Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Om een vage reden word mijn eigen bericht automatisch binnen de quotes gehaald. Na de enter is mijn eigen bericht in de vorige post
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Op de pijltjestoets drukken zodat je cursor zover mogelijk naar rechts gaat. En dan pas tekst geven.

    @Ptèr en @Ronk kijk eens naar gebruiker Pauwels, hij laat zien hoe de Hollanders in het echt gebouwd werden in 1 van zijn schitterende verslagen. Hij plaatst de centen en vult het dan met spanten op. Waarna de planken geplaatst worden.
     
    pauwels vindt dit leuk.
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Allang gedaan, prachtige schepen. Dieo respect.

    Pauwels bouwt zijn schepen volgens de spanten eerst methode, er is nog een methode, waarop na de kiellegging het grootspant geplaatst word, vervolgens het vlak gelegd, en dan verder opgevuld.

    Het is dan een grote uitdaging om het vlak stevig te bouwen, en ook nog eens zonder ondersteuning en de juiste vorm.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    dit heet de vlakbouwmethode en werd veel op de Rotterdamse admiraliteit uitgevoerd maar ook op andere scheepswerven. De andere methodiek is de spantenbouw methode en die werd weer meer in Amsterdam uitgevoerd volgens de bronnen.
    De vlakbouwmethode is met experimentele archeologie door Ab Hoving uitgevoerd op enkele modellen van hem. Uiterst lastig maar wel typisch Hollandsch…
    Door de kiel, onderste ligger en hek te plaatsen ging men daarna het vlak construeren. Daarna vulde men de spanten pas in (spanten van invulling). Het vlak bepaalde en niet de spanten. Ik heb me nooit helemaal verdiept in de nog “bestaande” kennis van de vlakbouw methode, maar op de Bataviawerf heeft men het geprobeerd met de 7 provincien en hebben gefaald met als gevolg dat ze opnieuw konden beginnen en toen de spantenbouw heeft gebruikt om uiteindelijk helaas weer te stranden maar dan om financiële redenen.

    Sorry voor de uitwijding in je bouwtopic!
     
    P Voogt, Dave Bekers en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Geen sorry, als het met de bouw van onze modellen te maken heeft mag je alles hier toevoegen. Alleen maar leerzaam. Goede uitleg, met de kernwoorden kunnen we weer zoeken naar uitgebreidere kennis en meer te weten komen.
    Met het tuigage kijk ik ook hoe in het echt geknoopt werd en probeer dit in schaal na te bootsen. Zo'n type romp is voor mij nog toekomst. Eerst maar eens mijn modellen afmaken. Want ik zie vaak genoeg dat men ergens aan begint en vervolgens heeft men een hele vloot onafgemaakte schepen staan. Ik heb nu de PW en een kleine schooner die af moeten. Die laatste doe ik tussendoor als ik effe de pw moe ben.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
    P Voogt, boris279 en Ptèr vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Tijdje aan de wasmachine geprutst. Er zat een onverklaarbare lekstroom in die te pas en onpas opdook waardoor het moeilijk te vinden was:confused:. Het bleken de windingen van de motor van de trommel te zijn die een lekstroom veroorzaakte als de omstandigheden goed zijno_O. Vandaag komt er een nieuwe motor in (marktplaats) en dan op hoop van zegen. Ook de kerst versiering vergt ieder jaar tijd. Een tuincentrum is er niks bij als de admiraal van start gaat :D

    Maar tussendoor als mijn gewrichten het toelaten geknoopt en het want van de hoofdmast is klaar.
    IMG_2173.JPG
    IMG_2174.JPG
    IMG_2175.JPG

    Nu ga ik nog eens goed kijken naar de kousen/wantklootjes (Engels Trunk) want in de tekeningen die ik heb zitten ze op de positie die ik gedaan heb, maar op het museum model zitten ze hoger ter hoogte van de nagelbanken. Dat lijkt mij ook logischer.
    Daar moet ik even over nadenken of ik dat ga oplossen en hoe. Ik denk dat ik gewoon nog een rijtje extra wantklootjes erbij zet.
    Ook maak ik de touwen tussen de want touwen.
    Ik weet even niet hoe die genoemd worden omdat ze niet bij de zwichtingbouten zitten en dus geen zwichting vormen zullen ze anders genoemd worden. Maar denk wel dat ze hetzelfde doel dienen, om bij zwaar weer aangehaald te worden..
    f1112t6795p166824n12_CNpAEeqy.jpg
     
    P Voogt, Avado, TIMBERWOLF en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    440
    Locatie:
    zeeland
    supernetjes:yes:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Beetje research gedaan om te zien wat er nog op het want moet komen. Ik heb een paar prachtige foto's van het tuig van de Prins Willem uit het museum. en kwam dit onderdeel tegen.
    main04.jpg

