Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RCEFlyer, 25 feb 2008.

?

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen

Peiling gesloten op 28 mei 2009.
  1. Ja, mee eens

    87,3%
  2. Nee, niet mee eens

    12,7%
  1. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi astula,

    Ga je je leading- en trailingedge nog schuren? Dan is het wellicht handig dat te doen voordat je de scharnieren vastzet.
    Check de methode van Ton van Munsteren nog even, wordt er erg mooi van
    I am building the new RBC BIRDDOG - Page 4 - RC Groups
    Vanaf post #338.

    Grtz

    b
     
  2. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Beste Bramman,
    :p
    ben vlug even gaan kijken naar de afwerking van Ton, en reken er maar op het komt in orde maar het zal niet voor morgen zijn.
    Groeten
    Astula
     
  3. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Constructie Bird Dog

    :p
    Na een koud week-end vliegen, nog even aan de bird dog gewerkt, klein canopy lock gevonden bij hobbycity
    [​IMG]
    :p
    [​IMG]

    groeten
    Astula

    Alle foto's van de opbouw zijn te zien op mijn site Modelfan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Foto verslag constructie Bird Dog

    :p
    De fuselage heeft stilaan zijn vorm
    [​IMG]
    :p
    De delen passen perfekt in elkaar
    [​IMG]
    :p
    Groeten
    Astula

    Alle foto's van de constructie mijn site Modelfan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaat lekker, ziet er netjes uit.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Astula,

    Gaat zeker lekker:yes: leuk kitje he om in elkaar te plakken.

    Ton
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Mis Menno een beetje is wel weer eens tijd voor een update dus Menno hoe staat het ermee.

    Ton
     
  8. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Gaat zeker lekker dit kitje, maar de boodschap is "Kopje koel houden"
     
  9. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Foto bouwverslag Bird Dog

    :p
    [​IMG]
    Even nadenken hoe het moet, lijmen, plakken
    :p
    [​IMG]
    en schuren.
    :p
    [​IMG]
    Langzaam maar zeker krijgt de Bird Dog vorm
    :p
    Groeten
    Astula

    Alle bouwverslag foto's op mijn site Modelfan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er netjes uit, komt er ook nog een cockpit interieur in.

    Ton
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    mooi moment als de vorm van de romp verschijnt ;)
    b
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2009
  12. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Bouwverslag Bird Dog

    :p
    Hello Ton, voorlopig denk ik nog niet aan de totale afwerking, eerst de constructie tot een goed eind brengen !!!
    :p
    Voorbereiding voor het landingsstel
    [​IMG]
    :p
    Een sandwich blokje gemaakt met een hard tussen laagje, om zo de schroeven netjes in te werken.
    De afwerking is nog niet tip-top, opschuren en gaatjes opstoppen is bij de finale afwerking.
    [​IMG]
    Groeten, Astula
    Alle bouwverslag foto's op mijn site : Modelfan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    bouwverslag Birddog

    hallo, Bird Dog Bouwers :p
    Na wat nakaarten voorig week-end over de Bird Dog bij ons in de club en de eventuele keuze van een motor voor voorgenoemde, heb ik eventjes de tijd genomen om op zoek te gaan naar een electro motor voor mijn bird Dog.

    Zo het resultaat van mijn zoektocht is :

    Motor
    TURNIGY Aerodrive XP
    TR 42-50A 700kv Brushless outrunner / 720W
    Max efficiency : 38A
    Max load : 43A
    Pull/Trust : 900 - 2100 gr
    Prop : APE 13x8
    Voltage Range : 9 -15v
    No Load Current : 3.4A
    Max Efficiency : 82%
    Gewicht : 195 gr
    Prijs : 29,95 $

    Variateur (Speed Controller)
    TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
    Cont Current : 60A
    Burst Current : 80A
    Bec Mode : Switching
    Bec : 5v/3A
    Input : 5.6v - 22v
    Gewicht : 60 gr
    Prijs : 43.89 $

    Accu
    3500 mAh 3s (lipo)

    :p
    Wat denken jullie ervan en heeft u eventueel opmerkingen of andere voorstellen :rolleyes:

    Groeten
    Astula
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Astula,
    Interessante vraag. Heb zelf deze op het oog:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $23.80
    Voor prijs niet veel verschil.
    Gewicht echter wel. Ik vind de 700 Kv van jou wel laag. Heb alleen gezocht naar een equivalent van de geadviseerde Typhoon motor. Deze kwam er het dichtste bij.

