Bouwverslag quadcopter old school

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Frankswaze, 28 feb 2024.

  1. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, ik heb weer s zin om wat te delen. Mn laatste tricopter modelbouwproject is al 100 jaar geleden (RC Explorer Tricopter V0 ;-) En dat was geen succes. Ik was laatst m'n modelbouwkamer aan t opruimen en kwam van alles tegen. Dus ik dacht, he nieuwe poging, ik bouw dus een nieuwe copter.

    Een oude parrot (die ik wilde herbruiken) is de vuilnisbak ingegaan, dus ik begin opnieuw.

    Gekocht:
    Speedy Bee F4, met ESC 50A Cool ding. Met Betaflight te configureren op mn PC. Al werkt bleutooth app niet , mgoed via de pc gaat t weer wel.

    Ontvanger : Spektrum FPV Racing ding op Mplaats gekocht, werkt goed.

    Motoren : 4 keer https://www.amazon.nl/dp/B08N9YXF8R?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details gekocht met CW/CCW props 7*4
    Accus worden 3S 2200 oid

    Frame : naar de gamma , gewoon houten frame 12mm , denk 40 bij 40 ?
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zou niet kijken op een paar tientjes en dan liever een leuk carbon-frame aanschaffen. Kosten verwaarloosbaar en dat maakt het tunen stukken makkelijker (minder resonanties). Ga je nog foto's plaatsen van de bouw?
     
  3. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Goeie tip, al heb ik een H framepje al gemaakt met houtjes. Motortjes vervangen, de oude ware toch te gammel. Onbalans en speling in de lagertjes.
    De huidige motortjes lopen zonder trillingen met 7*4 apc propjes (heb ik ook gebalanceerd) 1.jpeg
     
  4. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Cameratje is ook binnen, Echine TX03 met camera en per ongeluk ook een DV01 zonder camera. Mooi beeld, maar de TX03 word op 200 mW echt loei heet. Heb ook maar een losse camera besteld voor de DV01, een Caddx Ratel 2. Vond in de oude doos ook nog mn oude TX met camera. Tis allemaal een stuk kleiner geworden zeg. Wat zou een goeie accu zijn ?
    1700 kV motortjes / 7*4 prop, ik gok een 3S 2200 oid ? Alles bij elkaar word het dan ongeveer 450 gram aan gewicht.

    1.jpeg

    Als ik de OSD van de speedy bee wil gebruiken, dan gaat de camera toch op t controllerbord en daarna van controllerboard naar de DV01 videozender ?
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  5. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het frame is onhandig groot. De motor-draden zul je dus moeten verlengen. De LiPo moet zijn een stevige 4s, gezien prop en motor-kV. Daar komt bij dat het een zwaar en groot frame is geworden, dus de LiPo moet het nodige aan kunnen. Voor de FPV-cam moet je idd niet de All-In-One camera gebruiken, maar een losse camera. De camera en VTX op de foto (achteraan) zijn ook onhandig groot en lomp. Maar, wellicht krijg je het prima werkend. De ontvanger zit er al aan gesoldeerd, zie ik?
     
  7. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt, ontvanger werkt prima. Voor t eerst dat ik een dergelijke ontvanger gebruik, toto nu toe altijd met de klassieke meerdere uitgangen ontvangers gewerkt.
    Tussen 4 en 3 S zat ik idd te puzzelen, 4S denk ik 2200mAh. Ik ga de losse camera gebruiken, Caddx Ratel 2.
    En wat t frame betreft, mss beetje lomp en zwaar, maar ik ga t gewoon ff proberen.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  8. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    en t voordeel van draadjes solderen, ik word daar heel rustig van ;-)
    1.jpeg
     
  9. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Voordeel van smal houten frame lijkt mij dat er weinig luchtweerstand is.
    (Misschien is een frame uit 1 stuk wat stijver. )
    Maar hoeveel stroom trekt het want de accu moet dan wel 50c zijn of meer?
     
