Bouwverslag OFA1 en OFA2 (backpack)

jitze

PH-SAM
Sinds een aantal weken zijn mijn vriendin en ik allebei een OFA2 aan het bouwen. Omdat ik waarschijnlijk iets sneller ga dan zij ben ik ook aan een OFA1 vleugel begonnen zodat ik met beide vleugels wat kan experimenteren.

Het doel is dat deze OFA's als vakantiezwevertje mee kunnen naar Zwitserland komende zomervakantie. Dit is ook de reden dat ze zo compact mogelijk ingeklapt moeten kunnen worden. Hoe het gerealiseerd gaat worden was me in het begin nog een raadsel, inmiddels is het al iets duidelijker.

Eerst maar eens materiaal ingekocht. (bedankt Theo voor de 2P stokken en LiPo's)

Toen wat begonnen met snijden. Na een avondje lijkt het al heel wat als je dit voor je neus hebt liggen:

Nou is het alleen gesneden en moet er nog het een en ander geschuurd en gelijmd worden.

Inmiddels servo's besteld bij UH. Kost werkelijk geen drol daar.

twee weken later:

inmiddels liggen de OFA's er zo bij:

Ofwel, een vleugelhelft helemaal geschuurd, andere moet nog. Ook zijn de rompjes in elkaar gelijmd.

Twee dagen later: servo's komen binnen en blijken te groot te zijn voor in het rompje. Wat doen we dan? Het ene rompje in leven gelaten, en de andere 'gedemonteert'.
Reden hiervan? De servo's pasten niet, en de LiPo kon niet door het voorste schot in de neus geschoven worden. Doordat de OFA's compact moeten worden zullen ze achter misschien een grammetje zwaarder worden, dus ik wil alles zo ver mogelijk naar voren kunnen leggen.

Inmiddels 2 kleinere servo's en een synth Corona ontvangertje besteld bij Bidproduct. Zodra die binnen zijn kan er een nieuw rompje ontworpen worden, of het bestaande rompje evt. aangepast worden.
----------------------

Ondertussen hebben we voor het backpack-item nog het een en ander gedaan.
Eerst maar eens bepalen hoeveel kracht de verbinding 'werpvleugel'-romp te verwerken krijgt.

Uitgaande van een vlieggewicht van 150 gram, een afstand tot draaipunt van 1 meter, en een snelheid van 100km/h op het moment van loslaten kwam mijn berekeningetje uit op 118N, ofwel zo'n 12kg.

Proefopstelling gemaakt. Bij deze proefopstelling is een stukje Skyshark 2P pook van 6cm in de vleugel verlijmd. In het uitstekende stukje heb ik een gat geboord, met daardoor een sleutelring. Reden hiervan was dat ik ook wilde weten hoe het carbon presteerd als er een gat in zit (gat wel 'afgewerkt' met CA). Het houtje in de werkbank geklemd en een urnster aan de sleutelring gedaan.

Hiermee kon ik gemakkelijk tot de 12kg trekken. Om een eventuele mogelijkheid van gewichtsbesparing na te gaan wilde ik weten hoeveel kg ik er maximaal aan kon trekken.

Ofwel, de zwaardere urnster gepakt en doorgetrokken. Toen ik 40kg trok hoorde ik hier en daar wel wat houtvezels scheuren, maar het bleef nog heel. Niet verder getrokken, want de ring van de urnster was door de trekkracht open gaan staan, en hier klemde het vel van mn middelvinger tussen... Ofwel, ik mocht weer met 40kg aan de urnster gaan hangen om mn vinger te bevrijden. Ook daar heb ik foto's van (ja, ik ben gek. hoort bij de hobby toch?) maar deze zal ik jullie voorlopig even besparen.

Conclusie: deelbare vleugel goed mogelijk, kan genoeg kracht houden.

Tijd om wat leuks te verzinnen.

Current status:

OFA1 vleugel is af.

OFA2 vleugels zijn allebei op zo'n 65%.

Staartvlakken zijn bijna af, torsieveertjes en dergelijke zitten er al in. Moet alleen nog even met spanlak behandeld worden.

Ben nu aan het wachten op de bestelling van Bidproduct. Zodra de ontvanger en servo's goed blijken te bevallen bestel ik nog een keer hetzelfde recept.

Ook komen we een zender te kort, dus hebben we een MX-12 gekauft. Echter krijg ik deze voor mn verjaardag, dus moet ik een voor mij zeer moeilijke prestatie leveren: een maand wachten.

