Bouwverslag Ostrea

Ik ben dan eindelijk echt begonnen met mijn 2e bootje, na de Bankert (nog niet klaar) is het nu tijd voor de Ostrea.

Nadat ik de tekeningen had bestudeerd heb ik bedacht in welke volgorde ik alles wil gaan bouwen. Omdat ik nog niet weet van welk materiaal ik de romp ga bouwen heb ik besloten om te beginnen met het dek en de opbouw. Het dek uitzagen was geen probleem, alleen maar rechte lijnen. Daarna verder gegaan met de bouw van de eerste portaal, deze zit nu helemaal in elkaar, alleen de voorkant is nog los, zodat ik het binnenwerk nog kan monteren.
Nu de portaal in elkaar zit, ben ik voor de afwisseling begonnen met de stuurhut, ook hier heb ik de eerste delen in elkaar gezet.

normal_ostrea9%7E0.jpg

normal_ostrea16.jpg

normal_ostrea10%7E0.jpg

normal_ostrea11%7E0.jpg

Tot zover eerst maar weer, binnenkort meer.

Hallo
Heb er nog als Brandwacht op gelopen in de tijd toen ze hem aan het bouwen waren.
Heb er een goede tijd gehad.
Kan me er veel van de bouw herinneren.
Had jaren lang zelf met het idee gelopen om er een model van te bouwen
nooit van gekomen.
Leuk eens te zien zoiets. veel sucses er mee kijk naar je bouwverslagen uit.

Hoi Arbasco,

Ziet er al netjes uit :D , maar hoe ga je haar aandrijven? ga je zelf schottels maken? of laat je dat aan Graupner over :wink:.

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Hoi Arbasco,

Ziet er al netjes uit :D , maar hoe ga je haar aandrijven? ga je zelf schottels maken? of laat je dat aan Graupner over :wink:.

Groetjes Danny.

Ik was in eerste instantie van plan om het aan graupner over te laten, maar nadat ik het gedeelte over het maken van een boegschroef heb gelezen, kan het zijn dat ik hem zelf ga maken. Misschien dat de schottels op de zelfde manier kunnen. ik weet het dus nog niet zeker.

Groetjes Arnold

Hallo allemaal,

even een kleine up-date. Ik heb ondertussen het achterste portaal geplamuurd en glad geschuurd. Verder heb ik een begin gemaakt met het eerste portaal en de romp (niet op de foto's) Ook de eerste schoorsteen is klaar om geverfd te worden.

ostrea12%7E0.jpg

ostrea13%7E0.jpg

Binnenkort meer!
Groeten Arnold

Hallo allemaal.

Ik ben vandaag even bij de modelbouw winkel langsgeweest voor informatie over de aandrijving van mijn schip. Hiervoor heb ik gekeken naar de schottel aandrijving van Graupner. Prijs € 58,40

1761.jpg

Hier zou dan nog een servo bij moeten voor € 57,-. Aangezien ik dit hele zetje 4 keer nodig ben is dit een vrij groot bedrag. Weet iemand nog andere manieren, ik heb al wel een voorbeeld van hoe ik de schottel zelf kan maken. maar misschien zijn er nog andere leveranciers of gewoon simpele oplossingen.

alvast bedankt
Groeten Arnold

Hallo allemaal,

Even een korte up-date. Vanavond heb ik de eerste kraan voor op een van de portalen in elkaar geknutseld. Het zou een echt werkend model worden, maar dat heb ik tot nu toe even uitgesteld in verband met de grootte van de kraan.

ostrea17%7E0.jpg

Tot zover maar weer.

Tot snel groeten Arnold

Hallo Allemaal!

Het heeft even geduurd, maar ik ik ben nog steeds aan het bouwen. Door een storing in mijn computertje, ben ik even een tijdje niet online geweest. Maar met een nieuwe processor moet het weer helemaal goed komen.

Ik heb inmiddels de romp van het schip bijna klaar (foto's volgen) en ben nu aan het nadenken over het aansluiten van de motoren. Het schip wordt aangedreven door vier schottels. Nu vraag ik mij alleen af hoe ik deze aan zal gaan sluiten. Wat is het beste de schottels per 2 aan sluiten (en moet ik dan de schottels van voor samen aansluiten en die van achter, of kan ik beter links en rechts doen) of alle vier aan elkaar.

De tweede vraag is heeft er iemand een schema van hoe ik ze het beste aan kan sluiten op mijn ontvangen (fp-r118f robbe).

Al vast bedankt

Groetjes Arnold

Heb ze nog niet, denk dat het toch kopen wordt. Ik ben bang dat ik te weinig ervaring heb om ze zelf te maken.