    Vind je ESC wel ruim, maar dat is geen probleem. De Lipo is voldoende denk ik. Toch gauw een minuut of 12 vliegen schat ik...

    Ben benieuwd naar de reacties.

    b
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    misschien al bekend bij jullie, maar het is zeer aan te raden om dit verhaal even door te lezen en alles na te rekenen:
    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=27019


    zo wil je (Astula) bijvoorbeeld met een 3S LiPo gaan vliegen, wat neerkomt op een spanning van zo'n 10V onder belasting. Vermenigvuldig je dit met een efficiency current van 38Ampere, dan kom je op 380Watt vermogen uit... Lijkt me wat magertjes voor deze kist... 4S of 5S zou misschien wat soepeler vliegen.
     
  16. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Kende hem al. Maar 380 Watt is niet zo mager als je RBC mag geloven:
    En klopt redelijk als je de nadere nummers pakt:
    De wattage is 150 Watt per kilo voor een trainer en 200 watt voor een warbird.
    Dus respectievelijk 150*1.6= 240 en 200*1.6=320 Watt. Zelfs als de kist 2 kilo wordt is het net te doen...
    Tis immers geen jager...

    Toch goed dat je me herinnerde, was nog niet zo ver.

    Het door mij genoemde motortje zit tussen de 220 en 300 Watt in (max eff). Denk dat deze beter is:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...5-48-C_800kv_Brushless_Outrunner_Eq:_AXi_2826
    Zit rond de 370 Watt (zie customer comments)

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    sja, ik zou liever iets vermogen over hebben, maar dat is mijn mening.

    op zich zou het voldoende zijn als je erg licht bouwt. Je kunt dan gewoon 'schaal' opstijgen omdat je wel moet... en gewoon wat rondjes vliegen...


    misschien zit ik teveel met Porter-specificaties in mijn hoofd. Die moet kunnen STOLlen, en ik wil er misschien zwevers mee wegbrengen enzo. Dan heb je iets meer nodig.
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    @Ton, status ? Tja, ben weer eens even ziek geweest. Dus verder niets opgeschoten :(

    @Astula: tjonge, je gaat lekker hoor :) Als ik de foto's bekijk, valt het me op dat je erg netjes bouwt. Moet helemaal goed komen ...

    Wat betreft de motor die je voorstelt, los van de discussie over vermogen valt mij het volgende op: 700 Kv lijkt mij aan de lage kant op een 3S Lipo vanwege het toerental wat je uiteindelijk draait. 700 Kv x 11,1V = 7700 toeren :schrik: Dat is naar mijn idee erg laag, daar komt bij dat dit ook nog eens het onbelaste toerental is. Met prop en onder belasting valt dit dus nog lager uit. Ik denk dat je prop niet erg efficient z'n werk zal doen op dit toerental ...

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het beter weten (gaarne reacties), maar ik denk dat je moet mikken op een 9000 tot 10000 toeren.

    Dan even over het vermogen, dit is een hoogdekker en daarvoor geldt de stelregel (net als bij een trainer) dat ie met 150 Watt per Kilo prima vliegt.

    Ik zie meer en meer mensen die zo'n kist motoriseren met een overdosis aan vermogen. Het gaat om een goede combinatie en om de vliegervaring van de piloot. Overigens zie je hetzelfde in brandstofland gebeuren ...

    Just my 2 cents ...

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009

Deel Deze Pagina