Bouwverslag Prins Willen van Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pieter Sozef, 29 apr 2022.

  1. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Aan de buitenkant van de romp kunnen ondertussen de jufferblokken op de rusten geplaatst worden. Deze worden met puttingijzers onder de rusten met een spijkertje vastgezet. Corel heef drie maten puttingijzer meegeleverd, waarvan de langste bij de rusten van de besaanmast moet komen. Omdat de puttingijzers de loop van de touwen van het want moeten volgen zal elk puttingijzer op maat gemaakt moeten worden. De richting wordt bepaald met een touwtje dat de loop van het want volgt. Er zit een mooi spijkergaartje in maar daar heb je niet veel aan. Die zit op het uiteinde en dat zal er vanaf geknipt moeten worden. Als alle puttingijzer op zijn plaatst zitten worden deze opgesloten met een balk.
    DSC_0272a.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2023
    walter10, Baker, Hans Groenenberg en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Corel heeft in zijn pakket alleen maar beige touw geleverd. Zelf vind ik dat het want uit donker, zwart touw moet bestaan. Daarom heb ik zwart touw van verschillende diktes besteld. Daarmee de vertikale touwen vanaf de zalingen aangebracht. In een later stadium moet ik dan de jufferblokken onderaan monteren op zo een wijze dat ze allemaal in lijn met elkaar komen. Als laatste zal de hoofdtouwen van het want strak getrokken worden met beige touw tussen de twee jufferblokken in. DSC_0276.JPG
     
    Hans Groenenberg, walter10, JanZMC en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Door de vaste touwen zwart te maken en lopend beige, krijg je heel mooi contrast op je schip. Het zal een enorme verbetering zijn Pieter. :thumbsup:
     
    Hans Groenenberg en Baker vinden dit leuk.
  4. Baker

    Baker

    Lid geworden:
    26 feb 2023
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Oost Vlaanderen Belgie
    Mooi werk. Je bouwverslag is zeer leerzaam.
    Ik heb me dit model begin dit jaar aangeschaft.
    Het idee is om er mee te starten als ik op pensioen ga.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Hartelijk dank voor de leuke berichtjes. De twee kleuren touw is volgens mij ook een aanvulling op de uitstraling van het model. Jammer dat Corel dan niet zo ziet. Er blijken meerdere merken te zijn met alleen de beige kleur.
    Aan Patrick zou ik willen zeggen, Lees ook het verslag van Andy Brouwer, dat is zeer gedetaileerd en leerzaam., want er zitten best wel enkele fouten in de beschrijving. En Hans, van jou verslag van de 7P heb ik veel geleerd, dank daarvoor.
    Pieter
     
    Hans Groenenberg en Baker vinden dit leuk.
  6. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Onderaan de vertikale wanttouwen de 5 mm jufferblokken geplaatst en daarna met beige touw de beide jufferblokken aan elkaar geknoopt. Door ze strak te spannen komen de jufferblokken op een rij te staan de lijn van het schip moet volgen.
    DSC_0280.JPG

    Nadat ik de zes onderste wants zo heeft gespannen ben ik begonnen aan het aanbrengen van de stag. Daar komt een lus in die om de zaling loopt en via een knoop, die muis word genoemd, op afstand wordt gehouden. Onderaan de stag komt een 3 blok om het geheel weer strak te kunnen trekken. De knoop van de muis staat is als kleine tekening aan de foto toegevoegd.(Bron kolderstok)
    DSC_0283a.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2023
    Baker, TIMBERWOLF, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik moest even de naam zoeken. Die knoop noemt men een wurgsteek. Ik gebruik die vaak bij het tuigen omdat hij heel goed blijft zitten en soms zelfs niet met lijm gezekerd hoeft te worden. Leuke oplossing, want een echte muis maken is best wel een klusje en op schaal 1/100 zie je het verschil niet.
     
