Bouwverslag Pilatus B4 van Topp-Rippin

Hallo,

Ik heb tot op heden voornamelijk passief deelgenomen in dit forum. Ik heb qua vliegen tot op heden voornamelijk de geijkte schuimpjes van Multiplex gebouwd (Blizzard, Fun Jet, Cularis) alsmede een Discus Electro van Jamara hetgeen me niet de moeite leek om daar een draadje over te starten.

Momenteel begin ik de bouw van een Pilatus B4 (2,07m) van Topp Rippin. Dit lijkt me wel een leuk onderwerp om met de forumgemeenschap te delen. Het doel van deze kist is het hellingzweven op de duinen. Dit jaar ontdekt, eerst met de Cularis. Aangezien ik geen zin heb om na elke hellingvliegdag de complete aandrijving uit te baggeren is een zever gewenst. Ik heb momenteel ook een Blizzard met zweefromp beschikbaar, waarmee het heel goed toeven is aan de helling.

Intussen is de B4 gearriveerd (relatief lange leveringstijd) en zoals verwacht "rohbaufertig" met de nadruk op "roh". :-) Het is alweer een goede 20 jaar geleden dat ik kisten op deze manier bouw. :-)

Ik ga de komende tijd er rustig aan beginnen, en zal dit topic van zoveel mogelijk foto's gaan voorzien.

Fotootjes "voor":

Overzicht bouwdoos:
full

Zijkant romp. Daar zit in de rechterkant een soort deuk, die zal ik met een spant aan de binnenkant naar buiten moeten drukken.
full

Vleugeleinden:

full

De rolroeren zijn (niet op schaal) afgetekend. Volgens de lijnen zouden de rolroeren helemaal door moeten lopen tot aan de tippen, hetgeen bij het origineel niet het geval is. Ik denk dat ik het origineel aan ga houden, waarbij ik er rekening mee houd om voldoende opperval op de roeren over te houden.

Bij het origineel zien de rolroeren er zo uit:

2071123.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw begonnen (deel 1)

Nou,

Ik ben inmiddels een weekje of twee aan het bouwen, en heb wat fotootjes geschoten tijdens het proces. Hoewel veel stappen ook ongedocumenteerd zijn verlopen. Voornamelijk omdat ze nogal "straightforward" zijn.

Ten eeste de vleugels. De rolroeren eruit gehakt en bespannen.

full

Wat me opviel toen ik de roeren eruit sneed was een zwarte laag tussen het schuim en de abachi buitenlaag. Is dus gewoon een laag koolstofvezel! Ik was zeer aangenaam verrast, gezien de prijs van de kit.

In de wortelrib moest nog een gat geboord worden voor een 2mm staalpen om de vleugels onder de goede hoek op de romp te "locken" en een deuvel voor de vleugelverbinder waarin schroefoogjes komen zodat ik de vleugels bij elkaar kan houden. Ik denk erover, hier een tie-wrap voor te gebruiken. Moet ik niet vergeten een kniptang mee naar het veld te nemen, anders moet-ie in zijn geheel mee terug naar huis. ;)
De stalen pennen zijn 10cm lang en zitten in de vleugel verlijmd met 15min. epoxy.

full

Volgende klus was het boren van de nodige gaten in de romp om de vleugel aan de romp te kunnen monteren. Dus een gat voor de vleugelverbinder (waarin een messing buis zit gelijmd) en 2mm gaten voor de stalen pennen. Ik vond dit een lastig klusje, omdat er weinig marge voor fouten is. De vleugels moeten uiteraard allebei met dezelfde instelhoek aan de romp zitten, om geen onnodig rolmoment te genereren tijdens de vlucht. De passing van de wortelrib op de romp is niet helemaal perfect, maar acceptabel. De hoek van beide vleugels is gelukkig wel gelijk.

full

Bouw begonnen (deel 2)

Volgende klus was het uitlijnen van het stabilo. Het vlakje waarop het stabilo moest komen was concaaf, terwijl het stabilo zelf gewoon een vlakke plank is. Ik heb dus besloten,om een multiplex stabilo drager op de staart te lijmen. Onder het stukje multiplex heb ik een stuk 3mm balsa gelijmd, en dat in de kromming van de bovenkant van het kielvlak geschuurd. Vervolgens het vliegtuig opgebouwd op een vlakke tafel en de hoek van de vleugels tov de tafel gemeten. De hoek van het vlakje voor het stabilo heb ik gemeten met mijn digitale pitch meter die ik voor mijn heli's heb. :cool:

Ik heb het stabilo op een hoek van 1,5 graden tov de vleugels gezet. Dit schijnt een beetje een universele waarde te zijn.

full

Voor het hoogteroer was de oplossig die door Topp Rippin wordt voorgesteld niet bepaald bevredigend.

full

Ik zag hierin twee problemen:

1) de stuurkabel voor het hoogteroer loopt dwars door het richtingsroer;
2) De roerhevel zit tever onder het scharnierpunt van het hoogteroer. Dit maakt, dat het lastig wordt om het roer naar beneden te bewegen, aangezien de aansturing zwaar a-symmetrisch is. De stuurkabel staat immers bijna in lijn met de roerhevel, terwijl hij er loodrecht op zou moeten staan.