Er zijn inmiddels nog wat dingetjes aangeschaft voor het deelbaar maken van de vleugels en de staart. Hier gaan we vanavond weer aan verder, resultaten en foto's volgen nog.

Zoals het er nu uitziet komen de OFA's in ieder geval onder de 150gram. Is dat een beetje normaal???

Het streefgewicht van een OFA is 100 gram, maar niet iedereen haalt dat. 150 gram lijkt mij best goed. Hij vliegt wel beter als het grootste deel van die 150 gram rond het zwaartepunt zit.

De mini van kampioen Peter Aanen weegt 215 gram, maar die grammen zitten rond het zwaartepunt.

Gewoon proberen dus.

Ben je er bij op 27 april? (ik heb nog een MC-10 zender liggen...)

Groeten, Leon

27 april ben ik er niet. Zowiezo na 23 april wat minder actief, omdat ons huis dan opgeleverd word. Brengt ook voordelen met zich mee zoals een grotere hobbyruimte die vrij in te delen is, en vooral belangrijk: een club dichtbij!

het gewicht heb ik waarschijnlijk iets overschat. Net maar even de OFA's op de weegschaal gelegd.

vleugels zijn inclusief werpstift zo'n 84gram.

het subtotaal (zonder ontvanger en wat assembly deeltjes) ligt op 118 gram, dus ik hoop het in ieder geval onder de 150 gram te redden.

Doorn in mn oog zijn de servokabeltjes van 15cm. hierdoor wegen de 5grams servo's zo'n 7 gram, en zijn de kabeltjes niet netjes te ordenen in de romp. Misschien nog even wat solderen.

Het gewicht van de ofa maakt me verder ook niet veel uit. Ik hoorde bij een tutorial in FSX dat wedstrijdzwevers (1:1) verzwaard worden met water om beter te presteren. Op het moment dat ze omlaag willen laten ze die tanks leeglopen.

ziet er goed uit, hoe zijn verder jouw ervaringen met de servo's van bidproduct??? ik heb daar wel regelaars en ontvangers weg en die bevallen tot nu toe zeer goed.

ziet er goed uit, hoe zijn verder jouw ervaringen met de servo's van bidproduct??? ik heb daar wel regelaars en ontvangers weg en die bevallen tot nu toe zeer goed.

Servo's van BP moeten nog binnenkomen. Betaling en verzending was iig wel erg snel gedaan.

Ben pas net begonnen met spul uit buitenland halen. Heb vorig jaar een Microbe gebouwd, en voor sommige dingen echt bedragen uitgegeven waarbij je je haast genaaid voelt. Bijvoorbeeld een Protech pico ontvangertje voor 45 euro... En nu koop k een synth Corona ontvangertje voor 17 euro oid. wel leuk trouwens dat alles zo goedkoop word, maakt de hobby alleen maar erger :D

en voor gewoon lekker gooien maakt dat gewicht ook niet al te veel uit.
Zorgt er alleen maar voor dat je niet bij de eerste windvlaag uitgevlogen bent. Ik ga zo met mijn mini op het strand staan...moet nog net gaan met dit weer.

nou, terwijl ik zaterdag dit draadje zat te typen lagen de servo's en ontvanger dus al in de brievenbus.

Corona ontvanger deed het gelijk, super handig zo zonder kristallen. scheelt op langere termijn ook kosten.

Servo's bevallen zeer goed, lijken mij zeker zo goed, zo niet beter dan de HXT 5gr servo's van UH.

Vandaag of morgen dus gelijk nog maar een keer hetzelfde recept bestellen.

Zaterdag nog het een en ander verder afgewerkt, maar dit zal ik later deze week nog in woord EN beeld duidelijk maken, is handiger.

