Bouwverslag P51-Mustang

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Christiani, 21 jul 2011.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoe herkenbaar ;)
     
  2. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Yep... inderdaad ;)

    Gelukkig maar, en nu gauw weer verder bouwen dan :)
     
  3. scalebuilder 1/5

    scalebuilder 1/5

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Flevoland
    Hallo mede beginner :),

    Dit is nou een leuke bouw om te volgen. Lekker simpel met tekeningen vergroten en de boel goed verstevigen waar nodig en je heb een zeer leuk model om te vliegen.

    Mijn vader deed dat vroeger ook al dus er was niets mis mee en vlogen ook zeer goed.
    Vind dat het allemaal een beetje overtrokken wordt omdat er tegenwoordig een hoop geld wordt uitgeven aan schaal tekeningen en dergelijke dat sommige zichzelf wel voor hun kop slaan als ze dit zien.....maar dat is mijn mening.
    Ga zeker zo verder en ben erg benieuwd naar het eind resultaat van de mustang.

    Zelf ga ik straks met een 1/5 FW TA152 bouwen met gratis tekeningen ;-), moet alleen het hout en dergelijke kopen.

    Ga je topic zeker volgen tot het eind.
    Succes met vliegen ook.

    Gr. Ralph
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    tsja

    Alleen zijn de tekeningen maar een heel klein percentage van de totale kosten. Je kan je dus afvragen wat het brengt.
    Overigens is het Andersen ontwerp dat jij hebt al 1/5 ontworpen, dus dat is geen opgeschaald rubber model.
     
  5. scalebuilder 1/5

    scalebuilder 1/5

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Flevoland
    Hoi Femmo

    En ik maar denken dat die tekeningen zichzelf bouwde en het hout wat er voor nodig is uit de lucht komen vallen :oops:....dan maar gauw dat net in de tuin weg halen....en die P-51 is geen "opgeschaald" rubber model, vroeger deden ze niet anders dus waarom zou het nu niet meer kunne?????

    Bespeur wel een bepaalde afgunst naar mensen zoals Christiani vanwege de "ongewone" manier van bouwen, gelukkig zijn er nog mensen die zelf nadenken en niet alles doen zoals de rest van de schapen.....

    Laat ons maar lekker schuiven dat gaat helemaal goed komen.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik wil alleen zeggen dat het niet veel scheelt qua geld.
    Deze mustang is ontworpen om kleiner te zijn. Zelf zou ik er voor kiezen om, als ik zoveel tijd en geld in iets stop dat te doen in een model wat ook al ontworpen is voor de grootte die hij wordt, zoals jouw Fw

    Verder geen afkeur of jalouzie naar de bouwer hier. Ik geniet net zo goed van dit bouwverslag en vind dat het een hele mooie kist wordt.

    Zo nu weer on topic
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2012
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vond het altijd leuk om een model te herschalen.
    Toen ik in 1983 mijn Schester Jeep bouwde, was deze gewoon van een 3D tekeningetje vergroot naar 140 cm vleugelspan.
    Op kalkpapier getekend en bij de drukker laten afdrukken.
    Vleugel werd uit styro gesneden en bekleed met balsa, romp was balsabouw.
    Cokpit beglazing van, een Cola petfles, hadden die jaren de perfecte vorm.
    Motor 6,5 OS.
    Nooit een leuker toestel gehad om vliegen.
    Voor de ouderen onder ons, heb er mee gevlogen bij Pampa in 84 en 85 tijdens het treffen aldaar.
    Altijd mooi om de F 16 te zien op 21 July.
    Heb ook andere modellen gebouwd van toen bestaande plannen, gaf geen garantie om een goed vliegend toestel te hebben.
    En dit is heden ten dage nog steeds zo, ondanks de hulp van computers.

    Johan.
     
  8. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    afgelopen paar dagen weer wat geknutseld aan de Mustang.
    wat is er gedaan?
    de vleugel kan ik nu met schroeven vast zetten.
    nieuwe motorsteun met OS FS91 gemonteerd. iets offcenter naar rechts wijzend, de propellor zit nu precies in het midden.
    het oude uitlaatgat van de 1e motor dichtgemaakt.
    begin gemaakt met de cowl
    hieronder de foto's

    vleugel vastgezet
    [​IMG]

    nieuwe motorsteun met OS FS91 en gat uitlaat dicht gemaakt.
    [​IMG]

    bovenkant Cowl
    [​IMG]

    bovenkant Cowl
    [​IMG]

    wordt vervolgt
     
  9. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    blij te horen dat je de mustang terug onder handen neemt, houden zo, en nu sprinten tot het eind :)
    ik blijf dit volgen :)
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    He goed je weer bezig tezien.
    Dacht al die licht in de openhaard :p
    Mssr niets id minder waar.

    Nog en tip.
    Plak eerst alle plankjes tegen elkaar voor je kap.
    Bespaart veel werk.

    Plankjes eerst met tape aan elkaar.
    Open vouwen lijm er tussen overtollige weg vegen.

    [​IMG]

    En hoppa een heel stuk in 1 keer klaar.

    [​IMG]

    Dit is geen kritiek maar opbouwend bedoeld.

    Han.
     
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Had van de week nog aan jou gedacht.

    Ben blij dat het verder gaat met de bouw.
    En Han, jouw tip is inderdaad zeer goed voor beplanking, was het zelf eventjes vergeten bij mijn 109, met gevolg dat ze niet mooi aansluit op het eerder gelijmd plankje.

    Johan.
     
  12. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    Han
    bedankt, ik had deze techniek al eerder bij jou afgekeken;)
    maar het moest voor de cowl heel erg rond en ook taps toelopend, dan is dit (nu dan) net even makkelijker.
    maar als je nog meer tips en trucs heb, graag
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Niet om het 1 of ander.
    Maar als je hier effe doorbladerd. Effe:p
    Kom je nog wel wat leuke dingen tegen.
    Bouw van mijn eerste beech.
    Alleen de foto's.

    Foto's beech 1.
     
  14. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    ach, het zijn "maar" 1006 foto's!!
    wauw, erg mooi

    edit: staat nu bij mijn bladwijzers/favorieten
     
  15. wilcodelaat

    wilcodelaat

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Boxtel
    wow mooie repo ik ga deze ook volgen krijg ook weer de kriebels om aan de slag te gaan
     
  16. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    nog een paar nieuwe foto's van de werkzaamheden

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    langzaam maar zeker begint het op een vliegtuig te lijken;)
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Word aardig wat.

    Komt er ook een grotere spinner op? deze lijkt wat klein.

    Johan.
     
  18. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    Johan

    de spinner heeft een diameter van 3 inch.
    ik vind deze maat wel redelijk bij het model passen.
    ik zal morgen bij daglicht nog een foto maken, misschien is het dan iets beter te zien.
    hoe gaat het met jouw ME109?

    mvg
    Cees
     
  19. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    close-up van neus met spinner.
    ik vind het zelf wel mooi worden

    [​IMG]
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    kan je straks de motor nog uitbouwen zonder de kap te moeten slopen??
     

Deel Deze Pagina