Bouwverslag Occre hms Beagle

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Willie85, 13 feb 2021.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Waterloopsklossen, inlaten, etcetera....
    Ja wat is het nu.
    Die balk noem je waterloopsklossen. De uitsparingen voor de dekplanken noem je inderdaad inlaten. Maar hoe het gemonteerd zit roept verwarring op. Omdat de waterklos aan de zijde van het dek verlaagd werd om gelijk te liggen met de dekplanken. Dit zie je in die tekening niet, maar werd wel zo gedaan. Rotting van de waterklos door inlopen van water was het probleem dat dan optrad.
    Het is moeilijk lezen in dit boek maar met een beetje geduld lukt dit wel:
    Verhandeling over de zamenstelling en het verband der zeilschepen, volume 1 Door H.A. van der Speck Obreen
    Maar het geeft een duidelijke uitleg op pag. 205 hoe deze balken gemonteerd werden en hoe de inlaten in deze balken gemaakt werden. Link naar dit boek online, want er zitten geen rechten meer op en dus openbaar te lezen. https://books.google.nl/books?id=uP...uAKHWfVAWEQ6AEwEHoECBIQAg#v=onepage&q&f=false

    In de zoekfunctie waterloopsklossen ingeven werkt ook om te vinden wat je zoekt.
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit zegt Piet toch al? ....waterloopklossen is een dikkere balk met een schuinte of een ronding aan de kant van het dek. Of mogelijk zelfs uitgevoerd met een holling aan de zijde van het dek. Hoe dan ook, altijd een dikkere balk dus die hier niet gemaakt is.In de laatst getoonde afbeelding wel heel duidelijk een waterloopklos met een ronding..
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2021
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Nee. De balk heet altijd waterloopsklossen en die kartel rand zijn de inlaten voor de dekplanken op de waterloopsklossen. Er werd gezegd dat het geen waterloopsklossen genoemd werd maar inlaten. Maar inlaten zijn de uitsparingen die in de balk gemaakt werden voor de dekplanken. De balk wordt geen inlaten genoemd. Lees de link misschien begrijp je het dan.
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  4. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Dank je, Stephan, dit is inderdaad precies ook wat ik weet. Wilde alleen geen discussie ontketenen.. Maar ik heb de klossen zo'n twee keer zo dik gemaakt dan de dekplanken en er zit een afronding aan die tot op dekplankniveau loopt, dus ik zou niet weten wat er dan niet goed aan is?? Soms werden de dekplanken ingelaten in de waterloopsklos en soms lag er een extra brede plank naast de klos waar ze in ingelaten werden. Soms zat er nog een hol, oplopend gedeelte tegenaan de verschansing, ik heb er voor gekozen om dat niet te maken.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Wow, alweer op de tweede pagina beland, er word flink gebouwd hier! :yes:
    Zoals gezegd, ik heb weinig foto´s meer van wat ik deze periode allemaal heb gedaan/gemaakt, dus er zit een beetje een sprong in..
    Wat er allemaal precies gedaan is, is eigenlijk teveel om op te noemen.. In ieder geval beuken relingen gemaakt en geplaatst, spiegel geplaatst, roer gemaakt en geplaatst, galerijen(?) geplaatst, kraanbalken gemaakt en geplaatst en vervolgens alles in de engelse kleuren geverfd..
    En alle geschutspoorten gemaakt, wat een gepruts.. Vierkantjes van 10 bij 10 mm ofzo, allebei de kanten beplankt en scharnieren erop gelijmd en geverfd en geplaatst. De volgende foto´s geven een beetje beeld hoe dat eruit zag, sorry, heb nu even niets beters!
    IMG_20200830_140128.jpg IMG_20200907_124713.jpg IMG_20200907_124800.jpg IMG_20200826_155647.jpg

