Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MrLaVo, 14 nov 2009.

  1. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    In het bovenstaande verslag maakte ik gebruik van één laser de Bosch PCL 1. De laser geeft een horizontale en verticale lijn die altijd haaks is.
    Het voordeel van deze laser, je hebt beide handen vrij, en toch heb je een haakse lijn.

    Op onderstaande afbeelding:

    1. de Bosch PCL 1
    2. de laserwaterpas, inclusief digitale gradenhoekmeter, van de Aldi. Is daar nu te koop voor 19,95
    3. de digitale EWD (instelhoekmeter) van Hangar 9 (de heeft geen laser maar is wel erg handig)

    [​IMG]

    Nog een afbeelding van de Bosch.
    [​IMG]
     
  2. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    jo, dank je wel;)
     
  3. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Vervolg van de romp

    Gisteren had ik enkel de romp droog in elkaar gezet. Vanavond heb ik in het piepschuim handmatig de uitsparingen gesneden voor de 10x10 liggers.
    In de vleugel kon dat met de snijbeugel maar dat is bij de romp niet mogelijk. Dus met een scherp scalpelmes alles uitgesneden. Vervolgens is het met een plankje, waarop op iedere zijde schuurpapier was geplakt, verder op maat geschuurd.

    [​IMG]

    Op de achterste rompzijkant is zichtbaar hoe de houten ligger in het piepschuim is verzonken.

    Toen de liggers waren aangebracht ben romp bovenzijde, achter het motorcompartiment gaan dichtplakken met piepschuim. Het piepschuim is tussen de rompzijkanten gelijmd met constructielijm. Zo krijg je de meest sterke boxconstructie.
    Net achter het motorspant moest wel voldoende ruimte blijven voor de brandstofleidingen en de gaskabel.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een beeld van de binnenzijde van de romp.

    Vervolgens ben ik begonnen aan een nieuwe hobby, piepschuim snijden, raspen en schuren. Ik heb vanavond alleen nog maar het gedeelte achter het motorspant gedaan en het was een geweldige ervaring. Ondanks dat ik de stofzuiger naast me had staan plakte iedere korrel piepschuim aan me vast. Toch verliep het proces verder prima. Het eerste compartiment is bijna klaar om te worden beplankt. Morgen wil ik de romp aan dit deel gaan vastlijmen.

    [​IMG]
     
  4. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Quickie romp

    In het weekend ben ik begonnen aan het cabinedeel van de romp, zeg maar het servo-compartiment of liever gezegd het servo-magazijn want er kunnen heel wat servo`s in. Ruimte is er genoeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bodemplaat is gemaakt van 3cm piepschuim voorzien van een laagje 1mm balsa. Omdat het piepschuim met constructielijm tussen de piepschuim rompzijkanten is gelijmd is er een sterke doos constructie ontstaan. Later als de gehele romp in zijn definitieve vorm is geschuurd, zal de gehele buitenzijde nog worden voorzien van een balsa beplanking.

    In het laatste deel van de romp worden een aantal blokken piepschuim gelijmd die voor een groot deel weer worden weggeschuurd. Eerst moet wordt een soort draagdeel (of brug) worden ingelijmd. Op dit deel wordt later het vleugelmiddendeel vastgelijmd. Dus ook twee gaten in het piepschuim gemaakt voor de servokabels

    [​IMG]

    Op het ingelijmde piepschuimdeel heb ik vervolgens het vleugelmiddendeel aangebracht. Het is nog niet vastgelijmd omdat nu eerst de romp verder wordt samengesteld.

    [​IMG]
    Wordt vervolgd...
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wat je met piepschuim wel niet kunt maken! zeker leuk die bolletjes, bij mn zagi had ik er al een hele hoop, net hans en grietje, overal waar ik ging wisten ze waar ik geweest was, dan toch het hele huis mogen stofzuigen!

    mooi toestel echt!woonde ik dichter kwam ik iedere dag kijken:p
     
  6. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Kijken, ....helpen zal je bedoelen, ik zoek nog een I want to break free figuur, die met de stofzuiger.....:-D :-D Zo wordt mij vrouw tenminste een beetje ontlast, want sinds het piepschuim heeft zij ook een nieuwe hobby gekregen.

    Ik dacht even dat je uit Genk kwam. Het is maar 1 letter verschil maar wel 200 km verder. :D

    Groetjes,

    mrlavo
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe feit... en dat is waar mijn vriendin op kot zit, ikzelf woon in ieper, dit is er nog eens een pak bij:p
    vanwaar ben jij trouwens?
     
  8. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    In mijn bouwkamer, wat had je anders gedacht,......:banana::banana:

    Een paar weken geleden zijn de vleugels gesneden voor de hoofdvleugel (achter). Deze vleugel worden per vleugeldeel 1.5m lang. Ieder vleugeldeel krijgt een hoofdligger welke wordt gemaakt uit een sandwich van 3mm balsa dat aan ieder zijde wordt voorzien van een laag koolstofvezel.

    Deze ligger wordt het best vergelijkbaar als een soort I balk welke in de vleugel wordt aangebracht. Tussen deze constructie worden uiteindelijk de epoxybuizen ingelijmd.
    Door deze constructie worden de draagkrachten gelijkmatig verdeeld over de gehele vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Nog meer piepschuimkorrels

    De staart van de romp is, met name in de rug, dicht geplakt met 6 cm dikke blokken piepschuim. Deze massa aan piepschuim wordt rond geschuurd waardoor weer een aanzienlijk deel wordt verwijderd.

    Met behulp van een zaag worden de grote stukken verwijderd. Kleine stukken kunnen fijn met een broodmes worden weggesneden.

    [​IMG]

    Met een rasp gaat het vervolgens weer verder om de ronding mooi in het piepschuim te slijpen. Om het vervolgens mooi vlak te schuren maak ik gebruik van een schuurmiddel van 3M waarmee ze gipsplaten schuren. Het is een soort gaas dat ook prima schuurmiddel is voor piepschuim.

    [​IMG]
    Op deze foto is mooi zichtbaar de opening voor het vleugelmiddendeel.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2010
  10. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.200
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    wauw, dit project gaat echt snel!

    T wordt mooi!
     
  11. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Jitze bedankt voor je reactie,

    Om verder te gaan met de hoofdvleugels moest ik de sandwichplaat van koolstof en balsa nog op maat zagen. Uit interesse wat de koolstof met de stijfheid van de plaat had gedaan een kleine test.
    De balsa (zonder koolstof) was relatief eenvoudig te buigen.
    [​IMG]

    Vervolgens is de koolstof aangebracht,..
    [​IMG]

    Vandaag heb ik het plaatje schuin op de werktafel gelegd...
    [​IMG]

    De plaat, 3mm balsa met aan beide zijde koolstof, kon een gewicht dragen van 4,5 kg. Hierdoor werd een lichte buiging veroorzaakt.
    Geweldig spul toch.. die koolstof..

    [​IMG]

    Vervolgens de plaat op maat gezaagd,.
    [​IMG]

    Vervolgens ben ik verder gegaan met het schuren van de romp.
    Om eerlijk te zijn ben ik blij als dit achter de rug is. Het piepschuim plakt overal aan vast en alles zit onder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Is nog niet klaar om te beplanken. Er moet nog wat geschuurd worden.

    Ik heb het kielvlak nog eens geplaatst over de afmetingen en ik overweeg om het gemaakte kielvlak niet te gaan gebruiken. Ik denk dat ik een demontabel kielvlak ga maken. Ik overweeg om een kielvlak te snijden en deze te beplanken. Op die manier kunnen mooi wat buisjes in de tempex worden verwerkt.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2010
  12. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Afgelopen weekend aandacht besteed aan de draagconstructie van de hoofdvleugel. Hiervoor de 22mm aluminium buizen op maat gezaagd en in de piepschuim vleugkernen gelijmd met constructielijm. Dit mag nu een week gaan drogen zodat volgend weekend de beplanking erop kan.
    En dan zou het mooi zijn als ik voor volgend weekend nog een tweede romp, profielspanten en kielvlakken kan maken. Nou ja, niet gaan plannen want dat loopt altijd fout......gewoon doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga weer verder met het lijmen van een rompje.......
     
  13. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.161
    Locatie:
    Den Haag
    Ik volg dit draadje ook al een tijdje en vind het er geweldig uitzien. Het lijkt me overigens wel lastig die buizen onder exact de juiste hoek in het piepschuim aan te brengen. Foutje is zo gemaakt, hoe heb je dat gedaan?

    Gr,
    Freek
     
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.203
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Waarom alu buizen en geen carbonbuizen als ik vragen mag?

    Verder een schitterend project :worship:
     
  15. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Hallo Berto jij mag zeker een vraag stellen,
    Aluminium is voor deze toepassing beter. Die buizen zitten namelijk vast in het piepschuim gelijmd. Ze zijn dus niet uitneembaar maar zitten vast aan ieder vleugeldeel. Had je dit met koolstof gedaan dan was ook heel erg sterk geweest. Het probleem is echter de kwetsbaarheid van koolstofbuizen.
    Bij transport is het niet ondenkbaar, wanneer die buis, vast in het vleugdeel zit, ergens tegen wordt gestoten en dan heb je kans dat die koolstofbuis stuk gaat. Vanwege de kwetsbaarheid is koolstof voor deze methode niet ideaal.
     
  16. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het vleugelmiddendeel is nog steeds niet vastgelijmd. Als de twee vleugels dadelijk klaar zijn dan worden de vleugeldelen in het middendeel geschoven.
    Pas dan komt er constructielijm aan het gedeelte wat in de romp zit. Dat is dan constructie (bruis) lijm. Je kunt alles fijn onder de juiste instelhoek brengen en langzaam laten uitharden. Vervolgens zit het vast.
     
  17. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.161
    Locatie:
    Den Haag
    All right thx, succes verder. Gr,
    Freek
     
  18. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.203
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Dat carbon kwetsbaar is voor punt belasting is bekend (carbon surfmastje, 1 steentje en krak weg kostbare mast).

    Maar ben je nu niet bang dat die alubuizen op den duur iets doorbuigen of bij een te harde landing verbuigen?

    En waarom vastgelijmd en niet inschuifbaar gemaakt? gewichtskeuze?
     
  19. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    zoow, die is goed met piepschuim:O

    ziet er allemaal puik uit, deze ga ik volgen!
     
  20. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het is misschien een iets of wat ouderwetse methode die aluminiumbuizen. Vanaf de jaren 80 hebben we op deze manier kisten gebouwd en volgens mij is nog nooit een buis doorgebogen. Er is zelfs met de toenmalige Quickie een landing gemaakt, of eigenlijk was het geen landing. Die Quickie kwam toen tijdens het landen met één wiel net tegen de boomtop aan. Het toestel draaide om zijn as, bleef wel keurig horizontaal liggen, en viel gewoon uit de lucht. De hoogte schat ik op een meter of 12 a`15 . Iedereen dacht dat dit een terminale klap was maar de verbazing was groot toen het model, keurig op zijn wielen stond aan de rand van het bos. Het toestel is vanaf die hoogte omlaag geklapt en op zijn voorvleugel (op zijn wielen dus) terecht gekomen. Zelfs tijdens deze extreem zware klap is het aluminium nooit verbogen of los geraakt.
    Aluminium is behoorlijk sterk, licht, goedkoop en gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

    mrlavo
     

Deel Deze Pagina