Hoi Arnold,

Even terugkomen op je vraag over het aansturen van de Schottels.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je alle Schottels kunt besturen, maar daar heb je simpelweg te weinig handen (en sticks) voor :wink:. Je zult de Schottels dus moeten groeperen, als je het mij vraagt kun je het beste beide Schottels aan de linkerkant en beide Schottels aan de rechterkant samen pakken.

Je schreef dat je een FP-R118F van Robbe/Futaba hebt dus ga ik er maar even vanuit dat je een F-14/FC-16 zender hebt. Op kanaal 1 van je ontvanger sluit je dan door middel van een Y-kabeltje de beide servo's aan die de twee Schottels aan de rechterkant bedienen. Op kanaal 2 sluit je dan via de snelheidsregelaar(s) de motoren van de Schottels aan de rechterkant aan. Je kunt nu dus met de rechter stick van je zender de beide Schottels aan de rechterkant volledig bedienen. Hetzelfde doe je vervolgens met de Schottels aan de linkerkant; op kanaal 3 de regelaar(s) van beide motoren en op kanaal 4 de beide servo's. Met de Linker stick heb je nu dus controle over de Schottels aan de linkerkant van de Ostrea.

Dan zal ik je meteen uitleggen waarom ik de boel zo aan zou sturen; je bestuurd de Ostrea dan eigenlijk als een normale dubbelschroever, maar je hebt het voordeel dat je ook de roeruitslag van links en rechts kunt verschillen. Je kunt dus op vol vermogen scherpe bochten maken, wat een dubbelschroever niet kan. Het enige nadeel wat je hebt is dat je in dit geval het voorschip niet kunt draaien terwijl het achterschip op zijn plek blijft liggen, dat kan een dubbelschroever ook niet, maar het zou wel kunnen als je de voor en achterkant samen pakt.

Tot slot zou je er nog voor kunnen kiezen om kanaal 1 & 4 en kanaal 2 & 3 te mixen door middel van een schakelaar. Als je dan niet persé goed moet kunnen manoeuvreren en je gewoon wat rondjes aan het varen bent gooi je de schakelaar om en bestuur je alle Schottels tegelijk. Met de rechter stick voor de servo's van alle Schottels en de linker stick voor de snelheid van alle motoren.

Nogmaals, zo zou ik het doen (maar wie ben ik :wink: ).................

Groetjes, Danny.

Zal ik zeker doen, en wel bij deze :lol:.

Ik heb de Romp bijna helemaal klaar, zit nu te bedenken hoe ik hem waterdicht kan krijgen. Las elders op het forum iets over de G4. Was dit nou een lijm of een lak? Bij de praxis in groningen hebben ze wel de lijm, maar niet de lak.
romp1.gif

De romp zoals hij nu is, alleen aan de voorkant moeten de 2 rondingen nog opgevuld worden.

romp2.gif

Even kijken of alles past :wink:

PS: Is er iemand die mij kan helpen aan foto's van de lieren op het dek van de ostrea. Deze lieren werden gebruikt om het schip op zijn plaats te houden bij het plaatsen van de pijlers. Verder ben ik op zoek naar afbeeldingen van het dek, waarop de verschillende werkruimten en apparatuur duidelijker te zien is.

kraan.bmp

Deze lier dus!

groeten uit groningen
Arnold

Hi Arnold,

Ziet er al mooi uit zeg, erg leuk een model van zo'n apart schip

G4 kan ik je aanraden, ik heb het kortgeleden voor het eerst gebruikt en het is prima spul. Het is inderdaad lak, Dicht erg goed af, en als je het mengt met een beetje verdunner trekt het diep in het hout. Wel goed ventileren, want het stinkt wel

Meer info kan je vinden op
http://www.romar-voss.com/

of

http://www.romar-voss.com/prod-groep/tech-info/G4.pdf

Voor verkoop punten kan je ze even een mailtje sturen, maar ze hebben ook een online shop

Groet,
Andre

Even een update.

Ik heb de schottels inmiddels toch maar besteld bij Graupner. Helaas waren ze niet op voorraad dus het kan even duren :evil: :evil:

Maar ik he zo wel meer tijd voor de afbouw van onder andere de verblijfsruimten , waar ik net mee begonnen ben.

bouw2.1.jpg
bouw2.2.jpg

De stuurhut

Dit zijn de schottels die ik besteld heb, voordeeltje is wel dat ze al de goede kleur hebben :wink:

1775.jpg

Tot zover eerst weer. Meer volgt snel. Het is per slot van rekening bijna kerstvakantie dus tijd over!

Back