Bouwverslag Nurflügel "Gritter" van Flywood (Vliegklaar) :)

De Gritter is binnen en ga er maandag mee beginnen.

Zal er een verslagje van proberen te maken met foto's.
Morgen eerst een heli dropping op de Veluwe (ben benieuwd)

FlyWood.de -Flugzeugs aus Holz - Nuri, Nurflügel, Nurflügler, CNC-gefräste Modellbausätze. Modellflugzeuge, Bausätze

gritter_gritter.jpg

Hij staat ook in de huidige uitgave van de FMT.

Groet,

Lyckele

Laatst bewerkt:
Een mooie kist dat ga ik zeker volgen.
Hopelijk komen er veel foto's altijd leuk.
Succes met de bouw enne met de dropping neem een tom tom mee ;)

De Bouw is begonnen :)

Als eerst de 2 romp helften uitgesneden (het bouw pakket wordt aangeleverd als een CNC-pakket van super kwaliteit) en de cockpit delen
P1030061.jpg

Deze vastgespeld en een driehoek lijst aan de onderkant vastgelijmd tot +- 4 cm aan de achterkant. Boven kant precies het zelfde maar daar alleen tot aan het middenschot.
(ligt er los bij) Het cockpit gedeelte leg je er los in en verlijmd je mee met de 3hoeklijst.

Je moet wel een snede maken in de 3 hoek lijst maar niet helemaal door. Het is namelijk de bedoeling dat je de cockpit kap er na het schuren weer uitsnijdt en met de snede er in gaat dit makkelijker.
P1030062.jpg

Middenstuk voorzien van M4 moeren waar straks de bouten in komen om de vleugels te bevestigen. Er zitten 4 plastieke bouten bij, maar gebruik liever RVS. Ook hiervoor zijn er mooie mallen gefreesd waar ze mooi klem in komen te zitten.
P1030063.jpg

4 bouten met de moeren goed aangedraaid en 5 min epoxy vast gezet.
P1030064.jpg

Onder tussen het middenschot er in gelijmd, heb wel kleine groefjes uitgesneden dat hij mooi aan sluit. Ook heb ik de staart (bestaan uit 2 delen) verlijmd (staat niet op de foto maar is ook niet zo interessant ;) )
P1030065.jpg

Eindresultaat van de verlijmde moeren
P1030066.jpg

Andere zijkant er op gelijmd
P1030067.jpg

Vooraan zicht met motorschot ingelijmd
P1030068.jpg

Deze slimme oplossing is een mooie tool om je neus mooi rond te schuren.
Een deuvel verlijm je in de ronde mal en deze gaat door het motor-as gat, zit een beetje klem maar blijft hij tijdens het schuren mooi zitten
P1030069.jpg

Na het schuren
P1030070.jpg

P1030071.jpg

Cockpit kap uitgesneden (je moet dus door de 3 hoek lijsten heen snijden dus de eerder gemaakte snede maakt dit makkelijker
P1030072.jpg

Cockpit kap
P1030073.jpg

Je kan er voor kiezen om een kant-en-klare cockpit kap sluiting te gebruiken maar Jens levert een 3 of 4 mm stukje staal mee en een wit buisje (zie foto) waar deze na het buigen (bij 1 a 1.5 cm buig je hem in 90 graden) door heen gaat en dient dus als home made cockpit kap sluiting
P1030074.jpg

Tegen de zijkant lijm je 2 latjes van triplex en aan de achterkant ook 1. Zo blijft de kap mooi op zijn plaats zitten.
P1030075.jpg

Straks weer verder!

Groet,

Lyckele

Net de romp en cockpitkapje met een papje van talkpoeder en spanlak in gesmeerd. Daarna in de G4 gezet.

Nu een nachtje laten drogen.

(Ruikt toch altijd weer lekker, die spanlak :D)

Als eerst de 2 romp helften uitgesneden (het bouw pakket wordt aangeleverd als een CNC-pakket van super kwaliteit)
Dit lijkt mij eigenlijk met zichzelf in tegenspraak... :D
Flauwekul hoor, het ziet er mooi uit. Dit toestel komt op mijn verlanglijst.

Vandaag

moest er eerst gewerkt worden.... :)

Ik heb de romp in de grondverf gezet (3 lagen) en morgen met hoogglans of zijdeglans er overheen.

Net een start gemaakt met de rechter vleugel helft.
P1030076.jpg

Het (soort) kammetje onder aan de foto, is weer zo'n handige tool. het is om de ribben op de juiste afstand van elkaar te plaatsen.
P1030077.jpg

Straks deze nog tussen iedere rib lijmen
P1030078.jpg

Groet

Van zon ding kan een schuim vleugeltje het toch nooit winnen hoor, echt een prachtig model.
Ik wou dat ik et geduld en de ruimte had om zon ding te bouwen.
Wanneer ga je ze verkopen als gefoliede ARF, Lyckele?? ;)

Van zon ding kan een schuim vleugeltje het toch nooit winnen hoor, echt een prachtig model.
Ik wou dat ik et geduld en de ruimte had om zon ding te bouwen.
Wanneer ga je ze verkopen als gefoliede ARF, Lyckele?? ;)

@ Freakazoid

De Gritter bouwen is niet moeilijk en als je mij hobby ruimte ziet (kamer van 4 bij 2,5) kan je alles bouwen! Zelfs een F3J van 3,40 ;)

Groet

Heb net ook mijn mpx stekker in 2en ge-sneden en bedrading er aan gesoldeerd.
vond dit wel makkelijk, is voor de vleugel servo's. Had niet zoveel ruimte in mijn romp (ipv 2 stekkers)

P1030083.jpg

Vleugels zijn bijna klaar. Moet de bovenkant nog indekken, servo tray maken (zit er bij) maar moet nog de bevestiging voor de servo's maken. Servo kabel al wel in de vleugel gemaakt. Verder nog de ailerons uitsnijden en op maat maken.

Op de foto zie je ook nog de vleugel tip, die wordt in een rib gelijmd en die lijm je weer tegen de buitenste rib aan.

P1030085.jpg

P1030084.jpg

Groet,

Lyckele

@ Freakazoid

De Gritter bouwen is niet moeilijk en als je mij hobby ruimte ziet (kamer van 4 bij 2,5) kan je alles bouwen! Zelfs een F3J van 3,40 ;)

Groet

Ik heb geen hobby kamer. :lol:
Multiplex schuimpjes worden hier even snel op het bureau in elkaar geprakt en dan kunnen het toetsenbord en laptop weer van et bed af.
Zagen en schuren zijn hier helaas niet mogenlijk. ;)

Toch lees ik dit verslag met plezier.
Erg grappig en eigenlijk doodsimpel model.

Ik heb geen hobby kamer. :lol:
Multiplex schuimpjes worden hier even snel op het bureau in elkaar geprakt en dan kunnen het toetsenbord en laptop weer van et bed af.
Zagen en schuren zijn hier helaas niet mogenlijk. ;)

Toch lees ik dit verslag met plezier.
Erg grappig en eigenlijk doodsimpel model.

Studenten kamer? :D

Back