    Baker vindt dit leuk.
  8. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Den bosch
    Beste Pieter. Ziet er prachtig uit allemaal zeg . Complimenten .
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Pieter :rofl::rofl:
     
  10. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Kwam deze knoop tegen op een bouwtekening van Kolderstok, Stephan.
     
    *Hans*, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Na een ruime negenhonderd mastworpen is het onderste want van de Fokkemast, Hoofdmast en Basaanmast geknoopt. Omdat ik zelf een paar kolenschoppen als handen heb, heeft mijn vrouw een groot deel voor haar rekening genomen. Waarvoor dank. Als volgende ga ik de marsen plaatsten zodat ik het puttingwant kan aansluiten op het hoofdwant. Maar voordat ik dit ga doen ga ik er eens een paar weken tussenuit om hopenlijk van de voorjaarszon te kunnen genieten. De onderstaande foto geeft aan de actuele status van de Prins Willem.
    DSC_0287.JPG
     
    Ronk, Ptèr, Baker en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Den bosch
    Ziet er prachtig uit! Fijne vakantie.. kan je ook combineren met knoopwerk natuurlijk
     
    Baker vindt dit leuk.
  13. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Na twee weken vakantie en wat weken werk in huis en tuin is de werf, zoals vele het noemen, weer geopend. Vandaag dus de draad weer opgepakt en de mars van de Fokkemast en de Hoofdmast geplaatst op de zaling. De jufferblokken had ik er al eerder opgezet. Ook het stukje want, van het grote want naar de mars is bevestigd en gevlochten. De naam van dat stukje weet ik helaas niet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi hoor Pieter, dat want noemen ze het puttingwant ;)
    Veel succes verder
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze wordt mooi Pieter. :rofl::rofl:
     
  16. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Zo, na vele knoopjes geplaatst te hebben is het want gereed. Mede dankzij mijn vrouw die de stukjes bovenaan heeft gedaan. Dat lukt met haar slanke vingers beter dan met mijn redelijk groot uitgevallen handen. Fokkesteng en Grotesteng, maar ook de Fokkebramsteng en de Grotebramsteng is geplaastst en van het want voorzien. De volgende fase is het maken van alle ra's. Aangezien ik geen houtdraaibank heb zal het met behulp van een klein Stanly schaafje en schuurpapier moeten gebeuren. Een klusje dat ik beter in de garage kan gaan doen.
    DSC_0302.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2023
    Pingu57, Timber, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Het schaven en op maat schuren van elf stuks ra's is best een heel klusje. Het is een welkom klusje omdat het knopen van het want veel tijd heeft gekost en ik dus aan wat anders toe was. Aangezien ik dus geen houtdraaibank heb doe ik het grove werk met het Stanly schaafje waarna ik met schuurpapier de ra in de juiste vorm en afmetingen weet te krijgen. Dat dus elf keer. Bij de grote ra's is het hanteren van het schaafje geen probleem maar zodra de kleine dunne en korte ra's aan de beurt zijn gaat het wat moeilijker. Ook deze moeten aan de gewenste kwaliteit voldoen. Als eerste de ra's op lengte gemaakt en de diameters gekontroleerd. Een van hen (Grote marsera) moet in het midden 5 mmm worden . Aangezien er geen 5 mm rond is zal dat uit 6 mm rond gemaakt moeten worden, wat extra werk dus.
    DSC_0301.JPG
     
    Baker, Matthias Noback, Ronk en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Heel netjes Pieter :)
     
  19. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Een halfrond buisje bekleed met schuurpapier werkt aanvullend ook fijn.
     
  20. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Schaven-schuren-schaven-schuren. Zo heb ik de vormen van de ra's in de stokjes gekregen. Tot slot nog met zeer fijn schuurpapier alles glad maken en zo kunnen ze gezien worden. Dan nog de verjongingen aan het eind van de ra's en zijn ze gereed om een beitslaagje te krijgen.

    DSC_0306.JPG

    DSC_0307.JPG

    Dankje voor de leuke tip Mees, is simpel te maken.
     
    Baker, JanZMC, Mees Ippel en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina