Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    De freesjes gaan niet door de huid, tenminste de kleintjes. Je kunt er zo je vinger er een korte tijd tegenaan houden. Goed dat dit kan, is weleens handig met vorm geven. De mesjes/beitels zijn scherp. Maar uitschieten mag niet, want je werkstuk is dan ook gelijk einde. Alleen als het erg grof werk is, als ik aan een blokje hout begin dan wikkel ik mijn duim in met stoffen tape. Maar ook dan gebruik ik meestal schuurtonnetjes op de dremel. Ogen altijd wel beschermd. Gelukkig bouw ik niet op jouw schaal. Met een handschoen kan je niks op mijn schaal.
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Peter, ja een 3D printer kan natuurlijk ook maar is vaak net zoveel werk. Dit met de hand, weet jij ook, geeft zoveel voldoening en ontspanning. Gewoon heerlijk om te kunnen doen.
     
    P Voogt, Ptèr en Erik B vinden dit leuk.
  3. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Het geeft voor mij inderdaad meer voldoening, maar iemand die heel goed met een 3d printer om kan gaan kan daar echt mooie dingen mee maken en steeds keer op keer reproduceren. Ik vind het dus ook knap als je zulke mooie dingen digitaal kan tekenen.
     
    P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    De volgende is ook klaar, de details worden steeds beter, maar ook bereik ik de grens wat kan met mijn beitels, freesjes en het hout op dit formaat Desondanst zie ik aan de foto's dat de linker neusvleugel wat meer detail kan gebruiken. Dit zie je zo niet met de vergrootbril.

    IMG_2975.JPG IMG_2976.JPG IMG_2977.JPG IMG_2978.JPG IMG_2979.JPG IMG_2980.JPG IMG_2981.JPG IMG_2982.JPG IMG_2983.JPG IMG_2985.JPG
     
    P Voogt, TIMBERWOLF, Scheveninger en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Ik vind hem prachtig hoor!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Anders ik wel!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  8. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Je zit er zelf niet tussen zie ik.
     
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Andere pagina wel
     
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    De volgende is klaar. Is iets te groot, maar ook omdat de bestaande iets te klein zijn of geworden omdat ik ze heb aangepast. Was een heel karwij in elk geval.

    IMG_2986.JPG IMG_2987.JPG IMG_2988.JPG IMG_2989.JPG IMG_2990.JPG IMG_2991.JPG IMG_2992.JPG IMG_2993.JPG
     
    JanZMC, P Voogt, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  12. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooi gesneden Stephan, je hebt de smaak goed te pakken. :thumbsup:
    Vraagje over de grootte van dat hoofd, de ene is kleiner dan de andere. Is er nog iets van schaalgrootte voor dat hoofd bekend?
     
    P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Peter, jazeker er zijn vrij gedetailleerde tekeningen van dit schip. Het kleine hoofdje is te klein, komt ook omdat ik die van het destaande hoofdje heb gemaakt. Dan worden ze iets kleiner, maar die was ook nog iets te klein voordat ik begon. En dat grote hoofdje is iets te groot gemaakt. Ik moet opletten dat de basis niet te breed is en dat die passend is. De hoogte is nagenoeg goed maar de kop is gewoon te dik. Ik denk dat ik hem achter het wand probeer te plaatsen. Want die 2 komen tegenover elkaar te staan en dan valt het verschil te erg op. We praten over 4,5 mm t.o.v. 8 mm.
    Ik heb nu ook het schip bij mijn werkplek staan. Had haar uit de buurt gezet voor het stof wat vrijkomt. Maar regelmatig passen en meten is toch wel noodzakelijk. Wijze les opgedaan.
    De juiste afmetingen krijgen is best moeilijk in te schatten als je uit de vrije hand werkt.
     
    Peterh80, Ptèr en P Voogt vinden dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Woudrichem
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dankjewel Peter
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Hij paste met geen mogelijkheid achter het wand. Ook niet passend te maken. Dus we laten hem op zijn plekje

    IMG_2997.JPG
    IMG_2998.JPG

    En dan valt het eigenlijk nog mee. Ik kan er mee leven.
    Intussen de volgende die achter het wand passend gemaakt. Wel de dikte van het blokje nu vooraf verminderd om niet weer met een breed hoofdje uit te komen.

    IMG_2995.JPG

    En nu de vorm erin maken en de grootte van het hoofd incl. helm.

    IMG_2999.JPG
     
    TIMBERWOLF, Ronk, Mees Ippel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Wel lastig als de dingen steeds beter lukken en mooier worden. Dan heb je soms de neiging om het eerste werk te vervangen.

    Niet doen. Mooi om je groei te zien:worship:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    :rofl::cool: ik was al met argus ogen naar eerder werk aan het kijken. Maar doe het niet, is inderdaad leuk om de groei aan een schip te zien. Wat ik mij wel voorgenomen heb en dat was voor deze hoofdjes. Dat zijn de visjes achter, het zijn dolfijnen oorspronkelijk en die horen een krul in de staart te hebben. Ook zijn ze van polymer klei gemaakt en ik wil ze van hout maken. Dus die volgen nog en dan vind ik het goed genoeg. Dan ga ik verder met tuigen.
     
  19. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Die ga ik bij je afkijken:). Ben net een vis voor op het roer aan het tekenen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    je kunt het ook als afwisseling tussen het tuigen door gaan doen.
    uit ervaring kan ik je vertellen dat je op een gegeven moment geen touwtje meer kunt zien:)
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina