Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MrLaVo, 14 nov 2009.

  1. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Schaal aanpassing

    De oplettende lezer had het foutje misschien al gezien en een zeker iemand wees mij erop dat iets niet klopte.

    De originele bouwtekening uit de FMT 1/1985 is de basis voor de bouw van de huidige Quickie. Deze bouwtekening was een ontwerp schaal 1:2 van Bruno Böhmer. Door mij is deze tekening echter 20% vergroot en in mijn berichten heb ik ondanks deze vergroting gesproken over een schaal 1:2 en dat is dus niet juist.

    De huidige Quickie wordt gebouwd 60% schaal. Dus schaal 1: 1,6 zou de schaal aanduiding moeten zijn in het eerste bericht. Een foutje dat gelukkig geen gevolgen heeft.....want de bouw gaat gewoon door.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bigger is Better :)
     
  3. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    De tweede romp

    Zoals gezegd ben ik begonnen aan de tweede romp.
    Allereerst is de triplex constructie in elkaar gelijmd. Vervolgens is het piepschuim aangebracht. Dat kan ook later maar om het piepschuim passend te krijgen moeten er allerlei delen worden uitsneden. Dat gaat nu eenvoudiger dan straks als alles in elkaar is gezet.

    [​IMG]

    De extra rand t.b.v van het draagdeel van de vleugel moet uit het piepschuim worden gesneden. Met behulp van de dremel en een vaste hand kan het mooi uit het piepschuim worden slepen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het 1e compartiment is in elkaar gelijmd en het tweede spant zit er ook op.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Weer een stapje verder,....

    [​IMG]
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tsjonge jonge, wat een snelheid van bouwen. 8O Elke dag weer kijk ik met verbazing en vol bewondering naar hoe snel het allemaal gaat. :thumbsup: Geweldig, dit is puur genieten. :yes:
     
  7. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Door sleurhutje ga ik helemaal, :oops: :oops:

    Bedankt,

    De tweede romp is weer een stapje gevorderd. Door het lijmen zijn er veel momenten dat je even moet wachten. Door twee toestellen te bouwen zijn er werkzaamheden zat om die tijd effectief te vullen.

    [​IMG]

    Een ander voordeel, je weet nu beter waar je op moet letten. Bijvoorbeeld een aanpassing voor het uitlaatkanaal. Daarvoor is een gedeelte uit het spant gezaagd en e.e.a is verstevigd met een glasmat.

    [​IMG]

    Het bovendeel achter het motorcompartiment is er op gelijmd. Dat kan ik morgen gaan afronden. Inderdaad weer een hoop piepschuim gaan schuren :yes:
    Ook heb ik de positie van het zwaartepunt op de romp aangebracht. Ik ga op deze positie een plaatje inlijmen op de rompzijkanten. Hier komt dat een gaatje waardoor ik een aluminiumbuis kan geleiden. Met behulp van twee personen kan ik dan het gehele toestel via de buis laten balanceren om het zwaartepunt vast te stellen. Het is anders erg moeilijk omdat het zwaarte is gelegen tussen de vleugels. Als eenmaal het zwaartepunt is vastgesteld gaat er folie over het gaatje heen en niemand ziet er iets van.

    De liggers zijn ook ingelijmd,
    [​IMG]
     
  8. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Parketvloertje

    Vanavond heb ik een parketvloertje gelegd met balsa.

    [​IMG]
     
  9. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Piloot

    Moet er een pop in het vliegtuig komen, het is eigenlijk niet zo functioneel maar goed het oog wil ook wat. Dus een pop, maar dan wel GEEN barbiepop. Ik moet tenslotte ook aan mijn imago denken,.............

    Dus op het internet gezocht naar pilotenpuppe etc. Ik vond erg mooie producten die m.b.t tot afmetingen 60% prima in het toestel zouden passen, het bezwaar was echter de PRIJS.

    Derhalve gezocht naar een goedkoper alternatief en dat heb ik gevonden in een piepschuimhoofd. Ik heb wat materiaal gezocht voor de aankleding en klaar. Op deze manier heb ik 120 euro gespaard en het resultaat mag er best wezen. Ik moet alleen nog met behulp van de airbrusch wat kleur aanbrengen, nu kijkt hij nogal wit. Daarna worden zijn bril, petje en headset vastgelijmd.

    [​IMG]
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat wordt wel wat :yes:
     
  11. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Zij heeft een beetje kleur gekregen en is vervolgens hij geworden,

    Het is een beetje zo een Bear Force One figuur geworden, maar ja die kunnen misschien ook vliegen. Moet nog hier een daar een beetje worden bijgewerkt maar het resultaat is prima.

    [​IMG]
     
  12. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ziet er tof uit!
     
  13. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Eens gekeken hoe Bear, ja hij heeft een naam gekregen (van bear force one), in de romp past. Hij moet nog wat naar achteren en iets zakken. Maar het past gelukkig. Hij had nog iets kleiner gemogen maar men had geen kleiner hoofd bij de groothandel.
    De cabinekap loopt ook nog bol dus er is wel ruimte. Eigenlijk wel redelijk schaal want de echte Quickie dat is ook net een sardineblik.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. mindaugasj

    mindaugasj

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    20
    Hallo.
    Zwijgend bewaakt uw onderwerp - het meest Ik ga een Rutan Amsoil Racer bouwen, dus het is zeer interessant is je technische beslissingen.
    Mine zal lager - 1,5 x1, 5 jaar
    Uw model en de kwaliteit van het werk - uniek.

    p.s. Pardon, waar de zinnen zijn een beetje onlogisch - en dwingen hen Google Translate:). Het is jammer geen Nederlands spreken - ik kom uit Litouwen:).
    Veel succes in de bouw, meer foto's en meer beschrijvingen.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Hi Mindaugasj,

    I think it's no problem to post information in English. Most of the Dutch and Belgium readers are capable of reading English. ;) And please keep us informed about your progress. Me and many others are very interested in Burt Rutan's incredibly nice designed airplanes. :thumbsup:
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    yeah that is true, and it's much easier writing for you;)
     
  17. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Sleurhutje en Vinnygogo beankt voor jullie reactie. IK heb de mijnheer uit Litouwen gisteren nog een PB gestuurd. Volgens mij is Engels zonder goolge translate ook een probleem. Met google translate krijg je van vreemde zinnen maar ik begrijp wel wat er wordt bedoeld. Hij wil tekeningen en ik heb hem verzocht een e-mail te sturen zodat ik hem wat info kan opsturen.
    De rest lees ik vanavond wel al ik thuis ben, via een pda is het lastig communiceren met iemand uit Litouwen..

    bedankt, mrlavo
     
  18. mindaugasj

    mindaugasj

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    20
    MrLaVo
    Everything is very good. All I see what you and your colleagues write. Thank you very much for your understanding and patience.
    Rutan Quickie united nations: D
    Thanks, Mindaugas
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    that is now problem, it is even better if more people join;)
    and if you have progress, we like to hear it;)
     
  20. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Hi Mindaugas,
    First I want to thank you for your interest. That you have found our forum from Lithuania is quite amazing. The Amsoil Rutan Racer is a beautiful airplane. I have also considered to build this racer. Ultimately, it became a Quickie. As a guide for your building project you can use the blueprint of the Quickie. You can find and order this blueprint at the following site:

    www.vth.de: Artikel-Einzelansicht

    You can use the main dimensions of the Quickie. The wing profile of both wings is also useful. You have to do some adjustments to the body. Furthermore you have a third wing on the rear end. You have to see what this third wing will do with your centerpoint of gravity.
    I am very curious about your building project. I think many people on this forum would like to read your report off your building project on this forum.

    Good Luck,

    Mrlavo
     

Deel Deze Pagina