Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Hallo Peter, leuk verslag, was erg leuk je te ontmoeten vanmiddag :D.
Bij je aankomst kreeg ik gelijk 2 flessen wijn voor de hulp alvast, dank!
Ik vind het leuk te helpen en nog leuker dat ik een echte houtbouwer gevonden heb in Haarlem. (ze zijn schaars tegenwoordig zoals je weet ;))

We zijn al een aardig stukje op kunnen schieten, hopelijk zit je landingsgestel er volgende week al onder.

Blijft toch wel mijn passie die vintage toestellen, maar of ik zelf zoiets zou kunnen bouwen? De tijd zal het leren!

Snuffel hier maar eens rond voor je volgende project Peter:

Outerzone : Open listing of free vintage model aircraft plans, download links

Kijk wel uit, het werkt wel verslavend al die mooie ontwerpen

hier trouwens mijn draadje van de little Big John voor vast wat inspiratie ;-)

little-big-john-dubbeldekker

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk heren !
De mijne op dezelfde manier gedaan maar dan van 5 mm rvs, kost inderdaad een hoop kracht ;-).
En mooi dat we elkaar helpen, zo hoort het ook !

Groeten,

Paul.
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Afgelopen maandag avond de voorpoot (5mm) van het landingsgestel bij Ralf/strutter opgehaald. :D
En zo zien de stalen er nu uit.
full


Dus gistermiddag eerst maar even van alluminium de plaatjes gezaagd voor de bevestiging van het landingsgestel. Later zal ik aan de plaatjes nog wat ronde hoeken feilen.
De laatste 2 gaatjes moesten door het T profiel geboord worden, daar ik op deze plek niets aan inslagmoeren heb. Dus 2,5 mm voorgeboord en een draad tappen van 3mm. Met de fijnste tap beginnen en na twee wisselingen van taps de laatste tap erin.
full


Imbusbout in draaien, en gelukt.
Zit als een huis. De overige 6 bouten vastgezet met inslagmoeren. Lastig klusje, om langs de accutray te gaan met een inslagmoer.
full



Gelukkig ben ik in het bezit van een telecopische magneet,
full


een erg handig hulpmiddeltje in dit geval. En dan....... passen of alles klopt. Nou, zoals je ziet past het perfect :D
full


De twee stevig omwonden met draad,
full


daarna zachtsolderen, wielen monteren, toestel omdraaien en wham.....
Zie hier het resultaat. Geweldig, qua uitstraling en hoogte. Ralf, veel dank voor je hulp hiermee! Hoogte nu, tussen onderkant prop en vloer, precies 10 cm. :D:D
full


Meteen maar even de van de week binnengekomen DPSI een plek gegeven. In het toestel: van binnen uit gezien,
full



Tjaa, en dan vanmorgen maar naar het werk gereden, om de laatste loodjes aan het toestel te verrichten, daar ik er thuis geen ruimte en mogelijkheden voor heb. Alles zit nu ingebouwd in de BL, ontvanger, servo’s, twee batterijen, tank etc, dus hoeft niets meer bij, en is compleet zo!

Het uitwegen van de zwaartepuntligging.
Thuis had ik het zwaartepunt volgens tekening al op het toestel overgebracht. Op mijn werk aangekomen, katrol in het plafond gedraaid, en een balanceerhulpstuk gemaakt, daar ik niet in het bezit ben van een zwaartepuntweegschaal. Op de oude manier dus! Veel informatie om dit te doen vindt je op het internet. Frans Hoppenbrouwer, veel dank!
Dus eerst een balanceerhulpstuk gemaakt, stukje golf karton tussen de lus en de vleugel, (wil geen moeten in het hout), en hijsen maar!
full



full


Toestel in normale horizontale vlieghouding gehangen, schietlood erbij, en
full


je ziet het verschil. De lijn getrokken op het deksel, is het zwaartepunt volgens tekening, en komt ook overeen met de hoofdligger in de vleugel.

Lood in de staart, wat eraf, wat erbij, en uiteindelijk resulteerde het in dit resultaat: Hart schietlood, recht boven het zwaartepunt, na toevoeging van 413 gram lood in de staart. Ik hoop dat ik het zo allemaal goed gedaan hebt, (was voor mij de eerste keer zoiets te doen) maar denk het wel.
full


Meteen maar even gekeken, of het toestel in evenwicht hangt, zonder balanceerhupstuk. En voila, in balans, beiden vleugeltips op 62 cm. Gemeten vanaf de grond. Niets meer aan doen dus!
full


In vol ornaat even alles op mijn gemak bewonderd. Voel mij nu zo blij als een klein kind.
full



full



full


Wat is het toch een prachtig toestel die BL. Zag ik het goed dat BLv2 al op de markt is?
Tot slot het hele toestel exact gewogen.
R. vleugel incl.servo en strut: 633 gram.
L. vleugel incl.servo en strut: 646 gram.
Stabilo en kielvlak 281 gram.
Complete romp, incl. landingsgestel, staartwiel en alle inbouw 4600 gram.

Een totaal gewicht dus nu van :
full


gram. Accepttabel?

Kortom, vergeleken met twee weken geleden, vandaag een heerlijke bouw dag gehad. Geholpen door Ralf met iets wat ik zelf niet onder de knie had, was de motivatie gisteren en vandaag erg hoog! Doet mij tevens denken aan post #160. Jaap je had helemaal gelijk.
Ik had gisteren nog even gebeld met mijn modelbouw zaakje, en hadden het oracover nog niet binnen. Dus hoop ik maar dat het deze week binnen komt. Kan deze jongen (BL) volgend weekend waarschijnlijk in zijn nieuwe jasje gehesen worden! :p:p
Bijna klaar met dit project, dus alvast denken aan een ander. Het liefst een vintage zwever, maar... voor het zover is volgt eerst nog een verslag van de vorderingen van het bekleden!

