Bouwverslag Piper J-3 1/6 scale.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vleugel is bijna af. Nog juist beplanken. Ik kan geen foto's posten omdat ik geen internet heb. Nu zit ik op een vriend zijn PC. Maandag hopelijk weer internet zodat de foto's kunnen volgen.

Leuk draadje,

Maar als je sneller wilt bouwen,
Waarom lijmje je het niet met ca lijm (secondenlijm) Ik heb verschillende vliegtuigen gebouwd, maar dit bouwd toch wel heel snel in combinatie van dunne en dikke lijmensoorten van ca lijm, en natuurlijk niet te vergeten de versneller gebruiken

Als het breekt door bv een crash, breekt het naast de lijmlaad af, en niet op de lijmnaad.

Succes met de bouw.

Leuk draadje,

Maar als je sneller wilt bouwen,
Waarom lijmje je het niet met ca lijm (secondenlijm) Ik heb verschillende vliegtuigen gebouwd, maar dit bouwd toch wel heel snel in combinatie van dunne en dikke lijmensoorten van ca lijm, en natuurlijk niet te vergeten de versneller gebruiken

Als het breekt door bv een crash, breekt het naast de lijmlaad af, en niet op de lijmnaad.

Succes met de bouw.

Ik ben niet echt een voorstaander van CA lijm. Ik zeg niet dat het slechte lijm is het doet wat het moet doen. Die bruis die ik gebruik is niet de snelst drogende lijm die je vind. Maar ik doe het ermee :cool: Witte houtlijm gebruik ik op sommige delen die ik dan wat sneller kan bouwen :)

Was ook een reaktie op airwolf. :D

De ene heeft meer tijd als de andere , maar met CA kan je ook niet sneller bouwen.

Met bruis lijm je dat aan elkaar naar de tijd die je hebt , de volgende keer is dat al uitgehard.

Ik lijm ook vaak s,avond nog even snel wat aan elkaar , de andere dag is het dan droog.;)

Mvg Johan

Was ook een reaktie op airwolf. :D

De ene heeft meer tijd als de andere , maar met CA kan je ook niet sneller bouwen.

Met bruis lijm je dat aan elkaar naar de tijd die je hebt , de volgende keer is dat al uitgehard.

Ik lijm ook vaak s,avond nog even snel wat aan elkaar , de andere dag is het dan droog.;)

Mvg Johan

Dan snappen je het voordeel van bouwen en vooral het lijmen van de delen met seconden lijm niet.

Met seconden lijm en de versneller, is het in elkaar zetten veel sneller.
Dan is het ook gelijk droog om het volgende onderdeel aan te pakken en te lijmen. Dus hoef je niet te wachten tot het droog is. Dat scheelt toch tijd, of zie ik het nu verkeerd?

Dus ipv 1 rudder te bouwen op één avond, zet ik en lijm ik, één vleugel kompleet in elkaar.
Dan wil jij niet zeggen dat dit niet opschiet.

Ik doe al een tijd zo, en er is bij mij nog niet één toestel uitelkaar gevallen!
Zelfs de spanten in mij helikopters lijm ik ermee.

Maar ga nu stoppen om dit draadje te vervuilen. want dat wil ik niet.

Succes met de bouw.;)

En als je een harde landing maakt breekt de hele kist uit elkaar.

CA verlijmingen geven geen rek meer ,breekt direkt kapot .

Voorbeelden genoeg gezien.

MvgJohan

Ja , ik kan ook niet echt informatie geven over CA, maar iemand van mijn familie lijmt alleen met CA groot of klein. Hij is er heel tevreden van. Ik heb bruislijm omdat het goede sterke lijm die zich goed laat schuren. Het nadaal is wel dat het eruit bruist :2gunfire:;)

Als ik een lijm had met de zelfde eigenschappen als bruis maar zonder dat gebruis (wat soms makkelijk is op gaten te vullen) zou het goed zijn :)

Ja , ik kan ook niet echt informatie geven over CA, maar iemand van mijn familie lijmt alleen met CA groot of klein. Hij is er heel tevreden van. Ik heb bruislijm omdat het goede sterke lijm die zich goed laat schuren. Het nadaal is wel dat het eruit bruist :2gunfire:;)

Als ik een lijm had met de zelfde eigenschappen als bruis maar zonder dat gebruis (wat soms makkelijk is op gaten te vullen) zou het goed zijn :)

En vallen die toestellen ook uitelkaar?

Nee ik lijm het als volgt, eerst met dunne ca lijm, daarna aflijmen met dikkere soort.

En motorschot, vleugelverbindingen, en landingsgestel lijm ik met epoxy.

Maar zoals ik al zei, ik wil dit draadje niet vervuilen! Dus ga zo door:wink:

Succes met de bouw van dit moois:D

Misschien ga ik er ook nog eens één bouwen. Vind ze altijd leuk om te zien.

Ok Leading edge verlijmt maar nu zit ik vast :mad: Eerst moet de wingtip erop voor ik kan beplanken. Maar deze wilt echt niet passen:

1299675429.jpg

1299675455.jpg

Wat doe ik verkeerd ? En deel van de wingtip zit tegen een W3 :???:

Omdat ik toch vast zit met de vleugel (niemand een idee wat ik fout doe ? Ik word niet wijzer uit de handleiding:mad: )

Ruitjes gelijmd. Hiervoor gebruik ik witte houtlijm is op een halfuurtje droog. En je ziet er niets meer van. Bruislijm moet langer drogen en je hebt een bruine naad. Maar dat maakt niet uit voor een vleugel die toch gefolied moet worden.

1299683505.jpg

Zijn er nog meelezers ? het is hier een beetje stil :???:

Zoals ik het zie had je de neuslijst iets verder door moeten laten lopen. Zou er nu gewoon met een restje van de neuslijst het stukje verlengen tot voorbij de tip, wel proberen de aanhechting met de bestaande lijst schuin uit te voeren.

De neuslijst is 5 cm te kort .

Die word normaal ook later pas aangelijmd .

Je bouwd niet helemaal volgens de beschrijving :D

Even in mijn arcief gedoken.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
OW :( Lekker dan. Ik heb gelukkig de rest stukjes gehouden. Staat er zo weer op.

@Johan: Neen , de bouwbeschrijving ligt er bij voor de foto's, maar nu dacht ik echt dat ik gelezen had dat de neuslijst tot de laatste w3 moest komen :nooo:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back