Bouwverslag P-38 "lightning"

kzou niet weten waar Cor zou zitten :D

in iedergeval heb ik ook zo'n soort kist gekocht (P61B) , super dingen zijn het, maar ja, ik ga weer :offtopic: dus ik moet weer :ontopic: .

:oops: sorry, twas moeilijk om ontopic te blijven :wink:

gr. Kelvin

@ Kelvin : in Oostenrijk, heb weer eens ff gekeken hoe snel ik van de het topje van de berg weer naar benee kon 8)

Hoe het met de bouw is ? :cry:

Ik ben er nog niet veel verder mee opgeschoten, Ik heb inmiddels het hele boeltje gesloopt :P En ben de flap opnieuw aan het maken. (foto's volgen).
Het probleem is alleen tijd.

Cor

hier een fototje om je te motiveren :oops:
afb13827.jpg

het toestel is gebouwd aan de hand van dezelfde tekening
foto gemaakt tijdens een Eurostar wedstrijd in Bulingen(B)

Jammer dat de prop(jes :wink: ) een beetje uit de toon vallen.

Heb je zo`n mooie P-38 dan maak je een foto met de vliegprops :?
Voor zo`n static foto moet je toch ook even een setje schaalprops monteren toch :?:
Ziet er dan meteen een stuk beter uit.

Maar het blijft een geweldige kist.

We wachten met smart weer op een UpDate van jouw P-38 Capriolo :D

Greetingz,
Berto.
ps. bij mij ligt het soms ook even te lang stil naar mijn zin maar wat doe je eraan :|

Ik zou je graag willen helpen, maar mijn tekeningen liggen de komende 5 jaar nog vastgeplakt aan m'n bouwplank. :(

Cor

Die van mij mag je kopieren.
Ik heb ze destijds besteld in duitsland ik dacht bij de FMT uit het tekeningenboek wat zij elk jaar uitgeven.
De spanw is 2.14mtr
Ik denk dat ik ook nog een houten mal heb voor de cockpitkap.

capriolo zei:
@ Kelvin : in Oostenrijk, heb weer eens ff gekeken hoe snel ik van de het topje van de berg weer naar benee kon 8)

Hoe het met de bouw is ? :cry:

Ik ben er nog niet veel verder mee opgeschoten, Ik heb inmiddels het hele boeltje gesloopt :P En ben de flap opnieuw aan het maken. (foto's volgen).
Het probleem is alleen tijd.

Cor
Hoi Cor (ik heb je niet gezien in Oostenrijk Riezlern) veel sneeuw hé. 8) of je was te snel. 8O
On topic nu. :)
Probleem is niet tijd maar beslissingen nemen en dus consessie's doen, en vooral laat je niet gek maken.

Groet Ger Kovacs.

@ Ger Kovacs:

Veel te weinig sneeuw was er, maar desondanks was ik toch te snel :D
Grootste probleem IS tijd, momenteel kan ik maar gemiddels zo'n 3 uurtjes per week bouwen, en dat bouwen moet gelezen worden als slopen, want ik ben nog steeds niet tevreden over de flaps.
Ik ben nu al voor de 3de keer met opbouw van de flaps bezig. Het probleem is met die mooie actuator scharnieren, dat ik genoeg "hout" in de flaps moet hebben om het geheel genoeg "grip" te laten hebben.
Een ander probleem wat ik heb is de "ronding" van de flaps (aan de kant van de scharnieren), de vleugel/flap loopt taps toe naar het einde, dus de ronding is niet echt gemakkelijk in model te krijgen. :mad:

Cor, is het misschien een idee om de flaps aan te sturen zoals ik ook doe bij de Corsair? De scharnieren kan je natuurlijk ook binnen de vleugel houden, die hoeven niet uit te steken (gewoon een stukje hoger inboren)

’t is lang geleden, maar laatst heb ik toch nog wat tijd gehad om te bouwen.
Ondertussen is de ruwbouw van de rechtervleuigelhelft zo goed als klaar. Het heeft heel veel tijd en pogingen gekost om ailerons en flaps te maken. De problemen waren vooral om genoeg “vlees” te creeren voor de scharnieren en actuators zodat ze ver genoeg ingebouwd konden worden.