En tot slot bij thuiskomst vanmiddag, de letters twee keer alvast uitgesneden uit oracover!
full





To be continued....
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch verslag Peter :thumbsup:!
Landingsgestel zit er heel mooi onder zo, keurig werk!
Gewicht is prima in orde :yes:

Maarre, 413 gram lood in de staart?
Dit lijkt mij vrij veel (alhoewel zware motor voorop), het lijkt of je kist met wat met de neus 'up' hangt of lijkt dit maar zo?
Voor het mooie moet de neus iets naar beneden hangen. Ik zou eens kijken hoe dat is als je je kist oppakt met je vingers onder het zwaartepunt.

Verder prachtig werk!
Ik kom eerdaags even bij je buurten om dit moois te aanschouwen.

Groeten, Ralf
 
Meteen maar even de van de week binnengekomen DPSI een plek gegeven.
......
en van buiten af, onder de vleugel.

Ja, dat lijkt een mooie plek. Heb ik ook zo gedaan. E dan kom je er achter dat het helemaal niet handig is om steeds onder de vleugel te moeten zoeken naar de schakelaar :-)
Een volgende keer monteer ik hem achter of vóór de vleugel, zodat ik er makkelijk bij kan :-)
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Dank heren voor de reacties!

Maarre, 413 gram lood in de staart?
Dit lijkt mij vrij veel (alhoewel zware motor voorop), het lijkt of je kist met wat met de neus 'up' hangt of lijkt dit maar zo?
Voor het mooie moet de neus iets naar beneden hangen. Ik zou eens kijken hoe dat is als je je kist oppakt met je vingers onder het zwaartepunt.

Verder prachtig werk!
Ik kom eerdaags even bij je buurten om dit moois te aanschouwen.

Groeten, Ralf

Bij deze dus even een plaatje, van het balanceren op mijn vingers!
full


full


Pffffffff..... wat een gewicht zo, om even lang te poseren, voordat de camera ingesteld is:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag mijn Big Lift

Ja, dat lijkt een mooie plek. Heb ik ook zo gedaan. E dan kom je er achter dat het helemaal niet handig is om steeds onder de vleugel te moeten zoeken naar de schakelaar :-)
Een volgende keer monteer ik hem achter of vóór de vleugel, zodat ik er makkelijk bij kan :-)

Tja, Arjan, je hebt een punt.
Onder de vleugel vond ik zelf ook de mooiste plek om het minder in zicht te hebben, maar nu je het zegt, om almaar te bukken en kijken of je op de goede plek zit :(. Ik breng hem meer naar voren, vlak onder de deksel van het motor compartiment. Achter de vleugel zit weinig vlees, en kan er dan niet meer bij, in geval van nood!
Goede tip van je. Thanks
 
Zowel Hendrik als ik hadden het motorschot een eindje terug gezet om gewicht in de staart te voorkomen.


Jep, ik had de twee servo's al achterin gezet als compensatie, maar met al die beesten van motoren tegenwoordig moet er een stuk ingekort worden. Dat heb ik bij de BLv2 ook gedaan. Nu ontkom je niet aan lood in de staart met de brandstofversie. Deze V1 is in basis geconstrueerd als electrokist. Met de E versie kan je de aandrijfaccu's achterin de schuiven. Accu's worden in tegenstelling tot een brandstoftank niet lichter tijdens het vliegen [emoji3]
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er prima uit Peter :thumbsup:.
Wellicht kun je je accupack nog wat naar achteren verschuiven om wat lood uit te sparen?
Alle kleine beetjes helpen ;)
Het verbaasde me dat er lood achterin moest want bij mijn Big Lift moest er ca.500 gram in de neus bij.
Die neus was waarschijnlijk korter en de motor íets lichter (ZG20)

Groeten, Ralf
 
Tjonge Peter, jij gaat hard :-).

ziet er erg goed uit en dat gewicht zou ik me geen zorgen over maken, een BL kan wel wat hebben..
Succes met bespannen !

Groeten,

Paul.
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Dank mannen! Voor alle berichten :D

Het is voor mij een erg leerzaam proces deze bouw!

@ Arjan, motorschot iets terug brengen, dat is dus de ervaring die ik mis! Zal er met het eerstvolgende te bouwen toestel terdege rekening mee houden.
@ Ralf, accupack zit onder mijn dak luik, en verder naar achter kan hij niet, ik zou er dan niet meer bij kunnen dan komen.
@ Paul, het gewicht viel mij wat tegen in eerste instantie. Maar, als ik het zo zie op het forum, zijn er nog zwaardere dan deze.
 
De electroversie woog zonder aandrijfaccu 5 kilo en nog iets. Dus jouw gewicht is iets hoog maar dat komt vooral door het staartlood. Een biglift maakt dat allemaal niet zo veel uit... [emoji3]
 
is er nog een mogelijkheid tot verplaatsen van accu's en servo's ?
de bespanning helpt ook nog mee in het zwaartepunt bepaling .
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Het verbaasde me dat er lood achterin moest want bij mijn Big Lift moest er ca.500 gram in de neus bij.
Die neus was waarschijnlijk korter en de motor íets lichter (ZG20)

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,
Heb even gekeken naar het gewicht van de Titan ZG26 en weegt 1425 gram. Ten opzichte van de ZG20 die inclusief wat toebehoren zo'n 1040 gram weegt is het een verschil van 385 gram. En de neuslengte van jou BL ten opzichte van de mijne? Zou kunnen!
Het weekend even kijken of ik nog iets wat verder naar achter zou kunnen plaatsen. Elke gram lood minder, scheelt inderdaad!
 
Back
Top