Bouwverslag Noord-Holland (Wijsmuller)

Hoi Pim,
Natuurlijk volg ik je ook!
Het ziet er veelbelovend uit enneh.........ervan leren natuurlijk :D.

Groet Dennis

Hai allen,

Even langs de bouwmarkt geweest en een busje PU-schuim gehaald.
Wat een geweld is me dat zeg. Ik denk dat ik het record heb gebroken want de bus was binnen 20 sec leeg.

En wat eten we dan vanavond? Bloemkool!:koud:

P1080290.JPG

Gevolg: de helft kon ik er ook weer afsnijden.:rofl:

Ik wist dat dit materiaal zo erg uitzet dat je niet alle ruimtes compleet hoeft te vullen maar dat het zo hard zou gaan had ik niet verwacht!

Maar het vormen gaat erg makkelijk en na een klein half uurtje zagen met een los figuurzaag blad is dit het resultaat:
P1080294.JPG

P1080295.JPG

Nog een paar holtes opvullen en wat schuren dan kan ik door met de volgende stap.

gr.
Pim

Volg dit met open mond (koek bij de koffie). Ben benieuwd naar de volgende stap. Zal best wel een mooi glad rompje (plug) worden. Succes! Gr. Klaas.

Kijk eens op You Tube daar staat een filmpje van BG sails hoe zij hun plug maken deze maken het met vaste stukken schuim
BG.Plug Construction for Iom M RG 65 and other radio Yacht classes

Gr Tom

Haha Sjoerd, komt helemaal goed!

De reden dat ik PU-schuim gebruik Tom is omdat het lekker goedkoop is.
Ik gebruik het niet om af te werken met polyester, plamuur of gips maar is puur om te voorkomen dat de stroken polystyreen straks gaan doorhangen tussen de spanten en de bolling of holling ter plaatse mooi volgt.

Gr.
Pim

Pim,
Ook ik was wat verrast wat betreft de functie van het schuim, echter je laatste info maakte dit een stuk duidelijker. Ben nu ook benieuwd hoe je de huidlijnen in de spanten terug toverd zonder deze mee te bewerken met het schuim?
Ik wacht af en laat de expert zijn werk doen :D.

Groet Dennis

Ligt de werf stil of is er een reorganisatie? Vond het wel spannend worden en ben benieuwd naar het vervolg. Gr. Klaas.

Hai Klaas,

Nee hoor, was even druk met de reddingsboot en werkende davit van een ander project.
Toevallig gisteren weer begonnen met polystyreen uitslagen maken en platen snijden!

Ook een opzetje gemaakt voor de roeras. Ik weet het, kogellager is een beetje overkill, maar ik wil gewoon een lekker soepel roertje hebben :) Het roer zelf ga ik 1 exemplaar maken en met een malletje 3 exemplaren gieten.
Groningen - roeras -forum.jpg

Foto's volgen deze week!

Gr.
Pim

Goed te horen Sjoerd! Als je het roer soepel wilt laten lopen dan zou ik het bovenste bronzen lager weg laten of eventueel vervangen door een rubber ring. Een afdichtingsring zou helemaal sjiek zijn. Met 3 lagers op een rij moet je wel heel precies werken om te voorkomen dat het wringt. In theorie is het wel mogelijk natuurlijk, maar zodra de romp een beetje vervormt gaat het zwaar lopen. Gr. Klaas.

't Is de leeftijd, Pim! Excuses. Heb alle vertrouwen in je kunsten. Gr. Klaas.

Hallo Gerrald,

Volgens mij werkt het neerleggen van een plakfolie heel goed. Maar zelf heb ik geen CNC ik laat dit doen dus dit zou je aan Berend Kremers moeten vragen.

Mannen, helaas heb ik slecht nieuws. Doordat er een ander project (ASD 2810 van Wagenborg) op mijn pad is gekomen gaat dit project na het maken van de mal en rompen de ijskast in. Ik zal dus nog wel laten zien hoe het verder gaat maar het tempo is er even uit. Wel zal ik ook van de 2810 een verslag opstarten.

Gr.
Pim

Hallo Pim, Het is niet anders en we wachten maar af. Altijd beter dan dat je niet weet wat je moet doen. Hoewel, mijn hart ligt dichter bij een mooie "oude" sleepboot dan bij een moderne coaster of zeeboot. Het oude spul zat toch meer lijn in. 't Zal de leeftijd wel zijn. Blijf die ASD van je wel volgen hoor! Veel succes met de bouw ervan. Gr. Klaas.

Hai Klaas,

De schepen van vroeger zijn inderdaad mooier van lijn maar ik mis het hebben van een ASD heel erg. Die zijn weer leuker qua varen. Nu ik zelf bezig geweest ben hiermee voor anderen en er veel tijd in heb gestoken scheelt het heel veel werk om het gedane over te nemen en voor mezelf te gebruiken. De Noord-Holland zal wel op de tekentafel staan maar er zal niks gebouwd worden.

Gr.
Pim

Back