bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 30 aug 2012.

  1. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Haha, ik neem jullie wel mee op sleeptouw hoor...

    Groeten Paul
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien dat die 7cm schroef dan nog te krap gaat worden, met zo'n "sleep". :D
     
  4. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Hier ook een abbootje.;)
     
  5. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    lange tijd niet op forum geweest maar ik volg de stoet van af de zijlijn:tank:

    (eigenlijk kijk ik stiekem altijd maar geen tijd om te bouwen ivb ander projectje)
     
  6. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Nou Paul dat wordt een flinke sleep, misschien toch een groter schroefje nodig ;)
     
  7. Joss

    Joss

    Lid geworden:
    6 nov 2010
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Brazilie
    Paul,

    Dit wordt weer een cursus scheeps modelbouw van hoog nivo, waarbij niet alleen een fijn gedetailleerd model gemaakt gaat worden, maar deze "cursist" ook blij is, dat hij na afloop geen examen bij jou hoeft af te leggen, doch slechts ademloos hoeft toe te kijken en te genieten.

    Succes met je bouw.
    Jos
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Op verzoek van Patrick laat ik nog wat foto's zien in welke bouwfase de romp verkeerd. Ik wilde in eerste instantie niet erg op de bouw van de romp ingaan omdat dit (vind ik) het meest saaie stuk van de bouw is. Het leuke werk komt pas erna...

    Even wat info;

    Spantenraam van populieren hout, huidgangen/planken van abachi hout. Het geheel is gelijmd en gespijkerd. Na het uiharden van de lijm verwijder ik de messing spijkertjes weer omdat na afwerking (het harsen, opvullen) van de romp er nog huiddoorvoeren en patrijspoorten in moeten. Mocht je op een spijkertje boren dan "drijft" deze er naast en krijg je geen mooi gat.

    [​IMG]

    Aan de uiteinden van de randen verlijm ik extra latjes voor meer draagvlak wanneer het dek erop komt.

    [​IMG]

    Bij het bouwen van de waaiersteven komt er veel wring op de planken te staan. Maak ze goed nat in een teiltje met amoniakverdunning.

    [​IMG]

    Dat was het weer. Nu nog wat bestellingen ophalen bij de plaatselijke modelbouwzaak. De schroef, schroefas, motor enz. ...

    Oja, voor ik het vergeet; dit schip was een prototype wat nooit gebouwd werd. Daarom moest ik nog een naam voor haar bedenken en is geworden "Mark". Vanwaar die naam? De rivier Mark loopt bij ons in de buurt.

    Groeten Paul
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het is misschien saai, Paul, maar wel essentieel voor een mooi resultaat. Daarnaast neemt het aantal bouwers die jouw bouwwijze hanteren nogal af. Daarom ben ik er erg blij mee, want er zijn een aantal jonge/nieuwe bouwers die zo willen gaan bouwen, maar ik kon niet echt veel referentiemateriaal vinden, ook al omdat van een groot aantal oudere verslagen de foto's verdwenen zijn. Nu kan ik ze tenminste weer wat laten zien!! En mijn Rotterdam V is geen goed voorbeeld, omdat het een statisch model is/wordt.

    Heeft je keuze voor populieren en abachi nog een duidelijke reden? Ik dacht dat veel bouwers multiplex spanten en kiel, en bijvoorbeeld linden beplanking kozen. Want dat is dikwijls ook één van de startvragen: welk hout gebruik ik voor.......

    Dus, het mag dan saai zijn, alle informatie is wel degelijk van grote waarde voor toekomstige bouwers!!!

    Groet,

    Ad
     
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Gezien de Nautilus een stuk kunstwerk is zal deze er niet onder doen, :D
    Een ware inspiratiebron voor menig modelbouwer... :cool:
    Bij deze ook een abbo.
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    hout keuze

    Hallo Ad,

    Je hebt gelijk Ad, het is traditionele modelbouw. Op je vraag waarom ik koos voor Populieren spantenraam en Abachi planken kan ik kort zijn. Populieren weegt erg licht en is bijzonder makkelijk te bewerken. De Abachi planken maakt niet zoveel uit. Dan neem ik vuren, berken en nu dus Abachi. De houten romp zie ik als een drager meer niet. De injectieharsen op epoxybasis zullen dit hout keihard maken tesamen met het keperdoek (160 grams doek p. m2)

    Zo kun je snel een houten rompje bouwen van pulphout wat straks bikkel wordt...

