Bouwverslag: Newbie Hexa op basis van F550 en APM 2.5

Zo, weer terug van weggeweest en ondertussen heeft Hobbyking mooi een ordertje kunnen verwerken. Overigens hebben ze daar verschrikkelijk lang over gedaan. Ze hadden blijkbaar een verschil van inzicht met hun shipper gekregen over verscheping van LiPo's. Mijn order heeft er zo'n 3 maanden over gedaan om eindelijk aan te komen. Gelukkig heb ik een lange adem en had ik er toch niet zo veel tijd voor om er verder aan te bouwen, dus dat kwam niet zo heel slecht uit.

Echter, weer de boel eens uit de kast getrokken en verder gegaan met waar ik mee bezig was. Het frame was eigenlijk al een poosje klaar, en is uiteindelijk door de kids en opa in elkaar geschroefd. Prima werk jongens! Daarnaast ben ik eens hard aan het solderen gegaan om de nodig leads te maken voor door de armen, en heb ook vast wat fatsoenlijke connectors aan de ESCs gezet. En omdat ik graag XT60 gebruik, heb ik de connector van de LiPo ook vervangen door zo'n connector.

Hierbij wat foto's:

Frame vanaf de bovenkant:
full

Servo aansluiting verlengd, waarbij de leads in het "hard" uitkomen:
full

Het is nu ook mogelijk om de servo's te assembleren. De armen zijn namelijk wat aan de dunne kant en de schroeven moeten los om de servo-leads er doorheen te werken:
full

Verlengkabeltjes:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er allemaal heel goed uit! Let wel op dat de draden niet beschadigen door de scherpe randen van het frame.

Da's inderdaad een goed punt. Ik hoopte dat een beetje te voorkomen door in ieder geval de armen bij de openingen goed af te schuren. De draden komen overigens in het eindproduct niet zo uit het frame als in het tweede plaatje hoor ;)
Maar als het net gesneden is, is het spul inderdaad goed scherp. Da's niet alleen een kwestie van uitkijken met draden, maar ook met vingers...

Zo, weer even wat tijd gehad om verder te knutselen. Ik kwam er achter dat ik toch wel wat weinig ruimte in het frame over heb, en heb daardoor mijn plan om alle ESCs met een XT60 uit te rusten even laten varen. Nu zit alles netjes aan elkaar, kabeltjes mooi op lengte. Ook blij mee :)

De ESC input kabeltjes heb ik vast met een stukje masking tape en een cijfertje er op gemarkeerd. Als het kapje er straks op zit, geloof ik namelijk niet dat ik nog makkelijk terug ga vinden welk snoertje aan welke ESC vast zit.

full

Nu wordt het eigenlijk wel spannend, ben benieuwd of het bovenste plateau van het frame nog wel past met al die draden die er nu in zitten...

Ik lees nu net je bouw verslag en ga me hier ff op abboneren! Als ik het goed begrijp komt op je plaat die je nog moet monteren je amp te zitten. Is het misschien verstandig om de draai richting van je motors vast te controleren voor dat je het frame dicht maakt? (Misschien heb ik er al over heen gelezen).

Gr

Voor dat het bovenplaatje er op ging heb ik inderdaad even gecontroleerd of alles goed is aangesloten en (de juiste kant op) beweegt als ik er wat spanning op zet.

Zojuist even de bovenkant er op gezet.

full

Nu inderdaad verder met het plateautje voor de APM.

APM behuizing

Zojuist de laatste hand gelegd aan een paar trays bovenop copter. De onderste tray bevat klitteband zodat ik de receiver er onder kan plakken en een paar schroefgaten waar de APM op geschroefd kan worden.

Als spacer en demping heb ik een paar kleine schuimrubberen dopjes gebruikt die je normaal onder stoelen zou zetten. Ik heb daar met een riementang een paar gaatjes ingestanst zodat de boutjes daar door kunnen.

De tray helemaal bovenop zit er eigenlijk alleen maar voor bescherming. En de 3mm schroefdraden zijn inderdaad nog iets te lang.

full

Zoals altijd kom ik er ook nu weer achter dat het handiger is om echt alles eerst in 3D uit te tekenen. Het CPU huisje kruist territorium met de 10inch propellers. Dat had ik eigenlijk wel eerder op moeten merken.
Anyhow, ik had toch al 8 inch propellers in bestelling staan. Daar zal het een stuk beter mee gaan.

Een ander punt is de USB aansluiting op de APM. Ik heb mazzel dat er nog net een stekkertje in kan, maar da's meer geluk dan wijzheid. De afstandhouders hadden eigenlijk beter gepland moeten worden. Om die reden overweeg ik om hem nog eens een keer over doen, maar dan beter. Voor nu is het echter wel even goed.

