bouwverslag opduwer 1:10

eenmaal weer thuis weer meteen aan de slag gegaan met de opduwer.

Op het plaatsnaamplaatje op de kont een laklaagje aangebracht, dit ging helaas niet zoals gehoopt, Hasselt was er met een cd marker op geschreven maar dit liep door de lak uit, werd een grote zwarte vlek :?. Gelukkig was de lak nog nat en kon ik de vlek gemakkelijk weghalen. Hasselt zal nu dus op de laklaag komen te staan.

Ook het naambordje op de koekoek vast in de lak gezet, dit ging gelukkig wel goed :)



Uploaded with ImageShack.us
 
Het deurtje in de kuip is klaar, ik ben nog wel van plan er een kromhout-logo op te zetten, de kromhoutwimpel voorop hangt immers al in top:).
Mijn vader wou wel een luchthoorntje maken, daar is hij momenteel nog lekker mee bezig....:p

Er missen nog wat kleine details en een probleempje met de elektriciteit moet opgelost worden.



Uploaded with ImageShack.us
 
Voor iedereen die denkt: waarom staat die vlaggenstok krom??

Soms zie je bij een opduwertje een kromme vlaggenstok, dit zie je niet
zo vaak maar ze zijn er wel. Ik vond het ook wel leuk om een vlaggenmast te hebben die een beetje in lijn is met de romp.

Het eind van de bouw is in zicht, ik hoop dit weekend nog even te kunnen varen, hiervan zal ik wel een filmpje maken.
 
Brecht het lijkt mij niet dat hij naar belgie gaat om te varen
er staat namelijk dat hij uit hasselt komt
dat is bij zwolle in de buurt.

@ TS, leuke opduwer, vwb de kromme vlaggenstok, in de pleziervaart zie je bijna niet anders en op klassieke jachten is het bijna een must.
ik heb ook 2 vlaggen met stok aan boord 1 rechte stok en 1 kromme stok.
wel aan boord van mn echte boot trouwens.

groeten Dyon.
 
Hoi Dyon,

Dank voor je leuke reactie!
Klopt helemaal wat je zegt, ik heb immers ook een kromme vlaggenstok achterop mijn eigen (grote) opduwer staan (ligt in Hasselt), het staat erg leuk :)

Joris
 
Hoi Dyon,

Dank voor je leuke reactie!
Klopt helemaal wat je zegt, ik heb immers ook een kromme vlaggenstok achterop mijn eigen (grote) opduwer staan (ligt in Hasselt), het staat erg leuk :)

Joris

Joris hoe heet je opduwer als ik vragen mag?
ik kwam afgelopen juli door hasselt heen en toen was net hassailt aan de gang op de dag dat ik langsvoer voeren ze net allemaal de sluis door van hasselt.
ik heb daarbij enkele schepen op de kiek gezet als ik de naam van je opduwer weet kan ik eens even kijken of ik die niet ook toevallig heb vast gelegd op foto's.

Groeten Dyon.
 
Dan heb ik heb wel gezien maar geen foto's van gemaakt helaas.
Hoeveel toeren maakt die motor joris?

Mijn eigen motor maakt 1200 toeren maximaal,
in mijn vorige boot had ik een 1 cillinder yanmar pmx8 die minder toeren maakte dan jouw deutz aan het geluid te horen
ik meen dat mijn janmar maar 1400 rpm deed.

Groeten Dyon.
Ps ik zoek nog even door in mn fotobestanden als je geluk hebt zit er nog een foto van je tussen.
(ik ben ook gek op opduwers maar hier aan de ijssel met de golfslag afentoe helemaal niet haalbaar om hier met een opduwer te varen, dat zou het zelfde zijn als met een optimist op het ijsselmeer met windje 6)
 
@Dyon
het precieze toerental weet ik niet precies maar het licht ong. bij de 2100, daarachter een flink oude Renault keerkoppeling met een reductie van 1:2.
Dit hoge toerental komt doordat de motor luchtgekoeld is, er zitten koelveren(een grote ventilator) op het vliegwiel die de lucht dan via een kap naar de cilinderbus brengt om de motor te koelen.
De luchtgekoelde motoren van Lister hebben ook een hoger toerental dan de watergekoelde series.

Zou leuk zijn als je wat leuks tussen je foto's kan vinden!!

Maar het liefst wil ik er natuurlijk een Kromhout in:p
(dit wil ik nog een keer realiseren)

@Ad
je geheugen zit inderdaad nog goed haha :)
 
@Dyon

De luchtgekoelde motoren van Lister hebben ook een hoger toerental dan de watergekoelde series.

Zou leuk zijn als je wat leuks tussen je foto's kan vinden!!

Maar het liefst wil ik er natuurlijk een Kromhout in:p
(dit wil ik nog een keer realiseren)

de luchtkoelers van lister draaien inderdaad ook meer toeren, mijn lister is intern gekoeld met een warmtewisselaar, en is ook niet te vergelijken met wat jij in de opduwer hebt staan, die van mij heeft 4 cillinders met een gezamelijke inhoud van 6 liter.
mijn motor met koppeling weegt rond de 2 ton,

Ik ben nog even aan het snorren geweest tussen de foto's maar ik kan niks vinden, van t weekend ga ik even naar mijn broer toe met de usb stick, hij heeft mijn oude pc en daar staan ook nog foto's op dus die kopieer ik even en zet ze dan op mn laptop, mischien dat daar iets tussen zit.

wat voor kromhout zoek je precies? ik weet nog een 2 cillinder te staan welke gereviceerd moet worden, of t een kromhout is weet ik ook niet zeker kan ook een brons zijn. een van de 2 iniedergeval.
mocht je daar informatie over willen PB me maar.

Groeten Dyon.
 
Oke, dan hoor ik het wel als je wat hebt gevonden...

Ik ben ook een groot fan van oude motoren, en heb
zelf ook al eens nagedacht om een een flink oud beesie
te reviseren. ik bericht je persoonlijk nog wel even...
 
Gisteren avond de opduwer even uitgelaten:razz:
Ik ben nog wat aan het rommelen geweest met de ballast,
wat positief heeft uitgewerkt:smile:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top