Bouwverslag Nasty 3D (Depron 3D parkflyer)

Hoi,

Ik ben begonnen met het bouwen van m'n eerste vliegtuig. Het zal tegelijkertijd ook mijn eerste vliegtuig worden dat ik ga vliegen. Ik wou eerst beginnen met een Multiplex Easycub (3kanaals hoogdekker), maar in de vakantie heb ik zoveel gesimt dat ik dacht dat ik direct beu zou zijn. Toen ik bij Nasty terrecht gekomen was leek dit wel iets voor mij. 3D en niet zo erg als je die crasht :D

De elektronica heb ik besteld bij HobbyCity. Die is maandag vertrokken uit Hong Kong, dus ik vermoed dat ik het pakje in ontvangst mag nemen ergens volgende week.

To do:

• Vleugel en stabilo erin lijmen, maar dit wil ik pas doen wanneer ik gade heb gesneden voor de servo's enzo. Snijden in de romp met vleugel eraan lijkt me nogal onhandig :p
  • Carbonstaaf in de romp lijmen
  • Elektronica monteren natuurlijk
  • Eventueel landingsgestel plaatsen
  • Blanceren
  • Vliegen :D
De zender die ik heb is een DX6i samen met een AR6200. Aangezien ik nog geen vliegtuigen ga ik de AR6200 ook gebruiken voor de Nasty. Misschien haal ik er de satelliet van, maar das maar 5gram ofzo.

Motor en esc. Gaat op 3S lopen, power genoeg denk ik :D
Over de prop ben ik ni echt zeker, maar we zien wel. Props zijn nu ook niet zo duur.

Hier zijn de eerste foto's:

Bouwplan
Plan.jpg

Stukken uitgesneden
DSC00085.jpg

Kleuren met alcoholstift :D
DSC00114.jpg

Versteviging van de vleugel met 3mm carbon
DSC00116.jpg

Met doorzichtige plakband heb ik hinges gemaakt, zeeer flexibel en stevig!
DSC00119.jpg

Staart. De elevator moet nog vastgeplakt worden, maar dit ga ik pas doen nadat de servo's gemonteerd zijn.
DSC00122.jpg

Totaalbeeld
DSC00117.jpg

Commentaar is altijd welkom!

Als er zich ook iemand geroepen voelt om een nasty te bouwen, hier is het plan: Fly the “NASTY”! Free Plans, Build Guide, and Videos - RC Groups

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben begonnen met het bouwen van m'n eerste vliegtuig. Het zal tegelijkertijd ook mijn eerste vliegtuig worden dat ik ga vliegen. Ik wou eerst beginnen met een Multiplex Easycub (3kanaals hoogdekker), maar in de vakantie heb ik zoveel gesimt dat ik dacht dat ik direct beu zou zijn. Toen ik bij Nasty terrecht gekomen was leek dit wel iets voor mij. 3D en niet zo erg als je die crasht :D

De elektronica heb ik besteld bij HobbyCity. Die is maandag vertrokken uit Hong Kong, dus ik vermoed dat ik het pakje in ontvangst mag nemen ergens volgende week.

To do:

• Vleugel en stabilo erin lijmen, maar dit wil ik pas doen wanneer ik gade heb gesneden voor de servo's enzo. Snijden in de romp met vleugel eraan lijkt me nogal onhandig :p
  • Carbonstaaf in de romp lijmen
  • Elektronica monteren natuurlijk
  • Eventueel landingsgestel plaatsen
  • Blanceren
  • Vliegen :D
De zender die ik heb is een DX6i samen met een AR6200. Aangezien ik nog geen vliegtuigen ga ik de AR6200 ook gebruiken voor de Nasty. Misschien haal ik er de satelliet van, maar das maar 5gram ofzo.

Motor en esc. Gaat op 3S lopen, power genoeg denk ik :D
Over de prop ben ik ni echt zeker, maar we zien wel. Props zijn nu ook niet zo duur.