Uitgebreidere update

Zo, daar istie dan. Einderlijk een zinnige update met wat meer info en foto's.

spulletjes van BidProduct zijn binnen. Kwaliteit lijkt best goed te zijn, zeker gezien het minimale bedrag wat je ervoor neerlegt. de accu komt overigens bij Theo vandaan.

foto0193sd4.jpg

Dan hebben we verder nog 2 setjes staartvlakken met roeren. staan voor de eerste keer in de spanlak (moet dat een tweede keer?) en moeten nog wel geschuurd worden.

foto01912nk6.jpg

Hier de servo's van UH. Ik heb als probeersel even van 1 exemplaar het kabeltje wat ingekort. Is op zich wel te doen, alleen de servo's van BP zijn handiger. hebben ook een veel dunner, minder stug kabeltje.

foto0191ds6.jpg

Dan de deelbare vleugel. Zoals gezegd heb ik in beide vleugels een stukje van zo'n 6cm carbon erin gelijmd.

foto01882zy5.jpg

toen op zoek naar een buisje voor erin. Ik had alleen een stukje koper, maar die was niet lang genoeg. Ergens heb ik nog een hele lading antennes liggen, en daar zat er toevallig een tussen waarbij een van de trappen precies de goede dikte had. Dus dmv zinvol geweld de felsrand kapot getrokken, en ik had een tussenpootje. Helaas wilde ik te snel en zonder verhitting buigen, dus er zit een knik in waardoor die al zijn sterkte kwijt is.

Toen bij de modelbouwzaak een alu buisje gekocht. Dit is echter veel te slap, dus moet ik nog iets verzinnen om hem op te vullen, of een stukje massief regelen. Het zit ongeveer in het zwaartepunt, dus het gewicht vind ik minder belangrijk.

foto01902af2.jpg

Ook de staart wil ik van de romp af kunnen halen, zodat hij nog kleiner is. Dit heb ik gedaan door een kunststof hulsje. Dit hulsje klemt zeer strak om de buis heen, en is alleen met geweld los te krijgen. eventueel maak ik deze passing iets minder strak en borg ik hem met een clipje. in het buisje zit een kleine snede, dit is voor de dyneema draadjes tijdens het demonteren. het is de bedoeling dat met de servo's op maximale uitlag, en de roeren maximaal de andere kant op de staart van de romp afgetrokken kan worden.

Het kokertje weegt overigens 0,69 gram, dat is dus niet alles.

Waarschijnlijk ga ik een nog iets kleiner kokertje plaatsen tussen de staartvlakken, zodat ik het kielvlak kan draaien, waardoor deze evenwijdig is aan het stabilo.

foto0192mc9.jpg

tot slot, waar doe ik al die moeite voor???

antwoord:

foto0200pm8.jpg

hier moeten straks dus 2 zenders, 2 OFA's en een extra vleugel inkunnen. handig toch???

Verbindingsstuk tussen de vleugelhelften

Jitze zei:
...dus moet ik nog iets verzinnen om hem op te vullen, of een stukje massief regelen.

Ik heb wel eens de volgende tip gehad:
- neem een koolstof staaf van de goede dikte
- houd het midden in een niet al te grote gasvlam en draai hem rustig rond
- de epoxy brandt er nu uit en de koolstof blijft over
- je kunt hem nu voorzichtig in de juiste hoek buigen
- de knik volspuiten met epoxy
- huishoudfolie er strak overheen spannen en onder de goede hoek laten harden
- lang genoeg wachten, en klaar is je verbindingsstuk

Veel succes, Leon

even een kleine update zonder foto's.

een van de OFA's is (was :p ) af, dus vanavond gelijk maar maiden gedaan. eerst wat handlaunches om te trimmen. model vloog redelijk, was niet heel stabiel.
vervolgens discus launches gaan proberen, heb er denk zo'n 30 gedaan. ging eerst wat beroerd, kwam er vervolgens achter dat ik redelijk wat down moet geven tijdens de launch. K vermoed dus dat het CG iets te achterlijk lag, ook al omdat hij niet strak naar beneden kwam maar met 'parabolen'.
steeds wat harder smijten natuurlijk, en eigenlijk ging het alleen maar lekkerder als ik harder smeet, tot ik op een gegeven moment een hele grote looping maakte die zo'n 10 meter achter me eindigde in een hoopje hout.

denk dat de hoogste worp zo'n 12 meter hoog was, niet bepaald veel natuurlijk voor jullie, maar ik was al lang blij met een vlucht van 10sec. het was overigens ook mijn eerste vliegervaring. heb ooit weleens een paar minuten met een motortrainer gevlogen, en recent een start geprobeerd met de Microbe, maar daarvan lag het zwaartepunt totaal fout.

het busje in de staart heeft zich voldoende bewezen. bij redelijk hard smijten en bij harde crashes bleef alles perfect zitten. ook het afneembare rudder deed het goed.