    En verder met opslagkisten voor de kajuit waar ook weer de trappen opkomen naar het halfdek. Deze waren van triplex, ik heb de zijkanten en bovenkant beplankt en scharniertjes gemaakt van hout en zwart gemaakt. Bijgeleverde trapjes moeten samengesteld worden uit messing en geverfd, dat vond ik niet zo mooi, dus heb zelf trapjes gemaakt van hout wat ik nog had en vervolgens alles op zijn plek geplaatst, heb nu alleen een foto van 1 kant, stuurboord is ongeveer hetzelfde.
    IMG_20201221_145816.jpg IMG_20201222_142019.jpg IMG_20201221_150237.jpg

    Hier staat nog niks in de olie of wat dan ook, later worden alle kleuren wat warmer en een tikje donkerder, de foto´s zijn ook beetje licht.
    Dit was het weer voor nu, we komen steeds een stukje dichter bij waar ik nu ben, daar zie ik wel naar uit, kan ik tenminste laten zien waar ik op dat moment mee bezig ben!:koud:
    Prettige dag verder. grt. Wilko
     
    Mees Ippel, walter10, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    De poorten zitten er mooi in.
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  7. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Hallo allemaal, ben ik weer, drukke week gehad, nu even tijd om weer wat plaatjes aan jullie te laten zien!
    En laat ik nog even vooropstellen dat ik op geen manier ook maar in de buurt kom van wat sommigen hier laten zien of weet wat sommigen hier weten, maar probeer gewoon op een eenvoudige manier mijn schepen te bouwen redelijk out of the box, en door hier en daar na wat onderzoek en gesnuffel wat aanpassingen en veranderingen aan te brengen er toch een beetje mijn eigen draai aan te geven. En laat ik me daar nou een hele berg plezier aan beleven! En dat is toch nou maar net waar het, in ieder geval voor mij, om draait!
    Oke, wat is er gebeurd sinds vorige update, heb hier een leuke foto waarop het hele scheepje goed te zien is, hier zie je de rusten met de gemonteerde puttingijzers en jufferblokken. (wat een gepiel was dat trouwens.. :frustie:) Ook een paar nagelbanken met korvijnagels zijn hier te zien. En mocht je denken, wat een gekke masten, was een onderonsje met m´n dochtertje die wat zoute sticks kwam brengen bij papa..:D
    IMG_20201225_145206.jpg

    Nu zit er weer best een sprongetje in, ben hier flink op het bakdek bezig geweest, alle kikkers, oogboutjes en blokken geplaatst. En de carronade gebouwd, hier heb ik ook flink wat tijd in gestoken om het net even wat mooier te maken, draaiplateau van beuken ipv. triplex, onderstel wat verfijnder gemaakt en rood geverfd en een wat mooiere broeking ipv. gewoon een geknoopt touwtje. Ook nog meer nagelbanken geplaatst.. daar moeten straks allemaal touwtjes aan...:hammer:
    IMG_20210106_174537.jpg IMG_20210106_174604.jpg

    En het voorste luik, of eigenlijk zijn het luiken, gemaakt. Dit was ook weer een heerlijk lekker klein gefriemel en bestaat uit een heleboel stukjes..
    IMG_20210114_140419.jpg IMG_20210114_140428.jpg IMG_20210114_154547.jpg IMG_20210114_162918.jpg

    En tot slot hier ligt het luik even los op het dek, en zie je ook de braadspil die ik geverfd en geplaatst heb. Ja, ik heb er nog over gedacht om de spil zelf te maken, deze is van gegoten metaal, maar na verven vind ik dit goed genoeg er komen ook nog ankerkettingen omheen en je ziet er straks niet zo veel meer van. De zijkanten waar de spil in draait zijn dan weer wel zelf gemaakt, deze waren gelaserd triplex, en dat blijf je dan goed zien en dat vind ik niet zo mooi.
    IMG_20210114_163100.jpg

    Dat was het weer voor nu, we naderen het punt waar ik nu mee bezig ben, dan kan ik jullie echte, vers van de pers-actie laten zien! :)
    Fijn weekend nog verder iedereen. Groeten, wilko
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2021
    Mees Ippel, Ronk, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Heel netjes, Willy, daar moet je je zeker niet voor schamen :)
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ziet er heel goed uit. De carronade ligt er prachtig bij. :worship: het mag gezien worden.

