Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Ziet er goed uit en vrij vlot gedaan. Wat ik me wel te laat bedacht is dat beter had kunnen wachten met het beplanken van de spiegel. Nu ga je de kopse kantjes van de eerste beplanking ook zien. Volgende keer beter eerst de eerste laag afronden en dan pas met de tweede huidlaag beginnen. Je zou er nu nog een laagje overheen kunnen zetten als je daar genoeg materiaal voor hebt. Of misschien gaat het niet echt opvallen met een likje verf over de kopse kanten. In ieder geval een tip voor de volgende keer.

ja dit viel me ook al op. Ik heb het zo gedaan omdat de handleiding het in deze volgorde aangeeft. Inmiddels weet ik wel dat ik de handleidingen niet altijd (of altijd niet? ) moet geloven
 
Niet van wakker liggen Chris, hier leer je van.
Bovendien zijn het dingen die de meeste beginnende bouwers niet zien.
Ik zei al eens; steeds een paar stapjes verder kijken en logisch na blijven denken.
Wat de bouwbeschrijvingen en tekeningen betreft, die zijn inderdaad niet altijd logisch, en proberen het de bouwer makkelijk te maken.
Maar de kritische bouwer gaat steeds stapjes verder, en dan ziet hij wanneer tekeningen niet kloppen.
 
ik kyk ook altyd hoe deagostini het wil dat dat het gebouwd wordt en dan kyk ik of ik dat wel een goed idee vind .

tekening zyn handig , maar soms vind je zelf een betere manier hoe het ook kan .

grt timberwolf
 
hoi,

Diederik had me wat tips gegeven over hoe ik de 2e planking kon aanpakken, maar ben het vergeten :)

Kan ik het beste een wale aanleggen en dan naar onder toe (righting) kiel beplanken?

Doe ik het in korte losse planken? Om zo'n verspringend patroon te krijgen als op het dek zeg maar.
 
hoi,

Diederik had me wat tips gegeven over hoe ik de 2e planking kon aanpakken, maar ben het vergeten :)

Kan ik het beste een wale aanleggen en dan naar onder toe (righting) kiel beplanken?

Doe ik het in korte losse planken? Om zo'n verspringend patroon te krijgen als op het dek zeg maar.


Chris, volgens jouw gebruiksaanwijzing zouden de wales / berghouten op de tweede lagen moeten, je zou er voor kiezen de berghouten niet op maar tussen de huidplanken te leggen, maar houd er rekening mee dat je dan een beetje dikte van de berghouten 'verliest', of je moet dikkere berghoutjes kopen. Je zou dan een bovenste berghout als referentie punt kunnen gebruiken, dit hoeft niet perse, ook een huidgang kun je als referentielat gebruiken.

Hoe het patroon er op de Pinta uit zou hebben gezien ben ik ook niet zeker van, ik kan me zo voorstellen dat er bomen bestonden die de hele lengte van dit scheepje konden overbruggen. Je zou op de plaatjes kunnen zoeken uit de link die ik gisteren heb gestuurd.

Grt
Diederik
 
Chris, volgens jouw gebruiksaanwijzing zouden de wales / berghouten op de tweede lagen moeten, je zou er voor kiezen de berghouten niet op maar tussen de huidplanken te leggen, maar houd er rekening mee dat je dan een beetje dikte van de berghouten 'verliest', of je moet dikkere berghoutjes kopen. Je zou dan een bovenste berghout als referentie punt kunnen gebruiken, dit hoeft niet perse, ook een huidgang kun je als referentielat gebruiken.

Hoe het patroon er op de Pinta uit zou hebben gezien ben ik ook niet zeker van, ik kan me zo voorstellen dat er bomen bestonden die de hele lengte van dit scheepje konden overbruggen. Je zou op de plaatjes kunnen zoeken uit de link die ik gisteren heb gestuurd.

Grt
Diederik

Hoi Diederik,

Heb ik gegeken maar kon geen Pinta's vinden op die pagina?
Het schip had een lengte van 21 meter en een breedte van 7 meter.
Ik dacht dat planken max 9 a 10 meter moesten zijn?
 
Ik zie in dit verslag dat ze volgens mij niets verjongen, allemaal rechte planken van dek tot ongeveer halverwege, daarna vullen ze de "bodem" wat op met spitse stukken. >>> Pinta

Op zich vind ik het er netjes uitzien, misschien niet historisch correct, maar wel "clean" zeg maar.
 