echter de vleugelverbinding presteert nog niet zoals ik zou willen. de vleugelhelften worden goed bij elkaar gehouden, maar de v-stelling wil nog weleens achterover schuiven. De vleugelhelften moeten dus aan de achterkant van de vleugel beter aan elkaar zitten.

anyway, genoeg om weer verder te kunnen. Ondanks dit kleine half uurtje vliegen heb ik voldoende pret gehad om weer snel verder te gaan bouwen :D

even een kleine update zonder foto's.

ging eerst wat beroerd, kwam er vervolgens achter dat ik redelijk wat down moet geven tijdens de launch. K vermoed dus dat het CG iets te achterlijk lag, ook al omdat hij niet strak naar beneden kwam maar met 'parabolen'.
D

zwaartepunt ligt volgens jouw verhaal te ver naar voren.
Door een te groot instelhoekverschil gaat het model klimmen met extra snelheid. Bij een achterlijker zwaartepunt krijg je een meer neutraler gedrag

klopt als ik er nu achteraf over nadenk. t probleem is dat je dan eindelijk aant vliegen bent en denkt dat je zelf iets fout doet als het model niet lekker vliegt.
ik heb het toestel inderdaad veel up moeten trimmen om hem een rechte baan af te laten leggen, dat zal ook de reden zijn dat ik veel down moest geven tijdens het smijten.

toch heb ik de neus wel iets moeten verzwaren, dus kan ik de volgende romp iets zwaarder bouwen. hopelijk kan die dan ook iets grotere crashes aan. helaas heb ik het op het moment nogal druk met mijn huis, maar tussendoor vind ik vast wat tijd om zo snel mogelijk een nieuwe romp te maken, het is veel te lekker weer om niet te kunnen vliegen.

Nu je aan het vliegen geslagen bent, kunnen we niet eens op een avondje afspreken?

Mijn Sputnikje en werptechnieken behoeven ook nog veel training.............

Hoi Berrie, goed idee.

ik ga ASAP weer een nieuw rompje bouwen, en ook snel de OFA van mn vriendin afmaken. Ondertussen zal ik contact proberen te krijgen met de smijters uit Groot-Ammers. als dat allemaal geregeld is staat er niks meer in de weg om een avondje te DLG-en.

klopt als ik er nu achteraf over nadenk. t probleem is dat je dan eindelijk aant vliegen bent en denkt dat je zelf iets fout doet als het model niet lekker vliegt.
ik heb het toestel inderdaad veel up moeten trimmen om hem een rechte baan af te laten leggen, dat zal ook de reden zijn dat ik veel down moest geven tijdens het smijten.

toch heb ik de neus wel iets moeten verzwaren, dus kan ik de volgende romp iets zwaarder bouwen. hopelijk kan die dan ook iets grotere crashes aan. helaas heb ik het op het moment nogal druk met mijn huis, maar tussendoor vind ik vast wat tijd om zo snel mogelijk een nieuwe romp te maken, het is veel te lekker weer om niet te kunnen vliegen.

"
toch heb ik de neus wel iets moeten verzwaren, dus kan ik de volgende romp iets zwaarder bouwen."

Huh, bedoel je dan na die 1e vlucht nog extra verzwaard? Of heb je na die eerst wel wat eruit gehaald maar dat er nog wel wat lood in moest blijven liggen?
Dat 1e verhaal is duidelijk en de uitleg van Alex daarop ook toch?

naar beneden moeten trimmen bij de start duid zoweiso al op een zwaartepunt dat echt te ver naar voren zit

sorry voor de verwarring. toen ik thuis het CG goed ging leggen heb ik de neus iets moeten verzwaren. later op het veld bleek dat het CG iets te ver naar voren lag, en had ik niet de tegenwoordigheid van geest om gewicht in de neus weg te halen, maar ging ik up trimmen. beetje dom, maargoed, t was ook mijn personal maiden.
ik heb wel wat ervaring met bouwen, maar duidelijk nog niet met vliegen.

gisteren begonnen aan een nieuw rompje, en nog wat verder gewerkt aan de vleugeldeling. vanmiddag afmaken en dan maar weer verder proberen.

Ik ben nog op zoek naar 4 stukjes Skyshark 2P pook van zo'n 6cm lang. Heeft iemand toevallig nog wat restjes???

overigens, het vlieggewicht was dinsdag 132 gram. met het nieuwe rompje en wat wijzigingen zal dit wel iets omhoog gaan. lijkt mij geen probleem, smijt je ook weer hoger.

Back