Hier zijn de eerste foto's:

Bouwplan
Plan.jpg

Stukken uitgesneden
DSC00085.jpg

Kleuren met alcoholstift :D
DSC00114.jpg

Versteviging van de vleugel met 3mm carbon
DSC00116.jpg

Met doorzichtige plakband heb ik hinges gemaakt, zeeer flexibel en stevig!
DSC00119.jpg

Staart. De elevator moet nog vastgeplakt worden, maar dit ga ik pas doen nadat de servo's gemonteerd zijn.
DSC00122.jpg

Totaalbeeld
DSC00117.jpg

Als er zich ook iemand geroepen voelt om een nasty te bouwen, hier is het plan: Fly the “NASTY”! Free Plans, Build Guide, and Videos - RC Groups

ziet er mooi uit maar om mee tebeginnen hij reageerd heel snel

Zelf bouwen is zeker het beste manier van leren als je je depron crasht dan haal je gewoon de sevos and motor en rx eruit en dannn.

Lekker knutselen weer!

Kheb het vliegtuig gewogen en het weegt +-85gram. Er moet wel nog een carbonstaaf van 3mm in de romp komen. Dus ik vermoed dat de vlieger zelf 90-100gram zal wegen. Vliegklaar zal het iets van een 300-330gram zijn.

i,

Je schock flyer ziet er netjes uit, leuk gebouwd, zeker voor een eerste keer :)

ik wil je feestje niet verknallen, maar toch even een paar opmerkingen:

- dit toestel is absoluut niet geschikt als eerste toestel. Als je nog nooit hebt gevlogen (buiten simmen) geef ik het een zeer kleine kans van slagen :( Ik denk dat je na 10 meter vliegen crasht en dat zou teleurstellend zijn ...

- de setup die je hebt gekozen is veel te zwaar voor dit toestel. Dit soort shockies worden doorgaans gevlogen met een 19-24 grams motortje.

Ik zou eerst een toestelletje bouwen wat meer geschikt is voor beginners, kijk hiervoor eens in het eginnersgedeelte. Daar zijn al veel vragen & antwoorden op dit soort kwesties voorbij gekomen.

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je schock flyer ziet er netjes uit, leuk gebouwd, zeker voor een eerste keer :)

ik wil je feestje niet verknallen, maar toch even een paar opmerkingen:

- dit toestel is absoluut niet geschikt als eerste toestel. Als je nog nooit hebt gevlogen (buiten simmen) geef ik het een zeer kleine kans van slagen :( Ik denk dat je naar 10 meter vliegen crasht en dat zou teleurstellend zijn ...

- de setup die je hebt gekozen is veel te zwaar voor dit toestel. Dit soort shockies worden doorgaans gevlogen met een 19-24 grams motortje.

Ik zou eerst een toestelletje bouwen wat meer geschikt is voor beginners, kijk hiervoor eens in het eginnersgedeelte. Daar zijn al veel vragen & antwoorden op dit soort kwesties voorbij gekomen.

Succes !

Grtz,
Menno

Ik weet het. Motortje is idd aan de zware kant. maar op RCgroups zijn er redelijk veel met die setup.
Ik heb echt al veel gevlogen op sim. Ik ga het testen op een voetbal plein wss. Ik heb ook al een crashtest filmpje gezien en hij is stevig. Hij heeft zijn naam niks voor niks gekregen. Een redelijk zware parkflyer die je wel een keer kan crashen.
We zien wel.
Weet alleen nog niet als ik er wieltjes ga onder zetten. Ik heb ergens gelezen dat een landingsgestel de vliegeigenschappen zou bevorderen bij parkflyers. Kan iemand dit bevestigen?

Is hij gemaakt van 3 mm. depron ?? Het lijkt wel 6 mm. op de foto's....

Alles is van 6mm depron. In de vleugel zit al 3mm carbon gelijmd. In de romp moet die ook nog komen, maar die ik pas plaatsen als de motor hier is. Motormount gaat moeten aansluiten op de staaf en ik weet niet hoelang die gaat moeten zijn. Ben nog aan het tijfelen om carbon in het stabilo te lijmen. Stabilo is maar klein, dus die zal wel niet zoveel doorbuigen denk ik.

Zo, de onderdelen zijn maandag toegekomen. Vandaag heb ik alle connectoren gesoldeerd op de batterijen, ESC en motor. Morgen ga ik normaal gezien de motormount maken, de servo's inlijmen en de vleugel+rolroeren. Als er dan nog tijd over is zullen ook servo's met de stuurvlakken worden verbonden, alleen weet ik nog niet hoe ik dat ga doen. Dat zien we wel :D

Hopelijk is hij dit weekend af en hebben we een windstil weekend. Foto's zullen volgen!!

