Nadat GLS een zeer grote dubbelwandige doos bij mij tegen einde van de middag afleverde werd de inhoud uitgepakt en alle onderdelen werden bevoeld/betast, compleet en goed bevonden.
De volgende dag werd al rap een start gemaakt met het op lengte zetten van de rolroer- en welfklepaansturingsstangen, volgens handleiding, en de wingtips werden van uitfrezingen en holmdoorbraken voor de rolroeraansturing voorzien en de messing oogschroeven op lengte gezet en geplaatst.
Daar ik lekker op dreef was werden de rolroerservo's er ook diezelfde avond op hun plek verlijmd met Uhu Endfest 300.
Toen dit lag te harden werd de setup van de juiste stekkers voorzien en natuurlijk meteen de regelaar geprogrammeerd en alles getest.
De volgende dag wou ik eigenlijk een start maken met de welfkleppen. Echter was hier een discrepantie tussen de fysieke vleugel en de, Overigens zeer duidelijke duitstalige "Bauanleitung", Mijn vleugel kreeg namelijk geen messing oogschroeven voor de welfkleppen maar epoxy roerhoorns. Dit maar even kortgesloten met Mibo en tevens een post gedaan bij RC-Network.de bij onze oosterburen.
Om toch iets te knutselen maar de neus afgezaagd en het gat voor de 9P sub D in de romp gefreesd (lang leve de Dremel!!!).
En jawel, bij thuiskomst uit het werk, de volgende dag een mail van Mibo en een antwoord van een oosterbuur op RC-Network.de. Dus verder met de welfklepaansturing.
En de roerhoorntjes ingelijmd.
Toen dit de volgende dag doorgehard was de welfklepservo's ingelijmd.
Na harding van de lijm de volgende dag de bedrading in de vleugel getrokken en de uitslagen van alle kleppen afgesteld.
Na eerste CG test, positie servoplank in de romp vastgelegd en ingelijmd.
De servoafdekkingen voor de vleugel pas gemaakt.
De volgende dag de servo"s in de romp geplaatst, de stuurstangen op lengte gezet en de buitenmantels aan de rompwand verankerd.
En als laatste lijmactie het motorschot verlijmd.
Vandaag de motor en de regelaar definitief geplaatst.
Meenemer/spinner/klapprop geplaatst en het geheel laten proefdraaien (meer dan 2,5 kg statisch met 6080RPM en 35 tot 36 Ampere). Hierna de EWD (instelhoekverschil) gecontroleerd (ca 1 graad).
Alle uitslagen perfect gezet m.b.v. de zender (ook voor thermiekstand, speed en butterfly). En als allerlaatste de CG perfect op 95 mm vanaf neuslijst gezet (opgegeven range is 95-105 mm) de 3S 2200mAh accu ligt dan op de regelaar tegen het servoplankje.
Het totaal gewicht is vliegklaar 2586 grammetjes hetgeen bij een totaal oppervlak van 75,7 (68,8 + 6,9) vierkante dm een vleugelbelasting van 34,16 gram/vierkante dm geeft.
Ik sta altijd open voor verdere vragen en opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
Rob Hermens
De volgende dag werd al rap een start gemaakt met het op lengte zetten van de rolroer- en welfklepaansturingsstangen, volgens handleiding, en de wingtips werden van uitfrezingen en holmdoorbraken voor de rolroeraansturing voorzien en de messing oogschroeven op lengte gezet en geplaatst.
Daar ik lekker op dreef was werden de rolroerservo's er ook diezelfde avond op hun plek verlijmd met Uhu Endfest 300.
Toen dit lag te harden werd de setup van de juiste stekkers voorzien en natuurlijk meteen de regelaar geprogrammeerd en alles getest.
De volgende dag wou ik eigenlijk een start maken met de welfkleppen. Echter was hier een discrepantie tussen de fysieke vleugel en de, Overigens zeer duidelijke duitstalige "Bauanleitung", Mijn vleugel kreeg namelijk geen messing oogschroeven voor de welfkleppen maar epoxy roerhoorns. Dit maar even kortgesloten met Mibo en tevens een post gedaan bij RC-Network.de bij onze oosterburen.
Om toch iets te knutselen maar de neus afgezaagd en het gat voor de 9P sub D in de romp gefreesd (lang leve de Dremel!!!).
En jawel, bij thuiskomst uit het werk, de volgende dag een mail van Mibo en een antwoord van een oosterbuur op RC-Network.de. Dus verder met de welfklepaansturing.
En de roerhoorntjes ingelijmd.
Toen dit de volgende dag doorgehard was de welfklepservo's ingelijmd.
Na harding van de lijm de volgende dag de bedrading in de vleugel getrokken en de uitslagen van alle kleppen afgesteld.
Na eerste CG test, positie servoplank in de romp vastgelegd en ingelijmd.
De servoafdekkingen voor de vleugel pas gemaakt.
De volgende dag de servo"s in de romp geplaatst, de stuurstangen op lengte gezet en de buitenmantels aan de rompwand verankerd.
En als laatste lijmactie het motorschot verlijmd.
Vandaag de motor en de regelaar definitief geplaatst.
Meenemer/spinner/klapprop geplaatst en het geheel laten proefdraaien (meer dan 2,5 kg statisch met 6080RPM en 35 tot 36 Ampere). Hierna de EWD (instelhoekverschil) gecontroleerd (ca 1 graad).
Alle uitslagen perfect gezet m.b.v. de zender (ook voor thermiekstand, speed en butterfly). En als allerlaatste de CG perfect op 95 mm vanaf neuslijst gezet (opgegeven range is 95-105 mm) de 3S 2200mAh accu ligt dan op de regelaar tegen het servoplankje.
Het totaal gewicht is vliegklaar 2586 grammetjes hetgeen bij een totaal oppervlak van 75,7 (68,8 + 6,9) vierkante dm een vleugelbelasting van 34,16 gram/vierkante dm geeft.
Ik sta altijd open voor verdere vragen en opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
Rob Hermens
Laatst bewerkt door een moderator: