Bouwverslag piper arrow 2

na heel wat arf's is het deze winter tijd voor een kit. Een doos vol plankjes, vooral de romp is het echte bouwwerk, de vleugels zitten grotendeels al wel in elkaar. Je moet toch niet te moeilijk beginnen

Ik ben helemaal gek van alle piper varianten en heb er al een aantal vliegent, dus deze moet er gewoon bij.

Zo komen we de winter wel door en is het hopelijk snel lente en kan deze jongen de lucht in

Groeten colin.

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    251,1 KB · Weergaven: 890
  • image.jpeg
    image.jpeg
    260,9 KB · Weergaven: 831
De kit is van Aviomodelli, mijn 1ste kennismaking met dit merk maar ik kas goeie berichten op wat fora over de kwaliteit.
Die kloppen wel, ik heb geen ervaring met kits maar ik kan wel zien dat het laserwerk bijvoorbeeld heel netjes is gedaan. Geen rare brandvlekken of zoiets.

Hij wordt uiteindelijk:
Spann 2100
Romp 1700
Vlieggewicht rond 6,5 kg

Er komt een mooie Saito 125 op, beetje over powered maar wij starten van een grasbaan dus dat kan ik goed gebruiken.

Er is verder weinig over deze kit te vinden om internet, mocht iemand extra info hebben dan graag.

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    292,6 KB · Weergaven: 501
Gisteravond de spanten wat geschuurd en gelijmd. Vandaag, mooi bouwweer, begonnen met de 1ste aan de zijkant te monteren.

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    189 KB · Weergaven: 745
  • image.jpeg
    image.jpeg
    210,5 KB · Weergaven: 1.233
Alle spanten zitten op hun plek, het lijkt al op een vliegtuig :thumbsup:

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    221,8 KB · Weergaven: 627
  • image.jpeg
    image.jpeg
    209,7 KB · Weergaven: 590
Mooi zeg, ik heb precies dezelfde! Ik heb mallen gemaakt van de cockpit en motorkap, alleen de zijramen niet. Misschien handig om die een keer te gipsen? Mocht het nodig zijn om opnieuw raampjes te hebben, dan kunnen ze zelf gemaakt worden met zo'n mal.

Laatst bewerkt:
P1.jpg

Had alleen de indruk dat het cockpitraam veel te groot was, het originele raam ligt er onder, zichtbaar is wat er af is gehaald. De echte Piper Arrow/Cherokee/Warrior verschillen in neuslengte, afhankelijk van het type motor wat er in zit (vaak een Lycoming 160 pk viercylinder boxer met dubbele ontsteking en een propeller van 1.9 meter diameter).

Het is niet moeilijk, kost wel wat tijd alleen. Als iets stukgaat, bijvoorbeeld een ABS motorkap, daar komen ooit scheuren in door de trillingen van de motor, de verf gaat bladderen omdat er vaak geen 2 componenten beschermingslak overheen zit. Raampjes idem, in het begin zit dat mooi, op een gegeven moment worden ze dof, krasserig, er komen barstjes in (allemaal afhankelijk v/d kwaliteit van het plastic, de weekmakers die er in zitten, en de invloed van UV licht, de zon). Over het algemeen geldt voor ABS, daar is o.a. de motorkap van gemaakt, is het niet de vraag of het ooit barst, maar wanneer. Tja, en als je er dan een mal van hebt (of een 3D printer?) dan is het eenvoudig opgelost. Deze Piper die ik heb, heeft al gevlogen, ik ben 'm slechts aan het customizen. Ik zie alleen de oppervlakte, niet hoe bijvoorbeeld de staart vastzit aan de romp. Normaal loopt dat door tot aan het stabilo, en zit het daar nog eens aan vastgelijmd. Als het mocht afbreken, dan ontstaat een groot probleem.

Hmmm. Niet iets voor een workshop! Dat wil je eigenlijk rustig zelf uitwerken...
Naja... Tenzij je natuurlijk een niet echt een lekker bouwhok hebt, en het alles in de woonkamer op de eetkamertafel of in de keuken moet doen...

Echter... Epoxy moet goed geventileerd worden, je 'dient' veilig werken, epoxy is niet gezond.
Goedje wil je niet in je bloed hebben zitten via neus/mond of huid... of je kinderen er mee belasten. Wellicht een clublezing hoe en wat, welja?

Zelf doen en uitzoeken... Zeer zeker een kwestie van goed inlezen en doen. Is geen hocus pokus verhaal.
VHT heeft er zeer goede boekjes over, forum staat er bordevol mee. Moeilijk dus niet, neemt wel wat tijd, voorbereiding in beslag.
Algemeen... Epoxy, plastic bekers, weegschaal, vulmiddelen, glasdoek en losmiddelen en verder beschermende vinyl-handschoen, azijn+zeep en water om je handen mee te wassen... etc.

Klusje dat je 'even' rustig en geconcentreerd wil doen, zonder teveel gebuzz om je heen.

En dan dit forum. legio over geschreven hier op het forum, zijn er een aantal experts die al het een en ander hebben geschreven en geïllustreerd... gebouwd hebben... op groot formaat zelfs... dat al zeer informatief en al met al, goed te doen.

Algemeen...vKan zeker geen kwaad gipsafgietsels of epoxy matrijzen te maken. Bij een ongelukje kan je dan een nieuw ruitje dieptrekken of een kapje lamineren... (alleen brand is erger)... goed voor het zelf vertrouwen na schade... alles is weer te fixen.

Dieptrekken is wel 'iets' om met een gezelschapje te doen. Als een groepje heren mallen heeft klaar gemaakt, met z'n allen wat geschikte kunststoffen opsnort, er een een installatie heeft opgebouwd... kan je een zeer productief avondje organiseren. Zoiets gaat ook leuk met schuimvleugels snijden. Veel schuim... en ieder z'n malletjes mee...

Cockpitkapjes voor een Puma II, mislukten gelukt. Getest met gipsverband en gieten. Dieptrekken...

DSCN5596-LR.jpg

DSCN5597-LR.jpg

Motorkapje afgegoten voor een forumlid, ook om diep-te-trekken...

DSCN5573-LR.jpg

In lagen gegoten (minder gips, minder zwaar)

DSCN5571-LR.jpg

DSCN5572-LR.jpg

Voor wat het waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
W1.JPG
Dit is vermoedelijk de buitenkant van vleugel v/d Piper, het lange (en brede) stuk v/d aileron moet, als het goed is, helemaal tot aan kleinere inkeping worden afgezaagd.

Dank Marcel, wordt inderdaad weer opgevuld door de 2 lijsten die daar tussen komen.
Heb het hoogteroer en rudder gezaagd, geplakt en vooral gedchuurd

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    140,5 KB · Weergaven: 350
Back