Bouwverslag Mts Proserpina

• Topicstarter Topicstarter Cpt Obvious
  • Startdatum Startdatum
C

Cpt Obvious

Guest
Dag mensen,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Michiel, 21 jaar woonachtig in Rotterdam en Wamel. In Rotterdam volg ik de opleiding Kapitein/Manager binnenvaart aan het STC. Ik loop al een tijdje rond met het plan om een modelbouwschip te gaan maken. Mijn vader vaart als kapitein op bovengenoemd schip, hij gaat voor mij proberen de bouwtekeningen te bemachtigen, maar aangezien ik al een bouwplan zag voor de "synthese 2" denk ik dat dat geen probleem is, de proserpina is ook van de WGL, dus de plannen zal ik zo kunnen bemachtigen. Over de grote moet ik nog even nadenken, het liefst houd ik het model onder de meter, dus ik denk dat het een schaal van 1:1 gaat worden.. Dit wordt mijn eerste project, dus alle tips en adviezen zijn welkom ;) Het gaat om een enkelschroefs verlengde motorkempenaar. Deze heeft wel een tunnel, maar geen straalbuis. Ik wil proberen om het schip zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Dus allereerst zou ik het heel leuk vinden om van mensen te horen hoe je "begint" met de bouw en de keuze van de materialen.

Groeten!

Michiel

hieronder een foto van het schip:
showphoto.aspx

Laatst bewerkt door een moderator:
hoe bedoel je? als ik een schaal pak van 1m is 1 cm dan wordt die schuit 61 cm, omdat het orgineel 61 meter is..

Mijn excuses, maar ik lees in alle andere threads dat mensen het hebben over 1 op 1 en 1 op 50 waarbij 1 op 50 2 keer zo groot is als 1 op 1..

1:1 betekent dat 1cm in het model 1cm in het echt is
1:10 betekent dat 1cm in het model 10cm in het echt is
1:100 betekent dus dat 1cm in het model 100cm in het echt is
snap je?

wel een leuk idee:yes:

Ik snap het ;) Kan iemand mij vertellen wat de standaard verschaling is voor de meeste modelbouwbinnenvaartschepen? dan val ik niet zo op als ik met een veel te groot/klein model aan kom zetten ;) :P

Ik snap het ;) Kan iemand mij vertellen wat de standaard verschaling is voor de meeste modelbouwbinnenvaartschepen?

Daar is niet echt een standaard voor. Het is maar net hoe groot je wilt bouwen. Op zich is 1:50 best wel een gangbare schaal.
Als je wat inspiratie op wilt doen, kijk eens naar dit draadje, en als je verder zoekt op het forum kom je nog wel wat andere binnenvaartschepen tegen.

Succes ermee.

Groet,

Ad Bakker

@baggeraar, de tekeningen zijn waarschijnlijk geen probleem, mijn vader gaat er maandag achteraan. Aangezien ik komende week in Rotterdam zit voor examens zal het ff duren voordat ik ermee aan de slag kan, maar als ik ermee begin dan zal ik zoveel mogelijk foto's maken en plaatsen!

verder zou ik graag willen weten wat voor materialen ik het best kan gebruiken en hoe het zit me de schroefas etc, ik las dat je die al vanaf het begin in moet bouwen.. ?

Misschien is het verstandig om een bouwverslag door te kijken.
Ik heb er verschillende gezien waar alles met fotos wordt uitgelegd.
Ik geloof dat Ad al het verslag van Stephan heeft genoemd.

Ga anders eens bij een vereniging langs op een vaardag.

Je kan ook mijn verslag doorkijken: [105885] onderlosser-voor-bij-stoom-baggermolen-13 (zit alleen geen schroefas in)

Hoi Cpt Obvious,

Ik ben benieuwd naar je bouwplannen, binnenvaartmodelbouw is er volgens mij niet zo heel veel.

Succes met het bouwen, ik ga dit project volgen.

Groet, Mark

Dus allereerst zou ik het heel leuk vinden om van mensen te horen hoe je "begint" met de bouw en de keuze van de materialen.

Beste Michiel,

Ik begrijp dat de tekeningen van het schip waarschijnlijk niet echt een probleem zijn. Maar er is echt wel een stap van werftekeningen naar modelbouwtekening, daar weet ik ondertussen alles van. Als je een voorbeeld wilt zien hoe een modelbouw ontwerp eruit ziet, vind je hier op het forum zoals eerder genoemd wel enkele voorbeelden. Een andere manier is het tekeningenarchief van de NVM (Nederlandse Vereniging voor Modelbouw), waarin onder meer ook een tweetal "Kempenaar" typen voorkomen. Deze zijn weliswaar schaal 1:75, maar dat is een kwestie van alle maten vermenigvuldigen met 1,5. Verder gaat het toch niet om de echte maten (die van jou zullen ongetwijfeld afwijken), maar om te zien hoe een modelbouw romp van een binnenvaartschip gemaakt zou kunnen worden.

Wat betreft aandrijving heb je inderdaad gelijk dat je hiermee vanaf het begin rekening mee moet houden. Daarbij maakt het ook wel uit dat het om een enkelschroefsschip gaat, waarvan de schroefas dus midscheeps door de romp moet gaan. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook in de NVM tekeningen voorkomt, maar anders zijn er hier plenty mensen die je daarbij raad kunnen geven.

Groet,

Ad Bakker

. Mijn vader vaart als kapitein op bovengenoemd schip, hij gaat voor mij proberen de bouwtekeningen te bemachtigen, maar aangezien ik al een bouwplan zag voor de "synthese 2" denk ik dat dat geen probleem is, de proserpina is ook van de WGL, dus de plannen zal ik zo kunnen bemachtigen.

Michiel, even offtopic: Is dit van de WGL uit Druten, oftewel Wijgula?

Als dit zo is, ik heb nog als matroos op de Istar, de Ina en de Swind gevaren ;)

Groet, Mark

@ Ad Bakker, dankuwel voor de tip. Op de site van de NVM kan ik jammer genoeg geen tekening bekijken, ik ben er niet zo'n fan van om dingen te kopen zonder te zien waar ik voor betaal. Voor de rest staan er hier genoeg bouwverslagen om redelijk wegwijs te worden in het bouwen van mijn bootje. Ik denk dat het daarmee ook wel moet gaan lukken.

@Nitromethane, dit is idd van de Wijgula uit Druten.

Hallo en welkom,

Het is je al eens verteld las ik maar kijk gerust eens bij mijn topics hoe ik mijn schepen heb gebouwd.

Trouwens, ik heb alles van hout gemaakt. 3mm triplex is een fijne gangbare maat om mee te bouwen.

Vragen? die horen we wel..

succes

het is nu alweer een tijdje geleden dat ik dit topic gestart heb.. Door het lange wachten op de bouwtekeningen en mijn huidige stage zijn mijn plannen even op een laag pitje komen te staan. Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga beginnen met een "gewoon" scheepje. Een eigen model, waarbij ik niet hoef te kijken naar een voorbeeld. dan kan ik alvast wat oefenen. Ik wil wel een bestaande scheepsvorm maken iets van een spits of kempenaar oid. suggesties zijn altijd welkom ;-)

Groet.

Ik bouw een spits in schaal 1:20, dit is dan wel bijna twee meter, maar wel een goede schaal voor de details. Je zou er voor kunnen kiezen in (gebruikelijkere) schaal 1:50 te bouwen, dan heb je een kempenaar van ongeveer een meter... Kijk maar eens in mijn bouwverslag, misschien doe je er ideeën op. En vragen staat vrij, ik weet het nodige van spitsen.7

Groet, Klaas

Back