Bouwverslag P-38 "lightning"

corvl

verslagschrijvers
Zoals beloofd probeer ik een bouwverslag te maken van de P-38 "lightning"
Het model zal gebouwd worden vanaf tekening en wordt 2,14 m lang. Volgens de tekening moeten er 2 x 7,5 cc 2-takt motoren in. Ik ben van plan om er 2x een 4-takt in te zetten.

tekeningeninscannen.jpg

Ik heb alle onderdelen van de tekeningen ingescand om ze gemakkelijk uit te kunnen zagen.
Het probleem was dat mijn scanner niet "zuiver" scande, ik moest van elke plaatje de breedte 1% verminderen om een goed resuiltaat te krijgen.

tekeningenbeschermen.jpg

Beide tekeningen worden beschermd d.m.v. een doorzichtige folie.

hethout.jpg

Dit stapeltje hout wordt (hopelijk) een vliegende P-38.

Hier een foto van mijn P-38. Hij is iets kleiner als de jouwe nl 1.32 span.
Het is trouwens niet makkelijk om foto's te upoaden.
Wat dat betreft werkt RCuniverse veel eenvoudiger en heb je 3 MB de ruimte inplaats van 150 k...
afb2852.jpg

gr Kees.

prit2.jpg

prit.jpg

Alle ingescande tekeningen worden uitgeknipt en met de pritt stift op het hout geplakt.

spantengrofopmaatzagen.jpg

De spanten en ribben worden grof op maat gezaagd, waarna ze met de bandschuurmachine passend worden gemaakt.
spantenopmaatschuren.jpg

spantenopmaatschuren2.jpg

capriolo, Heeee super een verslag en het ziet er goed uit, blijf dat natuurlijk volgen.

Wens je veel succes en bouwplezier.

Handig he al die gereedschappen van tegenwoordig.

Heb je plannen voor wedstrijden en een documentatie setje gemaakt.
Heb je de tekening nog met het grote voorbeeld vergeleken of wil je niet zover gaan.

Misschien leuk om een ander draadje te openen voor wat foto's 3-views etc te verzamelen, als je dat wil natuurlijk.

Succes

Ton

@ Ton van Munsteren:
Geen wedstrijden voor mij, dit omdat ik veel te weinig tijd heb (zeker in het weekend)
Ik heb veel foto's van het internet uitgeprint , en ga het model zo veel mogelijk op schaal nabouwen.
Ik zal 3-view foto's in deze threads plaatsen (als het bouwsel in een wat verder gevorderd stadium is)

Ton,

ik ben wel op zoek naar details van de P-38 Califonia Cutie voor mijn model.
Vooral van de ondekant van het vliegtuig heb ik geheel geen foto's
of andere documentatie. Weet jij misschien waar ik die kan vinden?

Kees.

Het heeft me een paar dagen gekost, maar eindelijk zijn alle ribben en spanten uitgezaagd en geschuurd.
spanten_ribben.jpg

motor_firewall_tekening.jpg

Deze tekening gaat uit van 2x 7,5CC 2-takt, ik ga er 4-takt motoren inzetten.
De ruimte in de motorkap is maar zo’n 10 cm. Volgens de specficaties van OS-max en Saito heb ik minstens 12 cm nodig tussen prop en firewall. Om deze reden verplaats ik de firewall ruim 3 cm naar achteren, wat hopelijk het zwaartepunt ten goede zal komen i.v.m. het extra gewicht van de 4-takt motoren.

Na de grasmaaier te hebben opgeborgen en de rest van de huishoudelijke karweitjes gedaan te hebben, heb ik eindelijk weer wat tijd om te bouwen.

De eerste poging om epoxy geleidingsbuizen te maken was mislukt. Poging twee verdient geen schoonheidsprijs, maar het voldoet.
epoxy_buizen.jpg

Volgens de tekening moet er een 3 graden tipverdraaiing in de vleugeltippen komen. De plaats waar de balk op de tekening is getekend is niets juist, Na het controleren blijkt dat als ik een balk van 17 mm op de aangeduide plaatst legt, de tipverdraaiing bijna 6 graden is. Ik ga ervanuit dat de tekst (3 graden) correct is, en heb opnieuw de juiste plaats van de balk bepaald.
vleugel1.jpg

Rib nummer 1, nog 31 te gaan.
vleugel2.jpg

Oei….. na het bekijken van de foto zie ik dat ik hier de eerste fout heb begaan……..De V-stelling ben ik vergeten, dat wordt rib nr 1 weer uitbreken.

vleugel4.jpg

vleugel3.jpg

Ik kom een paar problemen tegen met de bouw van dit toestel, misschien kunnen jullie me helpen met het zoeken naar de beste oplossingen.