Chris,

ik kan me zo voorstellen dat je twee tot drie planken per huidgang kunt verdelen. Ze zullen soms ook gebouwd moeten hebben met de beschikbare bomen op dat moment, als de voorraad lange stammetjes op was zullen ze vast wel eens geïmproviseerd moeten hebben in het patroon. Ik zou ook grotendeels afgaan op jouw eigen smaak.

Ik vond ook geen detailfoto van de Pinta, maar wel een voorbeld van een groter broertje de Carrack:

full


Grt
Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chris,

ik kan me zo voorstellen dat je twee tot drie planken per huidgang kunt verdelen. Ze zullen soms ook gebouwd moeten hebben met de beschikbare bomen op dat moment, als de voorraad lange stammetjes op was zullen ze vast wel eens geïmproviseerd moeten hebben in het patroon. Ik zou ook grotendeels afgaan op jouw eigen smaak.

Ok dankjewel, kijk ook even naar mijn vorige bericht met link. What do you think?
Ik zie het niet echt zitten om mijn planken van slechts 4 millimeter allemaal te verjongen.
In dat bouwverslag is het eindresultaat in mijn ogen wel mooi, en volgens mij een stuk beter te doen?

Mijn planken zijn 35 cm. Als ik dat deel door 3 kom ik op 11,5 uit (11,6 minus "creep"). Dat zou inderdaad prima zijn.
Kan ik dan net als bij het denk een patroon van "vijfdes" maken, en dat vervolgens steeds herhalen? Of werkt dat op een romp niet?
 
even snel uitgerekend.

achter en voor: op breedste spant heb ik 17 planken nodig, naar voor worden ze 0,3 ipv 0,4. Op zich nog wel te doen misschien? al vind ik nog steeds compleet rechte planken over de zijkant er ook erg goed uitzien :)
 
Ok dankjewel, kijk ook even naar mijn vorige bericht met link. What do you think?
Ik zie het niet echt zitten om mijn planken van slechts 4 millimeter allemaal te verjongen.
In dat bouwverslag is het eindresultaat in mijn ogen wel mooi, en volgens mij een stuk beter te doen?

Chris,

ook hier komt het aan op persoonlijke smaak, zoals je zelf al aangaf geheel 'correct' is het niet, maar je bekijkt de romp ook zelden van onderen, het zal ook wel makkelijker leggen zijn. Je verliest wel een beetje de natuurlijke 'flow' (zie bericht 123).

Je hoeft op zich niet veel te verjongen, onderste 2 of 3 niet en daarboven met een schuurblokje een dun laagje erlangs afhalen, elke lat naar boven toe haal je een beetje meer weg (wel proberen bak en stuurboord gelijk op te laten gaan). Zoals Germt al eerder aangaf hoef je niet alles exact uit te meten, het oog wil ook wat ;).

Edit:
PS: als je er wel voor kiest om niet te verjongen zou ik eerder van boven naar onderen beginnen, dan kun je de puntige latjes onderaan uit het zicht houden.
 
Chris,

ook hier komt het aan op persoonlijke smaak, zoals je zelf al aangaf geheel 'correct' is het niet, maar je bekijkt de romp ook zelden van onderen, het zal ook wel makkelijker leggen zijn. Je verliest wel een beetje de natuurlijke 'flow' (zie bericht 123).

Je hoeft op zich niet veel te verjongen, onderste 2 of 3 niet en daarboven met een schuurblokje een dun laagje erlangs afhalen, elke lat naar boven toe haal je een beetje meer weg (wel proberen bak en stuurboord gelijk op te laten gaan). Zoals Germt al eerder aangaf hoef je niet alles exact uit te meten, het oog wil ook wat ;).

Edit:
PS: als je er wel voor kiest om niet te verjongen zou ik eerder van boven naar onderen beginnen, dan kun je de puntige latjes onderaan uit het zicht houden.

ja dat dacht ik ook. PS kijk even je telefoon (sms) :)
 
Chris,

ik heb toch maar een tekening gemaakt van de manier waarop ik het ongeveer heb aangepakt,
Globaal de romp in drie verdelen, bepaal de lengte van een lat, in jouw geval vermoedelijk 8, 10 of 12 cm, dus t meervoud van de spantafstand van 2 cm. Deze 2 cm komt overeen met dezelfde afstand als het patroon van de deklatjes.
Ik begin links boven. Je kunt de traptreden net zo veel herhalen als je zelf wil of mooi vindt, 3, 4, 5 treden, uiteindelijk lopen ze in elkaar over.

full

full


Ik hoop dat de tekeningen het duidelijker maken en niet leiden tot meer verwarring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of de planken in 1 lengte erop plakken en dan met een mesje deze insnijden op de posities waar je een kopse naad wilt suggereren. Je gaat er toch weinig van zien.

