Bouwverslag modelbouwkit "Pinas van Witsen"

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 3 apr 2023.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ziet er netjes uit dat laseren :koud:
     
    pauwels en Matthias Noback vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup: wat kost zo n lazer . machine
     
  3. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    De officiële prijs is 700 dollar, maar er zijn de hele tijd aanbiedingen, dus voor minder moet het ook lukken.
     
  4. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met het vormgeven van de romp in FreeCAD. Een eerste stap was de horizontalen van het lijnenplan eens naast de dwarsdoorsneden te leggen, dat gaf op een aantal punten extra zekerheid over de juiste positie van de krommen die de spantvorm bepalen. De zwarte lijn onderaan laat maar weer zien dat ik in eerste instantie niet zo netjes heb gewerkt. Dus alle spanten maar weer langs. Het trekken en duwen aan punten en lijnstukken is heel tijdrovend. Maar het is wel erg leuk hoe alles steeds meer vorm krijgt.

    Spanten uitlijnen met horizontalen.png

    Met alle spantvormen goed ingevoerd, is het mogelijk om op die vorm de plaats van het eerste berghout te projecteren.

    Positie eerste berghout.png

    Hieronder is de romp in een aantal stukken opgedeeld, van onder naar boven: het vlak, het boeisel der kimmen, en het huiddicht. Ik kon de eerder gemaakte spantvormen naar aanleiding van opmetingen van Witsen zelf gebruiken om de hoogte en breedte van elk van deze delen af te tekenen op de spantvormen. Zo wordt in eerste instantie de vorm van het vlak zichtbaar:

    Schermafbeelding 2023-06-12 132859.png

    Dit is wel een grappig proces; je kan met FreeCAD een oppervlakte laten vullen tussen de kiel en het einde van het vlak, zodanig dat hij de vorm van alle tussenliggende spanten volgt. Vervolgens kan je het verkregen, glooiende oppervlakte verdelen in gelijke delen, in het geval van deze afbeelding dus 6. Hiermee boots je in wezen de plankvorm na die je nodig hebt om het vlak op te vullen.

    Bij de voorsteven zie je overigens de typische vorm van de planken die een tamelijk ruime bocht maken, zoals hier ook te zien bij de Pinas "Samuel" in Den Helder:

    WhatsApp Image 2023-06-12 at 14.50.28.jpeg

    Met een paar extra stappen is het mogelijk om elke plank zijn eigen oppervlak te geven, en dat vervolgens "plat" te slaan, zodat het in papier of hout kan worden uitgesneden. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel! In onderstaand plaatje zie je het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Eigenlijk wil ik deze eerste plank, kielgang of zandstrook genaamd, achteraan even breed maken als in het midden. Nu zit er een raar deukje in de vorm.

    Schermafbeelding 2023-06-12 143600.png

    Heel wat werk zo, maar erg interessant en leerzaam!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Nog een toevoeging: het volledig bepalen van de rompvorm is een tijdrovende klus, maar is ontzettend belangrijk voor de volgende bouwfasen. De binnenkant van de rompvorm kan opnieuw worden opgedeeld in een aantal gelijk verdeelde doorsneden, die de vorm van elke afzonderlijke spant oplevert. Het idee is om zoiets te doen (het plaatje toont een onrealistisch onderdeel, een buikstuk en zitter in een):

    Vormbepaling van liggers.png

    In het vervolg zal ik ook meer aandacht moeten geven aan het automatiseren van sommige stappen, want het wordt anders teveel klik- en sleepwerk. FreeCAD kan je uitbreiden met scripts, als programmeur van beroep moet het geen probleem zijn om hier wat slimmigheidjes mee te maken.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Als je bij mij kijkt zie je daar in de onderste gangen een behoorlijke kromming in de gang. Als ik die 0lat bekijkt komt dat ongeveer neer op een kromming van 2,5 keer de breedte. Dit gaat bij mij over een gang of 3 a 4. Het ligt er ook aan of je een slanke boeg neemt of er een die lijkt op een baksteen. Bij die laatste mag je ook tegen het onderste berghout eindigen. Zie de fluit van Ab.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  7. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Het plan vooralsnog is om elke plank vooraan op de voorsteven te laten eindigen, dus inderdaad niet zoals bij een fluit e.d.

    Bedoel je met kromming de hoogte in, bij de voorsteven? Of hoe de volgende gangen de eerste gang als het ware omsluiten?
    Heb jij jouw eerste gang overal even breed gemaakt (behalve afschuining aan de voorkant)?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    De replica van de 7p heeft ook de gangen op de eerste berghout eindigend, is puur het 8dee van de bouwer begreep ik. Was ook sceptisch, maar de uitleg van Ab was duidelijk. Mijn boeg is gestroomlijnder en minder de baksteen vorm om het zo uit te drukken. Mijn eerste gang is inderdaad overal even breed, op de zandstrook. De verjonging is minimaal.
     
    Matthias Noback en pauwels vinden dit leuk.
  9. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Beste lezer, inmiddels zijn we weer een paar weken verder. Zoals hierboven beschreven had ik een plan van aanpak voor het massaal ontwerpen van de vele inhouten; de onderdelen van de spanten, d.w.z. buikstukken, zitters, oplangen, stutten, etc. Onderstaande afbeelding geeft een aardig idee. De conclusie was al vrij snel dat deze methode alleen werkt voor de vrij platte buikstukken. Naar de achtersteven toe wordt de vorm te scherp voor deze methode, bij de zogenaamde zogstukken die een V-vorm hebben.
    WhatsApp Image 2023-07-03 at 16.00.52.jpeg

    Na weer een aantal dagen trekken en slepen aan lijntjes en puntjes, realiseerde ik me dat de verhouding tussen de investering in tijd en een zichtbaar tussentijds resultaat redelijk zoek was. Dat betekent in mijn ervaring: er even uit stappen, en kijken hoe het nu beter en efficiënter kan. Het is heel belangrijk om zo vaak mogelijk een "tussenoplevering" te hebben, en niet maanden later ergens een keer wat in je hand te hebben.

    Eerder concludeerde ik al dat bepaalde stappen zullen moeten worden geautomatiseerd. Maar daar is nog wel een leerweg te gaan. Om de zinnen te verzetten bouwde ik een leuk orgeltje van Authentic Models, dat ik op Marktplaats vond. Er zit een speeldoosje in waar je zelf een muziekje voor kan maken, en dat heb ik gedaan. Een heel leuk effect, en een welkome afleiding. Het was wel even goed om het plezier van het bouwen weer even te ervaren!

    WhatsApp Image 2023-07-03 at 16.00.51.jpeg

    Terug naar de Pinas. Op zoek naar een manier om het project enigszins te vereenvoudigen, meer ervaring op te doen, en toch iets nuttigs te doen, besloot ik om een tweede project te starten: een dwarsdoorsnede. De start daarvan was zeer voorspoedig en het belooft een heel leuk project te worden. Omdat het een ander model betreft, maak ik een apart bouwverslag aan. Ik voeg zometeen een link toe naar dat verslag.
     
    Herby63, Pingu57, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Herby63, Jaques en cees050 vinden dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @Matthias Noback

    Kreeg juist een mailtje van Ab Hoving, ik mag je het bestand van de pinas sturen.
    Stuur even je mail Via PB, dan zoeken we uit welk formaat ik je kan sturen.
    Ik heb het volledig gemaakt met het prog. Delftship
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2023
    janzwart en Ptèr vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat zijn altijd leuke berichten!
     

Deel Deze Pagina