Bouwverslag Outrigger

de latjes he ik er nu op gemaakt dus word wachten tot vanavond en dan gaan de zij kanten er op.. Maar kan iemand uit legen hoe je epoxy met glasvezel moet gebruiken
en waar het tekoop is het liefst in de buurt van alphen aan den rijn

nick,

ik ben weer een stukje verder :)
balsa hout gehaalt dus we kunnen weer verder ;)

gistere de plankjes op de zijkant gedaan

het viel me nog best tegen om de zij kanten en op te doen
dus toen was er een plankje gebroken maar had nog net genoeg over
om het alsnog af te maken :)

je bent al lekker op weg! Probeer wel wat zuiniger met lijm om te gaan, dat scheelt straks een hoop schuur werk :)
In de zijkant lijkt ook een verloop te zitten, maar dat kan door de foto komen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de randen getrimmed zijn!

oke;)
ja klopt de plank was gebroken en toen moest die anderzom :(
vandaar dat lijm aan de zijkant maar k ga er rekening mee houde;)

nick,

ik ben weer een stukje op geschoten ;)
heb de zijkanten geschuurt het lijm eraf gehaalt ;)

hij is nu klaar om in de epoxy gezet te worde maar kan iemant mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen (epoxy glasmat en ook nog een kleur) kan iemant mij uit leggen hoe dit alle maal moet ?

nick,

Begint er al als een cat uit te zien :)
Even een tip, zet straks voor je het dek erop lijmt wel even een steun lat onder het uiteinde van het achterste bovendeel van de langspanten waar het dek op komt, als je namelijk iets te hard drukt breekt dit deel af van de achterkant.
Let wel op met schuren dat je de hoeken van de bodem mooi scherp maakt, niet afronden! de onderzijde moet scherpe hoeken hebben om het water mooi te lossen.
Ik zit zo naar jou steps te kijken en het lijkt alsof ze recht zijn? Ze zouden onder een hoek naar achteren moeten staan. kan ook aan de foto liggen hoor.

de steps staan idd wel wat recht :(
dacht dat dit een foutje was op de rekening maar bleek niet
zo te zijn :(
kunt u uit leggen hoe u het heeft gedaan met epoxy enzo ??..
ps. waar kan je dat een beetje goedkoop halen?

nick,

Binnenzijde eerst met impregneer epoxie of verdunde 24 uurs epoxie.
daarna een laag gewone epoxie.
Dek ook eerst aan de binnenzijde op deze manier behandelen.
Dek erop lijmen met epoxielijm [of ingedikte epoxie]
Buiten zijde ook eerst in de impregneer epoxie, daarna gewone epoxie met een 25 of 50 gr glasmat rondom. Ik heb 50gr gebruikt.
oh ja als je epoxie meer dan 24 uur laat uitharden eerst weer opschuren op de contact vlakken anders is de hechting niet optimaal.

Epoxie/glas kun je in jou geval waarschijnlijk het makkelijkst halen bij PolyService.

Mooie cat MaxCorvette. Zou ik de tekeningen ook mogen krijgen, ik bouw namelijk graag en heb misschien plannen om deze eventueel ook te bouwen, heb hier namelijk nog een berg 1,5MM vliegtuigtriplex als beplating? Of heb ik er overheen gelezen?

Hi Maurits,

Ik weet niet waar Nick ze vandaan heeft aangezien hij ze moest vergroten maar hier staan de originele MaxCatV1-L.zip - Windows Live SkyDrive
Ze staan ook in mijn topic op Extreme XtremeRCboats :: View topic - Verslag van een houtbouw cat op de laatste page geloof ik.

De V2 die ik nu zelf heb gebouwd is alleen te koop bij RBCKits, voor jou zou een spanten set voldoende zijn, scheelt een hoop rottig snijwerk...

1,5mm is zelfs dik genoeg voor een 1:1 model. Zou zelf dunner gaan aangezien 1,5mm flyply veel zwaarder [en sterker] is dan 3mm triplex.
Ik ga zelf 1,5mm gebruiken op mijn benzine uitvoering van de V2.

Marcel

:( jammer dat ik die niet eerder had gevonde had al een stukje makkelijker geweest
maja;) ik had heb van modelbouw.gompy.net maar deze tekening is beter als die k had ;)
als je cat. heb kan je hem ploten naar het formaar hoe je hem zou willen ;)

nick,

De V2 die ik nu zelf heb gebouwd is alleen te koop bij RBCKits, voor jou zou een spanten set voldoende zijn, scheelt een hoop rottig snijwerk...

1,5mm is zelfs dik genoeg voor een 1:1 model. Zou zelf dunner gaan aangezien 1,5mm flyply veel zwaarder [en sterker] is dan 3mm triplex.
Ik ga zelf 1,5mm gebruiken op mijn benzine uitvoering van de V2.

Marcel

Bedankt Marcel, ach het snijden is ook onderdeel van het bouwen. Als ik hem bouw zal hij rond de 65CM gaan worden, met de spanten uit balsa en vliegtuigtriplex bedekking. Dus zwaar zal het niet worden. Er zou dan een BL setup in komen van een pasgebouwde crackerbox (zie hier op het forum).

de regelaar is binnen gekomen :)
protech.jpg

@ nick, Ik heb nog een filmpje gevonden van mijn oude cat, zijn alweer 'antieke bilder' onderhand..
snellelaatsterun2.flv - Video - Photobucket - Video and Image Hosting
vaarde hier met een 700 neodym op 16 cellen (sanyo 2400) en een robbe navy 570, dus dan heb je alvast een beetje een idee van de snelheid die je dan kan gaan varen. Met de huidige accu's kan dit nog wel wat harder gaan.. En deze cat liep vrij nat door het ontbreken van de loopvlakken (voor ruiger water gemaakt)

Dit was trouwens ook het laatste wat deze romp heeft gedaan..

Vond ook nog op een duits forum iemand die met zo'n zelfde setup in een mono een GPS meting heeft gedaan:
- MHZ Thick Flash 700 Viper Neo, 45K, 16x 2400 Sanyo, 56,4Km/h.

grtz

Laatst bewerkt:
heej mensen ik heb een vraag mischien wel wat laat
maar er word aan geraaden om er een 700 neodym
motor in te doen omdat ik een snelheid van 50 wil halen
maar nu zat ik te kijken op internet en daar kwam ik geen
roer + flexas set tegen :(
of kan de 700 ook op die van de 600 serie ?

nick,

Als je die van hopf hebt gezien, dan past daar inderdaad de 700 serie ook op. Moet je bij de bestelling alleen aangeven dat je een 700 flens wil (ze leveren 500/600/700).
In het filmpje had ik ook een hopf set eronder hangen :)

update een kleintje.

ik heb eerst de 2 planken 1 dag in het water laten staan dat die goed
soepel werd en daar na om de boot heen gedaan met klemmen dan is het nog een
kwestie van wachten tot dat die droog is en staat hij bijna in de goede vorm.

na het drogen even de lijm gepakt en dan maar weer plakken ;)

Ik meende als dat het dan een soort spons werd
Is het dan nog te gebruiken
Heb zelf geen ervaring met balza
Dus vandaar mun vraag
mvg
Frederik

als je het meteen in de goede vorm
zet en dan goed laat drogen dan is het
nog prima te gebruiken juist door het nat
te maken kan je het goed buigen vandaar
dat ze balzahout zo vaak in modelbouw gebruiken
het is lichten goed buigbaar ;)