Bouwverslag "Oranje Nassau"

Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuw project uitgekozen en wel de "Oranje Nassau". Het zusterschip zien jullie op de foto hieronder. Ik hoop dat ik er naast de nog lopende en komende verbouwingen wat tijd voor ga vinden.

Ze is in de vaart gekomen in 1957 en vaart inmiddels niet meer over de wereldzeeen.
Ze zal bij een schaal van 1:50 ongeveer 2,6 meter worden.
De tekeningen heb ik inmiddels te pakken dus ik kan beginnen. Ik ben benieuwd hoe dat vaart met slechts 1 schroef en zonder boegschroeven, beckerroer en andere leuke hulpmiddelen, Slepers in de zaal?

normal_prins2klein.JPG

Groeten, Marco

Laatst bewerkt:
Mooi schip, Marco. Duidelijk een dochter van haar tijd.
Slepers in de zaal? Genoeg, denk ik, ook in schaal 1:50.
Leuk om aan 2,6 meter modellengte te gaan trekken.
Zorg maar dat je bolders goed vastzitten! :wink:

Perfect passend bij de M@ilLine vloot 8)
Jou kennende is ze klaar voor de WSD 2007.
Wat is er trouwens met de Stadt Amsterdam gebeurt, dacht dat je daar mee bezig was?
Of is die ook al af :lol:

@ Adam,

Ze is zeker niet af voor WSD 2007. Ik heb echt minder tijd dan voorheen. Ik zal zelfs mijn best moeten doen om er af en toe aan te kunnen werken. Het wordt dus eerder WSD 2008.
Hoezo past ze perfect bij de M@iLine vloot? Is dat een uitnodiging of ben je bang voor concurrentie?

Stad Amsterdam heb ik verkocht. Vlak voor de verhuizing was ik haar eigenlijk een beetje zat en heb haar dus van de hand gedaan. Ik ben dus niet verder gekomen dan de romp. Misschien zien we het vervolg nog eens op dit forum door de huidige eigenaar.
Eerlijk gezegd vind ik de echte werkschepen ook leuker. En de Nassau was absoluut een werkschip. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van de sierlijke lijnen van de schepen uit de jaren 50. Net of je een jacht bouwt. Ik heb al eens eerder iets dergelijks gebouwd en wil dat nog eens dunnetjes overdoen.

Groeten,

Marco

MarcoB zei:
Hoezo past ze perfect bij de M@iLine vloot? Is dat een uitnodiging of ben je bang voor concurrentie?

De gehele M@ilLine vloot bestaat uit schepen in de schaal 1:50 vandaar eigenlijk
En hoe meer schepen in 1:50 hoe realistischer het wordt dus ik zie het niet als concurrentie, verre van dat zelfs.

Hoi Marco,

Mocht de M@illine dan tekort schiet aan kracht... kun URS/33 altijd nog een handje bij te steken...:D

gr,
wouter

wouter zzw zei:
Mocht de M@illine dan tekort schiet aan kracht... kun URS/33 altijd nog een handje bij te steken...:D

Zeker met die ouwe bak van een Fighter zeker? 8)
De vloot van de M@ilLine is zeker goed voor meer dan 40.000 schaal PK's :D
En dan heb ik de recente vloot uitbreiding nog niet eens mee geteld.

(maar sorry, dit heeft niets met het bouwverslag te maken)

Hoi Jerommekke,

Ik weet wie het zegt hoor, wacht maar tot ze af is dan piept hij wel anders :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Maar goed, we dwalen nu wel erg af, als de wiedeweerga weer :ontopic: .

Groetjes, Danny.

Hallo luitjes,

Ik schiet nu lekker op, ik heb al een bouwplank :lol: , of te wel, ik heb minder tijd dan ik leuk vindt. Niettemin was de WSD weer een bron van inspiratie. Ik ben nu echt begonnen en heb alle spanten op multiplex gezet. Ik ga nu zagen.

Ik zat nog wel even te denken over het aanleggen van een model van 2,6 meter zonder boegschroeven. Ik denk er over te zondigen tegen het model en er maar stiekum een boegschroef in te stoppen, wat vinden jullie. Is een dergelijk model (ongeveer 80 kilo) te sturen met 1 schroef en een simpel niet gebalanceerd roer?

Groeten,

Marco

Hallo Marco

Om aan te leggen daar hebben ze sleepboten voor. Zeker met dat soort schepen. Dus als ik jouw was, moet je de jongens met sleepboten maar te vriend houden. Want je weet het maar nooit.

ja tuurlijk is ze te sturen..........
alleen de draaicirkel is iets aan de grote kant :wink:

Wat je natuurlijk ook kan doen is een havensleper bouwen uit die tijd,
een leuke boot van Smit of zo....
Die sleper kan je dan bijstaan in de moeilijkere hoekjes.
De uitdaging wordt dan om een automatische verbindings- en losinstallatie ingebouwd te krijgen,
zodat je ergens aan kan pikken en bij uitvaren weer kan lossen.