Met shockflyers kun je prima beginnen, alleen idd een beetje jammer dat je zo'n zware setup en 6mm depron hebt gepakt, maar toch zal het prima vliegen.. het is wat meer 'parkmaster' achtig zo.

Sure je zult 'm de eerste keer waarschijnlijk relatief snel de grond injagen, maar dat leer je snel genoeg af :)

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi hoor!

Wat voor lipo zet je er in?

(wat is het totaalgewicht?)
3S 1300mah. Gisteren even laten draaien in mijn hand, damn dat ding trekt enorm hard op half gas. Daarboven durf ik niet echt gaan in huis.
Totaal gewicht weet ik niet precies. Ik moet hem nog wegen.
Met shockflyers kun je prima beginnen, alleen idd een beetje jammer dat je zo'n zware setup en 6mm depron hebt gepakt, maar toch zal het prima vliegen.. het is wat meer 'parkmaster' achtig zo.

Sure je zult 'm de eerste keer waarschijnlijk relatief snel de grond injagen, maar dat leer je snel genoeg af :)

Ja idd, parkmaster achtig :D Kheb gisteren een echte parkmaster gezien en de mijne is vrijwel juist hetzelfde, alleen dunner en flexibeler :p
Ik denk wel eenmaal ik het gedrag van het vliegtuig ken dat het wel vlot zal gaan. Ik denk dat ik zeker 60u+ op de sim heb gevlogen (aerofly delux en realflight 4.5)

Bedenk je wel dat een sim niet de realiteit is. Op je zender zit geen spatiebalk waar je op kunt drukken voor een nieuwe ;)

Gezien je leeftijd zal het idd wel meevallen, jongeren pakken het doorgaans erg snel op!

Daar ben ik me van bewust van :p Ik heb wel wat schik om m'n vliegertje te crashen en tegelijkertijd is het ook spanned :p Ik rij van m'n 12 met nitro wagens. Hoewel ik daarmee gestopt was toen ik 13-14 was. Computer en gamen, maar nu wil ik de draad terug oppakken met vliegen :D Dat wou ik al van toen ik 12 was, maar toen leek het me beter en makkelijker om met auto's te rijden.

Hopelijk gaat het morgen windstil zijn :(

EDIT: Vandaag gaven ze blijkbaar 3BF en morgen zou het 4 zijn :(

maar nu wil ik de draad terug oppakken met vliegen :D Dat wou ik al van toen ik 12 was, maar toen leek het me beter en makkelijker om met auto's te rijden.

Dat is het ook :mrgreen:

Vliegen is natuurlijk aan te leren, maar in je eentje zal het niet meevallen ... ondanks veel sim ervaring. Sim ervaring geeft je een idee welke knuppels waarvoor dienen, en het traint wat reflexen .

Neemt niet weg dat in het eggie vliegen toch echt wat lastiger is ...

Grtz,
Menno

Mwa, met een beetje geluk gaat het wel lukken hoor. Onderschat de jeugd van tegenwoordig niet ;)

Ik heb het mijzelf ook aangeleerd. Eerst ff op FMS, maar daar vond ik niks aan. Dus dan maar vliegen. Ik heb er wel vertrouwens in!

Ik zou wel wat dual-rate instellen of flink wat expo... En niet teveel gas geven, want die motor op 3S, hehe, dat gaat wel flink trekken gok ik :P

Mwa, met een beetje geluk gaat het wel lukken hoor. Onderschat de jeugd van tegenwoordig niet ;)

Ik heb het mijzelf ook aangeleerd. Eerst ff op FMS, maar daar vond ik niks aan. Dus dan maar vliegen. Ik heb er wel vertrouwens in!

Ik zou wel wat dual-rate instellen of flink wat expo... En niet teveel gas geven, want die motor op 3S, hehe, dat gaat wel flink trekken gok ik :P

Ja idd, kheb em al getest in m'n hand. Zit 11x4.7prop op. Die trekt echt hard :x
Wat bedoel je precies met dual rate en expo? Ik moet eerlijk toegeven dat ik niks van het mixen enzo ken op m'n zender :p Ik kan alleen trimmen in het menu en op het hoofdscherm :p
Bedoel je dat het rudder en ailerons samen laten bewegen ofzo? Heeft er anders iemand een mooie guide ofzo waar ze dit allemaal uitleggen? Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat ik allemaal kan doen met m'n zender :p (dx6i)

Back