Ariel
PH-SAM
Beste modelbouwers, vele onder ons zullen bekend zijn met de R-E-S wedstrijdklasse (Rudder, Elevator, Spoiler).
Soortgelijke wedstrijden vlieg ik al enkele jaren met veel plezier.
Nu er in Nederland belangstelling is voor R-E-S wedstrijden en deze ook worden georganiseerd, heb ik besloten om mee te doen.
Helaas heb ik op dit moment geen geschikt model voor deze klasse.
Binnenkort wordt door MVC Delta een R-E-S wedstrijd georganiseerd en ik heb me alvast opgegeven als deelnemer.
Uiteraard zou ik met mijn standaard Surprois kunnen meedoen, maar deze heeft geen Spoiler.
Nu wil ik snel een vleugel met remkleppen bouwen, passend op de Surprois romp.
Omdat het om een nieuwbouw vleugel gaat, ligt het voor de hand meteen een ander vleugelprofiel te kiezen.
Als constructiemateriaal wordt hoofdzakelijk hout gebruikt, dus geen koolstofbuis als hoofdligger. Het gekozen vleugelprofiel is akelig dun, dus een uitdaging in houtbouw.
Zoals jullie van mij gewend zijn probeer ik bij elk project iets nieuws uit. Zij het de manier van bouwen en of een andere constructie. Verwacht geen spectaculaire dinge, gewoon weer iets anders dan anders.
Het begin is er, bijna alle ribben zijn gefreesd. De half-ribben zijn gemakt van 3 mm vliegtuig multiplex en alle andere ribben van balsa 2 mm en 1,5 mm.
De oplettende kijker zal gezien hebben dat de uitsparingen in de ribben naar buiten toe steeds kleiner worden, dus er komt een conische hoofdligger, maar daarover later meer.
De vleugel wordt opgebouwd in een helling. Door de houten triplex sjablonen 180 graden te draaien kan zowel de linke als rechte vleugel in dezelfde mal gebouwd worden. Voordeel is, dat zowel de linke als de rechte vleugel exact dezelfde vorm krijgen. De triplex sjablonen zijn bewust vrij hoog gemaakt zodat voldoende ruimte is voor lijmklemmetjes.
Johannes
Soortgelijke wedstrijden vlieg ik al enkele jaren met veel plezier.
Nu er in Nederland belangstelling is voor R-E-S wedstrijden en deze ook worden georganiseerd, heb ik besloten om mee te doen.
Helaas heb ik op dit moment geen geschikt model voor deze klasse.
Binnenkort wordt door MVC Delta een R-E-S wedstrijd georganiseerd en ik heb me alvast opgegeven als deelnemer.
Uiteraard zou ik met mijn standaard Surprois kunnen meedoen, maar deze heeft geen Spoiler.
Nu wil ik snel een vleugel met remkleppen bouwen, passend op de Surprois romp.
Omdat het om een nieuwbouw vleugel gaat, ligt het voor de hand meteen een ander vleugelprofiel te kiezen.
Als constructiemateriaal wordt hoofdzakelijk hout gebruikt, dus geen koolstofbuis als hoofdligger. Het gekozen vleugelprofiel is akelig dun, dus een uitdaging in houtbouw.
Zoals jullie van mij gewend zijn probeer ik bij elk project iets nieuws uit. Zij het de manier van bouwen en of een andere constructie. Verwacht geen spectaculaire dinge, gewoon weer iets anders dan anders.
Het begin is er, bijna alle ribben zijn gefreesd. De half-ribben zijn gemakt van 3 mm vliegtuig multiplex en alle andere ribben van balsa 2 mm en 1,5 mm.
De oplettende kijker zal gezien hebben dat de uitsparingen in de ribben naar buiten toe steeds kleiner worden, dus er komt een conische hoofdligger, maar daarover later meer.

De vleugel wordt opgebouwd in een helling. Door de houten triplex sjablonen 180 graden te draaien kan zowel de linke als rechte vleugel in dezelfde mal gebouwd worden. Voordeel is, dat zowel de linke als de rechte vleugel exact dezelfde vorm krijgen. De triplex sjablonen zijn bewust vrij hoog gemaakt zodat voldoende ruimte is voor lijmklemmetjes.
