Bouwverslag Ostrea

Zet 'm op foto.modelbouwforum.nl, als je toch bezig bent :) ik weet zeker dat er méér geïnteresseerden zijn! (ok, ik geeft toe, ik ook ;) )

Hoi Allemaal,

Dikkie zei:
Zet 'm op foto.modelbouwforum.nl, als je toch bezig bent :) ik weet zeker dat er méér geïnteresseerden zijn! (ok, ik geeft toe, ik ook ;) )

Zou ik niet doen, ik denk niet dat het NVM er echt blij mee is :?.

Groetjes, Danny.

Hallo Wimg

Ik heb al gehoord dat in de modelbouwer een artikel over de ostrea staat, er wordt ook een cd uitgebracht met het bouwverslag en foto's van de bouw van et model. Deze heb ik toegestuurd gekregen van de NVM (de modelbouwer).

Ik weet niet of zij het goed vinden wanneer ik de foto's op het internet zou plaatsten, maar met een bronvermelding moeten 1 of 2 toch wel kunnen denk ik. Dus bij deze :yes: .

stuurhut.gif

binnenbouw.gif

totaal1.gif

totaal2.gif

Bron: Dhr A. van Duyn (de modelbouwer december 2005)

Groeten Arnold
Ps. iedereen natuurlijk ook een goede jaarwisseling!

Het heeft even geduurd maar ik heb de draad weer opgepakt. Ben inmiddels met de electronica begonnen en heb een deel van de romp in de verf gezet. Verder ben ik bezig geweest met het ontwerp voor de schottels die ik waarschijnlijk toch zelf zal gaan maken. De standaard schottels van Graupner zijn toch een maatje te groot voor een schip met schaal 1:100.
Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen.
groeten arnold

Hallo Allen,

bij deze de eerder beloofde foto's.

normal_1.jpg

De achtersteven tot nu toe, hier moet nog een kleine kraan op komen en tevens zal hier een trap naar beneden worden geplaatst. Het vak wat te zien is geeft straks toegang tot de motor en de electronica voor de schottel.

normal_2.jpg

Het totaalbeeld van de voorzijde. Ik heb een begin gemaakt met de stuurhut. Deze moet nog verder geplamuurd en gespoten worden.

normal_3.jpg

Ook op deze foto zijn duidelijk de verschillende luiken te zien waar de verschillende apparatuur onder verstopt gaat worden.
Het grote vak aan de voorkant zal ruimte bieden aan de ontvanger, 2 motoren, de batterij voor de accesoires (licht, lieren etc)
De twee grootste vakken aan de zijkant zijn voor de batterijen voor de voortstuwing.
De vakken achterin voor het onderhoud aan de schottels en de vakken onder het achterste portaal om bij de aansluitingen van de takels te komen.

normal_4.jpg

Detailopname van het stuurhuis na de eerste plamuurbeurt. Ook de inventaris van de stuurhut zal worden geplaatst. (Lijmresten zijn inmiddels verwijderd :roll: )

Tot zover de foto's.
Nu nog even een vraagje....
Ik heb voor de voorstuwing vier 400 motoren van conrad aangeschaft
244538_LB_00_FB.EPS.jpg

Welke vaarregelaar zou ik hier het beste op aan kunnen sluiten?

De ostrea krijgt de beschikking over vier motoren. Is het mogelijk om de motoren links vor en links achter te koppelen op de zender en de motoren rechts acter en rechts voor, maar dan op zo'n manier dat bij een storing in een van de motoren overgeschakeld kan worden naar de koppeling links voor en rechts voor en de koppeling links achter en rechts achter? (ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

groeten Arnold

Ik ben nadat ik een paar dagen op vakantie ben geweest maar begonnen met de bouw van de kranen die op het schip moeten komen. In eerste instantie gaat het om 2 kanen en een hoogwerker. De kraan die ik eerder op een foto heb laten zien is inmiddels verwerkt tot schroot door de schoenen van de auteur....... Dit keer heb ik gekozen voor kunststof. Hieronder een paar foto's van de verschillende kranen.

normal_kraan011.jpg

De voet waar de kraan op moet komen te staan.

normal_kraan012.jpg

De verschillende onderdelen

normal_kraan013.jpg

De onderdelen in elkaar gelijmd

normal_kraan005.jpg

Het geheel in de juiste kleur, inmiddels is de kraan voorzien van een haak en heeft hij kennis kunnen maken met z'n tweelingzusje

normal_kraan007.jpg

De hoogwerker

normal_kraan009.jpg

Nogmaal vanuit een ander perspectief

Hallo Allemaal.

