Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Inderdaad mooie werkruimte, kun je alles laten liggen en af en toe wat doen als je lichaam het toe laat. Deur dicht en niemand ziet dan de rommel.

    Denk aan je lichaam, tijd voor modelbouw komt vanzelf weer.

    Ben zelf ook gelukkig in bezit van eigen werkruimte, echter is het nu ook thuiswerk plek, maar hoop dat dat komende tijd niet meer echt nodig gaat zijn.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Mooi werkruimte Stephan! Ik maak me alleen wel zorgen of je wel genoeg snij-matten hebt.... :)

    Hoop dat de poli wat verlichting gaat brengen!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    dat is inderdaad een heel groot voordeel.
    heb wel altijd een schone mat tot mijn beschikking.

    maar het gaat redelijk goed, de poli brengt verlichting. Kan nu langer bezig blijven. Ik maak het rompje van de clipper af en ga dan weer wat tuigwerk proberen te doen. Heb er weer zin in.
    Dank voor de mooie woorden.
     
    Mees Ippel en boris279 vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Het rompje van de Clipper is klaar, nieuw berken dek, nieuwe verschansing, nieuwe huidplanken en een nieuwe kiel. Alles in de Tung olie en het dekje eerst van een laagje Talens Ecoline 416 voorzien om te matchen met de rest

    Foto's maken is nog steeds niet mijn ding. Ergens doe ik iets fout. De eerste 3 matchen het meest met de werkelijke kleuren.
    Ook is macro en dichtbij fotograferen onverbeterlijk.

    IMG_2617.JPG IMG_2618.JPG IMG_2619.JPG IMG_2631.JPG IMG_2632.JPG IMG_2633.JPG IMG_2634.JPG IMG_2635.JPG
     
    walter10, Peterh80, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi geworden, leuk te zien dat er weer vorderingen zijn !
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Leuk schuitje Stephan. Wat me opvalt is het beetje vreemde verloop van de boeg bij de aansluiting met de steven. Het is net of het een stukje is afgevlakt. Zal wel zo horen denk ik, maar….
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Klopt helemaal. Was eerst nog veel erger. Hoort veel ronder te zijn. Probleem zit waarschijnlijk in het verkeerd plaatsen van het spant. Maar om dat ook te slopen vond ik te ver gaan. Heb het maar bij alleen opnieuw beplanken gelaten. Ik ben deze bouw ook niet begonnen. Maar gebruik het als afleidend tussendoortje als het touwwerk me even te veel is.
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Deze week mijn tools aan het uitbreiden en aan een drumsander begonnen. Met het extra motorhuis van de draaibank en een boel restitutie ben ik al aardig op weg. Ik kan met 1 volledige draai aan het wieltje de instelling met 0,21 mm verstellen.
    Moet nog veel gebeuren.

    304605-d81b07170b3125c4376c727fc3193d3e.jpg 304604-50a95c497dcd2f6c8bf7ec8b25365111.jpg
     
    EUSIV, Peterh80, boris279 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi !!
    Dat zijn zeer handige machines, heb destijds een van Byrnes gekocht, waar ik tot op heden nog nooit geen spijt van heb gehad.
    Ben heel benieuwd naar jouw resultaat ,daar zal je zeker veel genot en gemak van hebben.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt @boris279 Dat weet ik wel zeker. De moeilijkheid in dit project zit hem in het precies in elkaar passen van de onderdelen. Ik gebruik papier die ik als shims tussen de onderdelen plaats om alles af te stellen.

    Alleen nog een steun maken om de DB250 te monteren, de rol glad schuren en pas op de steltafel en tot slot een stofopvang/afzuiging.

    IMG_2699.JPG IMG_2700.JPG

    Maar al met al, een instrument dat goed zelf te maken is, mits dat je nauwkeurig te werk gaat. Je spaart dan een aanzienlijk bedrag uit in aanschaf.Dit kost me met 2e hands en nieuwe onderdelen 50 euro. Voor de DB250 kan je ook een 775 motor gebruiken of een boormachine, hetgeen op hetzelfde bedrag uitkomt.
     
    Peterh80, TIMBERWOLF en boris279 vinden dit leuk.
  11. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Soort vandiktebank als ik het goed begrijp? Schitterend te zien hoe jij al die instrumenten maakt. Zeer kundig!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, bijna hetzelfde. Neemt alleen minder materiaal weg bij doorvoeren.
     
  13. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Lijkt een beetje op het systeem wat ik heb, alleen zoals ik het begrijp wordt bij jou de onderkant horizontaal heen en weer bewogen zodat je de afstand tussen de rol en de onderkant kan veranderen, bij die van mij wordt de onderzijde verticaal bewogen, voor de rest zitten ze qua idee niet ver uit elkaar, absoluut mooi gedaan!!!.

