Bouwverslag Pitts Special S1-S (voorheen: ´Luxe Probleem´)

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum

Wat eerst te bouwen? TC Pitts of Horten Colibri

• Total voters
    25
  • Poll closed .
Pitts

goedenmiddag allemaal,

De poll spreekt voor zich.
Daar gaat hij dan; om te beginnen even een korte geschiedenis.

Ik heb deze bouwdoos in persoon opgehaald bij TC en kreeg toen - naast veel uitleg - ook nog een tweede cockpitkap mee, zodat ik een versie met open kap kan maken en één met gesloten kap. weet nog niet wat ik ga doen.

Ik ben met de bouw begonnen op 15 december 2006 en heb - bij tijd en wijle - eraan gewerkt tot mei 2007, de ondervleugel kon toen van de bouwplank.

Hierna heb ik een paar andere vliegtuigen gebouwd, een (paar) EON600´s, een Peter Rake Albatros DII, een schuim ME109 maar daar hoef je niet veel aan te doen, een Micro-Elli en de Horten XII. De bouw van de Albatros heb ik met 06 sperrholz gedaan en de daarmee opgedane ervaring kwam goed van pas bij het bouwen van de Horten XII, alhoewel ik bij de Albatros alle panelen koud tegen elkaar gemaakt heb en niet ´verslepen.´ http://www.m-ohlwein.de/, via Tipps naar "das Schäften von sperrholz". Terzijde, deze man heeft veel meer nuttige tips.

Daarnaast heb ik de Albatros ge-airbrushed, voor het eerst en dat viel niet tegen.

full

full

full

full

de Albatros is een kist met een heel scale aan leuke detaillering
full

full

mijn airbrush-kantoor
full

Deze, de Micro-Elli, heeft op 3 oktober zijn maiden gemaakt. Vliegt erg goed maar anders dan ´een gewoon´vliegtuig. Als liggers fungeren schachten van pijlen.

full

full

Nu gaan we dus de Pitts-draad weer oppakken.

Het is de bedoeling dat ik de versie ga bouwen zonder spandraden,. Dat met die draden geloof ik wel en ik heb niet veel zin om op het veld daar heel veel tijd in te steken met het gaan monteren.
Qua motorisatie: een ZG62 Hydro met electronische ontsteking + silencer,

Kleurencombi als deze: http://www.airliners.net/photo/1051222/. Daarvoor heb ik rollen Monokote meegenomen bij TC vandaan.

Kap open of dicht: nog te verzinnen, beiden is mogelijk.
Bij kap dicht: dan met het slidingsysteem. J. Weel heeft daar eens een tip voor gegeven. Het schijnt dat je bij een bouwmarkt profielen kunt krijgen die hiervoor geschikt zijn ...... alleen, ik heb deze nog niet gevonden (dus in de vekreeerde bouwmarkt geweest).
Anders zit er niets anders op dan zelf te gaan vouwen van blik. Er zit nml. ook nog een plaat ´blik´bij de bouwdoos die ik heb.

Er komen Graupner C4421´s in, 1 boven. en 1 in de ondervelugel, 1 ri-roer en 2 voor hoogteroer.

Het motorschot gaat - op advies TC, wegens hydromount - 8 mm naar achteren en de hevel voor het hoogteroer komt te vervallen en daarvoor in de plaats 2 servo´s voor elk hoogteroer één.

..... en daarom dan nu maar eerst eens enkele foto´s van de Pitts.

Je krijgt de houtjes - van een uitstekende kwaliteit en heel mooi gefreesd - in een grote doos.
De Albatros was gelaserd en dan heb je toch altijd houtranden die verbrand zijn; gefreesde sets hebben mijn voorkeur.
Aan de hand van de stuklijst moet je zelf uitvogelen welk hout(je) waarvoor dient, hetgeen het bouwproces erg veraangenaamd en je de zaak niet ´zomaar´in elkaar steekt.

full

full

full

full

maar er is eerst nog wat anders .................

Laatst bewerkt door een moderator:
Pitts

....... en dat is ....

twee bouwfouten .... van de eerste kwam ik een aantekening tegen, en deze is inmiddels opgelost/verholpen, zie maar

hier komt een spant tussen, vandaar dat de vleugebevestiging aan de romp afschuind moet worden
full

full

ik heb een nieuw onderdeeltje (544) gekregen
full

dit gedeeld en aangebracht .... opgelost

full

de tweede is ernstiger ......

na het aanbrengen van een opvulstukje (voorschrift) zitten de ailerons spelingsvrij

full

Toen kwam ik erachter dat de ailerons beiden aan de tipkant 2 à 3 mm te breed zijn.

full

Vraag me niet hoe dat kan, ik heb geen idee. Er is net voldoende hout om met het rondschuren uit te komen. Is niet zo goed te zien op de foto.

Wat nu moet gebeuren, is de stangen tussen de servo en de overbrengingshevels uitlijnen en aanbrengen, vervolgens aan de onderkant van de vleugel ter hoogte van de aileron eveneens een aerodynamisch afdeklat aanbrengen.

Pitts special S1-S

ik loop tegen het volgende aan, en dat is de aansturing/bevestiging van de stangen naar de ailerons

op de tekening staat aangegeven dat dit met een ´steuerscheibe´ zou moeten.
full

Nu ben ik niet zo´n voorstander van ´moeten´, dus dacht ik het via 2 losse stangen te doen, met kogelkopjes. Dit mede vanwege de V-stelling in de vleugel.
Bijkomend voordeel - in mijn ogen althans - is dat de aansluiting dan aan de onderkant van de vleugel zitten/komen.

full

full

Nu is er ook nog een andere mogelijkheid, en dat met behulp van ... hoe heet zoiets?.
Nadeel is dan - vnawege de V-stelling dat de aansluiting bij de servo boven de vleugel uit komt te steken.

full

Hebben jullie nog andere suggesties?

Waarom alles anders gaan maken ?

Het systeem wat TC gebruik is gewoon goed .
Heb al meerdere modellen van hun zo gemaakt , ook na jaren is dat gewoon nog spelings vrij .

Mvg Johan

Heb zelf ook een TC pitts special zelf gebouwd en niet gekozenvoor het systeem op de tekening want dit is echt niet van deze tijd meer ,kies er voor om 4 servos te gebruiken heb ik ook gedaan ,heb eerst 2 servos gekozen en dan met koolstof stangen, de bovenste roeren aan te sturen
,maar ben daar snel van afgestapt om dat het nogal wat tijd koste om dit allemaal op het veld aan elkaar te maken,
Sommige denken wat op tekening staat dat, dat het is ,maar het kan soms ook anders
Deze overbrengen zie je nergens meer in deze tijd ,waarschijnlijk gedaan toen servos nogal duur waren
Voor de rest een bere goeie tekening .ook de servos in de staart heb ik aan de zijkant gemonteerd vlieg hem met een 62 met krrumsheid demper
dit geeft hem meer vermogen als de TC demper (ook gehad) en is stiller
met 22X12 Prop

Pitts special S1-S

goedenmorgen allen,

ik ga voor één servo per vleugel.

Berechnung Querruderservodrehmasse

Nu zal een verschil - naast veel theoretisch fijnslijperij - in de praktijk waarschijnlijk niet direct echt te merken zijn, en zeer zeker niet met de manier waarop ik vlieg, maar dan heb je wel het meest perfect haalbare, dunkt mij.

Verder ben ik het met Plotterwelt eens dat het absoluut spelingsvrij is en ook blijft. Een zelfde soort constructie is nml. ook in de Cap van toepassing en dat functioneert feilloos.

Mooi mooi!!
Vraagstuk open cockpitkap of gesloten?
Met een open kap kun je bij ons in Weert komen berenvliegen!
En op de Pampa.
En in St. Truiden.
En in Oss.
En in..Peize...
;-)

Succes met dit mooiste toestel wat er bestaat.

Pitts Special S1-S

goedenmiddag,

de aansluiting verlijmd met fest 300; nu even (meer dan 2 uur) laten drogen.

full

full

De rechter aansluiting, daarvan is de foto onscherp.

De volgende keer zal ik de bouten/moertjes omdraaien. Mochten ze lostrillen - theoretisch - blijft de zaak nog middels het boutje vastzitten inplaats van dat dit eruit valt

De volgende keer zal ik de bouten/moertjes omdraaien. Mochten ze lostrillen - theoretisch - blijft de zaak nog middels het boutje vastzitten inplaats van dat dit eruit valt

Heb je geen extra moertjes ?
Nog een moertje er op als borg en dan een drupje dunne CA .
Gaat nooit meer los .:D

Mvg Johan

Pitts Special S1-S

Johan,

heb de moertjes geborgd met epoxy.
Neem je tip met dunne CA over.

de tekening van de pits is nu een jaar of 15 oud en iet veranderd , de techniek daarintegen wel .maar ik geef wel toe dat de tecniek van toendertijd goed was en nu ook wel goed zou zijn ,maar persoonlijk zou ik voor rolroeren toch 1 servo per roer nemen .hoogte roer servo achterin , rudder met staartwiel via pull pull op 1 servo.

Mooi bouwdraadje!
Ik ben van plan om ook ooit een tc pitts te gaan bouwen dus ik ga het zeker volgen!
Heb je wat totaal foto's van de bouw tot nu toe?

Succes met de bouw!

maar persoonlijk zou ik voor rolroeren toch 1 servo per roer nemen .

Dit is wat Gerhard Reinsch als raad mee geeft als je een Pitts ophaalt.

Baue so leicht wie möglich, dann hat der Motor noch mehr Leistungsüberschuss und die Kunstflugeigenschaften verbessern sich noch weiter. Speziell keine Servos in die Flügelaußenbereiche (Drehmasse bei Trudelfiguren)!!!

Mvg Johan

daar is idd ook wat voor te vinden ,maar wat weegt het mechaniek voor de bediening per roer ? zal dan hooguit een gram of 20 zijn in totaal voor een vleugel ,daar kun je niet met een servo tegen op per roer . zou dan wel op de tuimelschijf met kogelkopjes werken (die zijn spelingsvrij ).

Pitts Special S1-S

goedenavond allemaal,

voor de geïnteresseerden: zie posting 28: ´Berechnung Querruderdrehmasse´.
Duidelijker is het niet te verklaren.

groet

Peter

Pitts Special S1-S

gisteravond één kant van de ondervleugel beplankt.
Ik doe dit in etappes omdat ik dan de vleugel goed kan ondersteunen (V-stelling).

De gewichten heb ik eens een keer laten zagen van een oude staaf staal. Werkt perfect en het gewicht is te ´reguleren´ door één of meerder schijven te gebruiken.

full

mooimooi peter je gaat lekker opschieten met de vleugels en n goed idee met die gewichten ook erg idiaal voor mijn komende projekt :yes:goede keus de pitss:thumbsup::wink:

mvgr johan snijders

Pitts Special S1-S

goedenmorgen allemaal.

Niet zo heel veel gedaan dit weekend vanwege feestvreugde. Zoon studeerde af.

Gekozen voor de kunstvluchtuitvoering. En waarom zou je anders een Pitts bouwen?
full

conform tekening
full

De beschikbare ruimte tussen ´afronding´en aileron is voldoende voor 2 lagen Monokote; één op de aileron, één op de vleugel
full

full

De uitslagen van de ailerons ondervleugel. Zijn beiden identiek en ruim voldoende. De bouwbeschrijving geeft aan om de ailerons apart te maken, nadat de beide vleugels gereed zijn. Ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen omdat de tekening dan nog op de bouwplank zit en je het veel passender kunt maken dan wel ´het geheel ´blijft overzien.

De uitslag die de servo maakt is ongeveer 1 cm naar beide kanten, welke via de overbrenging dus óók 1 cm is. Lijkt mij ruim voldoende.

Back