Bouwverslag Racing Sparrow

Niet moregen opnieuw hout gaan halen maar eens lezen in de link die ik gegeven heb, internet afstruinen en uiteraard dit forum. Haastige spoed is zelden goed.
Liever een paar dagen over het internet struinen en dan gaan bouwen, je zult zien dat je dan eer van je werk hebt.

Ik begrijp niet precies wat u hier mee bedoelt we gaan zowiso nog gewoon die 1.5mm balsa gebruiken omdat we hier nu toch al genoeg van hebben, wel gaan we ze smaller maken voor betere aansluiting op de romp.
dit is een foto van iemand op rcgroups die hem aan het bouwen is en hier zie je dat hij ook de ribben laat zitten. (ja idd ook de smallere latjes gebruikt:rolleyes::oops:)

DSCF1405.jpg

Daarna word hij geplamuurd en dan willen we er (160grams??) glasmatje over doen. vervolgens weer plamuren en dan spuiten.

Dat deze boot iets zwaarder word met de romp kan ons niet veel schelen dan word de ballast ook maar ietsjes zwaarder zo veel scheelt dat denk ik niet. (wij modelvliegers hebben wel lichtere electronica lipo's, lichte ontangers etc.)Voor ons hoeft het heus geen topprestaties te vertonen als we er maar leuk meer kunnne zeilen.

Ik begrijp niet precies wat u hier mee bedoelt we gaan zowiso nog gewoon die 1.5mm balsa gebruiken omdat we hier nu toch al genoeg van hebben, wel gaan we ze smaller maken voor betere aansluiting op de romp.
dit is een foto van iemand op rcgroups die hem aan het bouwen is en hier zie je dat hij ook de ribben laat zitten. (ja idd ook de smallere latjes gebruikt:rolleyes::oops:)

DSCF1405.jpg

Daarna word hij geplamuurd en dan willen we er (160grams??) glasmatje over doen. vervolgens weer plamuren en dan spuiten.

Dat deze boot iets zwaarder word met de romp kan ons niet veel schelen dan word de ballast ook maar ietsjes zwaarder zo veel scheelt dat denk ik niet. (wij modelvliegers hebben wel lichtere electronica lipo's, lichte ontangers etc.)Voor ons hoeft het heus geen topprestaties te vertonen als we er maar leuk meer kunnne zeilen.

Daar maak je een denkfout: hoe zwaarder de boot hoe MINDER gewicht je in de ballastkiel kwijt kunt. Het totale gewicht is dan veels te zwaar.
Hoe lichter de romp des te meer je kwijt in de ballastkiel en dat komt het vaargedrag alleen maar ten goede. Meestal zien we graag een boot goed schuin hanegen maar dat gaat wel ten kostte van de snelheid.
En helaas 1.5 mm is te dun daar krijg je geen mooie romp van.!!!!!!!!!!
De stevigheid van de romp komt niet van de eerste plaats uit het aanbrengen van weefsel en epoxy maar vanuit de romp zelf !! Dus die moet van nature al stevig zijn.

Laatst bewerkt:
klopt over die denkfout!

Ik begrijp niet waarom het niet van 1.5mm kan iedereen maakt hem hiervan... De boot is maar 77 cm lang het is geen meter. Daarnaast zorgt de latjes niet alleen voor stevigheid maar vooral het geraamte van ribben en verbindingen tussen de ribben ( zie foto rcgroups).

We gaan gewoon verder met de 1.5mm maar wel met smalle strookjes, de andere varende racingsparrows zijn het bewijs dat het wel kan.

Op de site van de RS staat dat je 1mm moet gebruiken dus dat is nog dunner!

Laatst bewerkt:
Hoi jongens,

Ik adviseer ook om dikkere latjes te gebruiken.
Ik heb mijn boot op een zelfde manier gebouwd met te dunne latjes, en dat is nog vrij duidelijk te zien. Ook was mijn romp veel te zwaar geworden (1 of 1,5 kg voor alleen een romp van 90 cm.)

805547d9873f7d0b7.jpg

@ mattiejplane: 3 mm latjes zijn veel stijver dan 1,5 mm latjes. bij 1,5 mm krijg je gegarandeerd rare vervormingen in de romp.

Groet Eduard

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag hadden matthijs en ik een heel dagje om aan het bootje te werken,
dus zijn wij weer begonne, en jullie hadden inderdaad gelijk met die latjes(het kon ook niet anders :P) ahha
we hebben helemooie dunne latjes gesneden en daar mee gewerkt,
hier wat restultaten van bijde:

031308221003lg8.jpg

031308221018ra1.jpg

031408180236gq4.jpg

en bijde boten allebei 1 kant dicht:

031408181107wq4.jpg

we vinden het allebei erg leuk om te doen, en we doen hier veel kennis en ervaring mee op.
binnekort meer..

Groetjes,

Bart

Oefening baart kunst.......

Op de tweede foto op de hoogte van het tweede spant zie ik wel erg veel onregelmatigheden en de latjes had je beter aan de binnenzijde iets schuin moeten afschuren zodat de latjes beter op elkaar in de lengterichting passen.
Ik hoop dat je genoeg dikte hebt om de onregelmatigheden weg te schuren.
Plamuur lijkt leuk maar een te dikke laag geeft ka na verloop van tijd problemen geven door dat het KAN gaan scheuren en dat wil je niet hebben in een natte omgeving als je gaat varen.

Succes met het verdere verloop.

Pendelaar

Hallo.

Ik heb de tekeningen even gedownload, lijkt me een leuk bootje.
maar wordt dit nu de mal?? of halen jullie de spanten er uit en smeeren hem in??

Groeten piet.

Hallo.

Ik heb de tekeningen even gedownload, lijkt me een leuk bootje.
maar wordt dit nu de mal?? of halen jullie de spanten er uit en smeeren hem in??

Groeten piet.

dit wordt niet de mal, en de spanten blijfen erin.
dat schijnt te horen bij dit bootje.
we smeren hem helemaal in en later een matje er over.

succes..
Bart

@Piet14

Volgens mij ga je ook dit bootje maken, als dat met net zoveel aandacht en geduld gaat als met jouw airbootje dan gaat dat een mooi project worden.
Tip, gebruik latjes van 3x6 mm.

Succes met de bouw van je airboot en met het uitdenken wat je met de gedownloade tekeningen gaat doen. Ben benieuwd of je ook dit zeilbootje gaat maken.

Pendelaar

@Piet14

Tip, gebruik latjes van 3x6 mm.

Pendelaar

mag ik vragen waarom je dat de heletijd herhaald??
ze geven zelf toch op dat het eigenlijk met 1mm moet...
daarnaast (blijkt uit testen) dat je de rondingen niet eens kan maken met 3mm bij dit bootje..

verder hebben wij hem vandaag geplamuurd en gewogen:

en de romp weegt nu 100 gram ;) ,
we hebben nog even wat glasmatten besteld 160 grams en die komen er natuurlijk nog bij..

groetjes
Bart

Hallo Pendelaar.

Het plan was wel om een zeilboot te maaken, als ik alle projecten heb afgerondt.
Maar ik kon tot nu toe geen goed bouwplan vinden, voor houten boot van ongeveer 1 meter.
Mijn eerst was een piraatje, vindt zeilen toch wel erg leuk.

Groetn piet

mag ik vragen waarom je dat de heletijd herhaald??
ze geven zelf toch op dat het eigenlijk met 1mm moet...
daarnaast (blijkt uit testen) dat je de rondingen niet eens kan maken met 3mm bij dit bootje..

verder hebben wij hem vandaag geplamuurd en gewogen:

en de romp weegt nu 100 gram ;) ,
we hebben nog even wat glasmatten besteld 160 grams en die komen er natuurlijk nog bij..

PS: 100 gram is een mooi gewicht bij deze afmeting.

groetjes
Bart

Zal het proberen uit te leggen.

Met 3 x 6 heb je gewoon meer body.
Met deze afmetingen kun je de rondingen van de spanten zeer goed volgen, en indien gewenst de binnenzijde in lengte richting afschuinen zodat ze precies in lengte richting op elkaar passen.
Dit is helaas in jullie geval niet zo, kijk maar eens naar de tweede foto tussen spant 1 en 2 waar je duidelijk ziet dat de ene lat dieper ligt dan de andere. Zal nu wel met plamuur zijn opgevuld.
Door een maat aan te houden van 3 mm dikte zal de lat in lengterichting een natuurlijker verloop maken en tussen de spanten niet inzakken. Zoals in jullie eerste poging.
Je hebt wat meer materiaal om eventueel te schuren zonder er door heen te schuren.
je romp zal zo ook wat steviger zijn bij een eventuele aanvaring, en die komt vroeg of laat als je gaat zeilen. Een gat in de romp is het laatste wat je wilt.

De opmerking dat een lat van 3mm de rondingen van de mal niet kan volgen heb ik maar niet gelezen. Ik heb meerdere complexere vormen gemaakt met balsa, tot op heden 9 zeilboten van stapel laten lopen, van meer dan 3mm dus kom nou niet aan dat dit niet gaat bij dit project. Het nat maken of stomen van balsa wil ook nog wel eens helpen.

Succes en veel plezier met het verdere verloop en ben benieuwd naar de volgende foto's.

Pendelaar

Zal het proberen uit te leggen.

.....verhaal.....

Pendelaar

nou pendelaar bedankt voor deze toelichting.
maar het kwam bij mij gewoon beetje vreemd over omdat er bij dit bootje door iedereen gebouwd wordt met 1mm, en al iemand dan zegt van ja je moet 3mm gebruiken klinkt dat ook een beetje vreemd.

maar als nog hartelijk bedankt,
en we gaan zien wat het gaat worden.

Bart

Wellicht een idee om dit topic nu te verplaatsen naar het 'bouwverslagen' deel? Zeg het maar...

zou dan ook mischien de titel aangepast kunnen worden?
in : Bouwverslag Racing Sparrow

bedankt!

Bart

Beide gedaan! Succes met bouwen! Wellicht dat ik er zelf ook eens aan ga beginnen!

Als het goed is krijgen we vandaag de spulletjes binnen van Rc Technics.(glasvezel etc.)
dus dan gaan we weer verder.
de boot is aardig glad geworden door wat plamuur, heel optimaal is het niet.. maarja er komen nog wat lagen over heen.

groetjes,
Bart

Back