    Uit de foto's blijkt dat er 5 touwen op zitten op de achterste wanttouwen. Zoals de William Rex ook heeft
    fore01.jpg
    main01.jpg
    main01a.jpg
    main02.jpg
    main03.jpg
     
    P Voogt, walter10, Avado en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat zijn fijne details. Weet je al hoe de "zwichtingen" eronder heten?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Nee, ik kom ze eerlijk gezegd pas de eerste keer tegen. En volgens de boeken die geschreven zijn tot Steel aan toe. Zouden die boven er niet opgezeten hebben. Maar de Pw is wel bijzonder en erg groot voor zijn tijd.
    Edit. In Engels lower catharpins, onderste zwichtings. Dat zou een naam kunnen zijn misschien?
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2021
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Het begin van de zwichtings is er. Was nogal een behoorlijk gepriegel. Bij de fok start ik in een eerder stadium hiermee

    IMG_2177.JPG
    IMG_2178.JPG
    IMG_2179.JPG
    IMG_2180.JPG
    IMG_2181.JPG
    IMG_2186.JPG
    IMG_2187.JPG
    IMG_2190.JPG
    IMG_2191.JPG
    IMG_2192.JPG
    Zo en nu kijken dat ik het omwikkeld krijg. wordt vervolg.
     
    Mees Ippel, Dave Bekers, Avado en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    De eerste is klaar, incl een foto van de dikke vingers van mij om te laten zien dat dit geen peulenschilletje is om te doen. Hier is geen pincet aan te pas gekomen omdat ik met een vinger alleen de druk op het touw kan houden.

    IMG_2195.JPG

    IMG_2196.JPG

    IMG_2198.JPG
     
    janzwart, Dave Bekers, Avado en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Knap stukje werk en wat een geduld!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Een prachtig resultaat, Stephan. Da’s best lastig om het netjes strak te krijgen zonder het want naar binnen te trekken.
    Gr. Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Jan, tja het hoef niet af vandaag. Tijd genoeg

    Bedankt Peter.
    Daar had ik dat metalen hulpstukje voor gemaakt. Dat voorkwam dat de boel naar binnen trok en ik kon het touw in de gewenste vorm brengen en dan pas alles verlijmen en knoppen. Ik gebruik best vaak dit soort hulpstukjes met de tuigage. Dit voorkomt dat je iets te strak aanhaalt en dat je de vorm die je voor ogen had er ook in krijgt. Als je voelt aan het touwwerk dan verbaast je je hoe flexibel alles nog is. Nergens zit er een ongezonde spanning waardoor zaken krom trekken. Maar toch zit alles strak op het oog. Dat is het moeilijkste aan de hele klus en daar helpen dat soort tooltjes bij.
     
    janzwart, Dave Bekers en P Voogt vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    En de tweede is ook weer klaar. Die was wel een beetje meer ingewikkeld doordat hij vlak bij de mast zit en daardoor minder ruimte bied voor de handen.

    IMG_2200.JPG .
     
    P Voogt, Dave Bekers, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    En weer een klusje klaar. Kijk en zie de stappen om tot dit eindresultaat te komen.

    IMG_2203.JPG
    IMG_2204.JPG
    IMG_2208.JPG
    IMG_2209.JPG
    IMG_2210.JPG
    IMG_2211.JPG
    IMG_2212.JPG
    IMG_2214.JPG
    IMG_2215.JPG
    IMG_2216.JPG

    En nu de wandklootjes/kousen terug zetten voor een derde keer
     
    arvaa, walter10, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Op het museum model lijkt het dat het kardeel van de grote ra verkeerd is in gescheerd.

    foto museummodel en boek
    dekknecht.jpg
    f1112t6795p166823n12_zhneuXIc.jpg

    Volgens mij moet het halende part richting de spil lopen, maar volgens de foto's lopen de touwen tegengesteld aan de beschrijving van Anderson

    Anderson knight.jpg

    Ik zal het dan ook maar doen zoals Anderson beschrijft.
    Eerst maar eens een dek oog gemaakt

    IMG_2218.JPG
    IMG_2220.JPG
    IMG_2222.JPG
    IMG_2223.JPG
    IMG_2224.JPG
    IMG_2225.JPG
    IMG_2226.JPG
     
    arvaa, janzwart, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi werk, ziet er goed uit, dat zijn details in verhouding.

    Met een klein aambeeld en een kleine doorslag, kan je ook de uiteinden mooi plat slagen, en daarna bij werken.

    Nogmaals mooi gedaan hoor !
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Het zijn de details die het doen. Prachtig!
     
    janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina