Bouwverslag Noord-Holland (Wijsmuller)

1,5 mm voor de spanten en 3 lagen 1,5 mm voor de kiel Sjoerd. Met zo min mogelijk plamuur lost dit perfect. Hout is ook een optie maar je moet dan rekening houden met een grotere dikte waardoor bepaalde details in de romp al gauw verloren gaan.

Gr.
Pim

Hallo mensen,

De eerste spanten zijn binnen en kop en kont staan al zonder lijm in elkaar. Er zullen voor en achterop nog wel wat 'tussen' spantjes geplaatst worden, deze worden met de hand gesneden. Definitieve verlijming zal volgen wanneer het dek geplaatst wordt. Deze dient namelijk als een soort bouwplank en houdt de spanten en kiel van de plug recht en symmetrisch.

Uiteraard gesponsord door Jupiler:beer:

P1080093.JPG

P1080098.JPG

P1080102.JPG

De romp zal de volgende omtrek krijgen. Boegverschansing wordt in de epoxy romp meegenomen omdat deze 'overhangt' terwijl de verschansing van het achterdek later los geplaatst wordt. De boeg verschansing zal bij een aanvaring het eerste geraakt worden en moet dus geen kwetsbare deelnaad hebben. Achterop is de verschansing minder kwetsbaar en loos openingen en trossenkluizen zijn veel makkelijker en nauwkeuriger te frezen dan in de romp te gaan boren en zagen. Het schoefraam is zoals eerder gemeld ook een los onderdeel en zal met een paar stevige bouten aan de epoxy romp vastgemaakt worden.

buitenlijn romp.jpg

gr.
Pim

Op terugweg vanuit Biddinghuizen al een voorproefje gezien. Veelbelovend Pim, ben uiteraard benieuwd naar het vervolg. Volgens mij binnen nu en eind van de maand een mal????

Haha Sjoerd,

Is wel erg optimistisch ben ik bang maar ik hoop in Goes volgend jaar februari wel een proefvaart te doen met alle RC om te kijken of dit werkt. Ik denk dat vooral in het beplanken vd plug nog veel tijd gaat zitten vanwege de ronde kimmen.

Daarnaast zou ik ook graag de huidplaten in de mal terug willen zien. Hier moet ik nog een oplossing voor zoeken, strookjes polystyreen op de plug aanbrengen is technisch niet correct. Messing staven die op de naden worden aangebracht zijn echter weer te dik.

gr.
Pim

Pim, Om de huidplaten aan te brengen zit je op deze schaal met een soort delimma. Je zult enigszins moeten overdrijven om de lijnen zichtbaar te maken. De romp is geheel gelast (niet mooi bij de Noord Holland vind ik). Stel even dat een las 30 mm breed en 10 mm dik dan is zoiets in 1:50 bijna niet zichtbaar. Geen idee hoe ik zoiets op een plug aan zou brengen. Misschien inkrassen en dan een heel dun koper of messing draadje inleggen. Maximaal 0,5 mm. Als je die een beetje afschuurt komt het in de buurt. Wel een monnikenwerk, maar voor de 3 rompen hoef je het gelukkig maar één keer te doen. Maar jullie zullen vast wel een ingeving krijgen. Gaat best wel iets worden! Gr. Klaas.

Bij de 1:35 tankbouwers gebruiken ze een mooie methode om lassen te maken:
Men gebruikt daarvoor het produkt "Milliput", een twee-componenten kneedmassa.
Goed in vorm te kneden en te rollen en wordt na droging keihard.
Met name de Russische tanks uit de 2e Wereldoorlog hadden nogal (ahum) ruwe lasnaden. Een dun rolletje Milliput opbrengen, laten drogen en na droging indien nodig wat vlakker schuren. Kan m.i. ook op 1:50 schepen, aangezien de lasrupsen daarop verhoudingsgewijs groter zijn dan op pantservoertuigen.Kijk maar eens op de website van de TWENOT.

Geweldig wat een tips allemaal! Bedankt!
Dat van die maskingtape spreekt me wel aan, 30 mm is een vrij forse las, zal emer richting de 10 gaan maar 0,4 mm betekent een las van 20 mm breed en lijkt me goed te doen. Ik ga het gewoon eens bestellen en uitproberen!
De Milliput lijkt me moeilijk strak te houden, een groot verschil met tanks is denk ik dat de gangen op een schip over bijna de hele scheepslengte 1 ononderbroken lijn is.

Gr.
Pim

Ik heb het zelf weleens gebruikt om lassen aan het dek te imiteren.
Volgens mij gebruiken de vliegtuig modelbouwers ook van die masking tape, op hun vliegtuigen om overgangen te imiteren.

Succes!!

Laatst bewerkt:
Hey Pim, mooie huidlassen kan je makkelijk maken met airbrush tape, deze is wel van papier dus moet goed na behandeld worden, je kan ze bijna in alle diktes krijgen en anders snij je ze nog dunner met een ouderwets gilette mes en spacer op een platte plaat. Je kan ze gewoon kopen tot 0,5mm dunner snij ik zelf onder de 0,3 moet je stilaan weel heel voorzichtig afrollen want hij scheurt zo...

Kijk maar even op mijn bouw verslag, de was tape van 0,5mm schaal is 1/43, de bovenkant is licht onregelmatig wat net een echte lasnaad nabootst, volgens mij kan dat makkelijk op de plug worden aangebracht.

Hai Ernst,

Ik vertrouw plamuur hiervoor niet, lijkt me te bros en te grof van structuur. Daarnaast is het veel en veel meer werk om alle naden aan 2 kanten af te plakken en dit ook nog op gelijkmatige breedte te doen is bijna onmogelijk. Met een stuk tape kun je nog een beetje schuiven en corrigeren bij het aanbrengen.

Dat ik mij kan herinneren is het bij Desa (Rene) ook nooit verder dan een experiment gekomen. Ik hou het voorlopig bij de tape, het mooie hiervan is dat als het niet goed zit je er in 1 stuk aftrekt (verwacht ik). Plamuur moet je weer vlak schuren met als risico dat je banen die wel goed zijn beschadigd en ook de plug zelf aantast.

De spanten staan:bier:! Ondanks dat de kiel uit 3 delen bestond omdat het op een kleine CNC is gefreesd is de kiel kaarsrecht geworden. Dit dankzij de overlap van de 3 kielplaten, ze hoeven op de naden alleen maar strak tegen elkaar aangedrukt te worden.

P1080217.JPG

P1080218.JPG

P1080222.JPG

In de boeg en het achterschip zijn extra 'spantjes' aangebracht omdat daar veel meer vorm inzit en alleen extra verticale spanten op kortere afstand niet voldoende zijn. in principe moet je de verdeling altijd zo maken dat de ondersteuning haaks op de romplijn met de meeste kromming staat. Dit is een kwestie van ervaring en gevoel.
Ook moet de beplating die niet op een spant eindigt voordat deze op de kiel aankomt extra ondersteuning hebben om niet 'door te gaan zakken'.

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Dat wordt weer een strakke mal Pim. Deze manier van een mal maken is volgens mij ook vrij uniek. Blijf volgen uiteraard.

Back