bouwverslag Musger MG9a

Het moest er toch eens van komen. de bouw van een oude volledig houtbouw zwever. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Musger Mg9a, mede omdat hiervan freesfiles van alle onderdelen voorhanden zijn. (Zie RETROPLANE.net - Maquettes de Planeurs et Bateaux anciens MUSGER MG9a OE-DUO). De tekeningen zijn inmiddels gekocht en gearriveerd en ook de dxf-file is binnen. Nu kan het uitzoeken van alle benodigde hout beginnen. Ik ga het hout bestellen bij Heerdegen in Duitsland.

De genoemde site van de Musger MG9a is in het Frans en laat Frans nu niet mijn sterkste punt zijn.... Ik heb al een vertaling mbv google geprobeerd, maar dat levert een nagenoeg onleesbaar exemplaar op. Helaas.

Zodra ik het hout binnen heb en de eerste onderdelen gefreesd zijn zal ik jullie op de hoogte houden.

Rob

Die kist is een waar meesterwerkje. Als je dat stoeltje, het handvat van de stuurknuppel en rolroeraansturing met kabels in kabelschijfjes ziet, krijg je gewoon rillingen op je rug.

Probeer de vertaling eens met systran:
Free Online Translation, Free Dictionary – SYSTRAN, The Leading Provider of Translation Software

P.S.: voor jou is het NK F3K a.s. 12 sept. een thuiswedstrijd...

Het NK F3K is inderdaad bij mij om de hoek. Deze wordt georganiseerd door MVC de Stootkop uit Swalmen waarvan ik zelf ook lid ben. Meehelpen gaat niet lukken, misschien ga ik nog even kijken..

Ik heb de systran vertaalsite geprobeerd. het resultaat lijkt veel op google....
Ik zit op dit moment vooral nog even te worstelen met de keuze van de houtsoort.
In het Frans staat er op voor de vleugelribben:
Les nervures sont découpées à la CNC dans du CTP de 3mm peuplier,

CTP betekend iets van triplex of multiplex. maar hier geeft het veel soorten van. Ik ben er nog niet helemaal uit welke soort hier nu bedoeld wordt. Pappel of toch iets van Berken?

Rob

CTP is inderdaad triplex, maar kan vanalles betekenen. Pappel is peppel, oftewel, populier.

Inderdaad, populieren tri-/multiplex.
CTP staat voor (bois à) ConTre Plaque wat zoveel wil zeggen als "hout in lagen op elkaar".

De Fransen maken geen verschil tussen triplex of multiplex. Dat doet enkel de Nederlanders.

Dirk.

Hoi,

leuk om dit te gaan volgen ben zelf meer een bouwer en ben van plan om een ka7 van schneider te gaan bouwen,al vind ik de musger mb19a ook schitterend,maar wel prijzig.

Ik ga het zeker volgen...........en mocht je de dxfjes nog eens kwijt willen of misschien copieeren dan ben ik tegen een redelijke vergoeding wel geinteresseerd;)

mvg Chris

Wow, net de foto's op Retroplane eens bekeken, wat een onwaarschijnlijk mooi project heeft die man ervan gebouwd. No offense, maar dat niveau ga je denk ik niet halen (al ken ik je ervaring niet). Dit wordt een mooi project om te volgen. Succes.

De vleugelribben zijn gemaakt van populierntriplex.
Dat kan je goed herkennen op de prachtige foto's.

Johannes

Laatst bewerkt:
Wow, net de foto's op Retroplane eens bekeken, wat een onwaarschijnlijk mooi project heeft die man ervan gebouwd. No offense, maar dat niveau ga je denk ik niet halen (al ken ik je ervaring niet). Dit wordt een mooi project om te volgen. Succes.

Ik wil je niet afkraken, maar ik ben bang dat Raymond gelijk heeft. Ik moedig je wel aan om het te evenaren, het is een geweldige kist! Ik ken dit project al een tijdje en ik vind het geweldig om te zien, maar het gaat wel wat ver. Misschien al sik een oude opa ben, dan heb ik misschien ook wat tijd.
Ik ga dit zeker ook volgen, heel veel succes!!!

Back