Bouwverslag mijn Big Lift
Afgelopen maandag avond de voorpoot (5mm) van het landingsgestel bij Ralf/strutter opgehaald.

En zo zien de stalen er nu uit.
Dus gistermiddag eerst maar even van alluminium de plaatjes gezaagd voor de bevestiging van het landingsgestel. Later zal ik aan de plaatjes nog wat ronde hoeken feilen.
De laatste 2 gaatjes moesten door het T profiel geboord worden, daar ik op deze plek niets aan inslagmoeren heb. Dus 2,5 mm voorgeboord en een draad tappen van 3mm. Met de fijnste tap beginnen en na twee wisselingen van taps de laatste tap erin.
Imbusbout in draaien, en gelukt.
Zit als een huis. De overige 6 bouten vastgezet met inslagmoeren. Lastig klusje, om langs de accutray te gaan met een inslagmoer.
Gelukkig ben ik in het bezit van een telecopische magneet,
een erg handig hulpmiddeltje in dit geval. En dan....... passen of alles klopt. Nou, zoals je ziet past het perfect
De twee stevig omwonden met draad,
daarna zachtsolderen, wielen monteren, toestel omdraaien en wham.....
Zie hier het resultaat. Geweldig, qua uitstraling en hoogte. Ralf, veel dank voor je hulp hiermee! Hoogte nu, tussen onderkant prop en vloer, precies 10 cm.

Meteen maar even de van de week binnengekomen DPSI een plek gegeven. In het toestel: van binnen uit gezien,
Tjaa, en dan vanmorgen maar naar het werk gereden, om de laatste loodjes aan het toestel te verrichten, daar ik er thuis geen ruimte en mogelijkheden voor heb. Alles zit nu ingebouwd in de BL, ontvanger, servo’s, twee batterijen, tank etc, dus hoeft niets meer bij, en is compleet zo!
Het uitwegen van de zwaartepuntligging.
Thuis had ik het zwaartepunt volgens tekening al op het toestel overgebracht. Op mijn werk aangekomen, katrol in het plafond gedraaid, en een balanceerhulpstuk gemaakt, daar ik niet in het bezit ben van een zwaartepuntweegschaal. Op de oude manier dus! Veel informatie om dit te doen vindt je op het internet.
Frans Hoppenbrouwer, veel dank!
Dus eerst een balanceerhulpstuk gemaakt, stukje golf karton tussen de lus en de vleugel, (wil geen moeten in het hout), en hijsen maar!
Toestel in normale horizontale vlieghouding gehangen, schietlood erbij, en
je ziet het verschil. De lijn getrokken op het deksel, is het zwaartepunt volgens tekening, en komt ook overeen met de hoofdligger in de vleugel.
Lood in de staart, wat eraf, wat erbij, en uiteindelijk resulteerde het in dit resultaat: Hart schietlood, recht boven het zwaartepunt, na toevoeging van 413 gram lood in de staart. Ik hoop dat ik het zo allemaal goed gedaan hebt, (was voor mij de eerste keer zoiets te doen) maar denk het wel.
Meteen maar even gekeken, of het toestel in evenwicht hangt, zonder balanceerhupstuk. En voila, in balans, beiden vleugeltips op 62 cm. Gemeten vanaf de grond. Niets meer aan doen dus!
In vol ornaat even alles op mijn gemak bewonderd. Voel mij nu zo blij als een klein kind.
Wat is het toch een prachtig toestel die BL. Zag ik het goed dat BLv2 al op de markt is?
Tot slot het hele toestel exact gewogen.
R. vleugel incl.servo en strut: 633 gram.
L. vleugel incl.servo en strut: 646 gram.
Stabilo en kielvlak 281 gram.
Complete romp, incl. landingsgestel, staartwiel en alle inbouw 4600 gram.
Een totaal gewicht dus nu van :
gram. Accepttabel?
Kortom, vergeleken met twee weken geleden, vandaag een heerlijke bouw dag gehad. Geholpen door Ralf met iets wat ik zelf niet onder de knie had, was de motivatie gisteren en vandaag erg hoog! Doet mij tevens denken aan post #160. Jaap je had helemaal gelijk.
Ik had gisteren nog even gebeld met mijn modelbouw zaakje, en hadden het oracover nog niet binnen. Dus hoop ik maar dat het deze week binnen komt. Kan deze jongen (BL) volgend weekend waarschijnlijk in zijn nieuwe jasje gehesen worden!


Bijna klaar met dit project, dus alvast denken aan een ander. Het liefst een vintage zwever, maar... voor het zover is volgt eerst nog een verslag van de vorderingen van het bekleden!
En tot slot bij thuiskomst vanmiddag, de letters twee keer alvast uitgesneden uit oracover!
To be continued....