Ik heb dit opgelost door een nieuwe hevel te maken uit 1,5mm glasvezel printplaat zodanig dat de stuurkabel net aan de onderkant van het stabilo aangrijpt. Tevens komt de kabel daardoor ook wat verder naar voren waardoor de kabel niet meer door het richtingsroer loopt.

De foto's zijn een beetje wazig. :newbie:

full

full

In het hoogteroer zit een uitsparing zodat de kwiklink op de roerhoorn aangesloten kan worden.

Momenteel ben ik bezig met het inbouwen van hoogteroer en richtingsroer servo's. De volgende klussen moeten nog gedaan worden:

- Richtingsroerkabel aanleggen
- Richtingsroer maken
- Richtingsroer aanscharnieren
- Achterkant in het kielvlak lijmen (houtje met stuurkabel zit er al aan)
- Roeren en stabilo bespannen
- Binnenkabels pas maken
- Plankje maken voor accu en ontvanger
- Hoogstart haak installeren
- Rolroer servo's installeren
- Rolroeren aansluiten
- Cockpit frame pas maken en van hang-en-sluitwerk voorzien
- Cockpitkap op cockpitframe zetten
- Invliegen.

Nog een hele waslijst, keep you posted.

Richtingsroerkabel aanleggen

Komt nog.

Ik heb even de vrijheid genomen om een aantal postings "voor te posten", zodat het bouwverslag boven aan het topic blijft staan. In het geval van reacties, blijft het verslag beter bij elkaar. Dan hoeft de lezer niet door een topic heen te waden om de hoofdlijn te volgen.

Mocht dit niet acceptabel zijn, sta ik de moderator toe om die lege postings te verwijderen. (of ik doe het zelf, dat moet dan even worden aangegeven)

Af

Hmmm... alle voorgereserveerde posts zijn intussen permalink geworden en kunnen niet meer ge-edit worden. Jammer. Dan maar een nieuwe post. Met de reacties loopt het niet storm dus het maakt niet uit. :rolleyes:

Ik heb het toestel inmiddels klaar staan en gereed om de eerste handstarts te maken. Ik heb nog wat fotootjes geschoten van het vliegtuig:

full

full

full

Al met al een leuk kistje.

Ik ben uitgekomen op ruim 1370 gram, wat me een vleugelbelasting van 49gr/dm2 oplevert. Geen traag gebakkie dus, prima geschikt voor aan de helling. ;)

Ik moest uiteindelijk 180 gram lood in de neus proppen. Ik heb hiervoor 180 gram daklood versnipperd (ong. 3x3mm stukjes) en die voorin de neus gegoten (romp stond op de neus), vervolgens ruimschoots 15min. epoxy eroverheen gegoten en goed geroerd. Op die manier krijg je een "lood-epoxy papje" dat zich goed in de neus hecht.

Er is nog wel een onduidelijkheid in de bouwbeschrijving: op de bouwtekening staat dat het zwaartepunt tussen de 48 en 50mm achter de vleugelneus moet liggen, in de text wordt 40mm aangegeven. Aangezien de vleugel recht is (geen pijlstelling) en de wortelkoorde 150mm is, houd ik de vuistregel van het zwaartepunt op 1/3 van de koorde achter de profielneus, dus 50mm. Als iemand hier andere ideeen over heeft hoor ik het wel.

Weinig reacties, maar ik denk veel stille volgers....
Ik volg alleszins al vanaf het begin :-)

Leuk toestel, ik ben benieuwd naar de eerste vluchten en je bemerkingen!
Een filmpje zou natuurlijk helemaal top zijn!

Groeten,

Steven

Dit soort kisten doen het qua reacties in het zweef subforum beter denk ik. Maar mooi gedaan hoor! Ben benieuwd naar de vliegervaringen!

----------------------
Sent from iPhone.

Heeeee, ontzettend leuk. Ik heb sinds begin deze zomer ook een bouwpakket van een B4. 20 jaar oud, van iemand overgenomen die er nooit aan is begonnen. Spanwijdte 2 m of zoiets (ik heb het niet exact nagemeten).

Wat mij opviel was dat het stabilo en richtingsroer (beide massief en erg zwaar balsa) erg zwaar zijn. Ik meen 80 gram alleen al voor het stabilo. Die twee wil ik van beglast schuim maken, en dan de servo's achterin. En voorin 200% zeker een motor (ik heb besloten dat ik alles wat ik nu nog bouw van een motor voorzie, al 'vloekt' het nog zo erg).

Misschien dat ik die binnenkort ook nog eens tussendoor bouw.

Dirk.

Hij vliegt!