  10. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Heb de motortjes op 3S laten draaien op een losse esc, 10 ampere ongeveer per motor. dus 120 watt per motor, 480 watt met 4 motoren. 2200 mAh 14 Volt , = 480 watt oid bij 14V = 35+ ampere ? Volgas. Gewoon even uit de losse pols. 2200 50C kan 100A leveren.

    Nu weet ik niet zoveel van de vuistregels bij drones, maar voor 3D vliegen met vliegtuigen heb je minimaal 300Wper kg nodig. Deze drone weegt straks ongeveer 500 gram, dus ik denk dat ik met en 150 watt daar redelijk in de buurt kom ? Correct me if im wrong ! ;-) Volgas op 3S consumeren deze motortjes iig bijna 500 watt bij elkaar

    Ik heb net even de motortjes goeie draairichting gezet en de arm switch geconfigureerd. werkt prima, edoch als ik een beetje gas geef (drone op bureau , zonder props) gaan de motortjes steeds sneller lopen tot aan max gas. Dat is toch normaal he ? Want de drone meet geen hoogte winst dus blijf er maar gas op doen ?)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  11. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Klopt, het opspinnen is normaal. Voordeel van een smal houten frame? Een frame uit één stuk stijver? Carbon-frames zijn licht en sterk en doordat ze uit losse onderdelen bestaan, zijn de resonantie-eigenschappen goed. Deze oldskool quadcopter zal vooral bedoeld zijn om rustig mee rond te cruisen. Echt raggen lijkt me niet de bedoeling, toch?

    Waar komt de LiPo? Onderaan het frame? Wat je ook zou kunnen doen, is er een pusher-configuratie van maken. Je draait het frame op de kop, monteert de propellers andersom, vertelt de FlightController dat-ie op de kop zit en plaatst dan de LiPo bovenop.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  13. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    dan is 50c idd wel voldoende. beetje marge is wel beter voor de levensduur van de accu en met 4s zal de stroom nog wel wat oplopen.

    (volgas op 3s is wat anders dan op 4s he)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  14. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt, gewoon eerst s even rustig rondcruisen...beetje weer wennen. Raggen kan altijd nog ;-) (En volgens mij ben ik daar veel te oud voor inmiddels hahaha)
    De lipo had ik bedacht idd onder het frame, maja paar foute landingen en je lipo is kaduuk. Hmmm....omdraaien ja...niet eens aan gedacht ! Maarre hoe dan zwaartepunt ? IK ben opgevoed met zwaartepunt laag houden ipv hoog?

    Ik bestel gewoon 4S 2200 50C oid, zien we wel....beetje rondcruisen he?
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, pusher-config krijg je geen spijt van. Ik heb er inmiddels zelf ook één gebouwd en gevlogen en vliegt subliem.
     
    Frankswaze vindt dit leuk.
  16. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    steuntje geprint voor TX
    1.jpeg
     
  17. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Woerden
    Check mijn tricopter met kk2.1. Vloog als een raket.
    Super simpel
    Ms ga ik er weer 1 maken. Alleen weet ik niet wat voor bordje nu goed is en betaalbaar voor een tri.
    Groeten
    Red
     
    eric_laermans en Frankswaze vinden dit leuk.
  18. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    1.jpeg

    Wel een dingetje. Net na van alles verbouwd te hebben de boel weer op betaflight aangesloten, en voor de 2e keer draaien de motortjes dus niet de goeie kant op...? Hoedan?

    IK heb de TX iig op de F4 aangesloten, en je ziet nu de OSD gegevens van de F4....kool. Morgen camera en accu binnen...en hup eerste testvlucht deze week ! (eek) Heb stiekem ook al zitten kijken op mplaats naar een fatshark bril.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2024
  19. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Kwestie van aansluitkabels naar de motoren omwisselen maar die zij gesoldeerd zag ik?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.746
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Grappig terzijde: de begrippen quadcopter en 'old school' in één regel..... :D;)
     

Deel Deze Pagina