Anders gewoon een boegschroef....
Of
een idee wat Adam mij aan de hand deed voor mijn Witte Zee
is om er twee centrifugaal pompen in te bouwen,
spuitmond in de bodem van de romp bouwen en als je gaat varen een haaksbuisje aanbrengen die er voor zorgt dat de stuwing zijwaarts is.
Voor de details moet je Adam maar eens vragen,
hij gaat het mij ook nog beter uitleggen
(zijn vaktaal omzetten naar boeretaal voor mij :oops: )

ciao,
Ronald

wat je zui kunnen doen is een haakje montirennet onder de waterlijn en dan er gewoon langs varen met een sleeter en aan haken
is mischien nier geheel realisties maar werkt denk ik wel

Edwin

rescue zei:
wat je zui kunnen doen is een haakje montirennet onder de waterlijn en dan er gewoon langs varen met een sleeter en aan haken
Ik vermoed dat de vertaling iets van het volgende zou moeten zijn:
wat je zou kunnen doen is een haakje monteren net onder de waterlijn en dan er gewoon langs varen met een sleper en aan haken.
Is misschien niet geheel realistisch maar werkt denk ik wel

Ik denk dat dit niet, of verschrikkelijk moeilijk zal werken.
Ooit geprobeerd om op een afstand van een meter of 10 een lusje om een haakje te krijgen :lol:
Er zijn wel systeempjes voor. Een act met de Happy Bucanneer van Mammoet maakte er ook gebruik van.
Zou daar eens moeten informeren naar het preciese werking van het systeem.
Het geheim zat hem volgens mij in de vangarm op de slepertjes.

Op een schip van die lengte zou ik zeker iets van een boegschroef zien te maken.
Ik denk dat je het varen snel zat wordt als je het schip niet kunt laten doen wat je eigenlijk wil.
En je hebt nu eenmaal niet altijd slepertjes bij de hand om je te helpen.
Het mooiste is het natuurlijk als je het op de kant niet ziet, maar wel werkt op het water.
Als je iets verzint met een waterpomp hoeft dat bijna geen geluid te maken.
Op de Thetis van Iskes zit ook zo iets. Heeft in de kop onderwater een draaibare spuitmond zitten die als boegschroef functioneerd.
Als je die spuitmond zo maakt dat deze makkelijk te verwijderen is ziet niemand een boegschroef als het schip op de kant staat.

Adam zei:
rescue zei:
Ik vermoed dat de vertaling iets van het volgende zou moeten zijn:
wat je zou kunnen doen is een haakje monteren net onder de waterlijn en dan er gewoon langs varen met een sleper en aan haken.
Is misschien niet geheel realistisch maar werkt denk ik wel

sorry ben dislextisch
en heb het erg snel getyped

Adam schreef :

Een act met de Happy Bucanneer van Mammoet maakte er ook gebruik van.
Zou daar eens moeten informeren naar het preciese werking van het systeem.
Het geheim zat hem volgens mij in de vangarm op de slepertjes

Adam je bedoelt het team van Matser en die kwamen voort uit Neptunes in Rotterdam en zijn vervolgens op zich zelf gegaan in een modelbouw society met een werkplaats/club gebouw aan de Leuvenhaven in Rotterdam. ( ik weet niet of ze nog bestaan of dat het inmiddels ter ziele is gegaan ) Zo dat was een mond vol :wink:

Maar inderdaad dat geheim zat in de vangarmen op de slepers en volgens mij ging dat zo, aan het einde van de vang arm zat een half ronde cirkel waar de tros van het te slepen opject in dit geval de Happy Buccaneer in gleed ( na manouvreerwerk natuurlijk ) en zich zelf opsloot. Middels een servo kon de vergrendeling worden open gezet waardoor de tros weer vrij kwam van de vang arm en zo de sleepboot weer los was van de Buccaneer.
Maar volgens mij werkte het syteem toch wel goed anders kun je er niet mee acteren op wereldkampioenschappen.

Ik heb toch nog een foto in mijn collectie kunnen vinden maar echt duidelijk is het niet maar toch een mooi plaatje :wink:

Happy%20Buccaneer.jpg

Gr Martin

Ja deze waren het.
Weet wel dat ze hele geheimzinnig deden over het meachiekje aan de vangarm. :cry:

Nou het was een geheimzinnige club zullen we maar zeggen.
Maar de vereniging waar ik lid euhmm meer donateur van ben zitten 2 oudleden van die betreffende Society als ik er nog eens kom wil ik het wel eens vragen wat het geheim ervan was. Maar volgens mij wel dat gene wat ik eerder beschreef. En ik denk dat het met een beetje gezond verstand en proberen wel te maken is :wink:

Gr Martin

Adam,

volgens mij was het zo iets. Door een dun draadje door een buisje te trekken / duwen kon je het mechanisme gemarkeerd met A open en dicht doen zodat de tros welke was verzwaard met een stukje lood er achter bleef hangen of weer los kwam.

normal_happy%20buccaneer2.jpg

Maar goed nu weer snel :ontopic: anders slipt het draadje vol met andere zaken :wink:

Gr Martin

Hoi,

of je komt op zoiets uit:

rescue slug

Maar ja, dat ding kun je maar een keer afschieten, en dan waarschijnlijk niet meer losmaken tot ie aan de kant is ...

VrGr,

Theo

Back