De vleugel wordt gebouwd zodat alle servo's in de middengondel zitten en alle aansturingen gebeuren via lange stuurstangen en hevels zoals op bovenstaande foto te zien is. Nu ben ik hier geen voorstander van omdat dit soort hevels zorgt voor veel speling.

Het buitenste gedeelte van de vleugel is afneembaar. Aan deze buitenste helft zitten flaps en ailerons. Aan de binnenste helft van de vleugel zitten ook nog flaps. De tekening is gemaakt om alle flaps aan te sturen via 1 servo en bovenstaande "hevels". Dit betekent dat ik voor elke keer dat ik met dit toestel gaat vliegen kwiklinks moet gaan loskoppelen, dat zie ik dus niet zitten. Een servo stekker of Rs232 (??) stekker is veel eenvoudiger.

Ik had gedacht om voor elke aileron 1 servo te gaan gebruiken. Ik weet alleen nog niet wat te doen met de flaps, als ik voor elke flapgedeelte een aparte servo moet gebruiken heb ik voor de flaps alleen al 4 servo's nodig. In totaal komen er dan minimaal 11 servo's in dit vliegtuig, is dit niet een beetje teveel ? (stroomafname en gewicht).

Ik kan de middelste flaps van beide vleugelhelften wel met 1 servo aansturen, omdat dit gedeelte van de vleugelhelft toch niet te demonteren is. Maar dan zit ik nog met de twee buitenste flaps.

Kijk eens op deze site voor de servo's.
http://www.rc.jepe.biz/
In mijn "kleine" P-38 heb ik 8 waypoint servo's.
Voor de zware klussen de 150 MG en voor het lichte werk zoals gas en luchtschuif de 150.
De 150 MG zou 3,6 kg/cm moeten draaien. Ik heb ze nog niet in de praktijk getest, maar over ze zijn zeer klein, niet duur, en sterk en wegen niks, dus ik ga ervoor.

gr Kees.

@ lightning: Die servo's zien er inderdaad goed uit.
Ik vraag me alleen af wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een futaba S3001 ( een voor mij veel gebruikte servo) en zo'n waypoint servo. Volgens de specificaties is zo'n 150MG sneller, sterker en lichter....en qua prijs komen ze ook nog eens overeen.

Heeft er imand ervaring met dit soort servo's in (grotere) brandstof modelen

Bedankt, Cor

@Mark Oostveen: Had ik al aan gedacht ( staat onderaan mijn laatste bericht), maar toch bedankt voor het meedenken.

Ik ben momenteel de bovenkant van de rechter vleugel aan het beplanken, maar ja, het ontbreekt me een beetje aan tijd momenteel.

Hoi het ziet er allemaal veel belovend uit!!!
Zelf heb ik de P-38 van 2,14mtr gebouwd van de tekening van Pierre Flageolet en af gewerk in de kleuren van de California Cutie zoals hij de laatste jaren heeft gevlogen bij de Flying legends in Duxford (GB). Foto's van het dat model staan nog op de site van Aeroclub Bladel (ookvan net na de fatale crash). ik heb het re-track op lucht van de firma HW evt nog te koop.
Persoonlijk vond ik 2x7,5cc ik had OS46sf. het model vloog goed!! met die motoren maar bij het opstijgen moch het ietsjes meer zijn. Het idee van scannen is goed ik heb destijds kopies gemaakt en die mbv een strijkijzer de toner(inkt) afgedrukt op het hout.
ps ik heb destijds aan wedstrijden deel genomen (voor de lol ik maakte toch geen kans maar het was een fijne ervaring).
ik had er in totaal als ik mij niet vergis 11of 12 servo's in zitten. 2-rol, 2-gas, 2-hoogtr, 2- flaps, 1-retrack,1-neuswielsturing, 1of2-richtingsr.
ivm de flaps had ik links en rechts een servo in het middenstuk, de flaps van de opsteek vleugels werden mechanies gekoppeld bij het opsteken
succes!!!!!!

jetpropdlx zei:
Hoi het ziet er allemaal veel belovend uit!!!
Zelf heb ik de P-38 van 2,14mtr gebouwd van de tekening van Pierre Flageolet en af gewerk in de kleuren van de California Cutie zoals hij de laatste jaren heeft gevlogen bij de Flying legends in Duxford (GB). Foto's van het dat model staan nog op de site van Aeroclub Bladel (ookvan net na de fatale crash).

Ik heb die fatale crash "live" meegemaakt terwijl een vriend van mij aan het filmen was. Wij zaten toen in de VIP tent, ik zal het nooit vergeten de vrouw van "HUFF" Proutfood (pilot op het ogenblik van de crash) zat naast ons, ik krijg nog de tranen in mijn ogen als ik die video terug opzet :cry:

Stevo

Back