    Heb je de nagels al verlijmd? Want met knopen is het makkelijker om het touwtje door het gaatje te voeren en met de nagel vast te drukken op zijn plek. Dit werkt een stuk makkelijker met knopen. Geen nood aan de man als ze al vast zitten. :)
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  10. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    440
    Locatie:
    zeeland
    :thumbsup: topwerk.
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  11. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Bedankt voor de reacties en likes!
    Even beetje snelle update, heb niet heel veel tijd vanavond.
    Verder gegaan met het halfdek, kompas zelf gemaakt, oplegsteunen voor de boten gemaakt, de deep-sea soundingwinch (kan er niet heel veel over vinden, heeft iets met het peilen te maken) gemaakt van witmetalen en messing onderdelen en gezwart en tot slot reling gemaakt met oogbouten en touw.
    IMG_20210301_171412.jpg
    IMG_20210301_171658.jpg

    Papieren mal gemaakt om de posities van alle oogboutjes te bepalen.
    IMG_20210122_170357.jpg

    Nu heb ik nog wat foto´s van het maken van het hoofdluik, dit was een heel gepruts (waar we gek op zijn, natuurlijk;)) en bestaat uit heel veel onderdeeltjes.
    IMG_20210119_132758.jpg IMG_20210119_133312.jpg IMG_20210119_133951.jpg IMG_20210119_141308.jpg

    Tot slot een overzichtsfoto van het hoofddek na plaatsen van alle oogbouten, blokken, luiken, lier en de kettingen op de spil! Ik vind dit erg leuk om te doen, het komt zo steeds een beetje meer tot leven! :yes:
    IMG_20210301_171544.jpg

    Tot de volgende update! En een fijne avond nog iedereen. Groeten, wilko
     
    walter10, Ronk, Danny tH en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Wilko, dat zier er allemaal heel mooi uit hoor, knap stukje werk zo :thumbsup::thumbsup:
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Willie, deze mag gezien worden. Ik vind je verouderd dek helemaal top. Ik hou niet van die blanke dekken, (smaken verschillen) maar dit dek is mooi gedaan.
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  14. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Bedankt voor de likes! Daar word ik stiekem toch wel blij van hoor :yes: Bedankt voor de complimenten ook, ik heb verschillende dingen geprobeerd om het dek zo te krijgen, uiteindelijk heb ik zelf een soort beits gemaakt van azijn met staalwol en koffie en ook nog beetje eikenbeits geloof ik.. :hammer:Ben er zelf best tevreden mee, al heeft het wel tijdje geduurd voor ik er een soort aan gewend was, je ziet zoveel van die blanke dekken dat je toch wel even denkt, oeps wat heb ik nu gedaan! :eek:
    Heb vandaag wat foto´s voor jullie van het hangmatten-festijn... Oh man, ik heb me best een paar keer afgevraagd waar ben ik ooit aan begonnen...
    Dit is eigenlijk de bedoeling volgens BB:
    Links onderin zie je dat het samengesteld word uit een gelaserd stuk wat de hangmatten moet voorstellen en twee latjes ertegen en dit word dan op de verschansing geplaatst.
    IMG_20210302_202321.jpg

    Dit vond ik zo lelijk en ik vraag me ook sterk af of het er zo uitgezien heeft. Wat ik wel vaak gezien heb op engelse schepen uit deze tijd is staanders met netten en daar de hangmatten in. Dit wilde ik graag, het leek mij een heel leuk, mooi detail wat een heel ander zicht geeft aan het schip. Wat jullie eerder al hebben gezien is dit best ingrijpend want er moest allereerst een stuk van de verschansing af. Toen, heel veel later was ik er zo een beetje aan toe om aan de rest van dit project te beginnen...
    Ik heb staandertjes en net, van artesania latina geloof ik, gekocht en beginnen maar!
    Eerst de staandertjes gezwart en onderste randje haaks omgebogen:
    IMG_20210223_131434.jpg

