[Bouwverslag] Piper cub J3 (Svenson)

ik zou dr toch ongeveer n half tot 1 graad v stelling inzette dan vliegt hij wat stabiler, en als hij op de grond staad dan lijkt het niet of de vleugels n negatieve v stelling hebben ,want dat is niet mooi., dus in het kort toegelicht de vleugels zo bevestigen zodat hij op het oog niet negatief is en dat zal ongeveer n halve tot een graat zijn .

veel bouwplezier mvg johan
 
Update

Vanmorgen weer lekker bezig geweest...

De romp versteviging op de andere helft van de romp geplakt.





En vervolgens de rompdelen aan elkaar gelijmd.



Straks nog even de rest van de rompspanten inlijmen. daarna kan ik de bovenkant van de romp met latjes bekleden.

Wordt vervolgt!
 
ik zou dr toch ongeveer n half tot 1 graad v stelling inzette dan vliegt hij wat stabiler, en als hij op de grond staad dan lijkt het niet of de vleugels n negatieve v stelling hebben ,want dat is niet mooi., dus in het kort toegelicht de vleugels zo bevestigen zodat hij op het oog niet negatief is en dat zal ongeveer n halve tot een graat zijn .

veel bouwplezier mvg johan

Ik ga daar eens over nadenken hoe ik dat het beste kan doen. De ribben staan nu allemaal haaks in de vleugel. Dus mss dan een extra rib erin lijmen die iets schuin geschuurd is...
 
je kan n balza rip tegen w 12 lijmen en iets schuin wegschuren todat je op 1 graat v stelling zit., en dan nog n mooi stukje triplex van ongeveer 1 mm op het balza lijmen om het weer netjes en sterk af te werken, heb je wel iets meer spanwijte maar dat is op het blote oog niet te zien je moet wel opletten dat je de struts iets aanpast.wat ook kan is n schuine rip tegen de romp maken dan hoef je de vleugels verder niet aan te passen.is ook n optie.


mvg johan
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update....

De rest van de spantjes in de romp gelijmd



Meteen even met de laser gemeten of de romp recht is.



 
Latjes nat gemaakt en geklemd. Zodra ze morgen droog zijn (dan houden ze hun vorm) kan ik ze vastlijmen.



Wordt vervolgt...
 
Hoi,

dat is mooi :) Werkt goed zo'n lasertje.

Twee vragen:
- waar heb je dat mooie lasertje vandaan en tegen welke prijs ?
- ben je er al uit hoe je de strutbevestiging gaat construeren ?

Ik ben een Pipertje aan het herbouwen, ik zoek eigenlijk naar een manier van bevestigen die snel is aan te brengen op het veld.

Grtz,
Menno
 
Hoi,

dat is mooi :) Werkt goed zo'n lasertje.

Twee vragen:
- waar heb je dat mooie lasertje vandaan en tegen welke prijs ?
- ben je er al uit hoe je de strutbevestiging gaat construeren ?

Ik ben een Pipertje aan het herbouwen, ik zoek eigenlijk naar een manier van bevestigen die snel is aan te brengen op het veld.

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Lasertje gekocht bij de action voor 5 euro ofzo.. werkt idd erg handig :thumbsup:

Struts bevestiging heb ik eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht. Bij deze kit worden ze volgens de bouwbeschrijving vastgemaakt met boutjes en een moertje. Maar misschien dat ik daar een andere oplossing voor ga verzinnen.

Groet,
Theo
 
Afgelopen dagen slecht weer dus alle tijd om te bouwen :D

De latjes waren inmiddels droog en netjes in vorm gebleven dus kon ik ze vastlijmen..



Handig al die lijmklemmen ;)



Om de voorkant van de romp zijn vorm te geven moesten er 2 stukken draadeind (M3) worden aangebracht.
Gaatjes boren, draadeind erdoor en met moertjes steeds voorzichtig een stukje vaster draaien. Net zolang tot het motorschot precies past.





In de staart moest een stuk balsa worden gelijmd.
Deze eerst op maat gesneden er daarna gelijmd..






Nu kon ik beginnen met de voorkant van de Piper.
Er moeten 3 spantjes ingelijmd worden. Deze worden later bekleed met 1,5 mm balsa.



Ik heb voor het lijmen van de piper veel PU bruislijm gebruikt.
Werkt erg prettig en vult eventuele kieren goed op. Nadeel is dat er veel lijm/schuim uit de naden komt. Maar dit kun je natuurlijk wegschuren.

Terwijl de romp lag te drogen ben ik even verder gegaan met de vleugel.

De voorlijst erop gelijmd en een aantal nieuwe ribben uitgesneden en vast gelijmd. De ribben uit de kit waren erg fragiel.
Bij het minste geringste scheuren deze. Dus van betere balsa (1,5mm) nieuwe gemaakt.



Tot zover Zaterdag bouwdag ;)
 
Even een vraagje...

Ik heb deze accu staan... Is dit een loodaccu? En wat voor een lader heb ik nodig
om deze accu te laden?





Ik heb een Ultramat 8 lader. Kan ik die gebruiken om deze accu te laden?

Groet,
Theo
 
Ja dat is een loodaccu. Laden kan met een universeellader, dan laden met 10% v/d capaciteit en 14 uur lang. Beter is het om hem met een lader met laadprogramma voor een loodaccu te laden.
 
En weer even een update........