    Hallo Vincent,

    Sluit maar aan. Neem ik jouw ook op sleeptouw.;)

    Groeten Paul
     
  12. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Paul bedankt..!!;)

    groet,
    patrick
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De romp is dicht! Via pbtje vroeg Ad Bakker om wat info over de romp voor iemand anders. Misschien dat andere bouwers dit ook wel interressant vinden vandaar dat ik het hier ook plaats.

    *De dikte van het spantenraam is 9 mm. Boven de 150 cm gebruik ik dikkere spanten van 12 mm. In de regel hoe groter, naar verhouding dikker. De kielbalk is van dezelfde dikte.

    *De beplanking zou ik wel dikker houden. 2mm is het minimum wat ik gebruik omdat tijdens het vlakschuren van de romp altijd wat af gaat. Zeker op sommige welvingen.

    Het keperdoek wat ik gebruik met harsen erbij zal ongeveer 1,5 tot 2 mm dikte geven. Dit compenseer ik niet met het uitzagen van de spanten. Die anomalie valt te verwaarlozen naar mijn mening. Zeker op een lengte van boven de 1 meter.

    *Het inboren van een enkelschroever is wat lastig en moet secuur gebeuren. De hak zaag ik daarom zover mogelijk in tot de welving begint. De rest boor ik eerst voor met een kleine boor van 30 cm lengte. Daarna steeds breder uitboren om te voorkomen dat het hout aan de binnenzijde splijt.

    Met een rattestaart het gat pas maken voor het richten van de schroefaskoker zodat deze in lijn staat met de kiel en de juiste hellingshoek heeft.

    Na het richten de koker vast zetten met houten spietjes zowel binnen als buiten en vol laten lopen met epoxyhars. De uitstekende houtjes kunnen na droogtijd afgevlakt worden.

    Nu de foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uitmeten van de kimkielen, kom ik nog op terug.

    [​IMG]

    Tot zover maar weer.

    Groeten Paul
     
  14. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Dat is altijd bruikbare info Paul!

    Weer een schip met een prachtlijn.

    groeten,

    Herman
     
  15. Adheli4Q

    Adheli4Q

    Lid geworden:
    24 aug 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Stampersgat
    Mooi werk weer Paul , ik volg je bouwkunsten weer met grote belangstelling.

    Mvgr. Adrie.
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Het schroefraam lijkt plexiglas :confused:
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Adam,

    Plexiglas en dat voor mijn doen. Het is niet van het soort wat snel breekt. Het lijkt wat taaier. Makkelijk te boren of te zagen zonder dat het smelt. Ik ben zelf niet echt thuis in de kunststoffen maar dit is goed spul. Ooit gekregen als monstermateriaal en nooit weggegooit.

    Dit wordt al het derde "plexiglas" schroefraam wat ik maak. De Zwarte Zee III is al 4 jaar oud en vertoond geen ellende...

    Groeten Paul
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zeker geen materiaal wat ik bij jou verwacht zou hebben :D
    Maar al ik het zo hoor zal het wel Lexan o.i.d zijn.
    Plexiglas is mooi materiaal, maar wel breuk gevoelig. Zelf gebruik ik het eigenlijk niet voor mechanisch belaste delen.
    En zeker zo'n schroefraam zal best eens een stootje oplopen.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Taaier dan plexiglas (acryl of PMMA) --> Lexan (merknaam van GE voor PC - PolyCarbonaat). Mooi spul, goed te bewerken met standaard metaalbewerkingsgereedschap mits enigszins gekoeld en gesmeerd bij dikkere stukken of machinaal zagen. Ook goed te buigen overigens; grote radiï kunnen gewoon koud en voor een kleine radius is een beetje stoken voldoende. PC is één van mijn favoriete kunststoffen!

    Let wel op: De chemische bestendigheid is niet al te denderend; het kan zomaar zijn dat onder invloed van oplosmiddelen of reinigingsmiddelen de scheuren in je plastic schieten. Be warned.
     
  20. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Paul,

    Gaat lekker zie ik al. Rick mag wel gaan oefenen met de afstandsbediening.
    Misschien toch een iets lichter motorke als in de Nautilus. Tenslotte moet die jongen het nog leren en om hem nu meteen een speedboot te geven ;)
     

Deel Deze Pagina