flap_rv.JPG

Hierboven ben ik de ruimte aan het maken voor de flap van de rechtervleugelhelft.

flap_opbouw.JPG

Opbouw van de flap.

rv_compleet.JPG

romp.JPG

Het begint al op een vliegtuig te lijken. Ik heb de rechtermiddenvleugel vastgemaakt op de bouwplank zodat ik de romp eromheen kan bouwen.
Ik begin wel een beetje de balen te krijgen van de tekening, veel spanten kloppen niet, ik heb dit ook al gezien bij de opbouw van de vleugel, de spanten en ribben kunnen tot 3 mm te groot of te klein zijn. Terwijl ze precies evengroot zijn als op de tekening passen ze toch niet :-( . er zit nog een hoop schuur en snij werk aan.

romp_spant1.JPG

Het motorschot met de 2e spant

romp2.JPG

afplaktape.JPG

Een uitdaging gaat zijn om de ronde beplanking voor de romp te maken en daarmee ook het “gat” voor de vleugel. Ik heb geprobeerd om een soort van sjabloom te maken van afplaktape.

afplaktape2.JPG

afplaktape3.JPG

En deze plank zou moeten passen…..

romp_beplanking.JPG

De plank heb ik wat verbreed en verlengd zodat ik in een keer de gehele zijkant kan beplanken.

lv.JPG

Ondertussen ben ik langzaam bezig met de bouw van de linkervleugel.Hopelijk gaat deze kant veel sneller als rechterkant.

lv_aileron.JPG

lv_aileron2.JPG

Opbouw van de aileron voor de linkervleugel.

Ziet er weer mooi uit.
ga zo door en laat je trouwe forum lezers niet in de steek.

Heb nu veel info gekregen van je flaps en ailerons.

Er kan nooit genoeg info zijn

succes

Ziet er inderdaad heel erg goed uit, en bij deze ben ik meteen even "geabonemeert" op dit topic !! :wink:

Veel bouwplezier en groeten
Steven 8)

Cor, goed te zien dat je weer terug bent. En ja, ik heb hetzelfde probleem met het niet passen van de ribben en spanten en zo. Errig frustrerend, kost veel tijd. Volgende keer misschien maar zelf ontwerpen? Dan kloppen ze in ieder geval wel.... :D

@ Paul Siemons..... fowler flaps; dat zal voor de volgende P-38 zijn.....dank je voor de link,

Cor

dsc02132.jpg

Hierboven heb ik een van de zijkanten vastgelijmd. Nadat de beplanking goed nat was gemaakt, nam het balsa makkelijk de juiste vorm aan.

dsc02131.jpg

*&$%^^&&(^%*&^(^!~*#!#. :evil: ... op het potje van de houtlijm staat dat het waterbestendig is… Yeah Right!!!!!!!!

dsc02150.jpg

Het sjabloom van plakband om het gat van de vleugel uit te snijden werkte goed, ik ga hetzelfde doen voor de andere kant.

dsc02151.jpg

Past bijna precies ;-)

dsc02152.jpg

Deze keer heb ik de beplanking aan elkaar gezet met WATERBESTENDIGE secondenlijm :-) ,
Dat ging wel helemaal goed.

dsc02153.jpg

Boeltje vastplakken…

dsc02159.jpg

Ondertussen rustig verder gaan met de aileron van de andere vleugelhelft. Dit gaat al vele malen sneller als de opbouw van de rechtervleugelhelft.

dsc02161.jpg

Wat extra stukjes hout in de vleugel lijmen, zodat de scharnieren wat houvast hebben.

Hee Capriolo,

het is hier al errug lang stil :(
Vordert de bouw wel gestaag een beetje wij zijn zeer benieuwd naar de stand van zaken.

Groet,
Berto.

Inderdaad, hoe staat het met dit project? Kunnen we ook van deze een maiden verwachten dit jaar?

Back