Ah! Ok then:cool:

De pilatus heeft inmiddels gevlogen, maandag was een fantastische lunchpauze. :Fade-color

Eerst een handstart om te kijken of het hoogteroer de combinatie instelhoekverschil / zwaartepunt aankon. Dat bleek het geval, dus kist aan de hoogstartlijn. De Pilatus vliegt echt heel leuk, er moet bij mij dus nog wel wat lood uit de neus. 8-O. M.a.w.: hij ging als een raket. Op het veld even een make- do aanpassing gemaakt door het hoogteroer met wat meer up te trimmen en daarna nog een paar vluchtjes gemaakt. Gezien lengte van het veld (en dus beperkte uitgangshoogte) en gebrek aan wind waren het meer circuitjes. De kist vliegt echter erg strak, en geeft een mooi vliegbeeld. Ik heb nog niet goed kunnen kijken waar de minimale snelheid zit, maar met de landing kon ik hem toch behoorlijk uitmelken voordat touchdown volgde.

Volgende stappen zijn:
- zwaartepunt iets naar achteren (ligt nu rond de 48 mm achter de voorlijst)
- meer testvluchten maken :)

Heeeee, ontzettend leuk. Ik heb sinds begin deze zomer ook een bouwpakket van een B4. 20 jaar oud, van iemand overgenomen die er nooit aan is begonnen. Spanwijdte 2 m of zoiets (ik heb het niet exact nagemeten).

Wat mij opviel was dat het stabilo en richtingsroer (beide massief en erg zwaar balsa) erg zwaar zijn. Ik meen 80 gram alleen al voor het stabilo. Die twee wil ik van beglast schuim maken, en dan de servo's achterin. En voorin 200% zeker een motor (ik heb besloten dat ik alles wat ik nu nog bouw van een motor voorzie, al 'vloekt' het nog zo erg).

Misschien dat ik die binnenkort ook nog eens tussendoor bouw.

Dirk.

Leuk! Die van mij is 2,07 m. Rippin heeft voor zover ik weet alle mallen die ze gebruiken uit een andere bedrijfsboedel gekocht. Best kans dat de 2m B4 al een tijdje bestaat, en misschien gezien de leeftijd door een ander bedrijf is gebouwd. Ik moet zeggen dat de Rippin kit ook wel een beetje "old school" aanvoelde. Helemaal niets mis mee naar mijn idee. ;)

Motorje is idd een goed idee. Wel lastig omdat de neus nogal rond is. Ga je een spinner gebruiken of een asje uit laten steken waarop je dan een klapproptussenstuk (wéér zo'n leuk woord voor scrabble!!) monteert? Ik heb de B4 alleen voor de duinen gemaakt, en dan is een motor een nadeel. Na elke landing op het strand kun je dan het zand uit je motor gaan zitten baggeren. Is natuurlijk wel weer op te lossen door een opzetneusje dat goed wordt afgetaped.

Mijn stabilo en richtingsroer zijn ook van massief balsa, heb overwogen om een ribbenconstructie te maken. In ieder geval voor het stabilo. Het richtingsroer is van relatief zacht en licht balsa, dus daar zie ik wat minder nut. Misschien moet ik toch eens investeren in een draadsnijder en vacuum installatie. Als ik hier al die mooie zelfbouw projekten zie ga ik wel watertanden, en de mogelijkheid om dan zelf wat geglaste stabilo's uit je mouw te schudden is ook wel erg aantrekkelijk... ;)

Ik zal voor de grap mijn stabilo vanavond eens op de weegschaal gooien, ik ben vergeten hoeveel het weegt.

Mooi draadje. Oog viel er net op. Gefeliciteerd meet geslaagde maiden.
Heb zelf de B4 Multiplex Tangent (nog in doos). Over mogen nemen tijdens het Vintage Glider treffen in Roden dit jaar. Was een buitenkansje. Verzorgde kit.

Ik zag hier nog een B4 staan. Wel vaker op RC-Network. (Zie Archiv) Kan zijn dat Rippin hier de mallen van heeft overgenomen?
RC-Network

Ik kwam niet in die rc-network website. Moet ik weer een account aanmaken etc. dus kan op dit moment geen commentaar geven over die B4.

Heb vandaag even mijn stabilo op de keukenweegschaal gelegd. 33gram. Op zich niet verkeerd. Ik weet niet, of ik met een ribben constructie veel lichter zou kunnen. Wellicht iets. Misschien is het handiger om gewoon uitsparingen in het stabilo en richtingsroer te maken, zoals bijv. grote ronde gaten. Dat is wellicht de eenvoudigste manier om wat gewicht te besparen. Er moet natuurlijk wel voldoende "vlees" overblijven om stevigheid te garanderen.

Ik heb vandaag ook wat lood uit de neus geboord, het zwaartepunt is nu netjes in te stellen tussen de 48 en 52mm door de rx accu te verschuiven. Moet dus nog wat testvluchten maken met deze nieuwe setup. :zon:

Back