Een aantal jaren geleden heb ik hier op het forum eens een vraag gesteld over bouwtekeningen voor de Ostrea. Het hefschip wat is gebruikt bij de bouw van de Oosterscheldekering. Ik ben toen ook begonnen aan een bouwverslag over de bouw van een model van dit schip op schaal 1:100. Helaas heb ik de afgelopen jaren weinig tijd gehad om me met deze hobby bezig te houden. Nu het winterseizoen op het werk echt is begonnen en er dus weer wat meer vrije tijd beschikbaar komt heb ik alle tekeningen en onderdelen weer eens uit de kast gehaald. Want ik ben nog steeds van plan het schip varend te krijgen.

Helaas heb ik gezien dat er weinig over is van de foto's die ik in de voorgaande jaren op het forum heb geplaatst. Ik zal binnen kort even een korte reportage maken van het werk tot nu toe zodat er weer een compleet verslag te vinden is :D

Tot zover eerst, nu nog even een paar foto's

Inmiddels heb ik al weer wat vorderingen gemaakt. Ik heb een begin gemaakt met een van de hijsblokken die tussen de portalen moet komen te hangen.

Het eerste deel van het frame:
IMG_1240.JPG

Een stapje verder:
IMG_1241.JPG

De eerste van 4 lagerblokken ? (Denk dat het zo ongeveer heet)
IMG_1243.JPG

Het totaal, voor de foto even met een klem. Wil het eerst in de verf zetten voor ik het helemaal in elkaar plak
IMG_1247.JPG

PS voor de moderatoren, ik weet niet of het onderwerp hier nog juist staat. Volgens mij was er, toen ik aan dit onderwerp begon, nog geen apart forum voor bouwverslagen. Ik wil ook een nieuw onderwerp starten bij de bouwverslagen.

Laatst bewerkt:
Heb helemaal geen albums meer. Toen ik de foto's ooit plaatste was er nog een aparte site voor volgens mij. Ben inmiddels op zoek naar de oude foto's zodat ik ze kan plaatsen. Ik kan alleen de oude posts niet meer editten dus het begin zal beeldmooist blijven ben ik bang

Ik kan alleen de oude posts niet meer editten dus het begin zal beeldmooist blijven ben ik bang

Je kan een oud bericht "quoten" dan de passende foto bijplaatsen en een mod vragen je nieuwe bericht te plaatsen ipv het oude fotoloze bericht.

Misschien ook verplaatsen naar "bouwverslagen" dan kan je makkelijker editen en indien nodig wissen.

Ik heb mijn best gedaan om de foto's terug te vinden. Van een aantal is het gelukt, van een aantal niet. Daarom even kort een paar foto's van de stuurhut en de kranen die op het schip moeten komen staan. Deze had ik al grotensdeels af. De stuurhut moet nog geschilderd en het dak moet nog vast gezet. Ik twijfel alleen nog of ik ook verlichting etc in de stuurhut wil gaan zetten.

De kranen
full

full

full

Het stuurhuis
full

full

full

Nu met het huisje wat op het achterdek moet komen op de voorgrond

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arnold
Voor de Schottels zou je een enkelzijdige koperen snijrij=ng kunnen pakken.
Die zijn er van 4 mm tot heel groot.
Het enige wat uk niet kan bedenken is de schroefophanging.Hierbij hoort een haakse overbrenging.Maar misschien dat ze zoiets in de Rc auto wereld wel hebben.
De rest lijkt me niet zo'n moeilijke klus.

Hoi piet,

Ik ben ooit een beetje aan het prutsen geweest met een haakse koppeling van een waterleiding en wat conische tandwielen van Conrad. Had net besloten op de eerder genoemde schotels van grauwer (seabex one) te gebruiken, blijken deze niet meer gemaakt te worden door Marx. In januari schijn graupner met een alternatief te komen. Dus ik wacht nog even af en ga eerst verder me alle opbouw.

Bedankt voor de tips, Ik zal het eens even proberen. Het ging om de schottels, in werkelijk heid zeten er azimuts onder het schip, maar dat is denk ik een lastig verhaal bij 1:100. Ik wil eventueel kijken of ik de schottels met een tanwiel aan kan sluiten op de servo waardoor de uitslag groter kan worden als ik de servo aanpas. Ik heb nog even geen idee hoe, ik ga het eerst allemaal aansluiten met gewone servo's en misschien later aanpassen.

Doordat ik op het moment niet thuis ben wordt er even weinig gewerkt, maar wel nagedacht :D

Ik heb een schetsje gemaakt van hoe ik de boel straks wil aandrijven. Denken jullie dat dit kan met 2 14,4 volt accu's en de 4 400 motoren die ik heb liggen? Zijn de regelaars en motoren op deze manier goed aangesloten?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back