Ik zit te overwegen bij de volgende boot ook eens te kijken hoe de romp er met breewnaden uit gaat zien. Op het dek doen we het altijd, maar op de romp zitten ze net zo goed.
 
2e beplanking voortgang

full


full


ik heb na wat wikken en wegen toch gekozen het 4-plank systeem wat ik op het dek heb gebruikt ook op de romp te doen. De kopse kanten liggen op zelfde hoogte als op het dek, zodat het aanemelijk is dat ze op spanten zijn bevestigd. Ik had echt niet verwacht dat ik de vorm van de romp bij het eerste schip goed zou krijgen maar hij lijkt vrij vloeiend overal. Yay!

Verder heb ik voor nu gekozen om niet te verjongen en rechte planken te gebruiken tot ik onderop niet meer kan. Dan ga ik wat stealers gebruiken om ea. op te vullen. Niet historisch de realistische manier, maar ik denk dat ik hier gezien mijn mindere ervaring nu een mooier resultaat mee kan halen dan alles te verjongen. Ik heb daar toch nog niet zo veel kaas van gegeten.


met nog een avond werk moet ik een heel eind zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of de planken in 1 lengte erop plakken en dan met een mesje deze insnijden op de posities waar je een kopse naad wilt suggereren. Je gaat er toch weinig van zien.

Ik zit te overwegen bij de volgende boot ook eens te kijken hoe de romp er met breewnaden uit gaat zien. Op het dek doen we het altijd, maar op de romp zitten ze net zo goed.

ik heb nu inderdaad hetzelfde systeem aangehouden als op het dek, ik haal de kopse kanten 1x over een vel 100 schuurpapier, zodat er een schuin randje aanzit. Dat komt straks met verweren/schilderen wel tot zn recht denk ik.
 
Ziet er goed uit, zowel de 'flow' als het 4-planken systeem. Mooie kleur latjes trouwens!
Zie je bij de spiegel nog iets van de kopse kanten van de eerste laag?
 
Ziet er goed uit, zowel de 'flow' als het 4-planken systeem. Mooie kleur latjes trouwens!
Zie je bij de spiegel nog iets van de kopse kanten van de eerste laag?

Ik wil misschien proberen met wat schuurwerk het verschil te verkleinen. Daarna kan ik de onderste planken misschien een tikje schilderen zodat het niet meer zichtbaar is.

Misschien nog anderen tips?
 
Ik wil misschien proberen met wat schuurwerk het verschil te verkleinen. Daarna kan ik de onderste planken misschien een tikje schilderen zodat het niet meer zichtbaar is.

Misschien nog anderen tips?

Chris,

Als het kleurverschil opvalt en je het wil schilderen zou ik zeker eerst een proefplankje op de kopse kant uit proberen.
Het kan zijn dat lak of verf veel meer in de vezels van het hout trekt op de kopse kant en de tint veel donkerder uitvalt, dan wanneer je het hout in de lengterichting schildert.
Pas trouwens erg op met de richting van het schuren van de spiegel: de huidlatjes splinteren nogal makkelijk en breken dan af: zou erg zonde zijn van het mooie werk.

Grt
Diederik
 
Chris,

Als het kleurverschil opvalt en je het wil schilderen zou ik zeker eerst een proefplankje op de kopse kant uit proberen.
Het kan zijn dat lak of verf veel meer in de vezels van het hout trekt op de kopse kant en de tint veel donkerder uitvalt, dan wanneer je het hout in de lengterichting schildert.
Pas trouwens erg op met de richting van het schuren van de spiegel: de huidlatjes splinteren nogal makkelijk en breken dan af: zou erg zonde zijn van het mooie werk.

Grt
Diederik

Ja ik had al gemerkt hoe fragiel het is. Komt goed bedankt!
Vanavond eerst maar eens even de rest van de planken erop lijmen :)
 
Back
Top