Ik heb zolang 3cm leads gebruikt om de receiver op de APM aan te sluiten. Zodra ik 10cm leads binnen heb, kan de receiver wel onder de APM gevouwen worden en kan ik meteen de leads van de APM outputs die naar de ESCs gaan een beetje beter wegwerken.

Misschien nog even ter info:
De behuizing bestaat uit stukjes aluminium plaat die is opgetrokken op 3mm schroefdraad dat helemaal tot de bodem van het frame gaat. Dit zijn tevens bevestigingspunten van de voorste 4 armen. De afstandshouders zijn gemaakt van een aluminium profiel van ca 1.5m dat ik bij de Praxis gevonden heb.

Omdat ik toch nog even moest wachten op de propellers en leads, heb ik mijn TX er maar eens even bij gepakt en ben deze vast aan het voorbereiden. Zoals in de openingspost vermeld is het de Turnigy 9XR, met een FrSky DJT module geworden.

Deze is inmiddels geflasht naar OpenTX, zodat ondermeer de flight mode uit de APM zichtbaar kan worden op het scherm. Daarnaast heb ik de AIL en P0-2 knoppen (tuimelschakelaars rechtsboven) geprogrammeerd om tussen de flight modes te kunnen schakelen.

full

Waar ik helaas achter kwam is dat de DJT niet zo compatible met de 9XR is als ik eigenlijk had verwacht. Ik had verwacht dat de telemetrie out-of-the-box zou werken, maar hier is helaas nog een mod voor nodig en daarnaast moet de 9XR een andere firmware draaien.

Tegen het laatste zie ik niet zo op, maar tegen het modden wel. Als ik de mod namelijk goed heb begrepen, moeten er draadjes worden gesoldeerd aan pootjes van de ATmega. Ik zie daar nog een beetje tegenop, want dat spul is verschrikkelijk priegelig.
https://code.google.com/p/gruvin9x/wiki/FrskyInterfacing

Ik moest er nog maar eens een nachtje over slapen of ik inderdaad die mod ga uitvoeren, of dat er ergens gewoon een extra FrSky telemetrie display op plak, die je netjes aan de achterkant van de DJT kan aansluiten...

Of je wacht nog even op de 9xr pro. Die heeft een door sky9x ontworpen moederbord. Ik heb een sky9x bordje in mijn 9x en heb telemetrie op mijn scherm.

Of je wacht nog even op de 9xr pro. Die heeft een door sky9x ontworpen moederbord. Ik heb een sky9x bordje in mijn 9x en heb telemetrie op mijn scherm.

Als ik had geweten dat die pro versie er aan zat te komen had ik daar inderdaad wel op gewacht. Hoe kom je trouwens aan dit soort informatie? Pinky II wist me ook al te vertellen wat er allemaal ging komen. Volgens mij zijn jullie geabonneerd op een hele interessante nieuwsletter of iets dergelijks.

Nu ik echter een fonkelnieuwe 9XR heb staan, geloof ik niet dat ik al in de markt ben voor een nieuwe receiver...

Een heel ander bord in je TX klinkt overigens ook ook als best een heftige mod. Zelf gedaan?

Een heel ander bord in je TX klinkt overigens ook ook als best een heftige mod. Zelf gedaan?

Appeltje eitje. Enig talent wat je nodig hebt is het hanteren van een schroevendraaier. Oud bordje eruit, nieuwe erin. Klaar.
Informatie over de 9xr pro staat op diverse sites. Ik wist het van openrcforums.

Dus...

Long story short, ik heb de eerste verdieping van het controller huisje er af gedremeld waardoor hij wel kon vliegen. Hierdoor had ik echter geen bescherming meer boven op de APM, maar ik had mezelf toch voorgenomen om voorzichtig te zijn. En toen kwam de maiden flight...

Wat ben ik blij dat ik daar geen video van heb gemaakt. Die video zou zo verschrikkelijk NSFW zijn. Long story short: op één of andere manier is een schakelaartje op de TX per ongeluk omgeflipt, waardoor de APM in "altitude hold" mode terecht kwam. En weet je nog dat ik juist even die bovenkant van het controllerhuisje er afgedremeld had? Die baro wist dus blijkbaar niet meer hoe hij het had met 6 propellers die er hard op stonden te blazen. M.a.w. het ding schoot de hoogte in en was binnen de kortste keren buiten bereik.

Ik heb hem uiteindelijk overigens wel weer teruggevonden: op een dak, in een plas, maar wonder boven wonder in ongeschonden staat...

Maar goed, over deze maiden flight wil ik het dus eigenlijk liever nooit meer hebben. Post staat er voor het archief, maar ik hoef er liever niet aan herinnerd te worden.

De volgende stap is om de "AltH" stand voor de veiligheid even van de receiver af te halen en het dan nog een keer te proberen. Oh ja, en PVC buis pootjes, zodat hij iets weerbaarder is voor plassen.

full

Back