Bouwverslag RBC Kits Little Tony, nog een EF1 racer!

Na het bouwen en racen van mijn Polecat, en het veelvuldig crashen ervan door onervarenheid met racen, heb ik besloten voor het volgend seizoen een nieuwe kist te bouwen. Er zijn genoeg ARFs en kits verkrijgbaar, ik heb weer voor een RBC Kits toestel gekozen, omdat ik goede ervaringen heb met die kits, en de nieuwe onderdelen voor het herstellen van crashes bij de Polecat snel in huis waren ;). Al hoop ik dat dat met deze kist niet nodig zal zijn. Hier komt dus het bouwverslag, en het reilen en zeilen van mij en de kist op de races. Ik ben expres nu al begonnen met de bouw, want de Polecat moest ik nog afraffelen voor de eerste race en dat heeft het uiterlijk geen goed gedaan. En da's toch zonde.

Ik ben pas net begonnen:

IMAG0339.jpg

IMAG0340.jpg

IMAG0344.jpg

De basis vande vleugel zit nu in elkaar. De 3 (2 enkele en 1 dubbele in het midden) triplex ribben zijn tegelijk, met de landingsgestelplaat,met witte houtlijm op het centrale triplex deel van de ligger gelijmd. De rest van de balsa ribben en liggers zit met CA lijm vast, de bovenste en onderste hardhouten liggers zitten weer met witte houtlijm. Ik gebruik CA eigenlijk alleen bij balsa op balsa, waar het mooi in kan trekken.

Nou, de kop is eraf, zoals gezegd wordt het hopelijk een langzame bouw, maar wel netjes.

Hugo

Laatst bewerkt:
Even vaart maken...

Hoi Hugo,

Succes met deze mooie kist, je moet toch even vaart maken want 3 november is er weer een wedstrijdje en dan moet je er weer staan !! :D

groet,
Frank

Jajaja, daar heb ik de Polecat voor opgeknapt, die vliegt weer en zal mijn trainertje blijven. Ik zal er zijn!

Hugo

Weer een bouwverslag, das leuk. Ik heb hem zelf ook gebouwd. Leuke kit, er heeft een verslag van in Modelbouw Aktueel gestaan.

Succes met de bouw, nu je de tijd hebt er wel iets moois van maken hè. Hij moet zo mooi worden dat je er bijna niet meer mee durft te vliegen, dat scheelt tijd en dan kan ik je beter voorblijven ;-)

Ja, sorry hoor, maar met sneldrogende witte houtlijm, en dikke CA met accellerator spray... Even vergeten veel foto's te maken. Gaat wel snel, het past allemaal weer keurig:

'
IMAG0349.jpg

IMAG0350.jpg

Ruwbouw klaar, zo ongeveer, en net voor het naar bed gaan helemaal ingewreven met superlichte plamuur van Alabastine. Alle naadjes en kiertjes dicht. Waarschijnlijk schuur ik 99% er weer af, want ik heb best redelijk netjes gebouwd, maar ik vind dit een fijne manier van werken:

IMAG0351.jpg

Vanavond maar eens met het kleine schaafje en de schuurlat aan de gang.

Qua uiterlijk vind ik het originele Little Toni design wel leuk, maar dan in het blauw of zo. Maar ontwerpen zoalsde Voodoo en de Dago Red (andere klasse, andere toestellen, weet ik, maar toch) trekken ook. Ik denk nog even verder.

Hugo

Zo, vandaag een dagje voor mezelf gehad, en geheel aan de Toni besteed. Niet veel plaatjes, wel vorderingen.

Zo gaan de servo's erin komen, in de vleugel:
IMAG0454.jpg

En ja, ze zitten op de verkeerde plek. Gelukkig had ik de gleuven nog niet door getrokken naar de vleugelbeplanking. Dus nog twee plankjes gesneden, en deze zitten er loos in. De vleugel heeft twee Dymond D300MG servo's gekregen. Deze heb ik ook op grotere 3D kisten met succes gebruikt, en ze passen makkelijk.

En zo ver ben ik nu:
IMAG0455.jpg

De vleugel krijgt nog neuslijsten en tips, daarna verder aan de staart.

Ik hoop dat er eind januari op de jaarvergadering een uitspraak komt over de te gebruiken props. Als de 8x6 de standaard wordt, dan krijgt deze een (oud model) Turnigy motor. Zo niet, blijft de 8x8 toegestaan, dan zal ik moeten sparen voor een E-Flite of OS motor, en duurdere accu's. We zien het wel. Mijn belangrijkste doel voor dit komende race seizoen is om vaker aan de start te verschijnen dan dit jaar. En dat zou te doen moeten zijn...

Alvast een gelukkig 2013, met veel goed vliegweer!

