg dat elastieken ook leuk is zonder thermiek, als oefening in doellanden, en ja... als sport :-) Bek-af na een middagje stiek lopen!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

En ook nog even lekker ge-elastiekt met de Daedalus. Die vliegt uitstekend!

Inderdaad nog lekker gevlogen met de dädalus! Hij vloog super Douglas! Ik ga er zeker nog veel lol mee hebben!

Ik weet het, dat ding vliegt bijzonder goed. Ik geef in iedergeval geen rotzooi weg. Jij gaat er zeker veel plezier mee hebben!!!

Medicine man ga ik nu rustig aan bouwen.

Elke keer leer je weer bij. Maar het plezier in bouwen is de hoofdzaak, met Arjan als backup gaat dat zeker goedkomen.

Het sturen was nog een beetje wennen maar het vloog erg leuk de dädalus. Het waaide wel een beetje vandaag. Maar hij had er niet veel problemen mee. Ja lijkt me te gek om te vliegen als het een beetje thermisch begint te worden!

Gelukkig heb ik over een paar dagen vakantie en kan ik opnieuw rustig aan de vleugel beginnen. Alleen eventjes nog achterlijsten halen en nog een vuren latje. En dan moet het goedkomen. En nog eventjes een figuurzaagje ergens vandaan halen. Is toch wel makkelijker. Ik denk ook met de ribben.

Robert,
Kom maar halen die latjes en lijsten. Figuurzaagje bij de Gamma - al gaat het met dun balsa beter met een scherp mesje. Als je het al zaagt dan met overmaat zagen en daarna op maat schuren want recht zagen in balsa is bijna niet te doen.

Ik ben zondag in deventer ,moet ik anders even een schuurmalletje maken voor de ribben ?
Dan kan ik die bij Arjan afgeven . Scheelt een bult aan zagen en snijden .

Robert,
Kom maar halen die latjes en lijsten. Figuurzaagje bij de Gamma - al gaat het met dun balsa beter met een scherp mesje. Als je het al zaagt dan met overmaat zagen en daarna op maat schuren want recht zagen in balsa is bijna niet te doen.

Arjan graag! Erg bedankt! Oke, dan doe ik het gewoon met een mesje als dat beter gaat. Zal ik het in de vakantie maar even ophalen die maandag of dinsdag? Dan neem ik gelijk het schuurmalletje mee van serge.

Ik ben zondag in deventer ,moet ik anders even een schuurmalletje maken voor de ribben ?
Dan kan ik die bij Arjan afgeven . Scheelt een bult aan zagen en snijden .

Graag! Ja als je hem zou willen afgeven bij Arjan dan haal ik hem gelijk op met het hout. Erg bedankt allemaal! Maar hoe werkt zo'n schuurmalletje precies? Want niet iedere rib is even groot? :confused:

In iedergeval iedereen bedankt voor de hulp :D

Ribbenjoep levert een afbeelding met tekst op. Kan er alleen nog niet helemaal wijs uit worden. Want je maakt zo zeg maar een aantal identieke ribben?

full
dit heb ik gevonden

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah ik denk dat ik het begin te snappen. Kun je met de mal de ribben overal recht op de ligger zetten dus allemaal op de zelfde plek het gat voor de ligger?

Want je maakt zo zeg maar een aantal identieke ribben?

Ja, of in formaat aflopende. Dat maakt niks uit. Je maakt een harde (triplex) wortelrib en een harde tiprib, daartussen zit alles wat je nodig hebt.

Over de uitsparing voor de ligger; die loopt recht door alle ribben dus die kun je inderdaad in één keer maken. Als je de positie in wortel- en tiprip maar goed aftekent.

Oke ik denk dat ik het begin te snappen. Serge als je die zou willen maken, graag! Gaat een stuk nauwkeuriger worden. Erg bedankt.

Back