Bouwverslag Pinas doorsnede

De kanonnen staan klaar voor de bevestiging van de oogjes, maar hoe breng je die oogjes het beste aan? Iemand tips?

Bekijk bijlage 598136

Ik heb eerst gaatjes geprikt met de punt van de pincet, kun je heel precies positioneren. Daarna deze gaatjes met de hand geboord, anders heb je het risico dat je er dwars doorheen schiet met elektrisch boren. Vervolgens de oogjes iets bijgebogen, 1 ''been'' eraf geknipt, gezwart, vastgeklempt in het bankschroefje en de blokken met touw eraan geprutst. Als laatste het lange ''been'' van het oogje ingekort, iets secondenlijm eraan en in het paard gedrukt. Weet niet of dit het handigst is, maar het werkt wel :) Ik kreeg er ook zere ogen van, zo inimini klein is het.

Best is ook eerst alle touwtjes en blokjes op voorhand vastbinden aan het oogboutje, en dit dan pas bevestigen aan je kanon.
scheelt een hoop gepruts en gefriemel achteraf ;)

Vandaag weer begonnen met doorsnede model na de “winterstop”. M’n zolderkamer is weer warm en heeft weer voldoende licht na de donkere dagen.

Eerst gepriegeld met de oogjes aan het rolpaard.
Daarna de eerste laag harpuis opgezet.

IMG_9478.jpeg IMG_9477.jpeg

Nou, het gepruts is begonnen. Ik heb (helaas) de tips hierboven genegeerd, en heb eerst mijn oogjes bevestigd. Dit was ook best wel lastig, maar volgende keer ga ik een wat ruimer gaatje boren. Nu was het best lastig t oogje erin te duwen, al zit het nu wel goed vast.

1 blok geplaatst, eens kijken hoe ik het kanon hieraan ga bevestigen..
IMG_9535.jpeg IMG_9534.jpeg

pff.. best lastig al die tuigage bij het kanon. Heeft iemand een goed voorbeeld hoe de touwen lopen bij de dubbele en enkele blokken van het kanon?
Het blok wordt aan het oogje bevestigd met een touw om het blok en door het oogje, maar hoe zit dat bij het enkele blok? gaat ie daarna door naar het dubbel blok?

Bij het enkele blok knoop ik eerst een oogje aan het touw, daarna een blok inklemmen zodat de ene kant van het oogje aan de onderkant van het blok komt, dat zet je vast met een bindseltje ( EVEN KIJKEN BIJ DE TIPS EN TRUCS VAN @pietsan en daarna de andere kant van het touw door laten lopen om door het tweegatsblok te halen

ik zal proberen om straks een foto te plaatsen

Ik zit er nu al een hele tijd mee te prutsen, maar ik krijg het touw niet fatsoenlijk door de katrolletjes.
Nu lijm ik net seconde lijm het puntje van het touwtje, en snijd het dan doormidden, en dan nog moet ik grutten om het touw door de gaatjes van de katrollen te krijgen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Of zijn m’n katrollen te klein?
Ik ben dus ongeveer een uur per gaatje aan het prutsen..
IMG_2001.jpeg

Na de secondenlijm aan het puntje te doen.
Snij je het touw haaks door (recht)
Of schuin, op een punt.

Hoe scherper de punt aan het touw, hoe "makkelijker" je door de gaatjes geraakt

Een beetje een domme vraag, maar heb jij het touw van 0,3 mm. gebruikt??
dit lijkt mij veel dikker als het touw wat ik bij de talies van het kanon gebruikt heb

Het inscheren van een takel gaat ook een stuk eenvoudiger als je dat gewoon op je werktafel doet en na het inscheren pas bevestigen aan het rolpaard. Op je foto (post 70) heb je de takel ook niet juist ingeschoren, zie post 67 van Stephan.

Er zijn verschillende touwsoorten in de omloop geweest, en tijdens het ontwerp had ik een soort die dunner was dan later. Vandaar dat Peter waarschijnlijk minder problemen had dan jij. Je zou hier beige garen kunnen gebruiken, als je hier wat van wil ontvangen, laat het maar weten. Een klosje is eventueel ook te koop in de naaizaak.
In het algemeen boor ik overigens de gaatjes in de blokken ook nog eens voorzichtig extra door. En een deel kan inderdaad al buiten het model in elkaar gezet worden, zoals in de bouwbeschrijving is getoond. Het is zelfs mogelijk en helemaal geen slecht gezicht vind ik om een kanon niet helemaal volledig in te snoeren. Dat zie je toch ook vaak op modellen.

Back