Neus lijkt scheef maar dat komt door de vertekening van de foto :(
In het echt staat hij kaarsrecht!




Om het neusje te bekleden eerst twee plaatjes balsa (1,5mm) aan elkaar gelijmd, grof op maat gesneden en daarna nat gemaakt en met spelden vastgezet.



Zodra de planjes droog zijn houden ze hun vorm en kan ik ze vastlijmen.

Nog even de achterlijst in de vleugel gelijmd.



En begonnen met de webbing (heet dat zo?)



De eerste gelijmd met PU bruislijm. Maar voor de rest
ga ik gewone houtlijm gebruiken. Staat zo slordig die bruislijmnaad.
(leuk woord ;) )





Ondertussen de bodem bekleed met balsa....





Nadat de lijm goed droog was de bodem netjes op maat geschaafd en geschuurd..



Begint toch al aardig op een mooie boot te lijken zo :p



Toch weer aardig opgeschoten... Leuk om weer eens lekker te kunnen bouwen.

Wordt vervolgt...
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een loodaccu. Laden kan met een universeellader, dan laden met 10% v/d capaciteit en 14 uur lang. Beter is het om hem met een lader met laadprogramma voor een loodaccu te laden.

Bedankt voor de info :thumbsup:

Helaas kan mijn Ultramat 8 geen loodaccu's laden dus maar kijken
of ik een lader (2e hands) kan aanschaffen.

Het is de bedoeling om deze accu te gaan gebruiken in mijn startkist. (gloeiplug en brandstofpompje)
 
Omdat mijn voorraad balsa toch al aardig begon te slinken heb ik vandaag even een stuk boom in planken en latjes laten zagen :p



Meteen ook even wat gereedschap aangeschaft.

Een setje om de gleufjes voor de schanieren aan te brengen, twee heel fijne zaagjes waarvan de zwarte met verwisselbare zaagbladen..



En een beter messensetje. De vorige set die ik kocht was te slap. Hoop dat deze beter bevalt.



Het leuke van dit setje is dat er een aantal extra dingen bij zit. Zoals een schaafje, een trekmesje, profiel mesjes, een handig schuurlatje en een lattensnijder.
 
Vandaag ook weer even tijd gehad om wat te bouwen dus ben ik begonnen met de andere vleugelhelft.

Eerst alles uitgesneden en op de tekening gelegd...



Daarna kon ik de beplanking en de versteviging voor de ribben op de
tekening spelden en aan elkaar vastlijmen..



En vervolgens de ribben erop gelijmd..



Om de ribben recht te houden tijdens het drogen maak ik
weer gebruik van alu hoekjes die ik vastklem met een lijmklemmetje



Tot zover de vorderingen tot nu toe.


Wordt vervolgt....
 
Ben nu zelf een 1/6 schaal SIG piper aan het bouwen, zo te zien had ik beter deze bouwdoos kunnen kopen gezien die van mij stukken arbeidsintensiever is.. weet jij al wat voor servo's je gaat gebruiken ik ben sinds kort weer begonnen met deze mooie hobby dus ben nog een beetje en noob op het ogenblik...
 
Ben nu zelf een 1/6 schaal SIG piper aan het bouwen, zo te zien had ik beter deze bouwdoos kunnen kopen gezien die van mij stukken arbeidsintensiever is.. weet jij al wat voor servo's je gaat gebruiken ik ben sinds kort weer begonnen met deze mooie hobby dus ben nog een beetje en noob op het ogenblik...


Leuk dat je ook een piper aan het bouwen bent :thumbsup:

Maar deze kit is ook niet echt kant en klaar.. veel onderdelen moest ik opnieuw uitsnijden/zagen omdat het stanswerk erg slecht is. Daarbij is de kwaliteit van het hout niet al te best. Dus ik heb veel dingen nieuw moeten maken. Is wel moeilijker maar dat maakt voor mij het bouwen een stuk leuker. Het is voor mij een opstapje naar het bouwen van tekening...

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik over de servos nog niet nagedacht heb. Wel heb ik gemerkt dat ik voor de aileron servos een klein formaat servo moet gaan gebruiken omdat er in de vleugel niet al te veel plaats is voor een servo. Ik denk dat ik voor de rest gewoon de standaard graupner servos ga gebruiken. Denk dat deze goed genoeg zijn voor de piper in dit formaat.

Groet,
Theo
 
Er staat in de handleiding van mijn piper dat de servo voor de ailerons door het middendeel van de vleugel in de romp steekt, feitelijk zie je hier niets van natuurlijk, kleine servo wegwerken is misschien wel zo mooi, alleen geen idee of die kleinere servo's wel genoeg slag hebben voor de ailerons...
 
Hoi,

ik zag je vraag betreffende servo's, daar zijn oplossingen voor.

Hitec heeft speciaal voor in vleugels een servo die vrij plat is, zodat je niet met inbouw probemen komt te zitten. Ik zal nog even verder zoeken, maar ik kon ze op de Hitec- site zo gauw even niet vinden. EDIT: gevonden, kijk deze:
125MG.jpg


Productinfo: staat hier op de Hitec site.

Zo zit het bij een echte Piper, wel mooi als je dat kan nabootsen met een platte servo die geheel in de vleugel verdwijnt.
piper_j3c-65_cub_05_of_32.jpg


Mocht je meer foto's willen zien, dan staat hier een walkaround van een Piper J3

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Back
Top