Hugo

Oh, nog even een vraag; ik wil proberen de plastic cowl en canopy met folie te gaan bespannen, om geen kleurverschil te krijgen. Maar het is diepgetrokken plastic, geen polyester of epoxy of zo. Dat zal dus heel voorzichtig moeten... Iemand ideeën / tips?

Dank,

Hugo

Ik heb bij mijn tony destijds geprobeerd folie aan de brengen op het PET deeltje achter de cockpit. Toen de folie net goed begon te plakken begon ook de PET te vervormen. Met de nodige plamuur heb ik het weer in vorm gebracht. Mijn tip: zoek een spuitbus die dicht in de buurt komt van je folie kleur!

Ik vrees ook dat dat het gaat worden, maar ik had nog hoop... Dat stukje maak ik overigens van balsa, en misschien iets langer. Vind ik wel mooi staan. Maar de motokap en cockpitkap blijven uiteraard wel van PET.

Dank,

Hugo

Motorkap samengesteld. Aan de buitenkant met tape, binnenin met repen glasmat en CA lijm. Eerst even opgeruwd, uiteraard:

IMAG0493.jpg

Even samengesteld, ziet er leuk uit:

IMAG0492.jpg

Vanmiddag Motip spuitbussen gekocht, wit en zilvergrijs. Ik heb met de folie en de kleurenwaaier gezocht, ik hoop dat het resultaat een beetje zal matchen.

Hugo

Tussen de bedrijven door gespoten:

IMAG0505.jpg

Wederom niet perfect strak, ik ben daar gewoon niet zo goed in, maar het ziet er redelijk uit. Nou hopen dat de kleur matched. Dat zien we vanavond.

Hugo

mooi hoorrr!

Leuk kistje van RBC, je bouw ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe het vliegt!
Heb je de rompovergang lekker passend gekregen?
Michiel

Dank je wel, ik hoop dat'ie lekker strak vliegt. Ik ga er mee racen, dit seizoen. Ik heb net de romp gefolied:

IMAG0506.jpg

De staart moet nog, daar komt een soortgelijk grijs/wit verdeling op als op de vleugel. Naamstickers net bij Plotterwelt besteld. Ik weet ook weer waarom ik die grijze folie niet meer gebruikt heb sinds mijn Texan 4 jaar geleden. Wat een lastig spul om te verwerken. De gewone kleuren HK folie vind ik heerlijk, maar deze dikkere metallic achtige folie verkleefd in lelijke vouwen aan elkaar in plaats van strak te spannen. Alleen met de verfstripföhn krijg ik het een beetje strak, maar niet optimaal. Ik durf ook niet te dicht bij de randjes.

Welke rompovergang bedoel je? Naar de vleugels? Die zit strak, alleen kantelt de romp naar achteren op de foto's omdat de vleugel nog niet geschroefd zit.

Hugo

Bij gebrek aan inspiratie, of 'less is more', wat lettertjes van Plotterwelt:

IMAG0509.jpg

Beter dan helemaal kaal, laten we maar zeggen.

Hugo

Dat wordt een keurig bescheiden racertje!

Zo te zien is het zilvergrijs net even anders. Is een vreselijke kleur om te moeten matchen. Vraag dat maar aan een autospuiter.

Even bijwerken;

de kleur matched eigenlijk heel goed, alleen met flits zie je dat niet op de foto. De refectie van de verschillende materialen maakt dat het er anders uit ziet op de foto, in het echt bij gewoon licht ben ik tevreden met de match.

De afgelopen tijd weinig gedaan, maar gelukkig nu af en toe wat tijd in de avond. De boel is gefolied, de servo's zitten erin. Hopelijk vanavond de servo's aansluiten, en de motor definitief monteren. Dan de kappen richten en monteren, dan zou ik een heel eind moeten zijn.

Over de motor nog een vraag. Die komt uit mijn gecrashte Polecat, en ik heb hem 20cm uit de klei moeten trekken. Hij draait met de hand probleemloos. Ik heb hem van buiten goed schoongemaakt, en op alle gaten de stofzuiger gezet. Zou dat voldoende zijn? Of moet hij toch open? En zo ja, hoe dan? Het zit anders dan de Turnigies die ik gewend ben.

Dank,

Hugo

Zo, alles doet het. Ik heb als ' extra's' dual rate op het hoogteroer, en een airbrake functie. De dual rate op hoogteroer had ik bij de vorige racer ook, da's erg handig. Tijdens het racen staat hij op kleine uitslag, en bij het gewone vliegen grote. De airbrake is een functie die ik wil gaan proberen. Als ik over de korte kant van het veld binnen moet komen haal ik het vaak niet. Met deze functie zou ik wat meer daling moeten krijgen zonder de snelheid in de buurt van stall te krijgen. Wie weet. Eerst maar eens op een flinke hoogte proberen.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back