Bouwverslag Pipercub

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Superkeyer, 25 apr 2016.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dank je....Dit was een testje met verschillende cameraposities. Ik had net een echt statief voor m'n camera gekocht.
    Ik heb hem nog niet gevlogen met iemand in de buurt die een camera een beetje op een vliegtuig kan mikken maar dat komt vast wel een keertje.

    Ik heb mijn flaps op een slider en kan ze van 0°tot 90° uitslaan.....gewoon omdat het kan.
    Die 90° is alleen om hem van grote hoogte op z'n neus te kunnen zetten. Er is nog net mee te vliegen maar alleen met veel vermogen en heel veel knuppelen....nutteloos voor de landing.

    Bij de start zet ik ze op ongeveer 30°, dan is hij lekker snel los en is de overgang naar 0° niet zo heel abrubt. Voor heel langzaam rechtuit vliegen heb ik ongeveer 60°staan, met de neus iets getrokken en wat vermogen om op (lage) snelheid te blijven zie dat de slotted flaps echt goed werken en kruipt hij vooruit. Als ik ze dan ineens naar 0 zet zie je hem erg doorzakken tot hij wat meer snelheid heeft en weer gewoon rechtuit gaat, daarom heb ik ze op een schuif.

    Landen met die stand moet ik nog wat meer oefenen. De netste landingen heb ik tot nu toe gemaakt met max. 30°. Ik moet mijzelf echt dwingen om niet als een 4kleppen zwever af te dalen maar als een motorkist en ben nog zoekende naar hoe ik dat het beste doe.

    Met de flaps op 30 kan ik nog netjes afvangen voor de touch down, met 50 trek je dan ook meteen de gang er uit en ik ben nog in het leerproces om dat op het juiste moment met gas op te vangen.

    Mijn Pawnee heeft ook flaps maar die doen zoveel minder dat die daar zo niet op reageerd. Die kan ik inmiddels wel veel netter landen. (Op mijn YT kanaal is daar ook wel wat van te vinden;))
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Justus, de jouwe is gewoon ontzettend netjes gebouwd. Daardoor is dat staartje zo licht.

    Wil je "goedkoop" en zonder heisa gewicht achteraan erbij krijgen wegens zwaardere motor, overweeg misschien eens om 1 of 2 servo's in de staart te monteren.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Welke uitdaging ;D
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Om die heerlijk klinkende kabaalmakers stil genoeg te krijgen zodat de naastgelegen jachthaven geen stok heeft om onze club mee weg te slaan.

    Want je kan niet ontkennen dat er meer komt kijken bij een benzinemotor stil genoeg krijgen dan alleen een deftige demper.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met die laatste opmerking in het achterhoofd is 'zo gezegd, zo gedaan'



    Vanmorgen met de nieuwe setup gevlogen en dat beviel mij uitstekend!
    Ik heb er nu een 410kV motor op zitten die op 6S een 16x8 ronddraait. Vermogen kan ik niet meten (want ik heb geen xt90 adapter voor mijn W-meter) maar ik schat hem rond de 1000W. (hij is gevoelsmatig iets minder sterk dan de Pawnee en die zit rond de 1200W, die kan ik aflezen via de telemetrie van de andere zender)
    Voor het zwaartepunt moest ik de accu nu wel helemaal naar achteren tegen het servoschot aan leggen maar dan kwam het wel net goed uit gelukkig.

    In dit filmpje kwam hij los met het gas tussen 1/2 en 3/4. Daarna snel terug naar 1/4, voor al het gewone vliegen is nooit meer dan 1/2-gas nodig. (alles op gevoel...ik kijk niet naar mijn knuppels bij het vliegen;))
    Vol gas heb ik een paar keer gedaan met verticaal omhoog gaan maar is verder geen moment nodig geweest. Nu ik weer lid van een club hier in de buurt ben kan ik er wat vaker mee vliegen, snel veel meer ervaring mee opdoen en dan kan ik er t.z.t. eens een zwever achter knopen.

    Voor wat die neusstand betreft.....dit was de enige gefilmde landig dus die moest er wel in vond ik. De andere 3 vluchten eindigde ik wel netjes maar ik wilde hier weer te langzaam landen en dat moet ik nog even afleren. Ik zal het binnenkort proberen goed te maken met nette landingen in beeld:friends:

    Edit: ik heb dik 20 minuten gevlogen, verspreid over 4 vluchten, daarbij ik niet mujn besr heb gedaan om zuinig te vliegen. Er ging ongeveer 2700mAh in de 4500mAh accu dus een half uur vliegtijd is zeker te doen.
    Met de 4S setup zat ik op 10 a 12 minuten dus daar zit ook lekker veel winst
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2018
    ISOLA2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina