Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Mooi gemaakt Stephan maar ik ben niet zo technisch onderlegd om dat zelf te kunnen bouwen.
Van huisuit heb ik de hogere agrarische school gedaan dus van plantjes, bomen, diertjes en milieu heb ik meer kaas gegeten.
Helaas 0.0 verstand van Electronica.
Als ik zo'n ding ergens tegenkom zal ik hem aanschaffen maar zelfbouw is geen optie voor mij.

En ik maak ook mijn eigen coils waar ik mee vape.
Fused Clapton draad. Dat doe je op ongeveer dezelfde manier als wat jij met dat touw doet alleen met Ni80 of Stainless steel draad van 0.26mm. Dit doe ik met een boormachine en een grote wartel.

Je hebt wel heel erg mooi touw gemaakt. Ik denk dat ik het nog even op de ouderwetse manier ga doen. Iig bedankt voor je tips.

Ik heb een filmpje bijgeplaatst hoe ik die vapedaad maak. Even het hele filmpje kijken dan krijg je een idee hoe dat eruitziet in vergelijking met jou touw.

Ik ben zeker wel druk ja.
Schepen bouwen, oefenen met freesjes, bladgoud.

Die vapedraden maken is voor mij 10 minuten werk. Ik maak dat 1x per maand. 40cm draad. Meestal Ni80.
Toen ik dat voor het eerst deed ben ik bijna 4 uur bezig geweest. En een hoop gevloek verder.
Maar dat is alles wat je voor het eerst doet.
De naam "Clapton" komt van Eric Clapton.
De draden zien eruit als een snaar van een gitaar. En "Fused" is dat ze een dubbele binnendraad hebben. Je hebt ook gewoon Clapton draad en die heeft 1 enkele binnendraad.

Maar genoeg over vape draden.
Ik moet weer on topic. :yes:

kleine update grote mast

IMG_2028.JPG

IMG_2029.JPG

IMG_2030.JPG

IMG_2031.JPG

Bij het touw draaien wil ik nog wat toevoegen. 3x x-aantal is geen probleem. Maar bij 4 x x-aantal treed er een probleem op.

IMG_2028x.jpg

In de foto zie je dit. de strengen drukken naar binnen omdat de tussenruimte te groot is. Dit kun je schijnbaar oplossen door er een extra draad in te leggen die niet meegedraaid is maar er wel in gaat. Dit ga ik nog eens uitzoeken en zal dat ook delen hier.

touwgeslagen.jpg

je krijgt dan dit idee.

Wat ziet het er weer mooi uit Stephan.
Maar met zo'n mooi apparaat wat jij daar hebt kan het ook niet fout gaan.
't Kost wat, maar dan heb je ook wat, zeggen we hier. :thumbsup:

Rustig aan - dan breekt het lijntje niet. Artrose is super vervelend (zacht uitgedrukt), maar je werk is er nog niet minder om!

Het heeft geen haast Stephan.
Ik doe ook rustig aan met mijn nek en rug. Daardoor kan ik niet langer dan 30minuten in dezelfde houding zitten. 2x per dag 30 minuten is ook een uur.
Het is een hobby en er staat geen druk op.
Jou werk is echt super mooi en ik geniet elke keer weer van jou werk. Stiekem ook wel een beetje jaloers dat ik het niet zo mooi kan als jij.
Als je zo doorgaat heb je straks een pareltje van een schip staan en daar mag je trots op zijn.

Nee, en blij toe. Wat een afgang van de FIA, alleen maar een toneelspel om de entree niet terug te hoeven betalen. Wel was mijn middag verpest met in spanning te blijven wachten.

Bedankt Dirk, ja de rug kan ook roet in het spel gooien. Maar het is inderdaad een hobby en tijd genoeg
Stiekem ook wel een beetje jaloers dat ik het niet zo mooi kan als jij.
Als je zo doorgaat heb je straks een pareltje van een schip staan
Dat hoeft niet, om jaloers te zijn. Er staan veel youtube filmpjes online how to. Zoek eens op gebruiker Kudin , die heeft een paar honderd van zijn manieren. En ergens rond filmpje 50 is hij uitleg aan het geven hoe je die knopen maakt. Ik zal bij de voorkant wat extra foto's maken hoe ik dit oplos met mijn te dikke vingers.
Maar met geduld en proberen gaat jou dit ook lukken. Het eerste want touw dat ik heb gemaakt heeft me een halve dag klooien gekost.
Kudin Andrey

Back