    8703A2CD-E732-43D8-93D0-71003D572711.jpeg 59A4BF44-5468-4C22-88A0-2410AF031F30.jpeg

    heb je er verder ook al over nagedacht hoe het schuurpapier aan de rol te bevestigen?
    Je kan door een gleuf in contra maken zoals de getoonde wig op de foto over de lengterichting van de rol en daarna middels een wigvormige lat waar je het papier tussen drukt in de gleuf en deze vervolgens vast draaien met een paar schroeven die verzinken in de lat.
    8F15B7C3-C583-4B8E-ADF8-79278F0BD148.jpeg
    Die van mij zijn van aluminium gemaakt, maar zijn denk ik vrij simpel te maken van hout
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Boris
    Ja die machine was mijn inspiratie, samen met een vergelijkbare uit Polen die hem ook van metaal maakt. Ik ben toen op YouTube gaan zoeken naar vergelijkbare projecten om wat ideetjes op te doen.

    Die methode was mijn eerste plan, maar ik liep vast om die methode stabiliteit te geven. Er komt dan een scharnierpunt en een mechanisme om de tafel te bewegen. Erg moeilijk om dit goed te doen en dus ook de hoge mate van precieze te bereiken. Vooral met hout. Nu is het maar 1 beweging. Naar voor of naar achter, en is er mogelijkheid om het geheel af te stellen door in mijn geval tussen de diverse verbindingen shims te plaatsen. In mijn geval papier. Simpel, stevig en doeltreffend. 1 nadeel is dat de lengte van het geheel toeneemt. Op de grootste afstand en laagste afstand van rol naar de tafel moet je zorgen dat voor of achter de rol nog voldoende ruimte is om je te bewerken materiaal in te voeren.
    Ook waren de kosten een factor, ik wilde de kosten laag houden en een systeem zoals de byrnes zou duurder uitvallen. Naast de stelschroef zie je twee geleiders om de tafel recht te houden. Al met al zou dit ontwerp om meer mechanische onderdelen vragen.

    Daar ben ik nog niet helemaal uit, ik ben aan iets vergelijkbaars aan het denken maar dan alleen aan de kanten van de rol, zodat ik er 1 dunne strook schuurlinnen omheen kan wikkelen. Die ik dan in het begin en het einde vastzet.

    Alles bij elkaar een hele uitdaging om te ontwerpen en te maken. Tevens leuk om te werken met die cnc onderdelen die ik gebruik. Zo komen er nog meer leuke projectjes in me op om te maken. Ik plaats hier wel een bouwbeschrijving als hij helemaal klaar is.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  15. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    (De geleiders aan beide zijdes zoals jij ze noemt, zijn in werkelijkheid twee spiraal veren die de geleide tafel gelijkmatig naar beneden trekken, en dus tegengesteld aan de stelschroef in het midden hun werk doen.)

    De truuk met die wig is dat je tijdens het vast draaien, het schuurpapier over de gehele lengte van de rol strak trekt, zodat het oppervlak mooi strak wordt, het is een simpel maar zeer doeltreffend systeem,

    Ik gebruik gewoon vellen extra verstevigd schuurpapier van diverse grof / fijnheid welke een langere levensduur heeft dan de gewone, waar ik banen van knip (met een oude schaar) en plaats op de rol. Dit werkt tot op heden perfect.

    De stof productie is een ding, daar zou ik als ik jou was serieus naar kijken, want stof produceren deze machines zeker, bij mij is er een soort van kamer om de rol geplaatst, waar ik de stofzuigerslang aan kan bevestigen (bovenzijde) zodat er tijdens gebruik een negatieve druk ontstaat in en boven de rol en de aangezogen lucht middels je geleide tafel wordt aangezogen en zo vervolgens alle stof tijdens het schuren weg zuigt.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Maar bij jouw is alles van stevig dik aluminium. Dat trekt niet krom als er alleen op 1 plek een afstelling zit. Met hout moet je dat zodanig maken dat het strak in de geleiding zit.

    Stof heb ik naar mijn inziens goed opgelost

    IMG_2703.JPG

    Ik moet nu op een onderdeel wachten dat ik bij Alie besteld hebt. duurt 3 weken. Och we hebben tijd.
    Ik kwam erachter dat een vaste verbinding zo tussen motor en drum perfect uitgelijnd moet zijn. Dat is natuurlijk onmogelijk. Dus een flexibele as koppeling moest nog komen. Dom want bij mijn touwslager zit hij er wel in hier had ik er niet aan gedacht
     
    Peterh80 vindt dit leuk.
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Geduld is een schone zaak;)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Een stukje rubberslang met een paar kleine slangenklemmen werkt tevens ook zeer goed als parmanente of als tijdelijke oplossing om een flexibele verbinding te maken.

    Trouwens een mooie machine geworden !!. Netjes gemaakt.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Die zat in mijn achterhoofd, ik was net aan het zoeken op internet voor dit alternatief. Ik had die oplossing al eens ergens gezien maar kon het niet vinden. Ga ik doen en die neemt ook minder plaats in als die koppeling.

    Bedankt voor het compliment, ben ook fier dat mij dit lukte zonder timmerman ervaring maar wel veel videootje over dit soort machines gekeken en geleerd van de handigheidjes.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  20. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Ik kan er nog steeds niet bij dat er mensen zijn op dit forum die een idee in hun hoofd krijgen en dan denken: "mmm, ff een video-tje op youtube kijken en dan pruts ik dat zelf wel 'ns ff in elkaar!!", en het dan ook nog 'ns zo professioneel voor elkaar krijgen! :hammer: Mooi gedaan Stephan!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina