Bouwverslag P-38 "lightning"

@ jacques: ja, en zwaar ook :( . Op de tekening staat het idd zo, maar ik heb er nu al spijt van dat ik het niet heb vervangen door wat lichtere materialen. :oops: Maar ja, om het uit te breken ??

Cor

Ja, lijkt een beetje overdone.
Ook nog indekking over de hele oppervlakte.

Maar het is ook een zwaar apparaat 14 toch?

Ik was al aan het zoeken aan het begin van de draad of er iets over geschreven stond.
Maar inderdaad viel het mij ook op dat het geen balsa of iets dergelijks was.

Mijn 'Upstart' kon je ook aan de tip oppakken (duim onder, rest van de hand boven).

Dat gaat hier ook kunnen. :yes:

Zonder problemen. :wink:

jan

jan brilman zei:
Mijn 'Upstart' kon je ook aan de tip oppakken (duim onder, rest van de hand boven).

Dat gaat hier ook kunnen. :yes:

Zonder problemen. :wink:

jan

Ja maar wat je vergeet te zeggen, Jan, is dat je er wel een discus hernia aan overgehouden hebt :wink:

Stevo

@Cor, ze zijn inderdaad verstuurd uit Zweden, daarom heb je ook minder verzendkosten hoeven te betalen dan die $7,50 die ze eerst aangaven. Maar ik ben even gaan zoeken in gouden gidsen en telefoonboeken van Zweden om dit bedrijf te achterhalen, maar het lijkt niet te bestaan?.... Wat ik denk, is dat een bedrijf is die in opdracht van hobby lobby werkt. Toch ga ik binnen nu en snel een brief schrijven om te kijken wat voor reactie ik daar op terug ga krijgen.

Wat bedoel je eigenlijk precies met die andere vraag? Hoe je het beter kan opvangen nu je die rolroeren zo hebt afgevlakt? Mooier was misschien om ze rond te maken. Dan moet je overigens wel die accentuator dieper je rolroer inbrengen zodat het scharnierpunt op de voorkant van de rolroer uitkomt (het gele onderdeel zal iets uit de achterlijst steken). Je kan dit nog wel herstellen door balsa hout op de schuine kanten te lijmen en deze zo schuren dat je weer een rolroer hebt zoals je begonnen bent. Vanaf dit punt kan je dan de voorkant rond maken.

@ Arvid: Ik wilde ze in eerste instantie ook rond maken, maar hikte dan tegen 2 problemen.
-het scharnierpunt moet verder "in" in de rolroer komen. Nu zit het scharnierpunt op de punt van het schuine gedeelte, maar als dit rond is, kan het vrijwel niet meer bewegen.
-Of ik moet de rolroer verder van de vleugel plaatsen, maar dan komt er een spleet tussen vleugel en rolroer.
-Als ik de aileron rond maakt, hoe ga ik dan scharnieren, want de Kavan scharnieren die ik nu heb kan ik dan niet meer gebruiken, die werken alleen als de roeren zo schuin zijn gemaakt

Zelf zat ik te denken om aan de vleugelkant het "gat" zo op te vullen met een schuin latje, zodat het gat zo klein mogelijk wordt gemaakt.

Cor

Momentje, zal het even voor je visualiseren. Moet alleen de link even opzoeken.

Hier komt het dan.

Op onderstaand plaatje zie je het uiteindelijke resultaat.

Rp43018.jpg

In Word heb ik even een simpel tekeningetje in elkaar gezet. Je ziet het rolroer in doorsnede. Je brengt de accentuator dus dieper in en snijdt een extra stuk uit (de rode lijnen). Zo kan het rolroer op en neer bewegen om het scharnierpunt terwijl de afstand tot de achterlijst minimaal is.

afb10112.jpg

Je kunt ook ff van triplex of print board scharnier punten maken.
Je spanten lopen dan gewoon door in je roer.
En in de neuslijst van je roer steek je messing buis of teflon nog beter.

Ik heb hier en daar wat gelezen over spuitplamuur. Ik ben al naar verschillende bedrijven (in belgie) gegaan, maar die kennen dat spul hier niet.
Kan iemand mij zeggen wat de voordelen van dit goedje zijn, en waar ik het kan kopen?

Cor

Ik heb eens wat met spuitplamuur van Motip gespeeld. Het is gewoon bij de Gamma te krijgen.

Je kan het gebruiken op met glasmat bekleed balsa om te gronden voor verf, en om de gaatjes in de glasmat op te vullen. Het is een stuk lichter dan die gaatjes vol te kliederen met epoxy.... Op mijn experimenteerstukje gaf het een mooie gladde ondergrond waar de lak goed op gespoten kon worden. Het blijft enigszins flexibel, wat wel belangrijk is als je er je romp of vleugel mee behandelt

@muxje: ben al bij veel vberschillende zaken geweest, maar natuurlijk heb ik de Gamma nog niet geprobeerd :?

@ Arvid: Dat is idd een goed idee met de ailerons, thanx

Cor, op die website zie je meteen ook een foto van een scharnier die die dieper ingebracht is :D

Back