    Hier gaan we beginnen, hier moet t gaan komen:
    IMG_20210223_131047.jpg

    De staanders erop gelijmd.
    IMG_20210223_132623.jpg

    Daarna een stuk (overmaats) van het net geknipt.
    IMG_20210223_132739.jpg

    Dit doorweekt met verdunde houtlijm, en dan op een latje wat ik eerst beplakt heb met plakband (zodat de lijm er niet zo aan hecht) geklemd en laten drogen.
    IMG_20210223_133105.jpg

    Daarna op maat geknipt, in de staanders gelegd en dan met touw van de eerste staander helemaal door het net geregen en aan de laatste staander weer vastgemaakt. Dit was een leuk prutsje.. :rolleyes:
    IMG_20210224_173526.jpg

    Je ziet ook al een hangmat op zijn plek, deze waren ook weer een heel project opzich, nu nog een stuk of 60.... Daar ben ik nu nog steeds tussendoor mee bezig, bijna klaar, dus binnenkort een overzicht! Fijne avond nog! Groeten, wilko
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie verbetering. :thumbsup:
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Willie :):)
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi werk Willie:thumbsup:
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  18. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Hallo iedereen, tijd om weer wat te laten zien! En ik moet ook even zeggen dat het echt genieten is dit forum, wat word er veel moois gebouwd en gedeeld! Echt heerlijk om als je even niets te doen hebt of gewoon even tussendoor, als lijm aan het drogen is ofzo ;), te kijken en bij te lezen. Ga iedereen zo door zou ik zeggen en zo te zien maken we nog steeds mensen lekker voor deze prachtige hobby want er komen nog steeds nieuwe mensen bij! :yes:

    Ondertussen word er op mijn werf nog steeds aan hangmatten gewerkt... Heb even fotootje gemaakt om te laten zien hoe ik het doe.
    Eerst knip ik van een oud kledingstuk (een legging geloof ik) stroken, dan probeer ik ze op te rollen (net als een sjekkie) en met een beetje houtlijm zet ik ze vast en dan knip ik ze af. Daarna knip ik ze op lengte en maak met draad bindingen rond het rolletje en dan vouw ik ze dubbel en bind dit ook vast. Elk knoopje ook even zekeren met verdunde houtlijm en overlengte afknippen. Heel wat werk per stuk, gelukkig hoef ik er maar stuk of zestig...
    IMG_20210215_153203.jpg

    Dit is best saai werk en ook de netten en staanders ben ik af en toe beetje beu en daarom ben ik tussendoor aan de kanonnen begonnen. Dit zijn 2 stuks 9-ponder en 4 stuks 6-ponders. En ja, die zijn echt heel erg klein!:hammer:Ik ga er niet echt veel bij kletsen, want de foto´s laten het goed zien!
    Eerst de rolpaarden samenstellen:
    IMG_20210216_171331.jpg IMG_20210216_172728.jpg

    Dan in de onderkant een ronding in geschuurd:
    IMG_20210216_173101.jpg

    Dan geverfd, assen en wielen eronder en kanon op zijn plek:
    IMG_20210217_172214.jpg

    En daarna heb wilde ik nog iets verzinnen voor een tappendekplaat, gewoon een leuk detail. Het was een experimentje, maar ik vind het wel geslaagd, ik heb strookjes papier geknipt, deze in vorm geduwd op de tappen, daarna op maat geknipt en erop gelijmd en de broekingringen (of wat er voor door moet gaan) geplaatst:
    IMG_20210218_165321_HDR.jpg

    En dan de tappendekplaten zwart geverfd en wielen gebeitst en dan is dit het resultaat:
    IMG_20210218_170527.jpg

    Volgende keer hoop ik een totaalplaatje te laten zien waar ik nu ben en dan kan ik eindelijk dingen laten zien waar ik op dat moment mee bezig ben, daar zie ik wel naar uit, dingen laten zien die je al lang gemaakt heb en daar wat bij vertellen is best lastig.. :rolleyes:
    prettig weekend! Groeten, wilko
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deftige hangmatjes, en inderdaad vrij kleine kanonnekes Willie.:):)
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Willie85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina