Bouwverslag Mibo Vision Sport/Plus X, MAIDEN!!!!!!

Nadat GLS een zeer grote dubbelwandige doos bij mij tegen einde van de middag afleverde werd de inhoud uitgepakt en alle onderdelen werden bevoeld/betast, compleet en goed bevonden.

De volgende dag werd al rap een start gemaakt met het op lengte zetten van de rolroer- en welfklepaansturingsstangen, volgens handleiding, en de wingtips werden van uitfrezingen en holmdoorbraken voor de rolroeraansturing voorzien en de messing oogschroeven op lengte gezet en geplaatst.

full


Daar ik lekker op dreef was werden de rolroerservo's er ook diezelfde avond op hun plek verlijmd met Uhu Endfest 300.

full


full


Toen dit lag te harden werd de setup van de juiste stekkers voorzien en natuurlijk meteen de regelaar geprogrammeerd en alles getest.

full


De volgende dag wou ik eigenlijk een start maken met de welfkleppen. Echter was hier een discrepantie tussen de fysieke vleugel en de, Overigens zeer duidelijke duitstalige "Bauanleitung", Mijn vleugel kreeg namelijk geen messing oogschroeven voor de welfkleppen maar epoxy roerhoorns. Dit maar even kortgesloten met Mibo en tevens een post gedaan bij RC-Network.de bij onze oosterburen.

Om toch iets te knutselen maar de neus afgezaagd en het gat voor de 9P sub D in de romp gefreesd (lang leve de Dremel!!!).

full


full


full


En jawel, bij thuiskomst uit het werk, de volgende dag een mail van Mibo en een antwoord van een oosterbuur op RC-Network.de. Dus verder met de welfklepaansturing.

full


full


En de roerhoorntjes ingelijmd.

full


Toen dit de volgende dag doorgehard was de welfklepservo's ingelijmd.

full


full


Na harding van de lijm de volgende dag de bedrading in de vleugel getrokken en de uitslagen van alle kleppen afgesteld.

full


Na eerste CG test, positie servoplank in de romp vastgelegd en ingelijmd.

full


De servoafdekkingen voor de vleugel pas gemaakt.

full


full


De volgende dag de servo"s in de romp geplaatst, de stuurstangen op lengte gezet en de buitenmantels aan de rompwand verankerd.

full


full


full


En als laatste lijmactie het motorschot verlijmd.

full


Vandaag de motor en de regelaar definitief geplaatst.

full


full


Meenemer/spinner/klapprop geplaatst en het geheel laten proefdraaien (meer dan 2,5 kg statisch met 6080RPM en 35 tot 36 Ampere). Hierna de EWD (instelhoekverschil) gecontroleerd (ca 1 graad).

full


Alle uitslagen perfect gezet m.b.v. de zender (ook voor thermiekstand, speed en butterfly). En als allerlaatste de CG perfect op 95 mm vanaf neuslijst gezet (opgegeven range is 95-105 mm) de 3S 2200mAh accu ligt dan op de regelaar tegen het servoplankje.

full


Het totaal gewicht is vliegklaar 2586 grammetjes hetgeen bij een totaal oppervlak van 75,7 (68,8 + 6,9) vierkante dm een vleugelbelasting van 34,16 gram/vierkante dm geeft.

Ik sta altijd open voor verdere vragen en opmerkingen.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sta altijd open voor verdere vragen en opmerkingen.

Gaarne zo SNEL mogelijk een vliegverslag....;)

Ik vindt het een schitterende zwever en denk dat jij hier erg veel plezier van zal beleven. Dit soort zwevers hebben mij altijd geinspireerd voor mijn eigenbouw projecten.
 
Reactie:

Gaarne zo SNEL mogelijk een vliegverslag....;)

Maiden (met verslag en foto's alhier) volgt natuurlijk zo spoedig mogelijk.
Allereerst dien ik echter mijn fietskar te modifceren voor transport van al mijn zwevers en toebehoren naar de club.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Maiden

Hallo geachte forumisten,

Het heeft even geduurd maar vandaag was de maiden van de Vision Sport/Plus X.

full


Na de gebruikelijke voorbereidingen (rangecheck/ruddercheck) koos hij/zij vandaag hemelwaards met onze "testpiloot" Robert-Jan aan de knuppels.

Na +/- 30 sec motor uit en alle roeren op respons testen riep Robert-Jan:
"Bijna perfect alleen iets te traag op rol en iets meer down bijmixen bij de butterfly en verder niets meer aan doen en oh ja ik heb 1 tandje down getrimd in normale vlucht."

Hierna werd er geland, de veranderingen in de zender doorgevoerd en was het was het mijn beurt aan de knuppels. om in een woord te vatten SUPER wat vliegt hij/zij? heerlijk. Ik moet alleen nogal wennen aan de afmetingen en de effectiviteit van de butterfly (bij een straffe tegenwind parkeer je gewoon in de lucht net alsof je een anker uitgooit!!).

full


Gezien het bokkige windje heb ik de landing maar aan Robert-Jan overgelaten (kon ik ook even een foto van de landing maken)

full


Al met al een geslaagde maiden en een kist in mijn "arsenaal" waar ik dit seizoen heel veel pliezier mee zal hebben en veel vlieguren zal gaan maken.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top